od Dialniciar » 19. Feb 2007 20:29
Inak metro sa zaraďuje medzi najdrahšie podzemné (tunelové) stavby sveta. Je to spôsobené hlavne tým, že sa nestavia len tunel, ale stavajú sa aj ďalšie súčasti ako koľaje, stanice, prístup k staniciam, pričom samotné metro by malo byť stavané bez toho, aby sa čokoľvek zmenilo nad ním (výnimku tvoria často len stanice), takže sa musia zvoliť iné stavebné postupy a často sa robia rôzne štúdie, statika okolia atď., ktoré sa až v takomto rozsahu pri iných železničných alebo cestných stavbách nerobia. No a potom samozrejme, že výstavba v zastavanom prostredí je úplne iná ako v nezastavanom.
Podstatné je, že metro v Prahe sa aktívne buduje. Razia sa nové trasy, stavajú sa nové stanice, predlžujú sa jednotlivé linky a plánujú sa realizovať aj väčšie projekty. Všetko však záleží od finančných možností. Praha ide cestou rozširovania metra - najekologickejšia doprava v meste a svojím spôsobom tam, kde je aj najrýchlejšia doprava. Nikdy nebude zisková, ale tým, že bude menej áut a viac ľudí bude cestovať metrom, tak tým budú viac priepustné cesty, viac voľnejších parkovacích boxov a menej prostriedkov MHD. Metro všade tam, kde existuje, je nosným systémom verejnej dopravy v danom meste. A keď je raz niečo nosné, väčšinou je to aj najdrahšie. Ale má to aj najviac pozitívnych a silných efektov.
Pred poslednými voľbami sa Mr. Bém vyjadril, že v r. 2010 bude metro v Prahe dobudované. Bol to samozrejme nereálny sľub. Ale tým dal jasne najavo, že metro mieni budovať aj naďalej. A to pri tom fakte, že si Praha stavia aj mestský okruh je naozaj pozitívne.
Praha má ale to, čo napríklad Bratislava nikdy tak skoro mať nebude = vysoké príjmy z cestovného ruchu, množstvo stále dokola opravovaných pamiatok a systematicky riešenú dopravu. Tak ako je BA mestom, kde sa buduje a stavia všetko možné aj nemožné, takisto a ešte lepšie je na tom Praha. Väčšia, ekonomicky silnejšia a viac v centre krajiny - prirodzená dopravná križovatka.