K Praze autobusem, dál už metrem

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

K Praze autobusem, dál už metrem

Odoslaťod Dialniciar » 29. Nov 2007 11:10

K Praze autobusem, dál už metrem

datum: 27. 11. 2007
médium: Mladá fronta Dnes, Magdalena Nová

BRÁNY DO METROPOLE Kolem Prahy vznikají dopravní terminály, které usnadňují cesty Středočechů do hlavního města. Mohou tam zaparkovat auta a do centra jet metrem, stejně jako ti, kteří přijedou autobusy. Na opravu ale stále čeká autobusové nádraží Florenc.

Praha

Praha - Jako vstupní brány ze středních Čech do hlavního města začnou postupně sloužit stanice metra v jeho okrajových částech. Vytvoří tak vlastně prstenec terminálů. Středočeši přijíždějící za prací či za zábavou již mohou využívat Černý Most, Hostivař, Chodov, Roztyly a Zličín a od příštího roku Letňany. Do devíti let pak přibudou tři další – Písnice, Dlouhá Míle a Veleslavín.

„Terminály jsou rozumným řešením, jak provázat příměstskou a městskou dopravu. Příliv vozidel se zbrzdí na hranici metropole,“ zhodnotil dopravní centra ředitel Ústavu dopravního inženýrství Ladislav Pivec. To ale podle něj neznamená, že příměstské spoje a auta zmizí z Prahy úplně.

Středočeši přijíždějící do Prahy od severu budou moci od poloviny května využít takzvaný dopravní terminál Letňany. Na jednom místě zde najdou stanici metra, zastávky městské a příměstské dopravy, která prozatím zajíždí do Holešovic a na Černý Most, i parkoviště se 700 místy, kde odstaví automobily.

„Abychom získali více místa na parkoviště a nádraží, stojí stanice dál od obytných domů,“ řekl František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která komplex buduje.

A důvodem není jen místo. „Letňanští by nám asi neodpustili, kdyby jim hlučely po ránu přímo pod okny stovky aut a autobusů,“ poznamenal pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Kdo si nedokáže přesně vybavit, jak nepříjemné je, když snídani doprovází rachot motorů, může vyrazit třeba na Vítězné náměstí v pražských Dejvicích. Tady končí linky, které do Prahy svážejí lidi od Kladna, a místním život „zpestřuje“ burácení motorů a hovory cestujících. „Nemůžeme větrat ani spát,“ postěžovala si MF DNES před časem Marie Punčochářová, která má z oken přízemního bytu výhled přímo na zastávku.

Zatím musí mít obyvatelé Evropské ulice, okolí Hradčanské či Vítězného náměstí strpení. Jakmile se ale začne podzemím Prahy 6 prokousávat metro, dopravní ruch se zklidní.

V roce 2013 by mělo město otevřít provizorní dopravní terminál na Veleslavíně. „To už by tu mělo jezdit prodloužené metro A. Lidé by tady navíc mohli přestupovat i na železnici,“ načrtl budoucnost této části Prahy radní Šteiner.

Přibližně po dvou letech, kdy si pražský magistrát maluje, že bude podzemní dráha protažena až k Ruzyni, začne fungovat rozsáhlý terminál na Dlouhé Míli.

„Parkoviště a nádraží tu zachytí dopravu ze severu a severozápadu. Velkou výhodou Dlouhé Míle i dalších terminálů bude, že budou hned u pražského okruhu,“ podotkl radní pro dopravu. Dodal, že prstenec terminálů kolem Prahy doplní podle současných představ města jako poslední ten v Písnici. Zprovozněn bude zřejmě v roce 2016, až bude jezdit metro D.

Prstenec terminálů

Autobusová nádraží a P+R
parkoviště kolem Prahy
SEVER
Terminál Letňany
datum otevření: květen 2008
jak do Prahy: metrem C do centra
a autobusy na okolní sídliště
co tu bude: parkoviště pro
přibližně 700 automobilů,
autobusový terminál městských
i příměstských linek
VÝCHOD
Terminál Černý Most
datum otevření: rok 1998
jak do Prahy: metrem B do centra
a autobusovými linkami do
přilehlých čtvrtí
co tu je: dvě parkoviště P+R pro
438 aut (+ 90 míst na Rajské
zahradě), autobusový terminál
Terminál Depo Hostivař
datum otevření: rok 2006
jak do Prahy: metrem A a tramvají
číslo 7 do centra, autobusovými
linkami do přilehlých čtvrtí
co tu je: parkoviště P+R pro 159
aut (+ 182 na dvou místech na
Skalce), autobusový terminál
JIH
Terminál Chodov
datum otevření: rok 2006
jak do centra: metrem C
co tu je: parkoviště pro téměř
700 automobilů
Terminál Roztyly
datum otevření: rok 2006
jak do centra: metrem C
a autobusovými linkami
co tu je: autobusový terminál
Terminál Písnice
datum otevření: přibližně v roce
2016
jak do Prahy: metrem D do centra
co tu bude: parkoviště,
autobusový terminál
ZÁPAD
Terminál Zličín
datum otevření: rok 1994
jak do centra: metrem B
a autobusovými linkami do okolí
i na letiště Ruzyně
co tu je: parkoviště pro asi 330
aut (v plánu je parkovací dům),
autobusový terminál
Terminál Dlouhá Míle
datum otevření: kolem roku 2015
jak do centra: metrem A
co tu bude: velké záchytné
parkoviště, autobusový terminál
městských i příměstských linek
Než bude otevřen terminál Dlouhá
Míle, bude fungovat:
Terminál Veleslavín
datum otevření: květen 2013
jak do centra: prvním
prodloužením metra A
co tu bude: autobusový terminál
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.