Do Písnice zamíří modré metro / 2012: nové metro a bez st...

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Do Písnice zamíří modré metro / 2012: nové metro a bez st...

Odoslaťod mapman » 17. Feb 2007 11:59

17.02.2007 - (row) - str. 01
Do Písnice zamíří modré metro

Praha - Modrá je dobrá. V budoucnu to bude platit určitě pro velkou část obyvatel Prahy 4. Stavba čtvrté, modré trasy D pražského metra by navíc měla začít dříve, než se čekalo, a to už v roce 2009.
Metro však nebude jen modré, ale i moderní. Bude to totiž takzvané lehké metro, jehož výstavba i provoz jsou mnohem méně náročné než u klasických tratí metra.
„Předpokládáme minimálně čtvrtinovou úsporu u stavebních nákladů a deseti až třiceti procent u nákladů na provoz,“ slibuje radní pro dopravu Radovan Šteiner.
Nová trasa metra D se začne budovat po úplném dokončení pokračování trasy C do Letňan.
Společně se stavbou trasy D začne pravděpodobně i výstavba pokračování trasy A směrem k terminálům ruzyňského letiště.
„Doufám, že v roce 2009 začneme obě trasy stavět. Dobře se rýsuje i finanční stránka projektu a je možné, že budeme stavět oba úseky najednou,“ vysvětluje radní Šteiner.
Dlouho očekávaná trasa D uleví především dlouhodobě přetížené trase C. Její první část se napojí na tuto trasu na Pankráci a odtud přes Krč povede na Lhotku. Dokončena by měla být v roce 2012.
„Jedinou změnou oproti předchozím plánům bude umístění jedné ze stanic. Ze Zálesí ji posuneme k Thomayerově nemocnici,“ doplňuje Šteiner. Více TÉMA na straně B3

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha

_______________

17.02.2007 - ROBERT OPPELT - str. 03
2012: nové metro a bez strojvůdců

LEVNĚJŠÍ, RYCHLEJŠÍ, POHODLNĚJŠÍ Praha se zařadí po bok světových metropolí. Po roce 2012 bude mít lehké metro bez strojvůdce, řízené počítačem, které bude jezdit mezi Pankrácí a Písnicí.

Praha - Metro udělá patrně už za šest let obrovský technologický skok. Mělo by mít novou trasu D a na ní vagony, které se budou více podobat tramvaji než nynějšímu metru. Naprostou novinkou bude to, že soupravy budou jezdit bez řidiče a řídit je bude počítač.
Nová trasa metra D bude podle radního pro dopravu Radovana Šteinera první pražskou trasou, na které bude jezdit lehké metro. Jeho stavba by měla začít v roce 2009. „Lehké metro je technologií pro 21. století,“ vysvětluje radní. Po roce 2012 se tak Praha zařadí po bok světových metropolí, kde už lehké metro jezdí.

Lehké metro je levnější

Soupravy lehkého metra jsou obvykle kratší než metro klasické, ale vlaky zato jezdí častěji, než jaký je interval na tratích obvyklého metra.
„Tato lehká varianta znamená také to, že jsou například stanice menší, níže pod povrchem, vozidla lehčí, takže spotřebují méně elektrického proudu. Lze ušetřit i mzdové náklady díky tomu, že soupravy jezdí bez řidiče,“ uvedl Šteiner.
Takové metra už v současnosti jezdí například v Paříži či Londýně. „Odlehčené“ metro se rozjelo také v Turíně jako součást přípravy na zimní olympijské hry.
Linka D pražského metra je čtvrtou linkou pražské podzemní sítě. Bude vedena ve směru sever - jih, částečně rovnoběžně se stávající trasou C, se kterou má plánované přestupy ve stanicích Pankrác a Hlavní nádraží. Na trasu A se bude přestupovat ve stanici Náměstí Míru.
Na trase bude deset stanic. Nejdříve vyroste úsek z Pankráce přes Olbrachtovu, Krčské nádraží a Nemocnici Krč na Nové Dvory. Pak budou následovat další dva úseky.
Z Nových dvorů přes Libuš do Písnice. Směrem do centra bude déčko z Pankráce pokračovat přes Náměstí Bratří Synků, Náměstí Míru na Hlavní nádraží, kde by měl vzniknout moderní přestupní terminál.
„Na metro se všichni těšíme už strašně dlouho,“ řekla jedna z obyvatelek Krče Jana Mladá. „Na Olbrachtovu to nebudu mít daleko, rozhodně blíž než na trasu C, na Budějovickou nebo na Pankrác,“ dodává Jana Mladá. Trasa D bude určena především obyvatelům čtvrté městské části. Ale nejenom jim. Nová trasa totiž uleví také přetížené trase C, usnadní cestu pacientů do Thomayerovy nemocnice nebo zrychlí cestování tisíců lidí, kteří v budoucnu najdou práci v mrakodrapech na Pankrácké pláni.
Výstavba linky D také umožní provést dlouho připravovanou opravu jedné z nejdůležitějších tepen města - Nuselského mostu.
Na jednotlivé stanice metra bude samozřejmě navazovat i povrchová doprava.
Na tramvajové linky se bude přestupovat v Otakarově ulici a na stanici na Náměstí Bratří Synků, ve stanici Krčské nádraží metro naváže přímo na frekventovanou železniční trať a v budoucnu i na příměstskou železnici. O dalším napojení na povrchovou kolejovou dopravu se uvažuje u konečné trasy v Písnici. Až sem by totiž mohla vést tramvajová trať, která nyní končí u Modřanské rokle.
Jediným v současné době budovaným úsekem metra je pokračování trasy C ze současné konečné z Ládví do Letňan.
První soupravy s cestujícími by na tento úsek měly vyjet už za necelý rok a půl, v červnu 2008. Úsek bude dlouhý čtyři a půl kilometru a bude mít tři nové stanice - Střížkov, Prosek a Letňany.
U konečné trasy C v Letňanech také vznikne nové záchytné parkoviště systému P+R a velké autobusové nádraží, kde by měly končit některé linky, které dnes směřují na Černý Most nebo do Holešovic.

Trasa A míří k letišti

Ve stejné době by se mohlo stavět také prodloužení trasy A ze stanice Dejvická k ruzyňskému letišti. Trasa nebude prodloužena najednou, ale poroste v několika etapách.
První bude úsek, který povede z dnešní konečné Dejvická směrem na Petřiny, druhý z Petřin na Bílou Horu. „Začátek stavby prvních úseků plánujeme na rok 2009 a do roku 2012 chceme metro A prodloužit až k Dlouhé míli,“ přibližuje budoucnost trasy A Radovan Šteiner.
Existují však i další plány na prodloužení metra v horizontu deseti či dvaceti let. Je jím třeba pokračování trasy D z Náměstí Míru přes Hlavní nádraží a Žižkov do Vysočan a další úsek trasy A do Štěrbohol nebo k Nádraží Hostivař.
Výhledové plány počítají i s další trasou metra, s trasou E. Ta by měla být polookružní a vést obloukem v jihozápadní části města ze severu na jih.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 686
Obrázky: 80
Založený: 24. Feb 2005 13:40
Bydlisko: CZ 140 00

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.