mino napísal:Dialniciar: ako konkretne to myslis s tym "rezom"?
Ja už to tu niekde napísané mám.
V rámci ciest I. triedy: dostavať tzv. severnú tangentu. Preklasifikovať cestu II. triedy BA-PK na cestu I. triedy, komplexne opraviť a spraviť obchvaty Sv. Jura, Pezinka a Modry. Preklasifikovať cestu II. triedy na cestu I. triedy v úseku PK-SC, spevniť podložie a rozšíriť. Tu sa nedajú čerpať eurofondy, takže zostáva jediné: ročne po dobu 5-6 rokov investovať 1 mld. SKK zo štátneho rozpočtu v spolufinancovaní kraja (vo výške 400 mil. SKK).
Rozšíriť diaľnicu D1 BA-TT na 4+4 pruhy, ale teda variantne na 2+3+3+2, kde tie "dvojkové" kolektorové pásy odvedú netranzitnú dopravu z diaľnice a obslúžia okolité územie. To sa našťastie začalo realizovať.
Dostavať minimálne od D2 po D1 (ideálne s napojením na SC, PK) diaľnicu D4. Kľudne vstupom do vytvorenia novej diaľničnej spoločnosti, v ktorej by štát mal 60% a súkromný investor 40%. Náklady sú cca. 1 mld. €. Nemal by byť problém v r. 2010-2015 diaľnicu postaviť a kompletne zaťažiť výkonovým mýtom (kamióny prinútiť ísť tadiaľto) na koncesiu 25 rokov. ... len to by štátu asi moc "nekvapkalo pomimo"
Vybudovať nový spoločný tunel pod Dunajom: pre železnice aj MHD. Doriešiť projekty hlavnej železničnej aj autobusovej stanice, prepojiť letisko so železnicou (ide sa realizovať) atď. Na MHD by Bratislava musela ročne investovať po 2 mld. SKK pravidelne: 50% na dotácie a obnovu parku, 50% na obnovu a výstavbu tratí. Bratislava by sa mala spamätať a predávať pozemky a budovy aj s cenami, za aké to robia developeri. Štát mesto nemusí dotovať, ale mal by byť právnym a doplatiť dane za svoje budovy - ministerstvá, úrady, ... lebo sekera je už cez 800 mil. SKK. Za to by sa napríklad dalo opraviť 300 km miestnych komunikácií a ešte kúpiť 10 sypačov. ... Bratislava by mala spraviť radikálny rez vo firmách, ktoré sa jej starajú o základnú infraštruktúru (osvetlenie, správa a údržba ciest).
Jednoznačne treba začať stavať prvých 7-12 km R7, aby sa odľahčila už totálne preplnená štátna cesta. Tým sa podarí aj odľahčiť miestne obce, ktoré žiadajú obchvaty.
Toto vôbec nie sú nereálne veci. Lebo faktom je, že:
1. Diaľnice D1 a D2 sú mestom dostavané. Aj Sitina, aj Mierová-Senecká. Aj most Apollo pre odľahčenie Prístavného mostu. Lenže, pri Apolle vznikajú alebo vznikli developerské projekty za miliardy € a Apollo bude mať po kapacitách okolo r. 2015. Prestavba Prístavného mosta by stála cca. 10 mld. SKK a to znovu nič zásadné nerieši.
2. Viac ako 50% autobusov, električiek a trolejbusov v MHD má po svojej životnosti a rovnako viac ako 50% električkových tratí je v zlom stave. Okrem toho má MHD na mnohých linkách vyčerpané kapacity. Dôsledkami sú častejšie nehody, pomalá jazda, nekultúrne cestovanie.
No a potom také pikošky: mohli by sme si vziať príklad z Viedne a frekventované križovatky a cestné ťahy stavať s CB krytom, tak ako napr. Patrónka.
Takisto by malo mesto samotné zaviazať väčších investorov, aby si po sebe opravili cestu, ktorú svojou výstavbou zničili a tých veľkých, aby aj investovali do konkrétneho ďalšieho cieľa niekde v meste: spevnenie nejakého parkoviska, vysadenie 1000 stromov, výstavba 50m cesty atď.
Náklady:
SSC a BA VÚC: 1,5 mld. SKK ročne. Za 10 rokov 15 mld. SKK. Cesty I. triedy doriešené (mimo novej cesty BA-SC).
NDS 2 a Koncesionár: 1 mld. € za 5 rokov. Tieňové mýto žiadne. Štát by investoval sám cca. 10 mld. SKK. Ročne po 2 mld. SKK.
Mesto Bratislava: viac peňazí na MHD a rozumné zostavovanie rozpočtov.
Železnice: tu sa ešte dá nasmerovať pomoc eurofondov.
Letisko: sprivatizovať: investície do dráhy, radikálne vyriešiť parkovanie a modernizovať kompletne celý terminál. A určite by som tam nedával nákladné Cargo.
Mesto má problémy komplexné a vo veľkom rozsahu, preto treba komplexne k tomu problému pristúpiť a začať ho riešiť na všetkých miestach od nových diaľnic (D4 a R7) cez modernizáciu starších 30 rokov (D1 BA-TT), zreálniť stav na cestách II. triedy, lebo sú tu intenzity ako na I., tým doriešiť obchvaty de facto satelitných mestečiek BA, prepojiť dopravné systémy letiska, železníc a MHD.
Rýchloelektrička sa koľko rokov sľubuje ? A koľko už úverov na ňu išlo ?
Starý most - čo sa s ním plánovalo najprv spraviť ?
... sľuby sa sľubujú aj v samospráve a neriešia sa.