od Antimander » 07. Aug 2005 14:14
Financovanie diaľnic, priorita štátu za rozumnú cenu
Dovolím si sem napísať ešte pár mojich názorov, faktov a argumentov k téme výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií.
SR má za cieľ investovať do výstavby D a R, ciest I.tr., železníc, letísk, čiže obnovovať a budovať infraštruktúru.
Druhým cieľom je školstvo, potom dlhová služba. Toto sú priority od r. 1998, samozrejme, bez ďalšieho výrazného zadlžovania štátu. Pred r. 1998 totiž bolo prioritou všetko, najmä stavba D avšak za neprimerane vysokú cenu. Ja teraz nemám na mysli privatizáciu jednotlivých vlád ale zadlžovanie z hľadiska úrokov.
Z hľadiska historického sa mali na Slovensku stavať D tak aby spojili isté regióny a 1. plán hovoril dokonca o tom, že D by neišla ani cez BA. Ani po severnej trase. Ale odvtedy sa veľa zmenilo. Najmä význam D pre tieto regióny. Dnes je jasné, že kde je D alebo R súvisle napojená, tak tam to "žije". My sme neni v Írsku, nie sme na ostrove, aby sme si mohli dovoliť neinvestovať do diaľnic. Investujú okolité štáty, a tak nám už nestačí len vzdelané obyvateľstvo ale aj infraštruktúra.
Snahou vlád je spojiť BA s KE, západ s východom a najlepšie naraz spolu s juhom a severom. Preto severná trasa D1. Ja nespochybňujem trasu BA-BB-KE, ani BA-DS-NZ-LV-..., ale na to si treba stanoviť priority a jasné možnosti financovania.
Na Slovensku dlhodobo funguje veľmi nestabilné prostredie pre plnenie finančných záväzkov na výstavbu D a R. Kým pred r. 1998 sa malo investovať do D 18 mld.sk, dávalo sa aj 22-28 mld.sk. Pre nás, stavbárov, super, pre ekonomiku katastrofa a plánovanú výstavbu druhá katastrofa. Muselo sa viac úsekov rozostavať bez potrebného finančného zabezpečenia na 5 rokov dopredu. Teraz po r. 1998 sa financovanie sprehľadnilo, má sa dávať 8 mld.sk, ale dáva sa reálne 7 mld.sk. A to už ohrozuje plynulú (pomalú) výstavbu D a R. Rok 2004 nebude výnimkou, pretože suma 0,75 mld.sk sa nám presúva na ďalší rok, t.j. reálne sa menej prestavalo. A niežeby štát nedlhoval stavebným spoločnostiam alebo nespomaľoval platby.
Prišla katastrofa, v Tatrách. Boli tu aj iné, povodne, neúroda atď. Nemôžeme ale presúvať na tieto nešťastia peniaze z iných projektov, napr. menšie zadlžovanie či diaľnice.
Keď chceme mať schodok verejných financií pod 3% HDP, tak nemáme 20 mld.sk, ani 15 mld.sk na stavbu D a R. Preto treba buď iné zdroje financií (súkromný kapitál, EÚ) alebo sa treba zadlžiť tak, aby sa to oficiálne nezarátalo do štátneho dlhu. A ideálne je spojiť oba varianty.
Práve preto vzniká Diaľničná spoločnosť, a.s., v 100% vlastníctve štátu. Vstup súkromného kapitálu bude mať istý vplyv na predraženie diaľnic. Fondy EÚ, na ne treba min. 15-25% spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu. Preto vzniká táto spoločnosť, aby nebol priamo zaťažený št. rozpočet, aj keď nepriamo bude, lebo príjmy D spoločnosti budú dane (št. rozpočet a mýtne).
Obhajovať alebo kritizovať jednotlivé varianty nie je múdre, pokiaľ ešte nefungujú. Avšak, ten kto chce dávať na výstavbu diaľnic aspoň 15 alebo aj 22 mld.sk, musí niečo robiť.
A, nám, * "stavebným firmám" * neostáva nič iné (resp. môžme sa prispôsobiť a využiť zadávané podmienky) len sa pripraviť na nové možnosti.
* text bol pozmenený, pretože obsahoval názov konkrétnej stavebnej spoločnosti
Tento text pochádza zo starého fóra, je ešte od Diaľničiara, Nedeľa 21. 11. 2004