od Thomas » 28. Máj 2008 17:10
Nebo je nechce dát, nebo na to úředníci nemají čas, nebo se u výkupu dělají blbosti (chyby). A je to kombinace všeho. Já psal ale obecně na joe 1024, ne přímo k tomuto úseku.
jetě k joe 1024: výkup teoreticky vypadá tak, že zjistím, že potřebuju pozemek - oslovím vlastníka s návrhem, má čas k vyjádření, nějakou dobu se jedná tak max. 2 měsíce, když se nedohodneme - zjevně brzdí jednání, má nereálné požadavky apod. - vyvlastňovací návrh - na na rozhodnutí je 60 dní, odvolání dalších 60 dní (mezitím různé doručování taky 60 dní), pak je v právní moci a pozemek patří investorovi. Původní vlastník sice ještě má správní žalobu, ale bez odkladného účinku, stavět už se může. Je-li vše správně, žaloba bude zamítnuta. Při normálním postupu jsem se dostali na 8 měsíců (s určitou rezrevou). Je také nutné započíst to, že vyvklastňováním pro jeden úsek se zatíží jeden úřad, že jeden úředník investora vyřizuje víc věcí - a pro jeden úsek takto pozemky může vykoupit/vyvlastnit kompletně do 1,5 roku.
Když se to komplikuje - obvykle za to mohou průtahy, ať už jsou kdekoli, nebo mizerné vyvlastňovací rozhodnutí, jež je zrušeno. nejde přitom jen o zaměstnance správy dálnic, ale i o obhejné úředníky. Jiným zajímavým příkladem je D11 - úsek u HK, kde je důvod ještě jiný.
Nejsem příznivcem stavby bez vyvlastnění, ono to taky může vést k naprostému ignorování potřeb původních vlastníků.- př. budu mít na potzemku provozovnu (čehokoli) a jednoho krásného dne někdo přijde a řekne mi že druhý den už nic provozovat nebudu, aniž by mě předem informoval ... a přijedou bagry. To taky není ono. A už vůbec ne to, že se nejspíš objeví i excesy typu začne se stavět a nakonec se ukáže, že pozemek není vůbec vyvlastnitelný, ale beton už leží a nikdo ho rozbíjet nepůjde a vlastník se bude s investorem stejně muset nějak dohodnout.
Všechno má svá úskalí. V rámci tématu poněkud OT, pardon.