Ludo napísal:Mylná predstava, že výstavba diaľnice v polovičnom profile je o polovicu lacnejšia ako plný profil, stále pretrváva v mysliach politikov a bohužiaľ asi aj u väčšiny neodbornej verejnosti. Dopravní inžinieri a stavbári by mali kompetentným vysvetliť, že to tak nie je. Napr. len cena zemných prác pre 1/2 diaľnice dosahuje až 70% ceny za plný profil. Dostavba celého úseku na plný profil za x-rokov neskôr znamená v konečnom účtovaní vždy vyššie celkové náklady.
Ludo,
to si na omyle ty tentokrát v mnohých častiach svojho príspevku, ak som ho správne pochopil.
Ak Mel napíše, že by sa celkovo dalo ušetriť 8 mld. SKK, tak to neznamená, že je to 50% nejakej sumy, pretože to bolo myslené ako celkové ušetrenie. Aj keď to tiež nie je pravda, pretože to by ušetril štát, keby to staval on, čo ale nebude, pretože chce PPP. A pri PPP síce môže zadať podmienky, na ťažko sa bude dať zistiť, či ušetrí, pretože PPP je aj tak drahšie a nebude sa dať povedať, či bude 180% alebo 200% alebo 250%, takže sa nezistí, či sa ušetrí, respektíve to sa zistí, ale nezistí sa, či to bude práve 8 mld. SKK.
Ďalej, ak sa stavia diaľnica na 1/2 profil, tak sa väčšinou stavia tak, aby bola pripravená ako na plný profil, takže sa spravia k tomu potrebné úpravy ako zemné práce atď. Nie je pravdou, že by to bolo 70%, toto číslo je dosť pohyblivé a je to od 60-75%. To sú však len zemné práce, nasledujú ďalšie a ďalšie a v končenom prepočte vychádza, že ak sa diaľnica postaví na 1/2 profil, ale s prípravami ako na plný profil, tak cena bude síce vyššia, než keby sa stavalo všetko len pre 1/2 profil, ale potom sa pri dostavbe diaľnice na plný profil ušetrí od 15-35%, než keď by sa diaľnica stavala len na samostatný 1/2 profil, zase záleží od podmienok, preto to % je pomerne pohyblivé, bežne je však na úrovni okolo cca. 20% a viac.
Dostavba diaľnice teda nestojí viac, záleží od toho, kedy sa stavia, pretože istú rolu zohráva aj inflácia a nové parametre, ale inflácia sa tiež odratúva, pretože dané práce sú už hotové a tak to nie je inflácia maximálna, ale tiež len podľa daných percent.
Vo všeobecnosti to teda zhrniem:
1. Ak sa diaľnica má postaviť na polovičný profil, tak doporučujem, aby sa spravili všetky nutné práce (prekládky inžinierských sietí, zemné práce, ďalšie objekty, ŽP, kanalizácia, úprava terénu, ...) ako pre plný profil, pretože potom je dostavba diaľnice na plný profil lacnejšia.
2. Ak sa má diaľnica postaviť len na polovičný profil bez toho, aby sa mnohé práce spravili len na polovičnom profile, tak je to vysoko neekonomické, dokonca finančne neefektívne, ale to sa na Slovensku bežne neuplatňuje. Avšak, ak nie je dostatok finančných prostriedkov, tak na tom nevidím nič zlé, pretože síce sa "prerobí do budúcnosti", ale v danej situácii sa "zarobí v súčasnosti" a stále je lepšia situácia mať diaľnicu na polovičný profil, než ju nemať vôbec a čakať na lepšie finančné obdobie, aby sa mohla postaviť celá.