Tak sa tu rozbehla diskusia v inej téme k tomu, že na kolko pruhov je stavaná dialničná sieť v USA a mám niekolko tabuliek pred sebou od Dialniciara, ..
Je zaujímavé, že v USA je približne rovnaký pomer dialnic stavaných na klasických 2+2 jazdné pruhy, celkový podiel tvorí cca. 54% (rok 2005), pričom ešte v r. 2001 to bolo cca. 62%, ale v r. 1996 to bolo 57%. Spôsobené je to tým, že síce sa postupne hlavne dialnice aj v malých mestách rozširujú z pôvodných 2+2, tak sa zase stavajú nové dialnice, ktoré prepájajú ešte viac jednotlivé štáty medzi sebou a jednotlivé regióny v štátoch a tu sa stavia na 2+2 jazdné pruhy.
Najčastejšia dialnica, ktorá ide cez mestá, teda mimo nich ako obchvat bola postavená už v minulých časoch na 2+2+2 pruhy a podla premávky sa tie dva pruhy v strede menili, ale dneska sa prerábajú na 4+2+4 pruhy, takže idú približne o 100% nahore, čo aj odpovedá rastu dopravy v mestách.
V najväčších mestách sa prerábajú aj dialničné križovatky, ktoré narozdiel aj od SR sú známe tým, že pripájacie pruhy alebo odbáčacie pruhy sú vedené na až na 4 jazdné pruhy (v SR max. 2, štandardne však len jeden, podobne ČR, HR, A, ..) a je to preto, že sa najprv prerábajú tieto križovatky a až následne sa skapacitňujú aj samotné dialnice.
Je známe, že USA majú vysoký schodok zahraničného obchodu a tak už pri prilákaní nových investícií sú ochotní robiť oveľa viac ako povoľuje EÚ svojím členským krajinám. Pri príchode investora sa štandardne ponúka podľa počtu vytvorených pracovných miest alebo obratu nasledovná infraštruktúra: kompletne pripravený priemyselný park s potrebnou infraštruktúrou, cestný obchvat, školiace stredisko, náklady na rekvalifikáciu až po 25% priame finančné preplatenie nákladov. Medzi túto pomoc sa potom často priradí aj potrebné dobudovanie dialničného privádzača a železničnej prípojky, pričom väčšinu nákladov si hradia jednotlivé štáty.
V r. 2005 prišlo k zhoršeniu údržby o cestné komunikácie. Dôvodom boli časté snehové búrky, lokálne iné problémy s počasím (silný vietor) a tiež fakt, že pribudol podiel diaľnic na celej cestnej sieti a ako je známe, tak udržať zjazdnú diaľnicu, ktorá má viac ako 2+2 jazdné pruhy je prakticky nemožné v prípade, že sa vyskytnú silné snehové búrky. Na rok 2006 sa teda vyčlení suma v každom štáte federácie, ktorá zabezpečí nielen pravidelnú obmenu strojnej techniky, ale predovšetkým sa musia posilniť kapacity pre údržbu diaľničnej siete o min. 9% a počet pracovníkov slúžiacich smenovo po 12 hodín sa musí posilniť o min. 11%. USA sa musia stať krajinou, ktorá dokáže udržať zjazdné bez problémov aj diaľnice 4+4 pruhy bez väčších problémov, mimo snehových búrok. Údržba 30 km diaľnice (všeobecný pojem) stála v r. 2005 presne 1 mil. USD. Je to suma nižšia oproti r. 2004 o takmer 7,5%, čo sa aj ukázalo na kvalite počas kritických období. Je potrebné si uvedomiť, že počas silných snehových búrok nepremávajú vlaky, zastaví sa život na letiskách a tak zostávajú len cesty.
Za rok 2005 prišlo zároveň k poklesu kriminality na celej cestnej sieti o takmer 11%, počet dopravných priestupkov sa znížil o takmer 2,1%, pričom počet policajných hliadok a dopravných kontrol sa zvýšil o takmer 15%, čím sa celkovo splnil plán na rok 2005. Je však nevyhnutné do r. 2010 znížiť počet vážnych a smrteľných dopravných nehôd o min. 10%, čo si vyžiada zvýšenie výdavkou, predovšetkým na stacionárne radary. Najväčší problém na amerických diaľniciach a hlavných cestách z hľadiska prekračovania maximálnej povolenej rýchlosti stále robia predovšetkým mladí vodiči a cudzinci (rozumej: mimo štátov NAFTA), voči ktorým sú postihy miernejšie, no v nohých prípadoch hlásené doma.
Celkové stavebné práce v rámci opráv celej cestnej siete v r. 2005 stúpli oproti roku 2004 o takmer 16%, na rok 2006 sa očakáva ďalší rast vo výške 7,2%. Hlavný podiel majú predovšetkým tieto stavebné práce: oprava vozovky, rozšírenie a skapacitnenie diaľnic a výmena vozovky na hlavných cestách systémom recyklácie asfaltu na mieste). Tieto práce tvoria takmer 80% stavebnej činnosti, ďalších 17% tvorí nová výstavba, ostatné podiely tvoria predovšetkým stavebné úpravy na odpočívadlách a výstavba nových privádzačov ako aj nové projekty.
Celkový rozsah možnej novej výstavby sa rozšíril o nové trans-štátne a trans-medzištátne koridory (rozumej: sústava diaľnic, železníc, optických vedení, elektrických vedení) v celkovej výške presahujúcej 910 mld. USD do r. 2040.
Celkový rozsah možnej prestavby diaľničnej siete (rozumej: rozšírenie a skapacitnenie diaľnic) je v celkovej výške presahujúcej 210 mld. USD do r. 2018, avšak len v rámci cestnej infraštruktúry.
Celkový rozsah možnej novej výstavby len v rámci diaľničnej siete (celé USA) je v celkovej výške dosahujúcej takmer 419 mld. USD do r. 2021.
V prípade realizácie trans-koridorov by nastali úpravy v ostatných kategóriách, respektíve museli sa pripočítať k nákladom na koridory.
Zdroj: Diaľničiar, ja (poznatelné asi podla písma).
Canada forever ...