Silnice I/14 je vedena v trase Liberec (MÚK s R35) - Jablonec n. N. Tanvald - Jablonec n. Jiz. - Vrchlabí - Trutnov - Náchod - Nové Město n. Met. - Rychnov n. Kněž. - Vamberk - Ústí n. Orl. - Česká Třebová - Třebovice (trasování je ukončeno na křižovatce s I/43 na hranicích okresů Ústí n. Orl. a Svitavy).
Tato silnice je zařazena mezi silnice 1. třídy na většině trasy jen kvůli svému významu, nikoli kvůli parametrům. Zlepšování parametrů je ovšem velmi nákladné, neboť trasa vede podhůřími Jizerských hor, Krkonoš a Orlických hor, kde plošší údolí jsou často zastavěna.
Zlepšení spojení mezi Libercem a Jabloncem n. N. by měla řešit přeložka I/14, z níž je zatím čerstvě zprovozněna její první etapa (viz: http://www.dalnice-silnice.cz/I/I-14.htm )
Ohledně druhého konce (Ústi n. Orl. - Třebovice) se předpokládlo, že tranzitní dopravu převezme R35 (to by ovšem musela být vybrána severní varianta). V případě jižní varianty R35 bude nutno řešit situaci přeložkou, která je mezi opatřeními, které Pardubický kraj od vlády požaduje za to, že přijme jižní variantu R35.
Intenzita dopravy 6 tis. vozidel denně je překračována zatím jen na úsecích, kde I/14 prochází většími městy, kritická je ovšem peáž s I/33 v Néchodě, kde v r. 2005 byla naměřena intenzita 20 tis. vozidel denně.