V blízkej dobe bude vyhlásené VO na zákazku:
Multimodálna štúdia realizovateľnosti Bidovce – štátna hranica SK/UA (I/19 Bidovce – Vyšné Nemecké)Pred vypísaním VO NDS požiadala ÚVO o vykonanie ex-ante kontroly súťažných podmienok, či sú v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.ÚVO identifikoval nesúlad.V predloženej dokumentácii bolo identifikovaných mnoho porušení zákona:
- na úvodnej strane návrhu súťažných podkladov kontrolovaný chybne uvádza, že bude postupovať v zmysle § 66 ods. 7 zákona o verejnom obstarávaní, a teda postupom tzv. reverznej verejnej súťaže, z následného obsahu návrhu súťažných podkladov je však jednoznačne zrejmé, že kontrolovaný bude postupovať v zmysle § 66 ods. 7 druhá veta zákona o verejnom obstarávaní, a teda postupom tzv. superreverznej verejnej súťaže
- kontrolovaný požaduje bližšie neurčenú, resp. nešpecifikovanú prax odborníkov v trvaní 7, resp. 10 rokov podľa jednotlivých špecifikácií, ktorú definuje, v najlepšom prípade, ako „prax v príslušnom odbore“. Z uvedenej špecifikácie však nie je zrejmé, čo bude kontrolovaný akceptovať ako „prax“, resp. „prax v príslušnom odbore“, a teda ani nie je zrejmé, ako bude uvedenú podmienku vyhodnocovať
- obdobne zmätočne pristupuje kontrolovaný aj k určovaniu požiadaviek na vzdelanie odborníkov, keď požaduje napr. len doklad o najvyššom ukončenom vzdelaní dopravného stavebného alebo technického smeru, pričom nedefinuje požadovaný stupeň vzdelania, čo môže mať za následok, že kontrolovaný bude musieť akceptovať akékoľvek vzdelanie odborníka v danom odbore, bez ohľadu na dosiahnutý stupeň, a to aj v prípade, ak kontrolovaný uchádzačom dosiahnutý stupeň vzdelania nebude považovať za dostatočný
- kontrolovaný navyše od odborníkov[u] žiada preukázanie odbornosti dokladmi výlučne podľa slovenskej legislatívy[/u], a to bez umožnenia ekvivalentného právneho predpisu v zmysle politiky uznávania dokladov Európskej únie,
- kontrolovaný zároveň v bode 29.12 návrhu súťažných podkladov, v rámci poskytnutia súčinnosti pred uzavretím zmluvy, požaduje od úspešného uchádzača zoznam členov pracovnej skupiny / osôb, ktorými bolo preukazované splnenie podmienok účasti (a to podľa názoru úradu duplicitne, nakoľko týmto zoznamom by mal kontrolovaný disponovať už vo fáze vyhodnocovania podmienok účasti), avšak zároveň obmedzuje možnosti úspešného uchádzača v prípade potreby zmeny týchto odborníkov a umožňuje mu zmenu len na pozícii „Hlavného inžiniera projektu“. Z predloženej dokumentácie však nie je zrejmé, ako má úspešný uchádzač postupovať v prípade nutnosti zmeny na inej z požadovaných pozícií. Uvedený bod je taktiež v rozpore s bodom 12.14 návrhu zmluvy, kde už kontrolovaný zmenu odborníka na akejkoľvek pozícii pripúšťa. V uvedenom bode si však kontrolovaný vyhradzuje právo bez udania dôvodu so zmenou odborníka nesúhlasiť, čo podľa úradu vnáša do procesu verejného obstarávania taktiež prvky netransparentnosti a svojvoľného nedôvodného konania kontrolovaného, ktorý by podľa názoru úradu mal akceptovať akúkoľvek osobu, ktorá spĺňa kontrolovaným určené požiadavky v podmienkach účasti a dosahuje úroveň, akú úspešný uchádzač deklaroval pri danom odborníkovi v rámci vyhodnocovania kritérií (ak sa to dotknutého odborníka týka).
- netransparentne sa následne javí aj vyjadrenie kontrolovaného obsiahnuté v odôvodnení požiadaviek na jednotlivých odborníkov preukazovaných v rámci kritérií na vyhodnotenie ponúk, kde kontrolovaný okrem iného uvádza, cit.: „Požiadavka na počet ukončených projektov má preukázať praktické skúsenosti v ... .“. Kontrolovaný v rámci kritérií na vyhodnotenie ponúk totiž žiadny počet ukončených projektov neurčuje, pričom keby mal kontrolovaný uvedené v úmysle, tak by týmto konaním mohlo opätovne prísť k porušeniu viacerých princípov vo verejnom obstarávaní (diskriminácia, transparentnosť), nakoľko vyššie uvedené osoby, nie sú schopné v realite samostatne zabezpečiť, aby prišlo k ukončeniu projektu, pričom z uvedeného znenia navyše ani nie je zrejmé, čo by kontrolovaný považoval za ukončený projekt. S uvedeným súvisí aj požiadavka kontrolovaného na účasť odborníkov na projektoch na danej pozícii v minimálnej dobe trvania zodpovedajúcej 50 % lehoty vypracovania projektu (za lehotu vypracovania sa považuje lehota odo dňa podpísania zmluvy, resp. doručenia Oznámenia o začatí projekčných prác po vydanie Preberacieho protokolu projektu), ktorá de facto vylučuje odborníkov, ktorí majú dostatok skúseností a vedeli by ich preukázať v zmysle požiadaviek kontrolovaného, avšak projekt, prostredníctvom ktorého by svoju odbornosť preukázali napr. nie je „ukončený“, pričom však pôsobenie daného odborníka na tomto projekte už ukončené je. Dĺžka trvania celého projektu je v danom kontexte „ukončenosti projektu“ nerelevantná a nijakým spôsobom nepreukazuje dostatočnú odbornosť osoby, nakoľko táto si mohla svoje povinnosti splniť na najvhej úrovni, avšak po skončení jej pôsobenia mohli napr. nastať také situácie, ktoré trvanie projektu predĺžili a majú za následok, že odborník nebude schopný preukázať svoje pôsobenie na projekte v 50% jeho trvania. Úrad má za to, že „dĺžka vypracovania projektu“ a obdobie pôsobnosti odborníka v tomto projekte je všeobecnosti vo vzťahu k úrovni kvality posudzovaného odborníka nerelevantná, nakoľko nevypovedá o úrovni kvality odborníka ani o úrovni jeho predchádzajúcich skúseností, a to ani vo vzťahu k predmetu zákazky...
Odhadované náklady: 700 tisíc eur
Predpokladaný termín dodania: termíny pre jednotlivé etapy:• časť štúdie „výsledky dopravno-inžinierskych prieskumov“ - do 130 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy,
• časť štúdie „návrh dopravného modelu“ - do 280 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy,
• časť štúdie „návrh trasovania variantov“ - do 310 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy,
• časť štúdie „komplexne posúdené varianty“ - do 370 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy,
• časť štúdie „návrh analýzy nákladov a výnosov“ - do 450 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy.
• kompletná štúdia v plnom rozsahu – do 500 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy.