Moderátor: Moderátori
Miro napísal:Dodatková tabuľka "tvar križovatky" (po novom "priebeh hlavnej cesty" č. 510) nie je zakázaná, ale má sa dávať tam, kde hlavná cesta nepokračuje priamo, alebo je jej priebeh ťažko rozoznateľný.
Ike napísal:StVO napísal:Pri odbočovaní vpravo sa má vodič zaradiť čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Okrajom vozovky je v tomto prípade tá čiara, ktorá vymedzuje buspruh. Takže nie, nemám sa do neho radiť. Dokonca nesmiem - na odbočovanie je nevyhnutné ten buspruh iba prekrižovať, nie v ňom čo i len pár metrov jazdiť. A ešte špeciälne prednosť v jazde nám vraví, že keď tam práve ide autobus, tak mu pri tom odbočovaní musím dať prednosť, tj zastaviť vozidlo vo všeobecnom pruhu, pustiť bus a až potom odbočiť.
A hoci mediánový projektant tomu nebude veriť, na toto všetko netreba jedinú značku okrem čiar a nápisu BUS na vozovke.
Ale zákon hovorí inak (8/2009 Z. z.):
§ 12 ods. 1
Ak je na vozovke vyznačený vyhradený jazdný pruh, platí pre vodičov vozidiel, pre ktorých nie je vyhradený jazdný pruh určený, primerane § 11 ods. 2 a § 19 ods. 4; ak je vyhradený jazdný pruh vyznačený na električkovom koľajovom páse, aj § 19 ods. 5
Teda "primerane" platí § 11 ods. 2
Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta. Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde.
§ 19 ods. 4
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane, cyklistom idúcim súbežne s cestou a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane.
§ 19 ods. 5.
(5) Električka, ktorá križuje smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo po jej ľavej strane a dáva znamenie o zmene smeru jazdy, má prednosť v jazde.
Z uvedeného mi vyplýva, že BUS pruh na odbočenie použiť môžem.
Napr. tu si ani iný scenár predstaviť neviem:
https://goo.gl/maps/wap6VaCYwyguHgzc7
Miro napísal:Môžeš, ale nemusíš. Dobre si to pamätám.
A ešte je otázka, ako ďaleko pred odbočením môžeš do vyhradeného pruhu vojsť. Napríklad ak by bola na Štefánikovej v smere od Hodžovho námestia v ľavom pruhu zápcha a chcem odbočiť na Spojnú, môžem všetkých obísť BUS pruhom? Alebo môžem vojsť do vyhradeného pruhu len pri samotnom odbočovaní, ergo odbočovať vlastne z priebežného pruhu?
StVO napísal:Ike napísal:StVO napísal:Pri odbočovaní vpravo sa má vodič zaradiť čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Okrajom vozovky je v tomto prípade tá čiara, ktorá vymedzuje buspruh. Takže nie, nemám sa do neho radiť. Dokonca nesmiem - na odbočovanie je nevyhnutné ten buspruh iba prekrižovať, nie v ňom čo i len pár metrov jazdiť. A ešte špeciälne prednosť v jazde nám vraví, že keď tam práve ide autobus, tak mu pri tom odbočovaní musím dať prednosť, tj zastaviť vozidlo vo všeobecnom pruhu, pustiť bus a až potom odbočiť.
A hoci mediánový projektant tomu nebude veriť, na toto všetko netreba jedinú značku okrem čiar a nápisu BUS na vozovke.
Ale zákon hovorí inak (8/2009 Z. z.):
§ 12 ods. 1
Ak je na vozovke vyznačený vyhradený jazdný pruh, platí pre vodičov vozidiel, pre ktorých nie je vyhradený jazdný pruh určený, primerane § 11 ods. 2 a § 19 ods. 4; ak je vyhradený jazdný pruh vyznačený na električkovom koľajovom páse, aj § 19 ods. 5
Teda "primerane" platí § 11 ods. 2
Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta. Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde.
§ 19 ods. 4
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane, cyklistom idúcim súbežne s cestou a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane.
§ 19 ods. 5.
(5) Električka, ktorá križuje smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo po jej ľavej strane a dáva znamenie o zmene smeru jazdy, má prednosť v jazde.
Z uvedeného mi vyplýva, že BUS pruh na odbočenie použiť môžem.
Napr. tu si ani iný scenár predstaviť neviem:
https://goo.gl/maps/wap6VaCYwyguHgzc7
S tým záverom nie tak zhurta. Podstata je, že tam môžeš vojsť (o.i.) "pri odbočovaní". Lenže odbočuješ vtedy, keď... no, odbočuješ. Teda keď zatáčaš na inú cestu. To, že vojdeš do nejakého pruhu (odbočovacieho, alebo aj buspruhu) 20, 30, 50 či 100 metrov pred samotným odbočením, ešte nie je odbočovanie. Čiže nie, to urobiť nesmieš.
Princíp je v tom, že nemáš zavadzať pri tom odbočovaní autobusu - máš odbočiť krížom cez buspruh a samozrejme, autobusu dať prednosť. V tejto súvislosti je mimochodom prax ukončenia buspruhu pred svetelnou križovatkou a jeho nahradenie odbočovacím pruhom (kde ale bus môže ísť rovno) v zásade popretím účelu buspruhu. Jednak odbočujúce vozidlá, ktoré dávajú prednosť chodcovi, dokážu zablokovať autobus idúci priamo, jednak tým ide do paže zmysel samostatných svetiel pre autobusy (načo mu je Voľno pár sekúnd vopred, keď pred ním stoja odbočujúce autá).
Ten príklad čo uvádzaš, používam pravidelne a odbočujem tam samozrejme v rozpore so zákonom Lebo v súlade so zákonom by to nebolo práve bezpečné.. Lenže to je práve príklad, ako sa to nemá stavať, a to nielen vo vzťahu k tomu buspruhu (ten tam ani prvých cca 35 rokov existencie cesty nebol, boli tam 3 všeobecné pruhy), ale celkové riešenie je po všetkých stránkach fakt hrozné.Miro napísal:Môžeš, ale nemusíš. Dobre si to pamätám.
A ešte je otázka, ako ďaleko pred odbočením môžeš do vyhradeného pruhu vojsť. Napríklad ak by bola na Štefánikovej v smere od Hodžovho námestia v ľavom pruhu zápcha a chcem odbočiť na Spojnú, môžem všetkých obísť BUS pruhom? Alebo môžem vojsť do vyhradeného pruhu len pri samotnom odbočovaní, ergo odbočovať vlastne z priebežného pruhu?
Viď vyššie. V tom buspruhu nemáš čo hľadať - máš pekne s ostatnými stáť v kolóne a odbočiť až priamo na Spojnú.
MuelMI napísal:OT: Využíva sa niekde značka CpMV na ceste I. triedy (obchvat, preložka)? Napr. obchvat TT, BR, BJ... Alebo sa používa iba výhradne na polprofily D a R a potom 2+2 komunikácie typu I/16 a I/20 v KE? A myslíte si, že by tie obchvaty jednotiek, ktoré sa zas až tak nelíšia od polprofilov R mali označovať ako CpMV?
pa3ck napísal:Ike napísal:Najnovšie vjazd do Stupavy. Nová značka STUPAVA a pod ňou rovnako veľká značka Mást, pod ktorou je mikroskopickým písmom "mesto Stupava". Som si myslel, že stačí tá spodná s tým, že to písmo bude aj čitateľné.
Keďže je Mást zrastený so zvyškom Stupavy, tak by tam zrejme mala byť iba tá horná tabuľa a Mást maximálne na miestnej návesti
Miro napísal:Čítal som, že niektoré obce si dávajú tabule na hranicu katastra. Ak by to tak robili všetci, tak nebudeme mať žiadnu cestu mimo obce.
Ike napísal:Inak, čmuchal som k procesu prípravy vyhlášky 30/2020 Z. z. a k ďalším regulačným dokumentom, ktoré mali potenciál konečne spraviť z tejto zašitej diery aspoň trocha germanizovanú krajinu. Žiaľ, odpor systému je tak silný, že vznikajú také paškvily až je mi do plaču. Je mi veľmi ľúto šikovných ľudí, ktorí na tom makali.
Najnovšie vjazd do Stupavy. Nová značka STUPAVA a pod ňou rovnako veľká značka Mást, pod ktorou je mikroskopickým písmom "mesto Stupava". Som si myslel, že stačí tá spodná s tým, že to písmo bude aj čitateľné.
IDV napísal:Na D1 od Popradu smer PO asi 2-3x znizena rychlost z 130 na 100, dovod 1x skok a zvysne som nepochopil. V obci Bystra znacka 70 v obci a vedla rodinne domy.. nevadi ze ci nahodou vybehne dieta na cestu, co potom? Na Hlinkovej v KE ziadne rodinne domy a ani prechody pre chodcov ale 50 tam je logike rychlostnych znaciek nerozumiem
StVO napísal:Ak niekto vymyslí, že odstavný pruh má byť vľavo, treba mu zobrať:
Miro napísal:IDV napísal:Na D1 od Popradu smer PO asi 2-3x znizena rychlost z 130 na 100, dovod 1x skok a zvysne som nepochopil. V obci Bystra znacka 70 v obci a vedla rodinne domy.. nevadi ze ci nahodou vybehne dieta na cestu, co potom? Na Hlinkovej v KE ziadne rodinne domy a ani prechody pre chodcov ale 50 tam je logike rychlostnych znaciek nerozumiem
To nemá logiku. Najmä pri obmedzeniach pre prácu na ceste sa obmedzenia rýchlosti umiestňujú úplne tupo bez ohľadu na okolie.
Najnovší príklad: https://goo.gl/maps/QX6UTti1CMiA51BEA
Sme v Žiline, teda platí max. 50. Pred pracoviskom je rýchlosť zvýšená na 70 a o pár metrov ďalej zase znížená na 50. Nehovoriac o tom, že je tam horizont a tak prichádzajúci vodič vidí najprv len tú sedemdesiatku, tak si povie fajn, môžem zrýchliť a o chvíľu ho prekvapí tá päťdesiatka.
Nesprávna je aj žltá značka o radení do jazdných pruhov, ktorá naznačuje, že ďalej pokračujú tri pruhy, čo nie je pravda. https://goo.gl/maps/57ano8fPJbRUrz8FA
Na konci úseku je koniec obmedzenia na 50, čo znamená, že aj naďalej platí päťdesiatka, pretože sme stále v Žiline. https://goo.gl/maps/SfdctMYH1B7uGPa1A
Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 25 hostí.