Maďari idú strihať pásku na diaľnici Košice - Bratislava. O Slovensku vtipkujú
Nestavajte, čo už je, žartoval Szijjártó.
KOŠICE, BRATISLAVA. Slovenské ministerstvo dopravy hovorí o nedostatku financií potrebných na výstavbu diaľničného prepojenia Košice – Bratislava.
Národná diaľničná spoločnosť nechce prezrádzať žiadne termíny, kedy by vôbec mohla byť D1 kompletne hotová.
Pozitívne správy pre motoristov prichádzajú z Maďarska, kde už onedlho budú strihať pásku počas slávnostného otvorenia úseku M30, spojnice od hraničnej obce Tornyosnémeti s mestom Miskolc.
Známy termín otvorenia
Približne 58-kilometrový úsek je posledným spojivom na Budapešť.
Už dnes ho mnohí vodiči využívajú ako rýchlejšiu cestu do Bratislavy alebo z hlavného mesta na východ.
S výstavbou štvorprúdovej komunikácie začali Maďari v júli 2016, a to obchvatom obce Tornyosnémeti.
Aktuálne Maďari avizujú, že otvorenie M30 je na spadnutie.
Riaditeľ komunikácie maďarských diaľničiarov András Hideg pre denník Korzár uviedol, že technické odovzdanie projektu vo všetkých troch fázach výstavby bolo ukončené 31. augusta.
„V súčasnosti prebieha oficiálne schvaľovacie konanie. Otvorenie vybudovanej diaľnice pre dopravu je naplánované na koniec októbra.“
Súčasť európskej siete
Po dostavbe diaľničného úseku by sa cesta medzi Košicami a Miskolcom mohla zrýchliť o približne 20 minút.
Na slovenskej strane nadväzuje na budúcu M30 rýchlocesta R4 z obce Milhosť do Košíc.
Vyše 14-kilometrovú rýchlostnú cestu začali stavať v septembri 2010. Otvorená bola v závere roka 2013.
Maďari postupovali v stavebných prácach rýchlejšie, ako pôvodne predpokladali. Ako o pôvodnom termíne otvorenia úseku hovorili o februári 2022.
Do rozšírenia M30 investovala Európska únia sumu 552,6 milióna eur. Európska komisia túto investíciu vysvetľovala rýchlejšou premávkou, zvýšením bezpečnosti na cestách a znížením dopravného preťaženia.
Diaľnica má tiež urýchliť plán európskej dopravnej siete známej ako Via Carpatia, ktorá spája Baltské more s Čiernym a Egejským morom.
Súčasťou Via Carpatia sú tiež úseky v Poľsku a na Slovensku.
Aj Poliaci vravia, že výstavba tejto medzinárodnej cesty je pre nich prioritou. Dokončiť ju plánujú v roku 2026. Investícia predstavuje 30 miliárd zlotých, čo je vyše 6,5 miliardy eur.
Na Slovensku má byť súčasťou tejto medzinárodnej dopravnej tepny rýchlostná cesta R4. Rezort dopravy síce vníma potrebu výstavby R4, ale trvá na tom, že sa riadi zoznamom ciest, ktoré zoradili podľa priorít.
Maďarský minister nám radí nestavať
O pomalom tempe výstavby rýchlostných ciest a diaľnic na Slovensku hovoril nedávno v Prešove nadľahčene štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť (nominant Sme rodina).
Z jeho slov vyplynulo, že o nás v susednom Maďarsku žartujú.
„Minister zahraničných vecí a obchodu Péter Szijjártó si robí vtipy z nášho ministra dopravy a hovorí, že nebudujte už diaľnicu na východ, veď ju už máte postavenú cez Maďarsko,“ povedal Kmeť počas tlačovej konferencie.
Naznačil tiež, že niektoré diaľničné úseky by bolo reálne financovať cez PPP projekty, teda verejno-súkromné partnerstvo, čo by urýchlilo výstavbu ciest.
Prešovský úsek tento rok
Pred časom Národná diaľničná spoločnosť Korzár informovala, že k úplnému diaľničnému prepojeniu Bratislavy s Košicami je potrebné dobudovať úseky D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové (13,51 km), Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová (14,92 km) a Prešov, západ – Prešov, juh (7,87 km).
Prešovský úsek bude pre motoristov otvorený ešte tento rok.
Vo výstavbe sú aj ďalšie dva úseky D1, a to Lietavská Lúčka - Dubná Skala a Hubová - Ivachnová, ktoré by mali byť sprejazdnené do konca roka 2023.
Národná diaľničná spoločnosť možné termíny dokončenia D1 nezverejňuje.
Ako jeden z dôvodov nedávno pre Korzár uviedla fakt, že pre stavbu D1 Turany - Hubová s tunelmi Korbeľka a Havran má zabezpečenú dokumentáciu pre územné rozhodnutie aj stavebný zámer.
„Tento úsek sa ešte musí posudzovať podľa vodného zákona, až potom bude možné požiadať o vydanie územného rozhodnutia. Vyjadrovať sa v tejto chvíli k termínu dokončenia kompletného prepojenia Bratislavy s Košicami, najmä vzhľadom na aktuálny stav prípravy úseku D1 Turany – Hubová, by z našej strany nebolo korektné,“ povedala hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.
https://kosice.korzar.sme.sk/c/22753156 ... pkuju.html