Zistenie HN: Diaľnica spojí Bratislavu a Košice o pol roka skôr
Zdroj: TASR/Oliver Ondráš
Nekonečný príbeh, alebo aj nočná mora pre politikov a motoristov. I tak sa dá nazvať diaľnica D1 z Bratislavy do Košíc. Desaťročia sľubov o jej dokončení z úst ministrov dopravy – od Alexandra Rezeša až po Árpáda Érséka – sa nenaplnili. Naposledy sa sprejazdnenie posunulo dokonca až na rok 2026. Napriek tomu sa hlavné mesto a metropola východu už o rok spoja. Vďaka Maďarsku.
Skoršie ukončenie
Dopomôže k tomu 60-kilometrový úsek medzi Miškovcom a hranicami Slovenska, ktorý sa napojí na našu rýchlostnú cestu z Milhoste do Košíc. Podľa pôvodných plánov mal byť hotový začiatkom roka 2022. No bude už o pol roka skôr. „Predpokladaný termín dokončenia projektu je koniec augusta 2021,“ povedal pre HN hovorca maďarského ministerstva dopravy András Hideg. K úplnému prepojeniu dopomôžu aj v decembri otvorené štyri pruhy diaľnice M15, končiacej sa pri obci Rajka pri Bratislave. Slovensko tak vďaka južným susedom príde o status jedinej krajiny v celej Európskej únii, ktorá nemá diaľnicou prepojené dve najväčšie mestá.
Ušetrí sa polhodina
Ako ďalej spresnil Hideg, práce na trase Miškovec – Tornyosnémeti prebiehajú podľa plánov a aktuálne je hotová už takmer polovica úseku. Podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka nová cesta, ktorá ušetrí šoférom zhruba pol hodiny času, prinesie odklon časti premávky zo slovenských diaľnic. „Prepojenie Bratislavy s Košicami nie je len o tom, že niekto chce ísť z jedného mesta do druhého. Potrebujeme touto diaľnicou obslúžiť celé územie Slovenskej republiky,“ upozornil Palčák.
Košice a Bratislava. Tieto dva póly Slovenska sa zatiaľ nepodarilo spojiť žiadnej vláde. A aj napriek dlhoročným sľubom má posledný chýbajúci kus skladačky, úsek pri Ružomberku, k realizácii ešte roky. Maďari sú však k prepojeniu čoraz bližšie. Už v decembri otvorili štyri pruhy M15 pri Bratislave a práce na druhom konci krajiny prebiehajú tiež vo veľkom. Napojenie Miškovca k štátnym hraniciam avizuje maďarský správca infraštruktúry na august budúceho roka, pritom podľa pôvodných plánov mala byť cesta až v roku 2022. „Práce na ceste prebiehajú podľa plánov,“ povedal hovorca András Hideg a priblížil, že dva stavané úseky sú rozpracované na 30 percent a jeden na 50. Maďari dostali na 60-kilometrovú cestu z Bruselu pol miliardy eur.
Odlev dopravy
Čo bude dokončenie maďarskej diaľnice znamenať pre Slovákov? Podľa šéfa Výskumného ústavu stavebného Ľubomíra Palčáka to môže znamenať odklonenie časti dopravy zo slovenských diaľnic. „Nepočítam, že to bude veľké percento. Určite ju budú využívať podnikatelia z bratislavského regiónu, ktorí chodia pravidelne do Košíc,“ povedal Palčák. Dodal však, že prepojenie Bratislavy s Košicami nie je len o tom, že chce niekto ísť z jedného mesta do druhého súvislou diaľnicou. „Potrebujeme touto diaľnicou obslúžiť celé územie Slovenskej republiky, ktoré je dôležité,” povedal Palčák.
Čo sa týka nákladnej dopravy, tam k veľkým zmenám podľa združenia dopravcov Česmad nedôjde, Maďarsku sa totiž naši kamionisti vyhýbajú kvôli problematickému váženiu. „Znamená to, že kamión sa odváži na jednej hranici a je v poriadku a na druhej stanici je preťažený. O kvalite váh v Maďarsku sa diskutuje dlhodobo a toto môže byť bod, ktorý bude dopravcov brzdiť,“ povedal viceprezident združenia Pavol Hudák.
Význam pre región
Ceny za mesačnú alebo 10-dňovú diaľničnú známku sú u južných susedov rovnaké ako u nás. Rozdiel je však v cene ročnej známky, ktorá stojí 124 eur, čo je viac ako dvojnásobok tej slovenskej. Zaujímavosťou sú však lacnejšie regionálne známky, ktoré v Maďarsku fungujú taktiež. Práve východnému regiónu by tak dokončenie diaľnice mohlo pomôcť najviac. Košický kraj sa novému napojeniu, hoci za hranicami, už teraz teší. „Dobudovaním diaľnice M30 až k R4 sa výrazne skráti cesta do hlavného mesta cez územie Maďarska, a to najmä v zime, keď sú podmienky mimo diaľnic na našich cestách komplikované predovšetkým cez horské priechody,“ povedala hovorkyńa kraja Anna Terezková.
Dostavba by podľa Terezkovej mohla pomôcť aj rozvoju priemyslu na oboch stranách hranice. „V našom prípade by to mohlo prispieť k dobudovaniu strategického parku Haniska, ktorý by mohol byť pre investorov silným faktorom, prečo prísť na východ, podnikať tu a vytvoriť nové pracovné miesta,“ dodala. Košický a Prešovský kraj sú regióny s najnižším počtom vybudovaných diaľnic. Stavebné práce tu v súčasnosti prebiehajú na dvoch úsekoch obchvatu Prešova. Dokončenie košického obchvatu zatiaľ stále viazne vo fáze obstarávania. Maďari si dokončením M30 splnia aj medzinárodný záväzok o vybudovaní prepojenia Baltského mora s Egejským koridorom Via Carpatia, ktorý má pomôcť východnému regiónu.
Text v texte:
Prioritou novej vlády, ako aj nového vedenia diaľničnej spoločnosti má byť okrem D1 aj kysucká D3, ktorá sa stane súčasťou dôležitého severo-južného európskeho koridoru.
Podľa odborníka Ľubomíra Jánošku, ktorý rieši dopravu v žilinskej župe, prehralo Slovensko boj o tranzitný koridor východ-západ už dávno. Pôvodne sa totiž plánovalo spojenie Ukrajiny s Norimbergom práve cez našu krajinu. Poliaci nás však predbehli a za jedno desaťročie dokončili spojenie Berlín – Katovice – Kyjev – Rusko. Hotové je aj spojenie Balkánu s Frankfurtom cez Maďarsko. „Z dopravných koridorov TEN T nám ostal jediný, a to sever-juh, ktorý tvoria úseky D3, D1 a D4, ako najvýchodnejší diaľničný koridor Európskej únie,“ povedal Jánoška.
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/21 ... RiU0cjPR6g