Jano1 napísal:Pri takto nizko postavenych kriteriach by nemala problem prejst aj D3 CA-Svrcinovec 5.673 km s cenou 239 mil.E, teda 42.13 mil.E/km. To by pre UHP mala byt hranicna hodnota 11.7 tisic v/24h v roku 2040.
Pricom UHP by hodnotil tento usek podla odhadu 199 mil.E (35 mil.E/km) a to by stacilo 9744 v/24h v roku 2040, co je az neskutocne malo. Pri takych kriteriach prejde takmer vsetko.
BCR (Benefit–cost ratio alebo Pomer prinosov a nakladov) pouzil UHP preto, lebo je to hlavny ukazovatel na vyjadrenie hodnoty za peniaze a hovori o miere navratnosti investicie. Projekty s BCR <= 1 su stratove, preto by sa mali realizovat len vynimocne. BCR vsak nie je len dvojstavovy, tzn. netestuje sa len prekrocenie hodnoty 1, ale cim vacsia hodnota vyjde, tym je investicia lepsia. Ja preto po prip. nastupe opozicie do vlady dufam v taketo zvacsenie vplyvu Utvaru hodnoty za peniaze:
1. prioritizacia investicii podla BCR (cim vacsie BCR, tym vacsia priorita), resp. podla multikriterialneho ukazovatela pozostavajuceho hlavne z BCR - investicie do dopravnej infrastruktury su u nas nedostatocne, takze sa netreba cudovat, ze skoro vsetko je navratne, ale kedze objem prostriedkov je ohraniceny, mali by sa uprednostnovat najlepsie investicie. Teraz sa stavia podla pripravenosti, v buducnosti by sa malo stavat podla priority. Jasne ze zmena bude nejaky cas trvat a vysoko pripravene projekty asi budu este dobiehat, ale zmena je potrebna.
2. posudenie jednotlivych usekov v kontexte nielen koridorov na Slovensku, ale aj pokracovania koridorov v nadvazujucom zahranici, tzn. plany susedov na dostavby ucelenych europskych koridorov. Existujuca studia UHT na obchvat Tvrdosina sice obsahuje info, ze: R3 na Orave "je súčasťou medzinárodného európskeho koridoru ale na rozdiel od vyťaženejších ciest na Kysuciach zatiaľ nie je na poľskej strane plánovaná rýchlostná cesta. Za mestom Rabka (50 km od hraníc) začína poľská rýchlostná cesta S7, ktorá má viesť okolo Krakova až do Varšavy a Gdansku. Momentálne je vybudovaných 291 km, vo výstavbe je 202 km. S7 nie je plánovaná na slovenskú hranicu, má končiť v meste Rabka. ", ale do vypoctov to nijako nevstupuje.
3. posudenie jednotlivych usekov aj v kontexte viacerych konkurujucich si koridorov. To v sucasnosti niektorym studiam uskutocnitelnosti UHP chyba. Napr. v posudeni obchvatu Tvrdosina chybal vplyv otvorenia hranicneho nakladneho priechodu v Skalitom a dokoncenia D3.
4. vacsie zohladnenie rozdielu medzi Core TENT a Comprehensive TENT. UHT pise: Záväzok členských štátov EÚ je vybudovať základnú sieť TEN-T CORE do roku 2030. Musí ísť o nadradenú a samostatne označenú cestnú sieť. TEN-T COMPREHENSIVE predstavuje širšiu sieť koridorov, ktoré môžu byť vybudované aj formou kvalitných ciest I. triedy a ich vybudovanie je dobrovoľné." Tzn. ak raz mame zavazok, mali by sme mu dat prioritu
5. potesil by som sa aj dopracovaniu metodiky na zahrnutie znizovania regionalnych rozdielov prostrednictvom budovania infrastruktury (ak by totiz BCR bolo jedinym kriteriom, tak napr. na R2 by sa nikdy nedostalo, lebo stale ucelenejsia D1 moze sposobovat stale viac dopravy (ci uz pritiahnutim z inych koridorov alebo z inych sposobov dopravy ako su vlaky a autobusy alebo z doteraz nerealizovanej dopravy) a to moze zvyhodnovat useky blizko D1. Tzn. kazdy usek by mal dostat multikriterialne hodnotenie (kde by vsak BCR malo najvacsiu vahu) na zaklade pevnej metodiky a podla vysledku by sa mal zostavit strategicky strednodoby plan budovania dopravnej infrastruktury.
Ja by som bol spokojny, ak by sa o 20 rokov podarilo toto:
-dostavat vsetky CORE TENT koridory na Slovensku, ale tam, kde je nizka intenzita, len v polprofile napr. R6, D1 na uplnom vychode, stredna a juzna R3 (s podmienkou ak Madari potiahnu svoju M2 k Saham)
-COMPREHENSIVE TENT koridory postavit ako cesty 1. triedy s moznostou neskorsieho rozsirenia/premeny na rychlostnu cestu. Zrychlila by sa aj priprava niektorych usekov, lebo na kratsie cesty 1. triedy nie je potrebne EIA. Ak budeme mat nahodou viac penazi, ako sa teraz crta, tak useky s najlepsim BCR stavat rovno ako rychlostne komunikacie
-vybudovat co najviac obchvatov miest mimo TENT siete, tiez vo vacsine pripadov nebude potrebne EIA
Odkaz na studiu UHP k obchvatu Tvrdosina je tu:
https://www.finance.gov.sk/files/archiv ... _clean.pdf