Uplynuli 4 roky od posledneho prispevku do tejto temy, tak som sa pozrel, co sa zmenilo. Otvorilo sa viacero novych usekov (Kysuce, Turiec...) a dalsie su vo vystavbe alebo v tendrovani (Visnove, Tvrdosin-Nizna...), takze situacia sa zaujimavo vyvija. V prospech ktoreho variantu uvadzam nizsie. Ako vychodiskovy bod som si zobral ocakavany stav v roku 2022, tzn. o dalsie 4 roky, ked uz bude hotove Visnove, cela polska S1 od krizovatky s A1 vratane obchvatu Wegierskej Gorki, dalsi usek na Kysuciach ci Orave a madarska R11. Do fotogalerie som pridal nacrt dvoch variantov severo-juzneho spojenia.
gallery/image_page.php?album_id=46&image_id=40435&sk=t&sd=d&st=0 Jeden variant vedie zo zapadnej casti Budapesti do Katowic cez Sturovo, Turiec a Kysuce, v dalsom texte ho budem oznacovat skratene ako Turciansky variant. Druhy vedie z vychodnej casti Budapesti cez Sahy, Nizke Tatry a Oravu, v dalsom texte ho budem oznacovat skratene ako Nizkotatransky variant.
Useky variantov v prevadzke v roku 2022 su vyznacene ciernou, ostatne useky zltou. Varianty som porovnaval z 10 hladisk, ktore sa dali lahko dohladat (napr. cenu odhadnut neviem, ale ak vas napadnu dalsie hladiska tak ich pridajte). Tu su vysledky:
1. KOLKO KM BUDE (PO ROKU 2022) POTREBNE DOKONCIT, ABY BOL VARIANT KOMPLETNY?
Turciansky variant: 162 km
Ide o Oscadnica - Zilina sever 22 km, Martin sever - Raztocno bez uz hotoveho obchvatu Hornej Stubne 43 km, Raztocno - Ziar nad Hronom zapad 17 km, Hronsky Benadik - Ostrihom 80 km
Nizkotatransky variant: 228 km, tzn. o 41% viac.
Ide o Trstena - Rabka 38 km, Horna Lehota - Nizna 12 km, Hubova - Oravsky Podzamok 21 km, Banska Bystrica - Ruzomberok 51 km, Zvolen - hranica 69 km, hranica - Vac 37 km
2. POPOD AKE NAJVYSSIE POHORIE BUDE TRASA VIEST?
Turciansky variant: Sklenianske luky 690 m nad morom
Nizkotatransky variant: Hiadelske sedlo 1099 m nad morom tzn. o 59% viac.
3. KOLKO TUNELOV BUDE ESTE POTREBNE VYBUDOVAT (PO ROKU 2022)?
Turciansky variant: 3
Ide o tunely Remata, Prielohy a Sajba
Nizkotatransky variant: 12 tzn. o 300% viac
Ide o tunely Biela Skala, Dolny Kubin I, Dolny Kubin II, Biely Potok, Osada I, Osada II, Korytnica, Hradiste, Baba, Hanisberg, tunel na km 51-52 na M2, tunel na km 48-49 na M2
4. KOLKO KM TUNELOV SPOLU BUDE ESTE POTREBNE VYBUDOVAT (PO ROKU 2022)?
Turciansky variant: 6,59 km
(3060+2880+650m)
Nizkotatransky variant: 25,41 km tzn. o 286% viac
(515+3004+1669+1395+142+814+927+8385+4020+2800+655+1083m)
5. KTORY VARIANT JE CELKOVO KRATSI?
Oba varianty sice koncia v Budapesti, ale zacinaju v roznych bodoch v Polsku, takze porovnanie nie je jednoduche. Do Krakova je to blizsie Nizkotatranskym variantom, do Katovic Turcianskym variantom. Skusil som tiez metodu, ktory variant je kratsi z 50 rovnobezky (prechadzajucej tesne pod Krakovom) do krizovatky M0/M6 (poloha pri Dunaji, koridor Vc) v Budapesti a tu vysiel o cca 10 km kratsi Turciansky variant, ale vysledok velmi zavisi od toho, do ktoreho bodu v Budapesti sa treba dostat, z ineho bodu v Budapesti by mozno vyhral Nizkotatransky variant. Pokial ide o pritazlivost Krakova a Katovic, tak katovicke vojvodstvo ma vacsi pocet (4,83 mil. vs. 3,25 mil.) a vacsiu koncentraciu obyvatelov (393 obyv./km2 vs. 215) a z Katovic na sever vedie dialnica A1 s povolenou rychlostou 140 km/h, kym z Krakova len rychlostna cesta S7 s povolenou rychlostou 120 km/h pre osobne vozidla. Pre nakladiaky su povolene rychlosti rovnake. Kedze ale varianty vedu blizko seba, pri ich dlzke vyse 400 km mozu byt pre blizke mesta Krakow a Katowice vzajomne zamenitelne, najma ak Poliaci dobuduju planovanu S52 z Bielska-Bialej do Krakowa.
Co sa tyka casu, tak Turciansky variant bude od roku 2022 rychlejsi, lebo bude mat viac dialnic a aj viac plnoprofilovych dialnic, menej ciest prvej triedy a menej a nizsie horske priechody. Po uplnom dokonceni bude mat menej tunelov, tzn. menej usekov so znizenou rychlostou.
Z hladiska dlzky variantov mi to teda vychadza na remizu resp. mierne v prospech Turcianskeho variantu.
6. CEZ KOLKO OKRESOV NA SLOVENSKU BUDU VARIANTY PRECHADZAT?
Turciansky variant: 10 tzn. o 43% viac
Ide o okresy CA, KM, ZA, MT, TR, PD, ZH, ZC, LV, NZ
Nizkotatransky variant: 7
Ide o okresy TS, DK, RK, BB, ZV, KA, LV
7. KOLKO OBYVATELOV ZIJE V TYCHTO OKRESOCH?
Turciansky variant: 853 tis. obyvatelov, tzn. o 91% viac
(90+33+157+97+16+135+47+26+112+140 tis.)
Nizkotatransky variant: 445 tis. obyvatelov
(36+39+57+111+69+22+112)
8. KOLKO VELKOPLOSNYCH UZEMI NATURA 2000 BUDE POTREBNE PREKONAT?
Turciansky variant: 0
Nizkotatransky variant: 4
Ide o uzemia medzi hranicou SK/PL a Rabkou, medzi Ruzomberkom a Dolnym Kubinom, v Nizkych Tatrach a medzi hranicou SK/H a Vacom. Ze je NATURA 2000 velky problem minimalne v Nizkych Tatrach, pisem napr. tu
https://www.dialnice.info/viewtopic.php ... 39#p1954399. KOLKO KM NOVYCH USEKOV SA BUDE STAVAT PO ROKU 2022 V STREDNODOBOM VYHLADE?
Turciansky variant: 36 km, tzn. o 13% viac
Ide o zostavajuce useky na Kysuciach 22 km a obchvat Martina 14 km
Nizkotatransky variant: 32 km
Ide o obchvat Krupiny 11 km, usek Banska Bystrica - Slovenska Lupca 8 km, Nizna - Dlha nad Oravou 8 km, Dlha nad Oravou - Sedliacka Dubova 5 km
10. ROZNE
Vzdialenosti som uvadzal podla Motorways Exit-listu, ale kedze trasovanie novych usekov este nie je presne, niektore vzdialenosti su priblizne (napr. v Ruzomberku som uvazoval trasovanie na Martincek, nie na vzdialenejsiu Ivachnovu, ako pozaduju peticie). Ked sme pri peticiach, Nizkotatransky variant ma asi aj viac proti-peticii (o peticiach pri Turcianskom variante neviem): Dolny Kubin, Komjatna, Liskova, Biely Potok, co indikuje nemale oneskorenia vo vystavbe v buducnosti. Usek od slovensko-polskej hranice po Rabku nema trasovanie, Poliaci s nim zatial nepocitaju, je na nom horsky priechod Przelecz Spytkowicka 709 m, navyse je to uzemie NATURA 2000, takze to tam asi bez tunela nepojde (s ktorym som zatial nepocital). Podobne medzi Ruzomberkom a Dolnym Kubinom je suvisle uzemie NATURA 2000, takze aj ked je trasovanie zatial navrhnute po povrchu, neverim, ze to pojde bez tunela (s ktorym som tiez zatial nepocital). Na druhej strane, v Turcianskom variante je nevyhnutny novy 700 m most cez Dunaj.
Aj ked jednotlive varianty by sa dali kombinovat, Nizkotatransky variant vedie v hornatejsom prostredi, tym padom ma mensiu volnost vo vybere variantov, z toho vyplyva vacsia nespokojnost obyvatelov v podobe peticii, dalej z toho faktu vyplyva vyrazne viac tunelov, dalej ma na severe, dva krat v strede a aj na juhu problem s uzemiami NATURA 2000, takze kazda takato kombinacia riesenie vyrazne predrazi. Aj ked ja osobne preferujem rychlostnu cestu Zilina - Banska Bystrica ako najrychlejsie prepojenie dvoch blizkych krajskych miest, z horeuvedeneho porovnania variantov zo sirsieho pohladu (zahrnujuceho aj Madarsko a Polsko) je zrejme, ze Turciansky variant (cez tunel Remata do Raztocna) bude vyrazne jednoduchsi, rychlejsi a lacnejsi.
Kazdy dokonceny usek v Turcianskom variante (Visnove, Kysuce, S1) bude stahovat na seba dalsiu dopravu - napr. Google v sucasnosti pre relaciu Budapest - Katowice odporuca trasovanie cez Brno a nie cez Turiec, co je sice o 154 km kratsie, ale o 52 minut dlhsie.
V roku 2022 budu mat Poliaci hotovu uz celu A1 az do Gdanska pri Baltickom mori, Madari (M6) a Chorvati (A5) cely a Bosna velku cast Koridoru Vc az do Ploce pri Jadrane, co tiez bude zvysovat intenzity severo-juzneho spojenia cez Slovensko.
Preto bude potrebne okrem uz uvedenych zostavajucich usekov na Kysuciach a obchvatu Martina zahrnajuceho aj Kostany nad Turcom s vysokymi intenzitami, kde su uz v sucasnosti pravidelne zapchy, rozsirit cestu medzi Hronskym Benadikom a Sturovom vratane potrebnych obchvatov (samotne Sturovo, obce medzi Sarovcami a Sturovom. Takisto je potrebne zacat pripravovat novy most cez Dunaj, ktory uz v sucasnosti chyba (existujuci je len pre osobnu dopravu a nakladne auta musia pouzivat kompu). Cesta cez Turiec bude (s vynimkou obchvatu Martina) po rekonstrukcii uplne postacujuca, kedze bola budovana ako polprofil dialnice, cerstvo zrekonstruovane Kremnicke Bane su vyhovujuce. Medzi Hronskym Benadikom a Sturovom bude vsade postacovat polprofil a kedze trasovanie je stale popri toku Hrona, ide o jeden z najjednoduchsich terenov na Slovensku.
Tym samozrejme nechcem povedat, ze na Oravskej R3 alebo obchvate Krupiny alebo na useku do Slovenskej Lupce sa ma prestat pracovat, naopak, cim skor budu hotove (mozno s vynimkou Slovenskej Lupce), tym skor si obyvatelia tychto oblasti vydychnu.