Historia tej trate je zhruba taka, ze za socializmu jazdil nocak Cracovia BP-KE-Krakow, ktory robil KE-Krakow za 6.5hod (a nejake osobaky, ktorymi sa dalo s prestupom dojst KE-Krakow aj cez den za cca 8hodin). Kvoli dovodom opisanym Qwertom boli tieto casy uplne zufale, zvlast ked sa otvorili hranice pre auta a kedze sa na oboch stranach stava dialnica, ktora umoznuje uz dnes urobit KE-Podspady-Krakow za 3.5hod.
Takze postupne sa frekvencia Cracovie znizovala (napr. jazdil sezone iba v lete). Chvilu sa potom skusala aj nahrada dennym zrychlenym vlakom, a chvilu potom existoval ten Jozef Bem BP-KE-Krakow-Warszawa. Ale ich jazdne casy boli stale take zle, ze bolo rychlejsie ak pre vas niekto autom do Krakowa skocil, nez sa trepat vlakom (teda cesta autom tam aj spat trvala menej ako vlak, ktory ak je jeden za den, je prakticky nepouzitelny).
No a klinec do rakvy tomu celemu dali zaplavy pred 3-4 rokmi, ktore znicili trat (myslim hlavne na polskej strane) a asi 3 mesiace nefungovalo vobec nic. Vtedy si asi zeleznice uvedomili, ze tym dost vela usetrili
, a osobnu dopravu cez hranice uz potom neobnovili.
Teraz sa javi ako perspektivne to vybudovanie/prebudovanie trate vramci TEN-T koridoru IX od Baltu po Cierne more, ktory by mal byt financovatelny z EU fondov. Poliaci to beru tak trochu tak, ze tvarme sa, ze ide o medzinarodny koridor a vybodujme si za EU peniaze poriadne spojenie Krakow-Zakopane (+napojenie na SK, HU, RO). No a ak by sa k tomu podobne postavilo aj Slovensko (teda, ze vybodujme serioznu rychlotrat Lipany-Presov-KE-Hidasnemeti + napojenie na PL a HU), tak by sa zeleznice na vychode mohli posunut vyrazne niekam inam (napr. PO-KE vlakom za 15 min by zrazu bolo konkurencieschopne dialnici). To je ale perspektiva tak na rok 2025, aj to len v pripade, ze by sa slovenskym vladam chcelo.