Možnosti využitia fondov EÚ na financovanie ciest

sekcia venovaná financovaniu nielen diaľnic, ale aj ostatných projektov s hlavným zameraním na Public Private Partnership

Moderátor: Moderátori

Možnosti využitia fondov EÚ na financovanie ciest

Odoslaťod Caesar » 29. Jún 2005 12:02

Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Adaios » 22. Dec 2005 23:03

Nebudem reagovat na 1. link od Caesar, ale chcem zdoraznit, ze SR nema inu moznost len vypracovavat kvalitne projekty, zlepsit legislativny proces pri pripravnych pracach pri vystavbe dialnic a treba vediet najst dost vela penazi na dofinancovanie projektov EU.

EU je o tom, ze su v nej staty, ktore len viac prispievaju nez prijimaju z EU a potom su tu staty - chudobnejsie, ktore viac dostavaju. Len po rozsireni EU tieto staty dostavaju menej penazi, ale stale je to "rentabilne". Len pokial stale chybaju reformy v EU, aby EU nedavala 40% na polnohospodarstvo a nechce EU (staty EU) davat viac penazi na jej fungovanie, tak potom je vzdy riziko pre chudobnejsie staty, ze s dalsim a dalsim rozsirovanim EU sa aj chudobnejsie staty EU stavaju len platcami EU.

Spanielsko, Portugalsko, Grecko - tu sa vo velkom rozsahu vybudovali dialnice, cesty, zeleznice, cistiarne odpadovych vod atd. hlavne z penazi EU a Irsko dokonca vo velkom investovalo hlavne do skolstva.

SR ma iba jednu moznost ako si moze zlepsit svoju poziciu v infrastrukture a to je prave EU a najblizsich 10 rokov.

A podla mna treba vsetky EU fondy rozlozit vzdy na viac usekov pri dialniciach (nie ze takmer vsetko ide na D1 a na 1 usek) a to v regionoch, kde je chudoba a hospodarske problemy, pretoze tu sa neda uplatnit ani PPP a aj s uverami do tejto oblasti je to narocnejsie.

Chudobne regiony sa daju realne skutocne zmenit s pomocou EU systematicky a cielene. Cesty, obchvaty, zeleznice, dialnica, ... ochrana prirody, ... a potom VUC a mesta budu mat viac penazi na skolstvo, zdravotnictvo atd. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Dialniciar » 04. Dec 2006 13:38

Únia hrozila zastavením peňazí na diaľnice. Slovensko muselo zmeniť pravidlá tendrov, aby neohrozilo spolufinancovanie diaľnic z EÚ. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=5600
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wazari » 30. Jan 2007 17:53

uz neviem, kde sme to rozoberali, tak to pridam sem

urad vlady SR dal na pripomienkovanie material, z ktoreho vyplyva, ze SR v ramci pravidla n+2 za rok 2004 definitivne stratila 108 416 866 Sk z penazi EU, co predstavuje 2,46 % z celkovych penazi na rok 2004
no, ak by to vydrzalo az do konca takto, tak je to velmi slusny vysledok
nevycerpal to bratislavsky kraj a projekty urcene na spolupracu s rakuskom


http://www.rokovania.sk/appl/material.n ... enDocument
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Dialniciar » 20. Feb 2007 20:36

Pokiaľ viem, tak čerpať eurá bude môcť BA VÚC na cesty II. a III. triedy v oblasti infraštruktúra (sú tu v tom aj SŠ a ešte čosi) zo štrukturálnych fondov od r. 2007 do r. 2013.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wazari » 20. Feb 2007 21:56

Dialniciar napísal:Pokiaľ viem, tak čerpať eurá bude môcť BA VÚC na cesty II. a III. triedy v oblasti infraštruktúra (sú tu v tom aj SŠ a ešte čosi) zo štrukturálnych fondov od r. 2007 do r. 2013.


ano, pod gesciou ministerstva vystavby, este som vsak nepozeral definitivnu verziu, tak neviem, ako presne to bolo schvalene
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Dialniciar » 21. Feb 2007 16:05

wazari napísal:
Dialniciar napísal:Pokiaľ viem, tak čerpať eurá bude môcť BA VÚC na cesty II. a III. triedy v oblasti infraštruktúra (sú tu v tom aj SŠ a ešte čosi) zo štrukturálnych fondov od r. 2007 do r. 2013.


ano, pod gesciou ministerstva vystavby, este som vsak nepozeral definitivnu verziu, tak neviem, ako presne to bolo schvalene


Prioritné osy Operačného programu "Bratislavký kraj":

1. Infraštruktúra:

Opatrania
1.1 Obnova a rozvoj školskej infraštruktúry
1.2 Podpora investícií do ochrany životného prostredia
1.3 Modernizácia a rozvoj ciest II. a III. triedy
1.4 Regenerácia sídiel

2. Inovácie a informatizácia:

Opatrenia
2.1 Inovácie
2.2 Informatizácia spoločnosti

3. Technická pomoc

Všetko je kryté fondom ERDF: Európsky fond regionálneho rozvoja.

Mňa by zaujímalo, o akú sumu sa jedná celkovo pri všetkých troch bodoch a druhá otázka je, či už toto najnovšie protipovodňové opatrenie Bratislavy za skoro 1 mld. SKK je z tohoto operačného programu ?
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wazari » 21. Feb 2007 22:32

Dialniciar napísal:
Všetko je kryté fondom ERDF: Európsky fond regionálneho rozvoja.

Mňa by zaujímalo, o akú sumu sa jedná celkovo pri všetkých troch bodoch a druhá otázka je, či už toto najnovšie protipovodňové opatrenie Bratislavy za skoro 1 mld. SKK je z tohoto operačného programu ?



tu to je, okolo str 80 su financne veci
http://dev.soyamedia.com/_majo/!mvrrsr/ ... mment=2789


PPO BA je Kohezny fond 2004-06
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Dialniciar » 26. Feb 2007 14:17

Mesto Skalica je typickým mestom, ako opraviť svoje cesty, je to cez projekt "Mestský cestnovný ruch". :idea:

Kraje to majú horšie, pretože nemajú vysporiadané pozemky pod cestami.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Re: Možnosti využitia fondov EÚ na financovanie ciest

Odoslaťod Andrej » 05. Nov 2010 10:52

V suvislosti s planovanym presunom eurofondov do kapitoly Doprava ozivujem tuto temu, ked uz mame konkretnejsie cisla na planovane stavby:
Známa je aj cena úsekov. Na časť diaľnice Jánovce - Jablonov pôjde 228 miliónov eur z eurofondov a 182 miliónov eur zo štátnych peňazí, Hubová - Ivachnová 296 miliónov eur z eurofondov a 236 miliónov eur zo štátnej kasy, Dubná Skala - Turany 145 miliónov eur z únie a 115 miliónov eur zo štátu.

Na úsek Fričovce - Svinia má ísť 120 miliónov eur z eurofondov a 96 miliónov eur zo štátu, Turany - Hubová 406 miliónov z únie a 324 miliónov eur zo štátnej kasy, Budimír - Budovce 142 miliónov eur z eurofondov a 113 miliónov eur zo štátu. Posledným úsekom je Prešov západ až Prešov juh, kde má ísť 209 miliónov eur zo zdrojov únie a 167 z peňazí zo štátneho rozpočtu.

Podla devila je v KF volnych na dopravu este priblizne 700-750 mil. €, co by vyslo z planovanych usekov maximalne na Hubova-Ivachnova, Janovce-Jablonov, DS-Turany a este cca 80 mil. € na iny usek. Je vsak dost mozne, ze vysutazene ceny budu nizsie a vyjde z tohto balika aj Fricovce-Svinia.

Ak by chceli stavat vsetky spomenute useky z KF, bolo by potrebne presunut z inych kapitol do Dopravy este cca 40 + 406 + 142 + 209 + cca 140 (D3 Svrcinovec), cize ~940 mil. €, vsetko z obdobia 2007-2013.

Realny vidim presun cca 400 mil. €, cize usek Prešov západ - Prešov juh by sa staval z obdobia 2014-2020 a Turany-Hubova bud cez dodavatelsky uver, PPP alebo DSS.
Uvidime, co vsetko sa podari, zatial to vyzera slubne :-)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Možnosti využitia fondov EÚ na financovanie ciest

Odoslaťod devil » 05. Nov 2010 19:54

pre upresnenie KF na cesty (Prioritná os 2) ma 1,14 mld. € z coho 0,172 mld. je 15% spolufinancovanie...tj. tych 750 je aj s tymi 15%. PB a jablonov-beharovce stali asi 400 mil..... lenze nemusi byt 15% spolufinancovanie ale moze byt aj viac cim sa eurofondy rozlozia a postavi sa viac usekov. samozrejme treba viac zdrojov z rozpoctu co ale vyzera realne. treba pohladat v akom pomere bolo schvalovane financovanie PB a jablonov-beharovce ale aj ked to bolo 85% - 15% tak by to v takom pomere ako pisu stacilo okrem prvych 2 asi aj na Dubná Skala - Turany. myslim ze by uz nebol dovod stazovat sa na "zastavenie" PPP.

http://www.rokovanie.sk/File.aspx/ViewD ... fixFile=m_
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Možnosti využitia fondov EÚ na financovanie ciest

Odoslaťod Andrej » 05. Nov 2010 20:03

Uvedene sumy rataju so spolufinancovanim vo vyske az 45% zo st. rozpoctu. Btw, Jablonov-Studenec druhy polprofil sa stavia cisto zo st. rozpoctu.

Co sa tyka "zastaveneho" PPP, aj keby sa predlzilo fin.uzatvorenie do polovice decembra, pozicku od EIB by koncesionar nedostal kvoli nesuhlasu EK s trasovanim Turany-Hubova. Najskor by sa zacalo stavat v lete 2011. A vyzera to tak, ze sa zacne stavat vsetko okrem tohto spomenuteho useku.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Možnosti využitia fondov EÚ na financovanie ciest

Odoslaťod Andrej » 14. Dec 2010 17:23

Vzhladom na planovany presun 400 mil. € z inych kapitol cisto na Visnove som sa lepsie pozrel na aktualne tabulky OPD:
http://www.mdpt-opd.sk/tmp/asset_cache/ ... 00/OPD.pdf
http://www.telecom.gov.sk/index/open_fi ... _velke.pdf

KF:
Prioritna os 2: Cestna infrastruktura (TEN-T) - z 1,14 mld. € zatial volnych cca 0,7 mld. €
Prioritna os 3: Intermodalna preprava: "V rámci tejto prioritnej osi sa nebude implementovať žiadny veľký projekt." - teoreticky volnych do 120 mil. €
Prioritna os 4: Integrovane systemy (po novom patri do pr.osi c. 1 zel.infrastruktura) - ak sa nebude realizovat zel. tunel popod Dunaj, teoreticky volnych cca 500 mil. €.

Otazka znie, ci je aj na presun medzi jednotlivymi prioritnymi osami potrebny suhlas Bruselu. Ak je presun mozny, tak na D1 mame k dispozicii obrovske mnozstvo prostriedkov, z ktorych sa da postavit väcsina stavieb spominanych 3 prispevky vyssie.

Btw, presnejsie volne sumy z jednotlivych prioritnych osi by sa dali spocitat tu:
http://www.monitoringfondov.eu/section.php?opd
http://www.nsrr.sk/download.php?FNAME=1 ... 2+2010.pdf
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Možnosti využitia fondov EÚ na financovanie ciest

Odoslaťod Andrej » 14. Dec 2010 18:34

Mno, tak predsa som nasiel konkretne sumy, ktore su volne v jednotlivych osiach, platne v 05/2010: :-)
http://www.nsrr.sk/download.php?FNAME=1 ... 2+2010.pdf

V poradi nazov useku, schvalena suma, kontrahovanie (schvalena suma + projekty na schvalenie)

Železničná infraštruktúra 126 222 693,00 - 13,71% 410 991 212 - 44,63%
Cestná infraštruktúra (TEN-T) 285 714 251 - 24,98% 373 583 988 - 32,66%
Infraštruktúra intermodálnej prepravy 1 689 800 - 1,40% 1 689 800 - 1,40%
Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov 416 583,68 - 0,08% 416 583,68 - 0,08%
Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) 236 450 522 - 27,13% 154 300 865 - 17,70%

Takze neminute prostriedky:
Železničná infraštruktúra: 510 mil. € (treba odpocitat useky Zlatovce-Tr.Tepla a Tr.Tepla-Belusa)
Cestná infraštruktúra (TEN-T): 771 mil. € (treba odpocitat usek Jablonov-Studenec cca 40 mil. €). K tejto sume chcu teraz pridat cca 400 mil. € na Visnove.
Infraštruktúra intermodálnej prepravy: 119 mil. €
Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov: 555 mil. €
Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy): 717 mil. € (schvalene su vsak dalsie projekty, cize ostava 635 mil. € )

To vsetko sumy, ktore pocitaju so spolufinancovanim vo vyske 15%. Pri planovanom spolufinancovani 45% to môze byt podstatne viac.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Možnosti využitia fondov EÚ na financovanie ciest

Odoslaťod m.klempa » 02. Dec 2013 22:05

viewtopic.php?f=35&t=18709 :arrow: toto je v podstate úplne očakávateľná informácia :idea: nakoľko,

1) zakontrahovanie z OP Doprava stúplo za posledný polrok zo 60 na 92% (to len pán Sulík môže trepať, že čerpanosť je 50% a tak sme pomaly stratoví tým, že sme v EÚ (hoci nevylučujem priemerné čerpanie OP že také nateraz bolo, i keď na I. obdobie je to slušné))
2) tlak EÚ a vlády na deficit ŠR a zníženie % na II. pilier takmer maria iné možnosti financovania diaľničnej výstavby

tak sa musí naozaj počkať na ďalší prísun zdrojov do diaľnic a rýchlostných ciest, len pevne verím, že to bude realistická čiastka, aby sa nestalo, že niekto naplánuje na diaľnice 1 miliardu €, keďže na D1 od Košíc po Michalovce tá príprava je poslabšia, na žilinské úseky sa dočerpá čo zostáva, na D4 sa eurofondy čerpať nedajú a na D3 s 1/2 profilom sa väčšina peňazí našla teraz, ale že sa skôr nájde minimálne 1 miliarda € na rýchlostné cesty a naozaj sa za ne aj tie cesty postavia a nepresunie sa to na opravy (hoci boli potrebné ako soľ)

optimálne by bolo, ak by na diaľnice išlo 600.000.000 € (2. tunelová Braniska sa dá rozostavať hoc aj v roku 2020 a dofinancovať z ďalšieho obdobia), na rýchlostné cesty 850.000.000 € a na cesty I. triedy 300.000.000 € vrátane mostných objektov a opráv, čím sa dosiahne na štátne cesty balík peňazí 1,75 mld. €, čiže viac ako v tomto období a zároveň na 7 rokov približne ročne toľko, koľko doteraz bol schopný dávať štát sám (štátu sa znižuje schopnosť splátkou za R1, hoci tie zdroje sa našli rozpočtovo a nie dopravne)

aby som nebol off topic, doplním, že na cesty smerujú aj zdroje z ROP na cesty II. a III. triedy a štát sa snaží o ďalší presun zdrojov týmto smerom, takže celkové zapojenie eurofondov na obnovu a výstavbu cestnej infraštruktúry reálne dosahuje významné rozmery, hoci vplyvom krízy a škrtenia zdrojov sa z toho stal aj vplyvom inflácie len približne rovnaký balík peňazí aký išiel aj bez eurofondov, v rokoch 2004-2007, hoci tam nejaké tie zdroje z EÚ už boli, na roky 2014-2022 by mal nastať posun smerom hore aj čo do absolútnych čísiel
m.klempa
návštevník
 
Príspevky: 21
Založený: 02. Dec 2013 18:51

Re: Možnosti využitia fondov EÚ na financovanie ciest

Odoslaťod Bager3 » 03. Dec 2013 12:18

V prvom rade by mal stat najst vlastne zdroje na financovanie infrastruktury a nie sa donekonecna spoliehat na EU fondy mal by znizit pocet statnych uradnikov zjednodusit zakony. Takto sa ako v celej EU len zamotavaju v uradnickych uzloch a vazbach a rastie pocet uradnikov. V EU zachvilku bude naozaj len par ludi co budu pracovat a zvysok budu len uradnici co budu o nas rozhodovat.
Bager3
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 322
Obrázky: 2
Založený: 16. Nov 2005 12:12

Re: Možnosti využitia fondov EÚ na financovanie ciest

Odoslaťod devil » 04. Dec 2013 15:04

cerpanie OPD sa muselo predlzit az do 2016 a to len pre SK a pre Rumunsko. je to hanba a moze za to najma ficova vlada ktora vladla 2006-2010. kontrahovanie 92% by bol uspech mozno pred 3 rokmi dnes je tu uplna nevyhnutnost a samozrejmost aby sa stihol aspon ten predlzeny termin ceprania.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32


Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.