Tak, skúsim aj ja pridať môj názor na priority a financovanie diaľnic:
Vzhľadom na to, že nie som odborník, ceny za jednotlivé úseky udávam iba ako môj odhad
Variant 20 mld Sk/ročne - dohromady je k dispozícii za 10 rokov 200 mld Sk. (+PPP)
20 mld ročne sa vlastne plánuje dávať na D od r. 2007. Plán je spravený na MDPT, na 80% sa s ním stotožňujem - teda:
D1 - dokončenie rozostavaných úsekov - cca 30 mld Sk
Dostavanie D1 pomocou PPP, hlavne úseky ZA-RK, prípadne aj PP-Branisko. Som za variant 2013. - splácať sa začne až posledné 2-3 roky - po cca 3-5 mld ročne, takže tento rozpočet to nezaťaží.
D1 Fričovce - PO - cca 15 mld Sk. Po r. 2010 začať na 1/2 profil KE-MI - cca 10-20 mld Sk.
V r. 2010 - rozšírenie BA-TT na 3+3 pruhy - cca 10 mld Sk.
Na D3 okrem HP-ZA (5 mld) spraviť úsek Čadca - št.hranica PL do r. 2010-2012 - cca 15 mld Sk.
D4 - 2010-2015 - úsek Jarovce - Ivanka - teda most cez Dunaj (min.3+3 pruhy) - cca 10 mld Sk.
Dokončiť čo najskôr R1 aj s obchvatmi NR+BB - cca 25 mld Sk.
R2 - obchvaty na celej trase, neskôr na úsekoch s väčšou intenzitou aj súvislé úseky na plný profil - okolie ZV - 30 mld Sk
R3 - postupne začať stavať obchvaty na severnej vetve - cca 15 mld Sk + vypracovať rozsiahlu štúdiu ohľadom Donovál (mimochodom, tá, o ktorej písal dnes TobTob sa mi celkom pozdáva)
R4 - čo najskôr 1/2 profil KE-Milhosť - 5 mld Sk
R5 - otvárať spolu s D3 - 1 mld Sk
R6 - ak bude dohoda s ČR - po r. 2010 na 1/2 profil - cca 5mld Sk
R7 - čo najskôr DS-NZ, neskôr obchvaty Šamorína, Rovinky... - cca 10 mld Sk.
Ďalej spraviť analýzu, ktoré úseky by sa ešte oplatili stavať pomocou PPP (D4, D3...)
Spolu (okrem PPP) - 190 mld Sk, zvyšných 10 mld Sk bude na splácanie PPP posledné roky.
Financovanie - najlepšie by bolo čo najviac peňazí vymačkať z EÚ
- aspoň 10 mld Sk, zvyšok št.rozpočet + úvery + PPP, ktoré sa začne splácať vlastne až potom.
Variant 30 mld Sk/ročne - dohromady 300 mld Sk.
Vlastne podobný plán ako pri 20 mld ročne, peniaze by som navýšil na:
D1 - komplet plný profil až po MI - teda aj tunel Branisko, aj KE-MI - cca 40 mld Sk. Samozrejme tiež rátam s PPP.
D3 - niektoré úseky pred CA na plný profil - cca 15 mld Sk
D4 - začať čo najskôr
R2 - RC na plný profil v úseku TT-PD a ZV-KE, s výnimkou náročných úsekov a úsekov z nízkou intenzitou (Soroška...) oproti variantu 1 navýšenie o min. 50 mld Sk
Ostalo cca 5 mld Sk - tiež na splácanie PPP posledné 2-3 roky
Financovanie - čo najviac EÚ a št. rozpočet, úvery čo najmenej (reálne sa cez ne prestavia menej, pretože neskôr je viac splácania) + PPP
Variant 50 mld Sk/ročne - dohromady 500 mld Sk do r. 2015.
Takže tu už by som urobil zásadné zmeny.
D1 - zrušil by som PPP (ak na to má štát, načo to potom dávať súkromnému investorovi?
)teda reálne štát musí v tomto období zafinancovať úseky v hodnote okolo 80 mld Sk
Dostavanie celej plnoprofilovej D1 aj spolu s BA-TT 4+4 pruhy (3+3 už v r. 2015 stačiť zrejme nebude) - cca 180 mld Sk.
D3 - plný profil, pred hranicou 1/2 - cca 35 mld Sk.
D4 - plný profil (3+3 alebo lepšie 4+4 pruhy) aj s tunelom popod Malé Karpaty - cca 40 mld Sk.
R1 - okrem dostavania aj vylepšenie parametrov - rozšírenie aspoň TT-NR... cca 25 mld Sk
R2 - plný profil TT-KE - cca 140 mld Sk - teda aj so Soroškou
R3 - okrem severnej vetvy (10 mld) začať strednú vetvu, aspoň novou cestou I.triedy, keď už nie rovno RC - v tomto prípade som za variant D, prip. F. - cesta I. triedy BB-RK cca 20 mld Sk, + obchvaty na južnej vetve
R4 - okrem plnoprofilovej južnej vetvy zopár obchvatov na severnej vetve - cca 15 mld Sk
R5+R6 - spolu cca 10 mld Sk
R7 po Levice, spočiatku v plnom profile - cca 30 mld Sk
Spolu 505 mld Sk, čiže trochu viac, ako má byť, samozrejme, mnohé ceny úsekov som dosť nadhodnotil alebo naopak podcenil, ale nakoniec to vyjde zhruba tých 500 mld Sk. V ďalšom období by sa nemuseli platiť žiadne splátky na PPP.
Financovanie - 50 mld Sk je pre SR dosť, keďže nemá veľký rozpočet - ale ak by sa spravil takýto rozsiahly infraštrukturálny projekt, ktovie, koľko by EÚ bola ochotná prispieť...
môj odhad - EÚ 10-15 mld Sk, št.rozpočet - cca 15-20 mld Sk, zvyšok úvery.
Samozrejme, tento balík sa týka len D+RC, regionálne cesty a cesty I. triedy som do toho nerátal, tam sa už musia spraviť ďalšie projekty, ktoré pohltia ďalšie peniaze...
A ešte nakoniec dodávam, že ja osobne som za variant 30 mld Sk ročne, veď nech má štátny rozpočet aj na iné priority (veda, výskum...)