od jano.z » 28. Jan 2010 01:57
Neviem presne či je to priamo v rámci VVZ, ale určite sa RoLa v Rakúsku mohutne dotuje. Dokonca sa dotuje do takej miery, že si OBB môžu dovoliť zvážať tie kamióny na vlakoch až z Balkánu v prakticky vlastnej réžii. AKo som písal niekde pri tom mýtnom, RoLa rozhodne vzhľadom k množstvu odvezenej mŕtvej záťaže (ťahač + náves - náklad) dobrým biznisplánom. Ak by však mala odľahčiť nejakým kritickým miestam (typicky hranice, horské priechody, aglomerácie) o množstvo kamiónov, potom podľa mňa spĺňa kritériá stať sa verejným záujmom.
Ale ešte raz. Samotná RoLa musí mať buď dostatočnú dĺžku, takú aby sa dojazd na RoLa a odjazd k zákazníkovy vošiel do jednej smeny vodiča a zároveň aby tá dĺžka trvala cca. tú jednu smenu, resp. maximálnu dobu povinnej prestávky (teda cca. 8h - Slovensko je na to primalé, rozdiel v čase jazdy je minimálny), alebo musí mať v ceste dostatočne veľkú prírodnú prekážku (Alpy so svojimi tunelmi), čo tiež u nás splnené nie je, alebo prekážku legislatívnu (pred vstupom do EÚ sa jazdila RoLa cez hranice z ČR do Nemecka), to v rámci EÚ tiež padlo.
RoLa BA-KE by mala význam, keby kamióny vozila už z Ukrajiny možno až niekam do Štajerska či až do Talianska (podľa toho koľko kam) a RoLa BA-CA by mala význam, keby kamióny zachytávala už v Poľsku (a opäť šla ďaleko za naše hranice). RoLa v rámci jedneho štátu (ak pravda nie je dostatočne veľký) je bez toho aby ju štát výrazným spôsobom zvýhodnil nerealizovateľná.