Mohol by som to určite rozdeliť na 10 príspevkov, no ja som to zase spísal do bloku.
VsPJ.. z mojej súkromnej pošty po nejakom čase sa mi opakujú otázky skôr smerované na väčšie mestá so situáciami, asi takto: ide sanitka so zapnutými výstražnými znamenami aj sirénou a za ňou policajné auto, ktoré majáky nemá (obmena hasičského a za ním policajné) a idú z vedľajšej cesty.. otázka je smerovaná na prípadný stret s policajným respektíve tým, aké sú postupy a či to tak je správne etc., tú otázku už mi niekto položil aj hneď zo začiatku, možno som ju tu už medzitým napísal.. či už je to otázka smerovaná na vinníka DN v prípade stretu až po to či oni idú správne etc. Môžem nadobudnúť dojem, že to je viac bežná situácia, než výnimočná..
Policajné porušuje postup v tom, že nemá pustené VRZ, ale mohli mať zelenú. To je prvý aspekt.. ak nebola semaforom riadená križovatka, k tomu sa dostanem so zdôvodnením ďalej v texte. Vy nesmiete vojsť do križovatky, ak situácia nedovoľuje pokračovať - čiže už pri prvom vozidle čo je sanitka, tam nemáte ani vojsť, ak policajt ide v tesnom závese, tak je to vaša chyba, lebo situácia vám to nedovoľovala. ALE ak by PZ mal odstup aspoň 10 metrov, tak by bola chyba na ich strane práve preto, že nepoužili VRZ a pritom ohrozili účastníkov v CP. Riešenie by nebolo okamžité, muselo by sa počítať a vyhodnocovať. Lenže platí aj to, že pokiaľ by došlo k nehode, vodič policajného vozidla má dať prednosť vášmu vozidlu všeobecne, keďže vychádza z vedľajšej, kde prednosť v jazde upravuje dopravná značka. Bez VRZ by bol vinníkom nehody policajt. S VRZ by sa znovu muselo vyhodnocovať veľa vecí, ale aj tu keďže ide o vedľajšiu cestu, tak platí, že aj v prípade použitia zvukového výstražného znamenia policajt nie je zbavený povinnosti dbať na potrebnú opatrnosť. On by mohol tvrdiť, že videl, že idete pomalšie a že ho vnímate. Samozrejme, že skúsený policajt zapne VRZ a aj tak ide z každej vedľajšej opatrne.. aby sa uistil, že naozaj nepríde k DN. Tak by to malo byť, postrehy sú, že často nie je.
Ako sa bežne postupuje za 10 rokov v zmysle, že poruším viac vecí naraz: telefonujem, nemám pásy a nedám znamenie o zmene smeru jazdy. Vždy sa snažte vyvarovať formulácií, čo je od 1995+ dodnes. Postupy aj zákony sa menia. Ale povedzme, že sa chápeme.. Policajt by si mal vybrať pri viacerých takýchto priestupkoch jeden najzávažnejší. A pokuta sa udelí za 1 a tým pádom do minulosti, kde bol aj väčší rozptyl sa dávalo maximum za ten jeden. Ak vodič odmietne zaplatiť, tak je možnosť na DI napísať všetky tri, nech už to je úradne ako má byť. (keďže sám vodič trvá na "veľkom" postupe!).
O tej výške vždy rozhoduje ten policajt na tej ceste. On je ten pomyselný sudca. Ani sudca v súdnej sieni nedáva vždy maximálne sadzby. Vždy sa prihliada na okolnosti, iba u vážnych priestupkov sa smeruje k najvyšším sadzbám.
Obdržal som
tipy na nebezpečné cestné úseky. Nemusíte mi to posielať. Ja to môžem (a aj robím) preposielam, často sa mi dostala už odpoveď "my vieme".. ide o to.. nemôže sa byť všade. A keď sa aj je, tak okamžite idú všetci predpisovo. Stane sa, že občas niekto predbehne kolónu a prebehne na červenú na žel. priecestí napriek prítomnosti hliadky, tak ale to je veľká výnimka. K tomuto slúži tzv. psychologická prítomnosť uniformy: 80% ľudí sa správa slušne a bezpečne. 10% všetko ignoruje a 10% je nervóznych z tých prvých 10%. Keď je prítomná uniforma, tak zrazu je 90% slušných, len tých 10% je stále agresívnych. Tento "okruh" sa dokolečka trestá a rieši. Keďže sa nie je všade, tak to % riešených stačí nahrádzať kategória nových vodičov a niektorých z tých 80% sa dostávajú do tých nervóznych a z tých idú zase do tých agresívnych. Na vyslovene nebezpečné miesta musia byť nasadené stabilné kamery alebo iné monitorovacie systémy. Vždy to bude tak, že jedni budú kričať, že "ste všade" a ďalší "nie ste nikde".
Keď sa zaviedli kruháče, tak sa dbalo na dávanie smeroviek. Už sa nedbá a aj to tak vyzerá..
Mohlo by sa viac riešiť štýl jazdy, než konkrétne priestupky.
Mohlo by sa viac dbať na prevenciu.
Voči týmto trom vetám stoja často nadriadení, ktorích zaujíma len suma a počet odobratých VP a iných papierov.
Mohla by viac pomáhať OOPZ, ale oni majú svojej práce dosť.
Idea nastavená dekádu naspäť bola, že sa bude DI zameriavať na úseky, kde sú jasne značky o zníženej MPR, o nejakom inom nebezpečenstve a tam sa v rámci nejakej akcie postaví radar s hliadkou. Lebo teda na takýchto úsekoch by malo záležať na vymáhaní dodržiavania pravidiel najviac. Myšlienka je to dobrá, ibaže jej prevedenie na celoslov. pôsobnosť je rôznorodá. (a daná počtami DI a počtami takých úsekov)
Vychádza to aj z jazdenia. Štýl jazdenia, ohľaduplnosť voči iným. Napokon, stane sa ťukanec. Väčšina rieši "bože moje auto", namiesto niečoho ako "som zdravý a moji pasažieri a čo vodič druhého auta". Tá povaha motoristu na SK je diametrálne odlišná, preto sa to nedá porovnávať "so západom". Preto tu zlyháva prevencia, a je otázne, či miera represie je správne zvolená.
Stane sa vážna DN s alkoholom. Počúvať od dopr. analytikov ide, treba viac jazdiť na cestách a sledovať chovanie vodičov. Skutočnosť je iná, z praxe DI vychádzajúca, že sa nedá rozlíšiť spoľahlivo (50%) či má niekto v sebe nejaké promile. Jednoducho: ak rozoznám na niekom aký má štýl jazdy, ano tam je predpoklad, že zrazí chodca. Ale ak nemá taký štýl, tak hoci má vypité, nezrazí chodca. Toto nie je riešenie, okrem toho, že sa zistí ďalších 100 porušení na tých cestách (lebo sú preplnené a lebo každý ponáhľa a aby väčší a pomalší znížil frustráciu a svoje poškodenie, tak uhne aj kde nesmie a iní ho v rýchlosti obehnú etc.) až po nedávanie znamenia o zmene smeru jazdy, bezdôvodné prudké brzdenie (a potom odbočenie), vbehnutie do cesty mimo obce vozidlom verejnej dopravy ako keby to v meste bolo.. etc. Ano, toto všetko by sa dalo riešiť od rána do večera v celej krajine od BA po TV. Lenže, DI vychádza z predpokladu, že predovšetkým treba byť k sebe v základe ohľaduplným: tak prídem domov o 5 minút neskôr. Ale nikoho neohrozím, neobmedzím..
Stalo a stáva sa bežne:
Stáva sa.. že vodič z vedľajšej sa dokáže zraziť s vozidlom ktoré odbáča jeho smerom (obaja idú vľavo), lebo z vedľajšej si myslel, že on už prešiel a nie že tam ešte stojí, lebo mu v tom bráni premávka na hlavnej a "zrazu" sa tam objavil. Jednoznačná vina. Časté DN v špičkách pred 13:00 a po 14:00 po celej krajine. Takže tu aby vodič na hlavnej sledoval ešte aj chovanie z vedľajšej a odhadoval čo kto urobí. Vo väčšom meste je to niečo nemysliteľné, jednoducho som na hlavnej a z vedľajšej tam vojde, až si bude istý.. elementárne ale denne porušované.
Stalo sa, že vodič z hlavnej odbáčal a na vedľajšej bola kolóna a bol tam priechod pre chodcov, na vedľajšej ho neblokovali, do cesty vošiel školák a ten z hlavnej "nikoho nevidel" a školáka skoro zrazil.. zabránilo tomu len zatrúbenie vodiča stojaceho pred priechodom čím sa školák zľakol a zastavil. Zastavil aj ten z hlavnej ale až v úrovni 3/4 priechodu. Priechod vzdialený od hranice križovatky pár metrov, nie polkilometra..
Stalo sa, že vodič na hlavnej odbáča a hodí to tesne pred nákladné vozidlo a "zdochne mu to". Namiesto pár sekúnd počkania.. a tento šofér vystúpi a "ide riešiť", že mu na hlavnej nepočkal..
Stalo sa, že na hlavnej sa vytvorí kolóna pred semaforom a z vedľajšej sa proste na hlavnú postaví vozidlo, ale stojí "v protismere", čaká že padne zelená a niekto ho pustí, ale z protismeru je zelená z iného smeru (jednosmerné vetvy križovatky) a premávka bezdôvodne stojí.
Stáva sa, že na dlhých priechodoch autobus zavadí o chodca. Ak už bol na priechode a ide o autobus.. autobus nie je električka. Ale zase chodec a hudba v ušiach.. zložité počítanie a posudzovanie. (každý niekam ide a mal by domov prísť zdravý a živý..)
Stávajú sa aj situácie, kedy je nákladné vozidlo s prívesom a za ním "babka s vnučkou" na bicykli. Obehnú príves idú doprava.. ale môže ísť aj vodič nákladiaku a prívesom zavadí o vnučku.. keď ešte aj starý rodič dáva zlú výchovu, potom už je len plač.. (keďže aj nákladné ide vpravo a pruh je jednoznačný) a ešte aj VDZ na ceste..
Stáva sa, že v meste jednom smere chodec pustený je, protismerom nie je a tak v smere kde púšťaný je, vozidlo za týmto vozidlom ide obiehať cez priechod, po ktorom ide chodec. Lebo kým ten manéver vykoná, už ten chodec na tom priechode je..
Sú to situácie zo SK ciest. Všetky majú rovnakého spoločného menovateľa: pre pár sekúnd nemyslím na svoje zdravie a zdravie ostatných. To je myslenie a SK. Takéto chovanie len s obtiažou nájdete v civilizovanom západnom svete. Potom choďte písať alebo sa sťažovať na "prístup". Začína to u každého..
Mali by byť krátke šoty namiesto dlhýh reklám, kto je sponzor čoho (seriály, filmy), aké sú následky pri MPR 20-30-40-50-60.. aké sú brzdné dráhy väčších vozidiel aj ako sa správa ich vozidlo keď odbáča. Do blba pre uvedomenie si situácie.
Kto dnes vie, že obehnem cyklistu vo vzdialenosti 1-1,5m? Teoreticky spravíte papiere a jazdíte a jazdíte a nejakým zázrakom sa nič nedeje a myslíte si ako dobre jazdíte. V skutočnosti vytvárajú vodiči krízové situácie, počúvam to často že čo 30 km to 2-3 situácie, lenže tie situácie často spôsobuje sám autor. Dnes môžu ísť dvaja cyklisti vedľa seba v obytnej zóne v meste a niekto ich obehne v 50tke a ešte na nich trúbi. A myslí si, "ako im dal", v skutočnosti porušil viac vecí naraz.. a pre neznalosť zbytočne postupoval ako postupoval v jednej časti.
Majáky. To, že idú kúpiť. Je to častý argument "veď mi ho predali". O.k. Predali, idú kúpiť v mototechnách bežne žltý, modrý. Lenže zvolené použitie je na vás. V rámci tuningu ale mimo bežnej cesty to nebráni. Žltý aj v kombinácii sa dá inštalovať pri označení prekážky na cestnej komunikácii. Je to účinnejšie, než trojuholník, hlavne v noci za zlej viditeľnosti. Ale použiť ho do vozidla a hrať sa na: sprievod (a čo je za vami?
), stavbára a idete na stavbu - fajn.. určite ale nejdete "ako blázon" po hlavnej ceste, lebo idete na stavbu, až po modrý.. Môžete ho vypnúť, ale ak je zachytený zapnutý.. Veľa vodičov má majáky v autách.. vždy ide o to čo je za jazdy aktivované.
Polda, čo nepozná ani rodinu. Zase je to psychologická otázka. Prísny, že dá pokutu aj vlastnému bratovi. Lenže on nemá preskakovať osoby ako si ich vyberie. (je to na dlho)
Vždy je to na dlho v tom že niekomu dajú niekomu nedajú, niekomu dajú 4x do roka za banalitu, inému ani za vysoké prekračovania. Netreba ale veriť rečiam ľudí, že "jazdím ako diabol a nič sa mi nestalo". Videli ste jeho záznam? Potom mu verte toto tvrdenie. Sme u náhody a šťastí aj pre ostatných.
Vždy je cieľová skupina pre DI cestný pirát a nie slušný vodič. Priestupky robíme aj podvedome a všetci (ano, všetci). Preto o tom rozhodne ten policajt na mieste. Občas ani policajt nedá "bliknér", občas dokonca hliadka mení koleso na ceste a nemá vestu etc. A ano, zas nemusí ísť o dopravákov, nikdy nerobia dopravné kontroly, čo vy viete, je to pyrotechnik alebo K-9, ale ano v očiach verejnosti by mal každý ísť príkladom. Alebo že nesvieti im zadné pravé svetlo.. tak hold, nesvieti. Určite na to poverený o vozidlo príde, ale môžete im to povedať. (nahraním na kameru a zaslaním to má asi taký efekt keď to oznámia vám, za svetlo už pokuta nie je).
Falšovanie štatistiky o DN. Táto téma začala v 2010/2012. Už vtedy začala prax, ktorá júlom 2022 došla po doterajšiu dokonalosť, kedy sa toho čo najviac dáva ako škodová udalosť. Potom z toho vyplýva, že klesá počet DN. (potom je dobré pozrieť sa štatisticky na škody z poišťovní etc. riešené udalosti). U nás platí: je lož, veľká lož a štatistika. Takže je to škoda reči..
Iné situácie. Výhody? V rade v ulici stoja autá, MP dáva papuče a vynechá vozidlá OSSR alebo polície. Prečo vynechá? Nemôže im dať tiež papuče? Vozidlá OSSR (a.i.) pokiaľ viem tak pri bežnej prevádzke, resp. ich vodiči sú povinní dodržiavať všeobecne-záväzné právne predpisy, pokiaľ sa nejedná o vozidlá s prednostným právom jazdy pri výkone určených úloh. (v prípade priestupku je oficiálny zákonný postup, že priestupcu, ktorý preukázal svoju príslušnosť k OSSR v zmysle príslušného paragrafového znenia odstúpiť na riešenie jeho nadriadenému, resp. veliteľovi útvaru, ktorý následne v disciplinárnom konaní vykoná nápravné opatrenia.)
Toto isté by malo platiť aj pre vozidlá PZ , pokiaľ ide niekto šetriť napr. k nejakým spisom alebo ide na obed nemusí porušiť všetky zákazové značky, aké existujú, ale radšej prejde kúsok peši, že.. Samozrejme nie pri plnení úloh PZ, pri ktorých znova využívajú v zákonných medziach oprávnenie vozidla s prednostným právom jazdy a minimálne hrozí omeškanie pri vážnom ohrození života, zdravia, resp. škody na majetku. Počas tohto však musí náležite dbať na ostatných účastníkov cestnej premávky.
Nuž a toto je z pozície občana ťažko zistiteľné. Hliadka MP môže vedieť viac, ale aj nemusí a záleží zase od nej. Riadi sa skôr tým, že ak nezavadzajú, nechajú to pre istotu tak. Prípadne majú tú informáciu prečo a platí ten istý postup.
Zimná kvapalina do ostrekovačov a alkohol. Tak ako som uvádzal aj vplyv liekov na liečeného cukrovkára, aj toto je možné čo sa týka nadýchania, lenže max 0,04 mg/l. Ľudia sú schopní navymýšľať si príbehov.. od užitia chrenu cez cibuľu až po vyfajčenia 7 cigariet za sebou a že z toho nafúkal. V princípe je možnosť vypláchu úst a počkania a zopakuje sa skúška. Pozor, ani z každej zimnej kvapaliny sa nič nenafúka. Rozdiel a zásadný je niečo namerať a byť pod vplyvom.. na lieky si pamätajte treba mať lekárom papier.
bolo toho dosť, nie všetko sú situácie, ktoré som schopný verejne rozpisovať, aby to tu svietilo
.. a aj dosť vecí neviem posúdiť z tvrdenia+nejasnej fotky..
Stále platí a aj sa mi to opakuje a nielen v tomto fóre, aj z bežných situácii. Kým sa nehádate, je to dobré. 2/3 sa začnú hádať a zvyšovať hlas. Je to tým, že sa dá priestor z "dohadovania" na vysvetľovanie.. a ten policajt čaká a objasňuje. Často to končí dohovorom, poučením o bezp. cestnej premávke. Policajt ak chce, tak si nájde 100 dôvodov, prečo vás na základe BaPCP zastaví. V momente, kedy sa vodič dostane do fázy hádky a policajt neustúpi, tak skončíte na správnom konaní. Takže ak viete, že pravdu nemáte ale je to o tom, že nemáte peniaze, tak nepostupujte cestou hádky. Reči potom "sme policajný štát" etc. sú zbytočné. Zďaleka to tu nie je policajný štát. Sme tu v režime šetrenia PHM a iných nariadení.. požiadaviek, obmedzení a vrchnosť spodných nekryje. Verejnosť vníma každého policajta ako každého iného, v tom sa ani rozdiel nečaká. Ide o to, aby každý vedel ako postupovať v konaní na ceste, ak už nejak koná. A to si dovolím tvrdiť, občas zlyháva, už len v tom ako kto zastavuje (ohrozuje aj seba). Sú to ale menšinové príklady. Ak je niekto väčší odborník na pravidlá, tak už z toho postupu zastavenia sa dá všeličo "vyjednať", ale vždy slušne. V opačnom prípade, ten policajt je v práci, jemu je jedno že vás zastaví a vy budete hodinu čakať, kým on vypíše papiere a bude sa s vami baviť. Je mu jedno ak budete platiť v minciach. Určite mu nhodíte mince a že ich ani nespočíta, pokusy o zaplatenie nižšej sumy.. ani neskúšajte. A Vás nechá čakať. Aj v zime..
Riadenie premávky poverenou osobou. Tu len v skratke. Ako osoba poverená máte prehľad napríklad o vozidle, ktoré teda cúva na cestu, napríklad zo stavby z nejakého RD etc. Ak máte vestu, terčík.. a je to označený úsek, tak o.k. Ak nemáte tieto náležitosti, tak len s rukou sa domáhať zastavenia nejakého vozidla, aby to "vaše" vycúvalo nie je správny postup. Práve preto, že vy viete, že vám vozidlo cúva, tak toto vozidlo má počkať. Nie, že vy najprv prerušíte premávku. V prípade, že už je začatý proces cúvania, tak fajn. V prípade, že vozidlo vám ešte zo stavby nevyšlo a niekto arogantný zastaví až pri vašich nohách a jemne vás posúva, tak máte právo zavolať PZ. Takéto konanie ÚCP nesmie robiť. (kto čítal tento text, narazili ste na tých 10%), ale zase sme u toho, že domáhať sa bez terčíka a označenia nie je na mieste. Ak ste SBS - objektu a šéf vás pošle riadiť dopravu, tak ak nemáte náležitosti, tak nemáte žiadne právo tú premávku zastaviť. Zase sme u toho, že musíte aj usmerniť šéfa a vozidlo, ktoré má vycúvať, že tam ste od toho, že mu dáte znamenie, až to bude bezpečné, nie ste na tom na to, že sa postavíte do cesty a nejakým právom zastavíte premávku, aby vaše vozidlo vyšlo na cestu. Aj policajt riadi premávku resp. ju obmedzuje rukou len výnimočne. To ste určite videli aj pri bežnom ťukanci, kde jeden rieši papiere, jeden riadi premávku.
Toľko ďalšie situácie "zo života".. a vždy sú iné než vy ich vidíte za jazdy. To by ste museli ísť na pár dni s tou hliadkou prežiť ich pracovný výkon. A nikdy nestačí na diskusie ani len "1% znalostí", je to príliš málo na mentorovanie ako by tú prácu mali na tej ceste vykonávať.. detto tie §, sadzobník je určený a by si môžete myslieť nejakú pasáž aj s pokutou, že tam žiadna nie je, ale pokutovaný budete v nejakom prípade s iným §. a aj inou sumou.. aj jazda v jednosmerke respektíve v protismere, je odlišná ak idete "len tak" a ak idete a máte tam iné auto. Kozmetické rozdiely robia veľa.