Moderátor: Moderátori
racto napísal:Expwy, samozrejme keby bolo pravidlo o tom že cyklisti by mali prednosť na všetkých cestách rovnako ako chodci, pravidla značenia by sa úplne menili. Túto zmenu sme navrhovali v roku 2010, 2011 a 2013 a ani raz neprešla. Ale všetko chce len čas a postupne to ide Už som si zvykol že postupne impementujeme všetky prvky cyklo.
Ale keďže je veľmi malo pravdepodobné, že sa to bude dať zmeniť treba upraviť legislatívu tak aby sa to neoznačovalo 3ma značkami.
§4 Povinnosti vodiča
(1) Vodič je povinný
e) dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, osobám so zdravotným postihnutím, osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu, a starým osobám,
f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky,
(2) Vodič nesmie
h) ohroziť chodcov na chodníku alebo chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo pri cúvaní,
§ 19 Odbočovanie
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.
§ 53 Osobitné ustanovenia o chodcoch
(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd.
(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané, ak v § 55a ods. 2 nie je ustanovené inak.
(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.
(4) Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.
racto napísal:Len podotýkam že aj keď si bol v minulej práci tak MD dalo podmienku pre TP cyklo že na cestách I. triedy nesmú byť pruhy .
racto napísal:Čo sa týka článku takých som už aj ja niekoľko vydal, princíp je o rozdiele cyklopruhu a cyklistickej cestičky. Ale to veľa projektantov nechápe.
racto napísal:No čo sa týka križovatiek neznačiť priechody, mi len prosim ťa vysvetli ako to bude cez zimu?. Však u nás napríklad na zemi nakreslené prechody nebolo vidno 2 týždne.
Pokiaľ by sa premávka riadila takto striktným výkladom zákona, tak chodci by sa museli naučiť lietať alebo svojpomocne vyhĺbiť pod cestami tunely.
Ak by sme sa riadili striktným výkladom zákona, tak chodec v podstate nemá na vozovke čo hľadať, ale vodiči by museli pred každým priechodom alebo zastávkou MHD znížiť rýchlosť a byť v strehu.
Vceliak napísal:Ja nie som odborník na prechody pre chodcov, ale aj v západných krajinách dali prednosť chodcom až keď mali dokončenú tzv. Nadradenú infraštruktúru. To znamená, že ak si v obytnej zóne, chodec má prednosť (ak sa blíži k prechodu, nie len keď je už na ňom). Ak si mimo obytnej zóny, tak tam jednoducho prechody pre chodcov nie sú, resp. je tam svetelná signalizácia.
Kým nebudeme mať dobudovanú základnú sieť diaľnic a rýchlostných ciest (chýba už "iba" cca 600 km), zmena v tomto smere by znamenala kolaps tranzitnej dopravy po cestách prvej triedy ( a nie len v obciach).
expwy napísal:
Cyklopruh vs. cyklistická cestička
Stavebne a inžiniersky to rozdiel je, avšak čo sa týka označovania by to rozdiel nemal byť. Sme hádam jediná krajina na svete spolu s Českom, ktorá na vyznačenie cyklopruhov chybne používa pruhové značky. Cyklopruh totiž nie je klasický jazdný pruh pre viacstopé vozidlá. Potom vznikajú takéto nezmyselné značky:
https://sk.mapy.cz/zakladni?x=14.467637 ... itch=0.114
expwy napísal:Sme hádam jediná krajina na svete spolu s Českom, ktorá na vyznačenie cyklopruhov chybne používa pruhové značky.
racto napísal:Expwey, samozrejme keby bolo pravidlo o tom že cyklisti by mali prednosť na všetkých cestách rovnako ako chodci, pravidla značenia by sa úplne menili. Túto zmenu sme navrhovali v roku 2010, 2011 a 2013 a ani raz neprešla. Ale všetko chce len čas a postupne to ide Už som si zvykol že postupne impementujeme všetky prvky cyklo .
racto napísal:Ale keďže je veľmi malo pravdepodobné, že sa to bude dať zmeniť treba upraviť legislatívu tak aby sa to neoznačovalo 3ma značkami.
racto napísal:No čo sa týka križovatiek neznačiť priechody, mi len prosim ťa vysvetli ako to bude cez zimu?. Však u nás napríklad na zemi nakreslené prechody nebolo vidno 2 týždne.
Hank napísal:racto napísal:Expwey, samozrejme keby bolo pravidlo o tom že cyklisti by mali prednosť na všetkých cestách rovnako ako chodci, pravidla značenia by sa úplne menili. Túto zmenu sme navrhovali v roku 2010, 2011 a 2013 a ani raz neprešla. Ale všetko chce len čas a postupne to ide Už som si zvykol že postupne impementujeme všetky prvky cyklo .
Bohuzial, implementujeme same ceske cykloprvky.
Hank napísal:racto napísal:Ale keďže je veľmi malo pravdepodobné, že sa to bude dať zmeniť treba upraviť legislatívu tak aby sa to neoznačovalo 3ma značkami.
Otazne je, ci kvoli tomu treba vymyslat znacku, ktora je celkovo velmi zriedkava (maju ju iba v Rakusku, Polsku a Slovinsku). Na uvod aspon prestat znacit retardery a hned je jedna zvisla znacka dole.
Hank napísal:racto napísal:No čo sa týka križovatiek neznačiť priechody, mi len prosim ťa vysvetli ako to bude cez zimu?. Však u nás napríklad na zemi nakreslené prechody nebolo vidno 2 týždne.
To s tym snehom je inac bohovsky argument, ako to len robia napr. vo Finsku, Svedsku, Norsku, Dansku, Estonsku, atd., kde ziadnu zvislu znacku o cyklopriechode nemaju? Zato snehu asi aj trosku viac ako my. Zvisle znacky cyklopriechodov ma totiz ledva tretina statov EU. Taki Briti nemaju dokonca ani len zvislu znacku o priechode pre chodcov.
Hank napísal:expwy napísal:Sme hádam jediná krajina na svete spolu s Českom, ktorá na vyznačenie cyklopruhov chybne používa pruhové značky.
Asi Ta sklamem
Spanielsko:
http://www.megustanlastic.com/blog/senyales/?p=1118
Hank napísal:expwy napísal:Sme hádam jediná krajina na svete spolu s Českom, ktorá na vyznačenie cyklopruhov chybne používa pruhové značky.
Asi Ta sklamem
Spanielsko:
http://www.megustanlastic.com/blog/senyales/?p=1118
racto napísal:Ale jasné že ich je veľa. Expwy presadzuje aby neboli. Samozrejme môžeme ich označovať ako cestičky ale len v tom prípade ak sa zmení pravidlo prechádzania cyklistov cez cestu. Inak pruh označený ako cestička músí splnať podmienky cestičky.
§ 2 Vymedzenie základných pojmov
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
i) krajnicou časť cesty od kraja vozovky po kraj cesty,
x) vozovkou spevnená časť cesty určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel,
§ 9 Spôsob jazdy
(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.
(2) Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.
(3) Vodič malého motocykla alebo bicykla smie jazdiť po pravej krajnici, len ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov.
§ 10 Jazda v jazdných pruhoch
(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.
Čl. 4 Príkazové značky
(6) K značke č. C 8:
Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8 ) prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.
(24) K značke č. C 24a:
Značka Vyhradený jazdný pruh (č. C 24a) označuje jazdný pruh vyhradený v smere jazdy pre vozidlá vyznačené na značke príslušnými významovými symbolmi zo zvislých značiek a jeho situovanie vo vzťahu k ostatným jazdným pruhom. Značka sa taktiež používa na označenie kombinovaného vyhradeného jazdného pruhu pre vyznačené vozidlá vyznačením viacerých významových symbolov zo zvislých značiek na značke, ako napríklad významového symbolu zo značky č. B 7 pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy, ako sú autobusy alebo trolejbusy, a významového symbolu zo značky č. B 11 pre cyklistov; vyhradený jazdný pruh pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy môžu používať okrem vozidiel pravidelnej verejnej dopravy aj vozidlá taxislužby zriadené na prepravu osôb. Značka č. C 24a sa používa najmä so značkami č. V 1a, č. V 2a alebo so značkou č. V 14 s príslušným nápisom na ceste (napríklad „BUS“) alebo s príslušným významovým symbolom zo zákazových značiek. V priestore križovatky sa vyhradený jazdný pruh označuje iba príslušnými vodorovnými značkami. Ak vyhradený jazdný pruh je vyhradený len na určitý čas, tento čas je uvedený v spodnej časti značky č. C 24a.
racto napísal:Hank napísal:expwy napísal:Sme hádam jediná krajina na svete spolu s Českom, ktorá na vyznačenie cyklopruhov chybne používa pruhové značky.
Asi Ta sklamem
Spanielsko:
http://www.megustanlastic.com/blog/senyales/?p=1118
Ale jasné že ich je veľa. Expwy presadzuje aby neboli. Samozrejme môžeme ich označovať ako cestičky ale len v tom prípade ak sa zmení pravidlo prechádzania cyklistov cez cestu. Inak pruh označený ako cestička músí splnať podmienky cestičky.
racto napísal:Expwey... s tými pruhmy zle rozmýšľaš. Nejdem to tu rozpisovať (nechce sa mi to znova a znova vysvetľovať).
Potom osobne.
Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 46 hostí.