Tato tema je taka zaujimava. Kto si Flintstone ze tu takto diskutujes
Forum je forum/diskusia, kde prave to je vyhoda, ze aj 10 prispevkov mozeme napisat ale raz bude jasne kto ako co mysli, ale musi sa tak spravit bez nejakych tvrdych slov lebo to potom meni sposob diskusie.
Aj takato tema akou je trasovanie je uplne OK - ja tu vnimam kazdu jednu temu ako Grecko - snazim sa pochopit diskutujuceho na druhej strane.
Ja som napisal tiez rozne vety, ale ja si dokazem kazdu jednu obhajit po stranke odbornej aj argumentacnej a nemusim hned pouzivat nejake ine sposoby. A ze som nespokojny a dam to najavo svojim vztahom k danemu nazoru - tak na tom nie nie je.
Teda konkretne:
Ja osobne som za to aby sa slovenska dialnicna siet zmenila. Mali by jednoznacne sa pridat niektore dalsie RK - na prepojenie Zahoria, Oravy, juzneho Slovenska, oblasti medzi R4 a D1, Horna Prievidza, ... to je zakladom, dat si jasny plan na budovanie dialnic. Hned potom treba stanovit rozne casove obdobia: napriklad na 10 rokov "to a to" na dalsich rokov este "to" atd. a teda po cca. 100 rokoch mame konecny model. A tu je treba zdoraznit, ze ak sa aj zmenia priority, tak na tomto kvalitnom modeli vzdy najdeme kazdu jednu potrebnu dialnicu - moze sa menit cas vystavby, ale dialnica uz bude mat svoje cislo, svoju trasu a svoje odovodnenie a naviac aj sa bude podla toho rozvijat vsetko ostatne ako su zeleznice, letiska atd. Poznamka: Nemusi rozhodovat cislo pri priorite nejakej dialnice - napriklad nie je dnes urcite R6 dolezitejsia ako R7.
Ked uz mame tento dokument, tak je cas urcit si co ma byt dialnica a co ma byt RK a pripadne co ma byt RK s moznym bezproblemovym prebudovanim na D. Poznamka: Takyto dokument nebude lacny ani sa neda spravit za 10 dni, ale vysledok stoji za to, lebo koncepcia je pripravena.
Dalsia slovenska chyba (a nie len slovenska ale hodnotim prave SR) je ze su tu nejake spolocne useky pre viac dialnic a to nie je tiez dobre - to je nedostatok toho planu, ktory sa musi stale menit, ktory nepocita napriklad s NO okolo BA cez tunel M.K. pricom ale NDS, a.s. uz o nom hovori. A konkretne nie je spravne, aby R1 bola spolocna s R2 a R3, nie je vhodne aby D1 bola spolocna s R4 (a mozno aj nieco dalsie).
Dalej - ja nie som presvedceny o tom, ze by mala kazda dialnica byt az na hranice statu parametrom dialnice - staci RK. Priklad D1 by skoncila v Sobranciach a dalej by to bola Rx - nic zle na tom nie je. V SR je vynimkou max. D3 ktora je sucastou koridoru a je to jedna z mala D ktora sa odvija od D1. A samozrejme postavena D2 sa nebude menit ale dnes je jasne ze tu stacila od hranic s CR po MA aj RK.
A teraz: Plan vystavby dialnic nie je dobry (stale sa meni), takze nie je uplne spravne ani cislovanie dialnic (spolocne useky), ... to si vyzaduje do noveho planu vyrazne zmeny. A mali by sa spravit, vysvetlim: lebo vzdy uz novy plan nebude OK (to je ako ked sa stavala D1 Praha-Brno, nebola uz vtedy postavena na potrebne parametre a dnes to sposobuje velke problemy alebo priamo v SR usek D1 BA-TT, jedina dialnica v od hlavneho mesta v smere na vychod, sever aj ciastone juh a zapad SR).
Dialnice nie su potraviny. Kazdy jeden diel pri dialnicnej vystavbe (plan, vykup pozemkov, projektova dokumentacia, vystavba atd.) je narocny a akakolvek zmena nie je lacna a nie je jednoducha a preto vysledkom je ze ziadna zmena uz neprebehne (prebehne ale len v malo pripadou ale vysledkom je hlavne uz predrazenie stavby) pocas procesu vystavby dialnice - a tomu treba zabranit kvalitnou pripravou. V SR plati ze pripravne prace su 2-5 rokov, ale nikam to nevedie (ako napriklad 18 km usek na R1). V Rakusku, Svedsku atd. su pripravne prace min. 4-6 rokov a ma to svoj vyznam a zmysel. Stavia sa aj hospodarne aj tak ako to vyzaduje spolocnost. A casto sa prave Rakusko stava zo strany SR "slimakom" - mozno ano pre ochranu ZP ale realne sa tam stavia vysoko efektivne.
Teraz by som sem mohol dat nejaky navrh, dam ho sem, lebo tak robia aj ostatni a snad sa lepsie pochopime:
Priblizna schema dialnicnej siete v SR (konecna schema na 80%, 20% su mozne zmeny) - cas vystavby je taky, ze prioritou je D1, D3, R1 a obchvat BA atd.
D1: BA-TT-TN-ZA-LM-PP-PO-KE-MI-SO
D2: BA-MA-Kuty
D3: ZA-KM-CA
D4: cely obchvat okolo BA (dnesna D4+tunel M.K.+napojenie na Stupavu + riesenie hranic) - tu zmena hned vystavba na 3+3 v aktualnej trase cela D4 (teda nie dalej od tunel M.K.)
D5: TT-NR-ZV-BB
D6: KE-Milhost-hranica s Madarskom
R1: ZV-DT-LC-RS-RV-KE
R2: TN-PD-ZH
R3: PD-TO-NR-NZ-KN
R4: BA-DS-NZ-LV-LC
R5: ZV-KA-hranice s Madarskom
R6: PO-SK-hranica s Polskom
R7: PO-VT-HE-Snina-hranice s Ukrajinou
R8: severny koridor R3
R9: CA-hranice s Polskom
R10: CA-hranice s CR
R11: SO-hranice s Ukrajinou
R12: BA-hranice s Polskom
R13: BA-hranice s Madarskom
R14: PU-hranice s CR
Tu je jasne ze na tych posledny cislach pri RK az tak velmi nezalezi a ked na nich nezalezi tak by sa mohli aj zmenit ale zaroven ked na nich nezalezi tak nie je potrebne ich menit, lebo plati ze poradie priorit sa neurcuje podla nejakych cisiel pri RK. Niekedy ani pri D - zalezi od statu.
Dialnica D1 ma jasnu prioritu stanovenu uz dost dlhe obdobie, oprete o velmi vela dobrych argumentov, podporovana zahranicim, EU a UNO, OECD atd. a aj slovenskou verejnostou - odbornou, politickou a vacsina ludi. A bola by aj cela slovenska spolocnost keby sa rychlejsie stavala dnesna R1 a R2, ale to uz suvisi s niecim inym.
Dialnica D1 sa mala pocas svojej historie menit uz viackrat a nikdy sa tak nestalo a ani sa snad nestane, pretoze je to zakladna spojnica statu, nie len BA a KE ako si to naivne mysli napriklad slovensky minister dopravy. Na to je idealne stavat potom BA-DS-NZ-LC-RV-KE. Lacne, rychle, efektivne. Ale to neriesi nic - myslim si ze to je jasne. Aj ked to casto naraza napriklad na stranke
www.blizsienaokolo.com kde tento model je uplne najlepsi - vzdusna ciara.
Tu nejde o to ze sa nesmie R4 zmenit na Dx. Kludne nech sa tak stane, ale nemala by sa zasahovat dialnicna siet ktora je uz pevne naplanovana. A to je D1-D3 atd.
A teraz este aby som sledoval aj diskusiu. Aspon nieco dalsie napisem.
Niekolko argumentov typu, v Madarsku je velka zupa atd. - ano je, ale Ukrajina je vacsi stat. Argument ze stupne premavka na trase R4 a dalej na trase v smere na Miskolc - ano je to pravda, ale podobne sa tak stane aj s Ukrajinou. Ze su to chudobne regiony je pravda, ale to je argument asi taky ze ja sa vola Adaios. Ze treba stavat do vyhladu - ano, ved OK, nech sa postavi R4 - da sa zmenit na napriklad na D5 (nova dialnica - teda keby dnes bola posledna D5, tak R4 juzna vetva by bola D6 atd. - alebo potom zmenit celu koncepciu). Dalej je tu nejaky argument o preprave tovaru a o pocte obyvatelov susednych statov SR. To je pekne, ale podstata unikla: fakt, ze stupa preprava po cestach, ale zeleznice su stale na 1. mieste, fakt, ze obchodna vymena a investicie prebiehaju prave s Rakuskom, fakt, ze ... zase to je taky argument sam o sebe ako moje meno.
Ja nie som proti vystavbe ktorejkovelk potrebnej D/RK/zeleznice/letiska/vodneho kanala/budovy/sidliska/pristavu/zburanie 1/2 centra nejakeho mesta a zasadit tam stromy atd. pretoze ja podporujem rozvoj na 100% v sulade s ochranou prirody.
Teraz neviem - este som chcel toho viac napisat ale nejako som zabudol co som chcel - ... ja si niekedy spomeniem.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)