od KN.SK » 05. Sep 2015 01:49
Jöhet az M gyors - Ötszázmilliárd forint értékű útfejlesztés kezdődik
Môžu sa začať stavať M-rýchlocesty – Začína sa výstavba ciest za 500 miliárd forintov
••• A pályázatokat a következő hónapokban írják ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél: szeptemberben vagy októberben kezdődhet az M30-as országhatárig húzódó szakaszának építési pályáztatása, november–decemberben írhatják ki egyebek között az M2-es Budapest–Vác közötti szakaszának építésére vonatkozó tendert. Itt valójában a 2A út továbbfejlesztéséről van szó, a jelenlegi nyomvonalon épülne ki az autóút. •••
••• NIF vypíše v najbližších mesiacoch súťaže (tu som vybral, čo sa „viacej” týkajú SR):
v septembri alebo v októbri výberové konanie na výstavbu úseku M30 k štátnej hranici.
v novembri alebo decembri, okrem iného, tender na výstavbu úseku M2 Budapešť – Vacov. Tu vlasne ide o „zvýšenie kategórie” cesty 2A, rýchlostná cesta, by sa mala postaviť v jej súčasnej trase. •••
••• Ugyancsak várható az M0-s déli szektorának rekonstrukciójára vonatkozó tenderfelhívás, •••
••• Taktiež sa očakáva výzva na predloženie ponúk na rekonštrukciu južného sektora M0, •••
Az említett gyorsforgalmi utak mellett több elkerülő út építése szerepel a közeljövő terveiben, így például Nagylak, Szabadegyháza és Várpalota mellett. További fejlesztés várható a 21. és az 55. főutak egyes szakaszain is. A következő években megépül a komáromi híd, és a kalocsai is prioritást élvez – tette hozzá Tasó László.
Okrem spomínaných diaľníc a rýchlostných ciest sa v blízkej budúcnosti plánuje výstavba obchvatov, tak napríklad Nagylaku, obce Szabadegyháza a Várpaloty. Ďalšie „zveľaďovanie“ má byť na niektorých úsekoch hlavných ciest č. 21 a č. 55. V nasledujúcich rokoch (???) sa postaví komárňanský most, a aj kaločianský má prioritu, dodal L. Tasó (štátny tajomník pre dopravu).
A jelenlegi uniós költségvetési ciklusban az előzőhöz képest feleakkora, 435 milliárd forint brüsszeli forrás áll rendelkezésre a közúthálózat fejlesztésére, amit a hazai büdzsé egészít ki. Az említett beruházások közül a tervek szerint uniós pénzekből finanszíroznák például az M0-s rekonstrukcióját, az M2-es fejlesztését, és ilyen lehet a gyorsforgalmi hálózatba Egert bekapcsoló út is, míg nemzeti forrásból készülhet el például az M44-es vagy az M85-ös újabb szakasza.
V terajšom únijnom rozpočtovom cykle na rozvoj cestnej siete je z „bruselského” zdroja k dispozícii 435 mld. Ft, čo je oproti predošlému polovica, zvyšok sa doplní z domáceho rozpočtu. Z únijných peňazí sa bude financovať napríklad rekonštrukcia M0, budovanie M2, a aj privádzač do Jágra, zatiaľčo z vlastných zdrojov sa vybuduje M44 alebo nový úsek M85.
A kormány az autóút és az autópálya mellett bevezet egy újabb gyorsforgalmi útfajtát: az M gyorsút olyan helyeken épülne, ahol a forgalom nem indokolja a másik két típust. Az idén októbertől alkalmazható útfajta egyebek között abban különbözik például az autópályától, hogy lehet rajta szintbeli kereszteződés – akár jelzőlámpás is –, és ritkábban lesznek rajta a felüljárók. A kétszer két sávot azonban az M gyorsutakon is fizikai korlát választja el egymástól, és ezeken is lennének olyan kerítések, amelyek távol tartanák a vadakat. Ezeket az utakat a másik kétféle gyorsforgalmi útnál 25-30 százalékkal olcsóbban, gyorsabban lehetne megépíteni, a közlekedés biztonságának megtartása mellett.
Vláda zavedie popri (kategórii) rýchlostných ciest a diaľnic ďalší typ „rýchlych ciest” a to M-rýchlocesta (neviem, nič lepšie pre slovenské pomenovanie tohto typu ciest, nie som znalý správnej dopravnej terminológie, a aj ak inde som použil niečo neodborné, tak sa ospravedlňujem; dokonca ani v maďarskej ortografii ešte nie je toto pomenovanie zahrnuté). Tieto M-rc sa budú stavať, tam kde premávka nevyžaduje ďalšie z dvoch typov ciest (t. j. D alebo RC). Tento nový typ ciest, ktorý sa bude môcť stavať od tohtoročného októbra, sa líši tým, že môže mať úrovňové križovatky – dokonca i so semaformi –, môže mať menej nadjazdov. Aj M-rc s 2x2 budú oddelené stredovými zvodidlami, budú mať oplotene na zabránenie stretu so zverou. Tieto cesty majú byť oproti diaľniciam a rýchlostným cestám lacnejšie o 25 až 30 %, budú sa môcť rýchlejšie postaviť, pričom ale zaistia bezpečnosť premávky.
Azt még megvizsgálják, hogy a forgalom szempontjából mely szakaszokon érdemes M gyorsutat építeni, de ilyen lehet például az egri vagy a kaposvári bekötőút is, valamint a 76-os út egyes szakasza is – mondta az államtitkár. Szintén ilyen út lehet az M4-nek az M0-s és Cegléd közötti szakasza, és 2018-ig Szolnokot is bekötik a gyorsforgalmi úthálózatba. A kormány rövidesen dönt arról is, hogy milyen paraméterekkel épüljön meg az M4-es félbehagyott szakasza. A kormány indokoltnak tartaná az M1-es kiszélesítését egy újabb sávval legalább Tatáig – mondta el az államtitkár –, erről azonban még nincs döntés.
Ešte preskúmajú, ktoré úseky z hľadiska premávky sa oplatí postaviť ako M-rc. Tento typ sa môže využiť pri privádzačoch do Jágra a Kaposváru, či na niektorých úsekoch cesty č. 76, povedal št. taj. L. Tasó. Takáto cesta môže byť tiež na úseku M4 od Ceglédu po M0, aj Szolnok napoja na „rýchlostnú” sieť do roku 2018. Vláda onedlho rozhodne v akých parametroch sa dobuduje úsek M4, ktorého výstavba sa prerušila. Vláda považuje za vhodné rozšírenie M1 o jeden pruh aspoň po Tatu, povedal št. taj. L. Tasó, o tomto ešte ale nie je rozhodnuté.
Sokáig komoly terhet jelent a PPP
A kormány szakított elődeinek a finanszírozási gyakorlatával, amely a magántőkét is bevonta az építkezésbe: a ppp-konstrukció 2037-ig komoly terhet jelent az államnak. Ez évente körülbelül 114 milliárd forintos kiadást jelent, vagyis ennyit fizet az állam a korábbi beruházónak.
Dlho bude vážnym zaťažením PPP
Vláda nepokračuje v praxi svojich predchodcov, ktorí do financovania výstavby zapojili aj súkromný kapitál: PPP forma znamená vážne zaťaženie pre štát do roku 2037. Ročné výdavky sú okolo 114 mld. Ft, čiže štát toľko platí vtedajším investorom.
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.