PD je okres s vysokým podielom tranzitnej dopravy (asi 50%) a cesty I. triedy jednoducho nie sú stavané na takú záťaž. Ich podložie je slabšie. Ak by sa každých 12 rokov vykonala oprava vozovky do hrúbky 5-10cm, bola by cesta dnes vo výbornom stave. Tým, že sa takéto opravy ale nerobia a robia sa až keď je zle, tak situácia je taká, že treba opraviť aj podložie a to potom stojí veľké peniaze, pre názornosť:
Oprava povrchu štandardným sfrézovaním a pokládkou nového asfalto-betónového krytu do hrúbky 5cm stojí na 1 km na cestu I. triedy asi 250 tis. €. Ak treba riešiť aj podložie - teda vyriešiť nejaké trhliny na cementovej stabilizácii, ktorá už neznačí nič dobré pre daný úsek, tak cena môže poskočiť aj na 300 tis. €. Takáto oprava sa volá vo všeobecnosti: cyklická obnova povrchu. Životnosť AB krytu je 20 rokov, ale to platí na ceste III. triedy, na vyťaženej komunikácií treba vykonať už po 10 rokoch merania drsnosti (tá sa dá riešiť, takže ak ceste nič nie je tak sa mierne zdrsní povrch frézou, čo stojí asi 40 tis. € na 1 km).
Povrch, teda jeho životnosť sa dá predĺžiť tzv. emulzným mikrokobercom: hovoríš, že veľa cestuješ, istotne si už videl mašinu, ktorá strieka asfalt rovno na cestu v hrúbke pár mm. Takáto investícia stojí asi 50 tis. € pre cestu I. triedy a predĺži nutnú opravu cesty o 5-7 rokov.
Oprava povrchu, keď už je zosuv/prepadnutie vozovky/narušené podložie/... stojí bežne aj 1 mil. € na 1 km. Lebo treba odfrézovať celú vrstvu AB krytu (to je asi 10-15 cm), odobrať časť cementovej stabilizácie (so zbíjačkami), dorovnať podložné vrstvy, zaliať novou cementovou stabilizáciou a položiť AB kryt. Toto si žiada viac strojov, viac času, viac ľudí, logicky si to žiada čas.
Extrémne sú opravy v hodnote 2-3 mil. €, kde ale daná cesta I. triedy nemá na to parametre (známa komunikácia napr. pri Domaši na vých. Slovensku).
No a na Slovensku je asi 3.200 ciest I. triedy, z čoho 1.450 km má vyšší význam (medzinárodná doprava, exponovaný priemysel atď.). Na Slovensku je aktuálny priemerný vek vozoviek cez 22 rokov. SSC a ja to vieme vyjadriť aj finančne:
700 km je v stave: urgentná oprava povrchu ... náklady na 1 km asi 350 tis. € = 245 mil. €
520 km je v stave: cyklická obnova povrchu ... náklady na 1 km asi 250 tis. € = 130 mil. €
230 km je v stave: nutné zdrsnenie povrchu, väčšie opravy ... nákl. na 1 km 40 tis. € = 9,2 mil. €
210 km je v stave: havarijný stav ... náklady na 1 km sa nedajú vyčísliť (prípad od prípadu sú rozdielne), odhad: 323 mil. €
Celková suma: 707 mil. € ... to je asi 21 mld. SKK - iba povrchy, ... SSC nemá od r. 1995 dostatok zdrojov na opravy ciest I. triedy ... intenzity narastajú ... tranzit narastá ... nových diaľnic a rýchlostných ciest nestačí pribúdať, takže povrchy sa opotrebovávajú rýchlejšie, než sa stačia obnovovať a čo je horšie - náklady na ich opravu sú potom vyššie, lebo aj ich poškodenie je väčšie.
SSC má ročný rozpočet asi 160 mil. €, cca. 4,9 mld. SKK.
Lenže z tejto sumy nejde ani 50% na opravy povrchov.
Najväčšia položka je: nová výstavba - cestné obchvaty, kruhové križovatky (bežne v nákladoch 0,7-1 mil. €), 3. jazdné pruhy.
Významné peniaze (milióny €) plynú na prípravné práce, rôzne projektové dokumentácie.
Rovnako významné peniaze, asi 15-20 mil. € ide na zabezpečenie zimnej a letnej údržby na cestách.
No a zbytok ide na opravy. Napríklad posledný tender: oprava 98 km ciest za 15 mil. €. To sú opravy doslova len sfrézovať 5cm, položiť 5cm, bez krajníc a čo najrýchlejšie a niekde len emulzné mikrokoberce. To proste nemôže stačiť ...
Pritom riešením je zapojiť eurofondy pri rozvji regiónov: Maďarsko, Česká republika, Poľsko, Slovinsko, Estónsko pumpujú desiatky mil. € na opravy a celkové rekonštrukcie svojich cestných sietí. Slovensku to nejde.
Ad auto: ja som ešte nemal ani auto, ktoré by som mal 5 rokov.
Osobne zoderiem gumy za 1 rok. Zimné vydržia 2-3 sezóny. Tlmiče po 5 rokoch meniť mi tiež nepríde ako zlá investícia. S nápravou je to horšie, ale to treba zdokumentovať a odovzdať kde treba, ... správcovi cestnej komunikácie.