Diaľničná matematika

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľničná matematika

Odoslaťod Dialniciar » 03. Dec 2007 16:05

http://firmy.etrend.sk/119722/firmy/dia ... matematika


Diaľničná matematika

Betónové povrchy ciest musia počkať na oficiálne kritérium zaťaženosti

[3.12.2007, TREND / kš]

Na slovenské cesty sa betón dostáva veľmi pomaly. Podstatne pomalšie, ako vo vyspelých európskych krajinách.

V Bratislave je takmer kilometer dlhý úsek pred vjazdom do tunela Sitina, betónové povrchy vozoviek sú aj na zástavkách mestskej hromadnej dopravy. Podľa Tatiany Kratochvíľovej, riaditeľky sekcie dopravy a cestného hospodárstva bratislavského magistrátu, obnovili v priebehu pätnástich rokov technológiou razeného betónu creteprint 154 zastávok za 60 miliónov korún. Tento rok cementobetónový povrch pribudol na niektorých zaťažených križovatkách na Patrónke či na Bajkalskej ulici.

T. Kratochvíľová vraví, že mesto bude pokračovať. Dôvod sú predovšetkým nižšie náklady na prevádzku a údržbu a menší počet uzávierok premávky. S betónovým povrchom počíta aj projekt rozšírenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Sencom na tri pruhy. Vyplatil by sa až po Trnavu, na úsekoch v okolí Žiliny či v blízkosti hraničných priechodov.

Košické Inžinierske stavby z francúzskej skupiny Colas kúpili tento rok vlastný finišer. Použili ho v tuneli Lučivná, na stavbe diaľnice pri Budapešti a využijú ho aj ako subdodávateľ na úsek diaľnice neďaleko Ostravy.

Slovenskí cementári hovoria o výhodách betónových povrchov ciest už roky. V Rakúsku či v Česku ich stavebné firmy bežne robia. No nie je to betónová loby, kto dostal cementobetónový povrch na vozovku. Sú to vlastnosti tejto zmesi a jasne stanovené kritériá podľa dennej intenzity ťažkej dopravy.

Rakúsky správca diaľnic Asfinag sa pre cementobetónový povrch rozhodne, ak po ceste prejde denne osemtisíc nákladných vozidiel. Rovnako postupuje aj české Ředitelství silnic a dálnic. Je to zvyčajne v porovnaní s asfaltovým povrchom drahšie, preto Rakúšania zadefinujú technológiu už v tendrových podmienkach.

Národná diaľničná spoločnosť, správca slovenských diaľnic, deklaruje snahu, aby sa využívala práve táto technológia. A čaká na výsledky expertnej štúdie. Hovorí sa o hranici 15-tisíc vozidiel bez ohľadu na ich kategóriu, ale oficiálne kritérium zatiaľ nebolo stanovené.

Autorka je analytičkou TREND Analyses.

Foto – Maňo Štrauch
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.