Diaľničná mapa: "parcelácia"

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Diaľničná mapa: "parcelácia"

Odoslaťod Dialniciar » 24. Nov 2006 10:01

Všeobecný popis. :arrow:

Čo je to diaľničná mapa ?

Diaľničná mapa je pojem, ktorý vystihuje isté územie, kde sa majú stavať diaľnice. Diaľničná mapa presne zachytí jednotlivé trasy, ale nie sú dôležité trasy, ale konkrétne úseky a oblasti.

Máme imaginárne územie nejakej rozlohy a na ňom máme oblasť tisícich jazier, oblasti nádherných hôr, oblasti rovinaté ale aj s prekrásnymi nekonečnými nížinami. A máme tu aj mestá a dediny. Tu môže prebehnúť tzv. "parcelácia". Tá prebehne na základe diaľničnej mapy. Parcelácia znamená, že na území danej krajiny je napríklad 7 stavebných firiem a 3 projektantské firmy. Prípadne niekoľko geologických. A je tu samozrejme aj štát, veľmi silný prvok, dokonca v tejto oblasti tzv. parcelácie je štát tým najsilnejším prvkom, pretože má dominantné postavenie a aj keď napr. nikdy parceláciu neschválil, vie presne, kto kde a ako. A teda pozná náklady na výstavbu. Má páky ako dosiahnuť zmenu parcelácie. Parcelácia diaľničnej mapy znamená napríklad to, že vytvoríme cez štát silné spoločnosti, všetkých 7 stavebných firiem bude silných. A posilníme ich tak, že im zabezpečíme konkurenciu. Na základe parcelácie sa povie, že na územie tisícich jazier pôjdu 3 firmy, ktoré sa budú špecializovať na výstavbu mostov a estakád. Na územie krásnych hôr umiestnim 2 firmy, ktoré budu špecializované na výstavbu tunelov a viaduktov. Na rovinaté firmy vytvorím posledné 2 firmy, ktoré budú preslávené najlepšie odvedenou prácou na konkrétnych cestách a diaľniciach s min. množstvom mostov a max. niekoľko krátkych tunelov.

Ale toto celé je len ilúzia. Vytvorí ju silný štát. A on ju celú bude kontrolovať, pretože on platí a určuje, čo sa bude stavať a kto to bude stavať na základe tendrov. Prvá prekážka je tender, štát to môže obísť tak, že nebude medzinárodný. Teda už len vyberie zo 7 firiem a tie na základe parcelácie si nebudú brať prácu, keď vedia, že majú vždy nejakú istú na 100%. A konkurencia tak vzniká maximálne na spoločných a viac zastavaných územiach, teda v obývaných zónach.

Opísal som diaľnice, ale to isté môže platiť v bývaní.

A všetci budú spokojní. Aj štát. Aj firmy. Aj verejnosť, pretože sa stavia podľa jasných pravidiel, tvrdých kritérií v rámci domáceho trhu. Ale je to tak naozaj ? Vytvorením ilúzie je predsa úplne jedno, o aký trh ide.

Výhody tohto systému sú jasné: stavia sa viac menej bez problémov, pretože nikto si nedovolí prostestovať, nikto nemá problém s predajom pozemkov (keď sa trasú firmy, tak občan si nedovolí nič), maximálne snaživý starosta ukrojí a chce štadión, aj ten sa nepostaví. Štát je silný.

Lenže nevýhod je oveľa viac. Nemusia sa ukázať hneď. Prvá nevýhoda tohto systému je fakt, že nie je na trhu konkurencia. Pretože keď máme reálne na výstavbu tunelov 2 firmy, tak tie sa rýchlo dohodnú, ktorá bude čo realizovať. Bez konkurencie vzniká problém s kvalitou. Cena bude taká, akú ju chce mať štát, ale kvalita ide nabok. Každá stavba vydrží nejaké obdobie. Na toto existuje silná páka s názvom záruka. Lenže v tomto prostredí, kde štát je ten najsilnejší, tu nie je dôvod dávať nejaké záruky a reklamácie do zmlúv a celé to predražovať, lebo si nikto nedovolí stavať nekvalitne. A okrem toho, že nie je konkurencia, tak je tu obrovská finančná záťaž. Musí sa stavať aj v prostredí tisícich jazier, aj v mestách aj v horách aj na rovinách, aby sa všetci uživili, aby všetci stavali, aby tá konkurencia reálne akože existovala, lebo inak by tých firiem nebolo treba 7, ale zase by bol problém, že by niektoré druhy prác chýbali a medzinárodný tender existovať nemôže, lebo to popiera význam systému.

Toto je diaľničná mapa a následná parcelácia.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 17. Jan 2007 23:18

Počul som, že v SR bola presne rozdelená trasa D1 a R1. D3 už sa údajne nestihla. Ale môže to byť aj fatarmorgána, čo som počul.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 17. Jan 2007 23:20

Je zaujímavý príklad Chorvátska: tam si vláda len dala podmienky, aby chorvátske firmy stavali diaľnice na začiatku v konzorciách, aby sa kapitálovo posilnili a potom budú sami. A fungovalo to a nikto nemal námietky a nič nebolo predražené ... tadiato mali ísť tí politici, ktorí už chceli teda podporiť domáce firmy.

Podobne sa postupovalo v Grécku pri PPP a projektoch financovaných cez EÚ. Najprv prišli zahraničné firmy, ktoré podporili domáce, lebo tie poznali prostredie a dnes grécke firmy expanzujú.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16


Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 39 hostí.