Pobaltske staty - Estonsko, Lotyssko, Litva

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod ivansk » 23. Máj 2006 16:00

nejaké obrázky z Pobaltia, fotené za jazdy z auta, takže tomu zodpovedá aj kvalita :)
samostanú kategoriu Pobaltie som nenašiel tak som to uploadol sem :
http://www.dialnice.info/album_cat.php?cat_id=99
ivansk
diskutujúci
 
Príspevky: 63
Obrázky: 21
Založený: 20. Mar 2006 23:54
Bydlisko: ZA

Odoslaťod Branco » 24. Máj 2006 22:14

Ivansk, vďaka za skúsenosti z prvej ruky a ich zverejnenie na fóre, takéto dojmy sú možno najcennejšie. Tiež sú hodnotné foto z diaľníc severovýchodnej Európy, napr. foto z estónskych diaľníc nie je vôbec ľahké nájsť.
Ak budeš mať ešte ďalšie cesty v tomto regióne, napíš, prosím, svoje dojmy, veľa Slovákov tam momentálne necestuje, i keď záujem o napr. Pobaltie pomaly stúpa.
:)
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Stavebníctvo a doprava v Estónsku za rok 2005

Odoslaťod Dialniciar » 13. Dec 2006 13:25

Stavebníctvo:

Stavebnictví představuje v Estonsku rychle se rozvíjející odvětví, což vnímají i výrobci a obchodníci ze sousedních států, a tak např. v oblasti stavebních mechanismů existuje silná skandinávská konkurence. (Estonskou firmou, která se zabývá prodejem českých stavebních strojů, je KRK Moigu.) Zvláště v Tallinnu je rozvoj estonského stavebnictví jednoznačně patrný. Očividný je rozšiřující se nabídka nemovitostí k pronájmu. Staví se administrativní budovy, nákupní centra a obytné budovy včetně většinou architektonicky zdařilých vil. V Estonsku platí přísné stavební předpisy, omezující likvidaci starších domů. Estonsko má vlastní produkci cementu v přístavním městě Kunda.

Tempo růstu stavebnictví v roce 2006: 2.Q. - 21,5%.

Doprava:

Slibné odvětví představuje lodní doprava. Spojení s Helsinkami prostřednictvím trajektů funguje vícekrát za den, existuje spojení i s dalšími evropskými přístavy. Lodní dopravu může ovlivnit počasí, protože Finský záliv při výjimečných zimách zamrzá. Tallinnský přístav, státní podnik, má však mimořádné postavení významné a dynamické firmy.

Železniční doprava je kromě tranzitu zboží a ropy z RF do estonských přístavů využívána málo. Zdůrazňována je potřeba obnovit železniční spojení mezi Tallinnem a Rigou a dále Kaunasem a Varšavou prostřednictvím Rail Baltica - analogického projektu k silničnímu tahu Pobaltím od ruských hranic Via Baltica. Projekt tohoto železničního spojení v délce 1185 km se však začne uskutečňovat teprve v návaznosti na udělení prostředků z EU fondů. Doposud proběhlo jednání se všemi 4 ministry dopravy (PL, LT, LV a EE). V brzké době proběhne ve Vilniusu zasedání řídícího výboru (Steering party), jenž se skládá ze zástupců EK, jejím předsedou je místopředseda EK a komisař pro dopravu J. Barrot. V roce 2005 byla vypracována Studie proveditelnosti a dne 27.3.2006 byla podepsána Dohoda o porozumění k danému projektu. Další jednání proběhnou ještě do konce roku 2006. Funkční železniční spojení z Evropy do Tallinnu tedy neexistuje.

Estonsko hodlá použít pomoc ze strukturálních fondů EU na údržbu a obnovu své letištní sítě (mezinárodní letiště v Tallinnu a 7 lokálních letišť). Suma pro estonský letecký sektor v letech 2004-2006 dosáhly cca 30 milionů EEK (1,9 milionu EUR). Tallinnské letiště musí vložit 50 % z vlastních prostředků. Estonským národním leteckým dopravcem je Estonian Air. Stát vlastní 34 % akcií Estonian Air, soukromá společnost Cresco 17 % a zbytek patří letecké společnosti SAS.

Cestná doprava v Estónsku je najmenej rozvinutá.

Zdroj: http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... ko1006.doc
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Stavebníctvo a cestná doprava v Lotyšsku za rok 2005

Odoslaťod Dialniciar » 13. Dec 2006 13:30

Stavebníctvo:

Stavebnictví tvoří 6% HDP a je to obor, který je v Lotyšsku jedním z nejdynamičtějších sektorů. Růst investic, stabilní dynamika domácí poptávky a schopnost lotyšských firem expandovat-to vše jsou důvody rapidního růstu tohoto sektoru. Dynamicky se rozvíjí už od roku 1995 s více než desetiprocentním růstem. V roce 2004 vzrostlo o 13,1 % (dosahovalo hodnoty 5,8 % HDP), v roce 2005 pak ke konci roku vykazovalo růst kolem 15,5 %.

Většina stavebních prací je koncentrována do velkých měst-hlavního města Rigy (49%), do oblasti Rigy (8,2%), Ventspilsu (5,8%), a Liepáje(4,7%).

Největšími stavebními firmami jsou LEC , NCC, PEAB, Re&Re, BMGS, Kalnozols un partneri a Skonto búve.

Ve stavebnictví lze pozorovat výrazný trend zdražování. Dochází k růstu stavebních nákladů.V 1.Q. – nárůst o13,0%, ve druhém Q. roku 2006 to už bylo 18,3%.

Doprava:

Infrastruktura a její rozvoj mají zásadní význam z hlediska lotyšské ekonomiky a jsou jednou z priorit lotyšské vlády, což souvisí se snahou zvyšovat význam Lotyšska jako tranzitního uzlu mezi severem a jihem Evropy. Dále zvyšovat a zkvalitňovat rostoucí obchodní toky mezi EU a Ruskem je jedním z hlavních úkolů lotyšského dopravního systému.

Silniční doprava je nejvýznamnějším druhem osobní přepravy. Celková délka silniční sítě je asi 70.000 km, což je na zemi s nevelkou rozlohou poměrně velký rozsah. Síť je dobře územně rozložená, takže motorovým vozidlem může být dosažen každý kout Lotyšska. Asfaltové silnice však spojují pouze větší města. Městečka, vesnice a osady jsou propojeny pouze šotolinovými cestami, dálnice v podstatě neexistují vyjma krátkých úseků v okolí Rigy. Provoz až na hlavní město a hlavní magistrály není příliš hustý. Z hlediska mezinárodní nákladní silniční dopravy je nejdůležitější tah z jihu na sever, který spojuje střední a východní Evropu přes Pobaltí se Skandinávskými zeměmi a dále směr východozápadní z Ruska k Baltskému moři a lotyšským přístavům. Jsou to hlavní tepny pro mezinárodní silniční dopravu označované jako Via Baltica, Via Hanseatica a Latgalská magistrála. Investiční prostředky jsou soustřeďovány především na severojižní Via Baltica, jejíž posílení je z části financováno i z prostředků EU.

Zdroj: http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... ko0606.doc
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Stavebníctvo a cestná doprava v Litve za rok 2005

Odoslaťod Dialniciar » 13. Dec 2006 13:33

Stavebníctvo:

Stavebnictví prožívá již několik let konjunkturu. V roce 2005 se na tvorbě HDP podílelo 7,1%. V běžných cenách šlo o růst za prvních devět měsíců roku 2005 o 17,3%, v pevných cenách roku 2000 však jen o 6,9%. Rozdíl cen ukazuje na růst cen stavebních prací. Ceny za prvních devět měsíců roku 2005 vzrostly o 8,8%. Růst je způsoben růstem poptávky, ale i růstem cen pohonných hmot i kovů. Stavebnictví zaměstnává 136 500 lidí, což je 9,1% zaměstnaného obyvatelstva. Stavebnictví navíc má nedostatek pracovních sil, které odcházejí do zahraničí. Aby si stavební firmy udržely kvalifikované síly, musely zvýšit mzdy vybraným profesím až o 60%. Průměrná mzda ke konci roku činila 1432 Lt, meziroční růst mzdy byl 6,5%. Ve druhé polovině roku 2006 se projevuje i nedostatek některých stavebních hmot, zejména cementu.

Ve stavebnictví je minimum zahraničního kapitálu. Na celkových FDI se podílí stavebnictví jen 1,3%. Například firma Skanska opustila litevský trh kvůli úrovni korupce, která je v rozporu s její podnikovou kulturou.

Základním problémem, stavebnictví je nedostatek pozemků. Důvodem jsou nedokončené pozemkové restituce. Například jen ve Vilniusu byly restituce ve městě vypořádány jen z 36%. Mnoho pozemků je proto blokovaných, neboť ač jsou evidovány ve vlastnictví státu nebo města, nesmějí být prodány.

Jako v minulých letech se výstavba soustřeďuje především do velkých měst. Na Vilnius připadá jedna třetina veškerých stavebních prací. Další třetina připadá na Kaunas a Klajpedu, zbytek pokrývá ostatní města a venkov Litvy. Experti odhadují, že po roce 2007 dojde k velkým stavebním aktivitám v regionech, neboť v té době už nebude platit omezení pro nákup půdy cizinci.

Výhled pro stavebnictví v příštích letech je optimistický. Modernizace země bude výrazně podpořena fondy EU, které se využijí na rekonstrukce železnic, silnic, asfaltování prašných vozovek, modernizaci letišť, mořského přístavu. Navíc se počítá s budováním logistických center i kancelářských budov. Pro léta 2004 – 2006 dostala Litva z kohezních fondů EU 2,125 miliard Lt (616 mil. €), z nich 228 mil. € je určeno na infrastrukturní projekty.

Doprava:

Svou strategickou polohou je Litva předurčena jako tranzitní země spojující západ s východem. V souvislosti se vstupem do EU vzrostl význam Litvy jako tranzitního území mezi zeměmi SNS a EU. Litva je též důležitým tranzitním územím mezi Ruskem a Kaliningradskou enklávou. V současné době se zde realizují projekty, které mají na jedné straně usnadnit Litvě a pobaltským zemím přístup do zemí západně od Litvy. Dálnice Via Baltica by měla spojit Varšavu s Kaunasem, Rigou, Tallinem a Helsinkami. Ačkoliv se mluví o dálnici, většina úseků je jen široká silnice s jedním jízdním pruhem. Litevská vláda si stěžuje, že polská strana nevěnuje tomuto spojení patřičnou pozornost. Pro Polsko není budování silnic na východě země prioritou. Obdobně je plánována modernizace železnic systémem rychlostních koridorů a výstavbou železnice Rail Baltica.

Vstupem do EU vzrostla dramaticky silniční doprava. Na silnici Via Baltica jde o nárůst v květnu 2005 oproti květnu 2004 o 42%.

Zdroj: http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... va0906.doc
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Jurislav » 05. Máj 2007 12:51

Estónsko nemá diaľnice, max. povolenú rýchlosť na ceste pre motorové vozidlá má 110, mimo mesta 90, v obci 50. Šoférovať môžete s 0,0 promile alkoholu v krvi.
Lotyšsko má max. povolenú rýchlosť na diaľnici 110, na ceste pre motorové vozidlá 90, mimo mesta 90, v obci 50. Šoférovať môžete s 0,5 promile alkoholu v krvi.
Litva má max. povolenú rýchlosť na diaľnici 110, na ceste pre motorové vozidlá 90, mimo mesta 90, v obci 50. Šoférovať môžete s 0,4 promile alkoholu v krvi.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Dialniciar » 06. Máj 2007 13:56

Jurislav napísal:Lotyšsko má max. povolenú rýchlosť na diaľnici 110, na ceste pre motorové vozidlá 90, mimo mesta 90, v obci 50. Šoférovať môžete s 0,5 promile alkoholu v krvi.


Lotyšško má na diaľnici v lete pre osobné autá do 3,5t max. pov. rýchlosť 130 km/h. A v obci sa môže jazdiť max. 60 km/h (platilo v januári 2007, takže ak máš Jurislav novší zdroj, treba uviesť).

Jurislav napísal:Estónsko nemá diaľnice, max. povolenú rýchlosť na ceste pre motorové vozidlá má 110, mimo mesta 90, v obci 50. Šoférovať môžete s 0,0 promile alkoholu v krvi.


V Estónsku je hladina alkoholu v krvi tolerovaná do 0,10 ‰ pri dychovej skúške a 0,20 ‰ pri krvnej skúške.

Jurislav napísal:Litva má max. povolenú rýchlosť na diaľnici 110, na ceste pre motorové vozidlá 90, mimo mesta 90, v obci 50. Šoférovať môžete s 0,4 promile alkoholu v krvi.


V Litve už je nulová tolerania pre alkohol pri jazde.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Jurislav » 06. Máj 2007 14:49

Je to starší zdroj.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Branco » 24. Júl 2007 21:35

Praktické rady pri jazdení najmä v pobaltských krajinách sú v tomto článku: :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=48486#48486
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod kvalitná dialnica » 24. Júl 2007 22:11

Tak podľa tých obrázkov(od ivansk) súdim že Litva má oveľa lepšie dilanice ako Estónko.....vidno že boli pod Rusmi.....

a oni nemajú zvodidlá medzi smermy??? to nieje dobré pre bezpečnosť.....
a mimochodom je v Kaliningardsom prietore nejaká dialnica?
_________________
Obrázok používateľa
kvalitná dialnica
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 452
Založený: 28. Feb 2007 17:18
Bydlisko: KE,BJ

Odoslaťod Branco » 25. Júl 2007 19:33

kvalitná dialnica napísal:Tak podľa tých obrázkov(od ivansk) súdim že Litva má oveľa lepšie dilanice ako Estónko.....vidno že boli pod Rusmi.....

a oni nemajú zvodidlá medzi smermy??? to nieje dobré pre bezpečnosť.....
a mimochodom je v Kaliningardsom prietore nejaká dialnica?


Litva prakticky ako jediná z Pobaltia má takmer plnohodnotné diaľnice, hoci podľa viacerých názorov má cestnú infraštruktúru momentálne najlepšiu Estónsko. Dôvodov, prečo je diaľníc v Pobaltí, okrem Litvy, menej je viac, najmä histota obyvateľstva je trikrát nižšia ako u nás a medzi osídlenými oblasťami sú iba lesy a polia... O diaľniciach v kalinigradskom priestore neviem, pravdepodobne tam existujú len viacpruhové komunikácie v okolí mesta.

Lotyšsko, ktore má najvyšší rast HDP v Pobaltí a celej severnej Európe, plánuje však v najbližších rokoch rozsiahly diaľničný program. Viac na tejto mapke:

http://i197.photobucket.com/albums/aa10/sqoobie/map2025.jpg

Fialovou farbou sú vyznačené, ktoré majú byť hotové do roku 2013, červenou do roku 2025...
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod kvalitná dialnica » 25. Júl 2007 20:50

Tak do 2013 až tak veľa neplánujú..... ES je nížinatou krajinou, tak majú dosť lacné dialnice, však?
_________________
Obrázok používateľa
kvalitná dialnica
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 452
Založený: 28. Feb 2007 17:18
Bydlisko: KE,BJ

Odoslaťod Branco » 26. Júl 2007 19:41

Asi myslíš Lotyšsko :wink: . No vieš, kde nemáš hustotu obyvateľstva, určitý stupeň rozvoja ekonomiky..., nie je ani intenzita premávky, hoci aj táto postupne narastá. Ca. 30 km od Rigy je napr. intenzita ca. 7000 vozidiel/24 hodín, napriek tomu počet áut, ich využitie, tranzit, atď. narastajú, preto sa Lotyši rozhodli "prediaľnicovať" svoju krajinu.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Branco » 01. Nov 2007 00:12

Najväčší infraštruktúrny projekt v Rige je stavba 2,5 km dlhého mosta Dienvidu tilts /južného mosta/, most bude slúžiť jako prepojenie severných a južných predmestí mesta a bude súčasťou budúceho diaľničného obchvatu Rigy. Jeho dĺžka je 2,5 km a náklady predstavujú v prepočte viac ako 4 mld. Sk.
Most bude mať 30 stĺpov, vrátane podpôr pre etakády na oboch stranách rieky, z toho osem bude zapustených do dna rieky Daugava. Súčasťou bude aj trojposchodová mimoúrovňová diaľničná križovatka. S výstavbou sa začalo v roku 2004 a odovzdanie je plánované na leto 2008. Výstavbu realizuje konzorcium šiestich lotyšských firiem.

Viac informácií v angličtine je na linke: :arrow:
http://www.dienvidutilts.lv/index.php?lang_id=2

Vizualizácia Dienvidu tilts /južného mosta/: :arrow:
http://www.youtube.com/watch?v=iy7K4nv4xh8

Aktuálne foto z výstavby: :arrow:
http://www.dienvidutilts.lv/bildes/1166735185-10679153688a7652fe1cc7d9f9040ddd-full.jpg
http://www.dienvidutilts.lv/bildes/1184009757-24fba83e1528cc7de965e063db903f96-full.jpg
http://foto.delfi.lv/en/picture/38524/
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod aquila » 01. Nov 2007 00:56

fajn je, ze samotny most bude na 3+3 ...
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Branco » 04. Feb 2008 00:50

Jedným z najväčších infraštruktúrnych projetkov v Estónsku je mostné prepojenie na najväšľí estónsky ostrov Saaremma v dĺžke viac ako 7km. Zatiaľ sú v hre tri varianty prepojenia, z toho jeden tunelový. Náklady predstavujú od 147 do 352 miliónov eur. S výstavbou by sa mohlo začať o dva roky.
Materiál pdf v angličtine je na linke: :arrow:
http://www.mnt.ee/atp/failid/Saaremaa_UK_20070424.pdf

Lotyšsko na Via Baltica odovzdalo na konci minulého roka viac ako 20 km nového štvorpruhu - obchvatu Saulkrasti na spojnici Riga-Tallin.
Prepojenie Riga-Jurmala je 3+3 pruhy a nedávno prešlo rekonštrukciou.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

PPP v Lotyšsku

Odoslaťod Branco » 20. Júl 2008 00:49

V súlade so stratégiou rozvoja cestnej infraštruktúry dp roku 2013 aj Lotyšsko pripravuje výstavbu cez Public Private Partnership. Prvým bude úsek Riga-Senite, ktorého výstavba má začať na budúci rok /v roku 2006 bola dodaná správa EIA/. Pri príprave najmä dobrej legislatívy však čaká Lotyšov ešet veľa práce.

Mapa šiestich PPP projektov, v okolí Rigy:

http://www.lad.lv/en/PC/PageImages/Original/385.jpg
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Branco » 15. Mar 2009 19:39

V Rige na jeseň prebehlo otvorenie Južného mosta /Dienvidu tilts/. Pokračujú stavebné práce na pokračovaní obchvatu, s obdobnou dĺžkou a 4+4 jazdnými pruhmi, odovzdanie je plánované na rok 2011.

Do fotogalérie som priložil najaktuálnejšiu mapu diaľníc v Litve. Momentálne sú vo výstavbe menšie úseky A13 od Klajpedy k lotyšským hraniciam a A14 od Vilniusu na sever. Vo výstavbe je tiež obchvat Vilniusu.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Branco » 21. Sep 2009 22:15

V Lotyšsku správa ciest publikuje mapu prejazdnosti na hlavných ťahoch.
Sledované sú počet áut/hod., priemerná rýchlosť a podiel nákladnej dopravy. Linka: :arrow:

http://www.lvceli.lv/traffic/index.php

Údaje sú aktualizované každú hodinu.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Re: Pobaltske staty - Estonsko, Lotyssko, Litva

Odoslaťod eucitizen » 23. Okt 2011 12:01

Aj v Litve zaviedli cestnu znamku ale nastastie plati len pre autobusy a nakladne auta.
Viac tu:

http://www.lra.lt/en.php/road_charges_a ... ntent_8593
Obrázok používateľa
eucitizen
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 04. Feb 2005 00:43

Re: Pobaltske staty - Estonsko, Lotyssko, Litva

Odoslaťod Kanky » 23. Jún 2014 14:41

nova informacia – od 1.7. je potrebne mat vignettu v Lotyssku na vozidlach nad 3,5t. Vignetty budu denne, tyzdenne, mesacne a rocne, pricom sa rozlisuje hmotnost, emisna trieda a pocet naprav vozidla. Vignetty sa daju kupovat online – link nizsie.

link: https://www.lvvignette.eu/

The charge is paid for the use of the sections of the main state roads in Latvia (except for crossing them, including on roundabouts) by trucks (goods vehicles) and their combinations having the gross vehicle weight exceeding 3500 kilograms and which are intended or are used for the carriage of goods by road.
Cestou, necestou...
Obrázok používateľa
Kanky
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 739
Založený: 30. Nov 2011 12:29
Bydlisko: Vychodňar w Krakowie

Predchádzajúca

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: mjk a 3 hostí.