Jarda napísal:To, jak se stavělo za komunistů, si, Honďáku, neidealizuj. Např. jižní část pražského MO (cca 20 km) byla rozestavěna už počátkem 80. let, přesto v r. 1989 z ní byla hotová sotva polovina. Velkou chybou bylo, že začátkem 50. let komunistický režim výstavbu dálnic zcela zastavil. D1 Praha-Brno přitom v té době byla ve značném stupni rozestavěnosti, na některých úsecích zbývalo jenom položit povrchovou vrstvu. Tím, že výstavba pokračovala až v 60. letech výstavba dálnic nabrala skluz 15 let a ten se i po obnovení dálniční výstavby spíše prohluboval. Kdyby bývala výstavba pokračovala alespoň takovým tempem jako po osvobození, tak by do roku 1990 byla dálnice z Prahy nejen do Bratislavy, ale i D1 až do do Košic + spojka z BA přes TA a TR.
Ja si neidealizujem, ale od Diaľničiara viem, že stavebníctvo v celkovej štruktúre za tie desiatky rokov bolo jedno z najlepších na svete, pretože:
1. Boli založené postupne špecializované firmy, ktoré mali hlavnú realizáciu v niektorom segmente - dopravné stavby cestné, dopravné stavby železničné, bytové stavby, ..
2. Tieto firmy boli štátom podporované a silno dotované tak, aby bolo aj na techniku a niektoré stroje sa dovážali aj zo zapádu
3. Keď padla priorita na výstavbu školy v niektorom meste, bolo dosť ľudí z mesta a "prihodilo sa" pár majstrov z niektorej firmy. A keď padla priorita na železnicu, diaľnicu alebo cestu tak sa k firmám zase pridávali masy ludí z celej krajiny. Lacná pracovná sila = na druhú stranu mali prácu.
Po vojne to Československo dotiahlo dosť ďaleko narozdiel od iných štátov v okolí v stavebnom sektore a z hladiska toho, čo všetko sa postavilo. Niekde zaostávala kvalita jako napríklad viem, že Dialničiar kritizuje, že cesty sa mali stavať najprv viac cez lepšie projekty, širšie aj do zákrut bez problémov pre autobusy .. alebo kritizuje že pri pnalákoch sa malo nechávať celkovo viacej zelene (dneska by sa tu dali budovať podzemné garáže), lebo dneska neni celkovo ani dosť zelene. Dôsledok betónovo-asfaltových miest je že v mestách je o niekolko stupňov teplejšie a z toho rozpáleného prostredia vznikali potom poruchy aj na ďalšiu zeleň a niektoré stavby (ale to sme inde než v doprave) a dneska je to preto častá požiadavka mesta pri výstavbe hypermarketu aby na obrovské parkoviská boli sadené aj stromy a aby sa skôr používala dlažba a nie asfalt.
Je mi jasné že boli aj nejaké výnimky, ale ja verím starším a skúsenejším a hlavne o to viac, keď viem jako Dialničiar nemá rád (napríklad) komunistov. Ale treba vidieť to dobré.
Chyba bola jako on hovorí, že dialnice neboli prioritou. Jedna spojnica celej krajiny bola len "výkladňou skriňou" pre západ ale silná motorizácia až na dialnice sa nepredpokladala a preto sa ani nestavali lepšie cesty a diaľnice .. zaujímavé ale je že silná motorizácia sa nepredpokladala vo viacerých štátoch a predsa sa tam stavali lepšie cesty aj medzi dedinkami.
Canada forever ...