Ad trať:
Hups. Prenosom návestí som nemyslel zobranie návestidla a odnesenie 400m ďalej, ale to, že nad 120km/h sa na slovenskom koridore už vôbec ale vôbec nebude jazdiť podľa návestidiel. Jazdiť sa bude podľa toho čo bude vidieť rušňovodič na návestnom opakovači. "Klasické" návestidlá pre vlaky bez ETCS sú umiestnené na zábrzdné vzdialenosti do 120km/h, keďže viac ísť aj tak nemôžu.
Na úplnom konci tvorby ETCS na Slovensku budú virtuálne návestidlá a pohyblivý priestorový oddiel, tzv. virtuálny autoblok, kedy systém rozozná dva za sebou idúce vlaky s ETCS a dovolí im sa priblížiť až na minimálnu bezpečnú vzdialenosť bez ohľadu na to, ako sú rozmiestnené návestidlá. Takže sa bude jazdiť rovnakým spôsobom akým jazdia napr. TGV ...
A napokon, onen "prínos" pre cestujúcich potom bude závisieť od pracovníkov SZP ŽSR a DO ZSSK, ktorí budú musieť na základe nového stavu na trati napočítať nové jazdné doby. A tam vstupujú do hry aj iné faktory ako maximálna rýchlosť. Kedysi som tu písal o krátení meškania a tam som čo to pospomínal.
Ad vozidlá:
x62 sú rýchlejšie, x63 sú pomalšie. ŠKODA Plzeň tvrdí, že z mechanickej časti 363 sa dá bezpečne vymačkať 160km/h. Boli by tam už ale potrebné nejaké väčšie zásahy do elektriky, nehovoriac o tom, že inštalovaný výkon 3,6MW je na 160km/h už tak nejak nepostačujúci a rušeň bude vlak na túto rýchlosť rozbiehať dosť dlho, hoc vyspelá regulačná elektronika jej umožňuje inak neskutočný odpich. Do rýchlosti 100km/h má s 10 vozňovým vlakom dokonca väčšie zrýchlenie ako rad 1116 OBB (taurus).
K ich histórii: Tesne pred prevratom a krátko po prevrate začala optimalizácia tratí na 140km/h. Na 140 boli krátko po prevrate vyrobené rušne radu 162 (posledné elektrické rušne, ktoré sa u nás kúpili). Takisto bol vyrobený overovací kus 362.001, avšak séria rušňov 362 sa nikdy neobjednala. Takže 362.001 je jediná 362, ktorá bola vyrobená pre rýchlosť 140km/h. Ostatné slovenské 362 vznikli, že v jednu dobu bola v depe Bratislava východ pristavená na opravu jedna mašina z poslednej vyrobenej série radu 363. V tej istej dobe bola na opravu pristavená jedna 162 v depe Žilina. Pri oprave spod mašín vymontovali podvozky a z nich nápravy s trakčnými motormi a prevodovkami, naložili na vagón a poslali do toho druhého depa. Toto bolo možné, keďže tieto rušne sú značne unifikované (163, resp. 162 vznikla vypustením striedavej časti 363). Potom nápravy namontovali do podvozkov druhej mašiny, dali to dohromady, upravili elektroniku a 362 bola hotová. Na opačnej strane bola 162 degradovaná na 163.1...
Na ČD sa vymieňali nie len nápravy, ale celé podvozky, čo bolo spôsobené tým, že sa mašiny opravovali centrálne na jednom mieste (DPOV Přerov).
Vozne: Vlak musí mať splnené brzdiace percentá. Tie sa zratúvajú z výkonu EDB na mašine, brzdných percent mašiny a vozňov. Na všetko existujú vzorce a tabuľky. Tieto brzdiace percentá nemusia plne korešpondovať s rýchlosťou na ktoré je vozeň (rušeň) stavaný. Napríklad naše súčasné IC vozne môžu ísť 160, ale akonáhle je súprava radená len z nich, ťahá to napr. rada 350 a je ich tam viac ako myslím 5, tak už brzdiace percentá nestačia na to aby mohol ísť vlak 160 ale je mu obmedzená rýchlosť na 150km/h. Nad 11 vozňov je to už len 140. Klasické staré Béčka môžu ísť 140, ale akonáhle ich je 7 už len 130 a ak ich je 10 a viac, len 120...
Ad koľko km je vlastne úsek na 140 z BA do Kútov: Na vaše otázky rada zodpovedá tabuľka technických pomerov trate BA-Kúty, ktorú nájdete na
http://www.zsr.sk/docs//Marketing/TTP/TTP126A3z.pdf . Pozerajte na stĺpec 4. Je vidieť, že to je rozhodne viac ako 15km, ale určite nie celá trať ...