Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

sekcia venovaná tunelom a príslušným stavbám

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod bystrik » 05. Jún 2005 21:45

Naposledy upravil bystrik dňa 06. Jún 2005 20:01, celkovo upravené 1 krát.
Obrázok používateľa
bystrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 581
Obrázky: 38
Založený: 03. Feb 2005 21:40

Odoslaťod feroslav » 06. Jún 2005 19:57

Francuzsky prokurator dnes prehlasil, ze dvaja soferi boli Slovaci. Priebeh katastrofy bol podla agentur nasledovny: kamion nalozeny pneumatikami smerujuci z Francuzska do Talianska zacal horiet. Namiesto cerveneho svetla na semaforoch bolo oranzove a tak viaceri vodici este vosli do tunela napriek vynimocnej situacii. V protismere sa chytil kamion so syrom, ktory uplne zhorel, ale
vodicovi sa podarilo uniknut. Za nim siel kamion so srotom, ktoreho dvaja vodici Slovaci bezali do Talianska. Jeden sa dostal do krytu, ale zomrel udusenim. Druhy zomrel este na vozovke pred ukrytom. Treti kamion bola cisterna lepidla, ale tu uz polievali hasici a cisterna vydrzala. Ak by bola praskla, znamenalo by to katastrofu velkych rozmerov. Dalsie osoby boli len priotravene dymom. Taliani museli obetovat par hasicskych vozidiel a maju aj hospitalizovanych hasicov.

V dosledku uzavretia tunela (vraj minimalne na rok, teplota bola predbezne vyhodnotena na 1000 - 1200 C co znamena dehydrataciu a krehnutie betonu v zakladovej doske, strope i stenach) bola premavka presmerovana na stredomorske pobrezie (Ventimiglia), dva alpske priesmyky a tunel Mont-Blanc. Povodne frekvencie kamionov cez Frejus boli asi 2000 az 2500 denne a podobne aj cez Mont Blanc. Dnes tadial preslo asi 5000 kamionov a spicka sa ocakava v stredu. Napriek navalu sa bezpecnostne opatrenia nezmenili, ostalo obmedzenie rychlosti aj 150 m bezpecnostna vzdialenost. Kapacita tunela je 240 vozidiel /hod. a vytazenie sa blizi maximu. V televiznej reportazi TF1, ktoru bolo mozne pozriet na kablovej TV5 International aj na Slovensku, ukazali vodica, ktory viezol poschodovy kamion nalozeny autami a bol 15 cm nad gabarit. Namiesto 200 EUR ho prejazd bude stat 600 EUR a pojde stredom tunela v noci a s eskortou ako vynimocny naklad.

Asociacie uzivatelov ciest, ekologisti a "treti sektor", teda mimovladne organizacie obvinuju cestnu lobby z profitovania z ciest postavenych za dane vsetkych a ziadaju urychlene postavenie trate TGV Lyon-Turin, ktora by umoznila "feroutage" teda prepravu celych kamionov na vlakoch. Naklady na vystavbu by dosiahli asi 15 mld EUR, co je zhruba ako Eurotunnel pod La Mancheje to hlavne kvoli tunelu 52 km. Kamionari tvrdia, ze to je zbytocne a chcu dalsie cestne tunely pod Alpami. Cez oba priesmyky chodi asi 200 kamionov denne a je tam obmedzenie na 26 ton.
feroslav
 

samozachrana z horiaceho tunela

Odoslaťod random » 07. Jún 2005 07:03

otazka ku vsetkym ... vie niekto vobec ako sa treba spravat v tuneli po vypuknuti poziaru?
- ocakavam ze ty skuseny sem pastnu smernice (a dufam ze ich budu aj ovladat)
- ty menej skusny mozu napisat aj to co si myslia-predstavuju co by mali robit v takejto situacii... ale uvedomte si ze tunel to je pekelne miesto ... horiet tam zacnu aj vykali, hlavy poziar vznika uz do niekolkych minut (ako vieme tak 5-10min) a doba horenia bez hasenia je aj niekolko dni (kym sa neprevali strop) ale hasici to vacsinou stihnu aj skor (zatial myslim ze to netrvalo dlhsie ako 16h).
Obrázok používateľa
random
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 75
Založený: 04. Feb 2005 09:34

Odoslaťod aquila » 07. Jún 2005 08:04

v dlhych tuneloch ako bol tento je to 50:50 na sanca ze sa clovek rozhodne utekat na zlu/dobru stranu => podla toho akym smerom ide vzduchovy "vytah" teda ci sa zadusi alebo nie. (podobny problem bol aj pri poziari lanovky v tuneli v rakusku kde to z asi 120 ludi len asi 10 odhadlo ako ma ist a ti prezili)

dalej podla mna tie vyklenky su relativne zbytocne, lebo do nich ked sa clovek skryje tak to je pri poziare ista smrt.

skratka v tuneli ak neni nejaka dalsia rura, tak zostava len utekat. popripade ma napada ze mat pred ustami navlhcenu handru. ked to prezeniem hrozne pomozne aj ked si clovek pomoci kusok odevu. moze to zachanit zivot.

ale som si 100% isty, ze niekto z byvalej CO by to vedel este lepsie popisat :)
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod random » 07. Jún 2005 15:45

Ja to mozem pojat iba cisto s fyzikalnej stranky
tunel je diablova diera ... a skutocnost ze je v nom neustale prudenie vzduchu (ci uz nutene alebo samovolne) ktore je vacsinou stale rovnakeho smeru robi z tunelu vynikajucu pascu... ak tunel nadovazok nema este radialne (vertikalna vetracia sachta) vetranie ma to este vacsi efekt... ak ste si vsimli tak vsetky poziare v tuneloch boli v strede tunela...
je to z jednoducheho dovodu prudenie je v tychto miestach este viac posilnuju hybajuce sa predmety teda auta ... funguju ako piesty ... a teda v strede tunela nieje len dobre prudenie vzduchu ale aj o cosi vyssi tlak (asi 5% a ide o dynamicky tlak prudenia) to ma na pricine ze ohen je lepsie vyzivovany ... ak je v rure aj radialne vetranie teda vetracia sachta tak tiez to ma zaujimavy efekt ... teply vzduch stupa vetraciou sachtou cim dalej tym je ho viac a teda ked sa zdroj poziaru blizi pod vetraciu sachtu tak... rychlost unikajuceho dymu je tym vysia cim je blizsie ... a tym viac vzduchu sa nasava cez tunelovu ruru z oboch stran ... ked sa zdroj poziaru dostane rovno pod vetranie - proste cely zhori ako pepo :) ... pritom rychlost prudenia vzduchu cez tunelove rury je najvacsia (no keby ste tam zapalili cisternu s horlavinou 1tiredy tak rychlost vetra v tunelovych rurach by bol niekde medzi 150-250km/h a tunel by fungoval ako velky vysavac :) teplotu radsej ani neodhadujem ale urcite by sa to blizilo idelu (teda maximu)) no napriek tomu su taketo tuneli bespecnejsie pretoze dym stupa do vetracej sachty... ak je tunel iba obycajna rura s axialnym vetranim ... tak z jednej strany prudi cerstvy vzduch ktory vyzivuje plamen vo vnutry a z druhej strany sa valy kudol horuceho dymu ... vacsinou ale plamene nezasiahnu cely prierez rury ale iba jej malu cast ... horsie je to ked hory viac aut, teda zdroj je natiahnuty na vacsiu vzdialenost... potom je teplota v "blizkosti" zdroja velmi vysoka ... no aj tak to nieje az take hrozne ... v blizkosti ostenia kde je prudenie takmer nulove by mala byt aj lepsia dychtelnost...
... osdobne keby som zbadal ze sa tunelovou rurou vali husty dym slapol by som na PLYN a vypadol by som z tunela najblizsim otvorom .. ale to nieje dobre riesenie ... pretoze treba zistit ktorym smerom prudi vzduch ... ak je este aka taka vyditelnost tak to ide potom uz nic ... ak sa to uz stalo a nie je vydno ani na krok .... treba zastat, otvorit okno naslinit prst a podla toho z ktorej strany fuka tak vyrazit tam (moze to byt aj pasca takze ak je velmi silne prudenie tak treba ist po vetre a modlit sa aby nezdochol motor) ... ak neblokuje cestu nic tak je to super ... staci sa drzat iba po strane rury kde nehory co najblizsie k osteniu .... prejazd ground zero moze chvilku trvat a kedy tedy sa moze stat ze auto oslahne nejaky ten plamienok ale to nic na zapalenie to nestaci a pry razantnejsej jazde sa tych par 10tok metrov zvladne za par sekund ... a potom uz iba vybehnut z auta a dychat dychat dychat ... ak je stary tunel tak do vyklenku by som radsej neliezol ... v modernych je aj kyslik takze si rozmysliet ci tam ostat alebo zobrat flasu a nohy na plecia a bezat dalej (ak sa neda prejist autom) ... neviem asi peso by som to neskusal okolo plamenov a ked je to tam zaterasene tak o to horsie ... ale dasa aj tomu pomoct ... vyrvat kapotu (moze to chvilku trvat ale ide to mam skusenosti ;o) odtrhavanim kapoty) a drzat ju pred sebou ako stit ... prebehnut okolo plamenov ktore su nenormalne horuce nieje sranda ... a ide to iba v prvopociatku poziaru takze vsetko zalezi na aktualnej pozicii pri zisteni ze hori... ohen sa rychlo rozsiri a do 10min je rura koli teplu nepriechodna ... aj tak je sanca na zachranu vysoka .. len netreba stratit hlavu
Naposledy upravil random dňa 07. Jún 2005 19:12, celkovo upravené 1 krát.
Obrázok používateľa
random
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 75
Založený: 04. Feb 2005 09:34

Odoslaťod random » 08. Jún 2005 11:30

Caesar,
len dufam ze koli mne niekde nezhoris alebo sa udusis ...bola by ta skoda
Obrázok používateľa
random
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 75
Založený: 04. Feb 2005 09:34

Odoslaťod Caesar » 09. Jún 2005 21:06

random napísal:Caesar,
len dufam ze koli mne niekde nezhoris alebo sa udusis ...bola by ta skoda


Osobne, pevne verím, že až ja pôjdem tunelom, tak nikdy sa tam nestane žiadny druh nehody (autonehoda, zosun, ...), no keby sa stala, ... snáď sa nestane, pretože je to podobné riziko ako nehoda na vyššom moste/estakáde, len v tom tuneli je to o 100-1000% horšie. Ale tie tvoje rady by sa aj reálne dali uplatniť, ... len či by som si v danej situácii aj na ne spomenul. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Dialniciar » 23. Jún 2005 20:51

Ak vznikne požiar v tuneli, tak najlepšie je ... nebyť v ňom.

Ja neviem, random, kde by som mal podľa teba uplatniť:

1. "nasliním si prst a dám ho do vzduchu a podľa prúdenia vetra a jeho teploty", no ja ťa nechcem spochybniť, ale v praxi v tom tuneli bude tak teplo, že to nespoznáš a naviac nebude čas na takéto zisťovanie, pretože požiar v tuneli ... to sa nestihneš ani otočiť a zhoríš, to je realita.

2. "hodím na seba mokrú deku", tak toto by bolo zaujímavé, pretože čo ak nemáme deku a s tou vodou to tiež by nebolo také ľahké, to sú minúty a ísť hľadať hydrant, no ja neviem.

3. "strhnem kapotu", no to by sa dalo a akože v tom výklenku by som sa schoval, to by snáď pomohlo, keby sa tá ohnivá guľa prehnala rýchlo, lenže pozor, tá žiara v tom tuneli zostane.

Tu sa prežiť nedá. Dá sa jedine utiecť druhou rúrou, a preto ja som za to, aby sa tunely stavali ako 3-4 rúrové, keď už majú byť bezpečnejšie než horský priechod, tak nech sú bezpečné, pretože tie požiare v nich, to je takmer istá smrť. :(
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Caesar » 27. Jún 2005 18:51

DY napísal:Ak vznikne požiar v tuneli, tak najlepšie je ... nebyť v ňom.

Ja neviem, random, kde by som mal podľa teba uplatniť:

1. "nasliním si prst a dám ho do vzduchu a podľa prúdenia vetra a jeho teploty", no ja ťa nechcem spochybniť, ale v praxi v tom tuneli bude tak teplo, že to nespoznáš a naviac nebude čas na takéto zisťovanie, pretože požiar v tuneli ... to sa nestihneš ani otočiť a zhoríš, to je realita.

2. "hodím na seba mokrú deku", tak toto by bolo zaujímavé, pretože čo ak nemáme deku a s tou vodou to tiež by nebolo také ľahké, to sú minúty a ísť hľadať hydrant, no ja neviem.

3. "strhnem kapotu", no to by sa dalo a akože v tom výklenku by som sa schoval, to by snáď pomohlo, keby sa tá ohnivá guľa prehnala rýchlo, lenže pozor, tá žiara v tom tuneli zostane.

Tu sa prežiť nedá. Dá sa jedine utiecť druhou rúrou, a preto ja som za to, aby sa tunely stavali ako 3-4 rúrové, keď už majú byť bezpečnejšie než horský priechod, tak nech sú bezpečné, pretože tie požiare v nich, to je takmer istá smrť. :(


Ja predpokladám, že keď už nájdeš "výklenok", tak tam bude buď telefón alebo dvere do servisného tunela, resp. do únikovej rúry. Ak by tam bol telefón, tak sa tam dá minimálne schovať, ale asi by bolo lepšie unikať od "tej väčšej teploty" a schovať sa v poslednom možnom výklenku, aj keď zase je otázne ako často by takéto výklenky boli ... :?
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod random » 27. Jún 2005 20:39

Caesar napísal:
DY napísal:Ak vznikne požiar v tuneli, tak najlepšie je ... nebyť v ňom.

Ja neviem, random, kde by som mal podľa teba uplatniť:

1. "nasliním si prst a dám ho do vzduchu a podľa prúdenia vetra a jeho teploty", no ja ťa nechcem spochybniť, ale v praxi v tom tuneli bude tak teplo, že to nespoznáš a naviac nebude čas na takéto zisťovanie, pretože požiar v tuneli ... to sa nestihneš ani otočiť a zhoríš, to je realita.

2. "hodím na seba mokrú deku", tak toto by bolo zaujímavé, pretože čo ak nemáme deku a s tou vodou to tiež by nebolo také ľahké, to sú minúty a ísť hľadať hydrant, no ja neviem.

3. "strhnem kapotu", no to by sa dalo a akože v tom výklenku by som sa schoval, to by snáď pomohlo, keby sa tá ohnivá guľa prehnala rýchlo, lenže pozor, tá žiara v tom tuneli zostane.

Tu sa prežiť nedá. Dá sa jedine utiecť druhou rúrou, a preto ja som za to, aby sa tunely stavali ako 3-4 rúrové, keď už majú byť bezpečnejšie než horský priechod, tak nech sú bezpečné, pretože tie požiare v nich, to je takmer istá smrť. :(


Ja predpokladám, že keď už nájdeš "výklenok", tak tam bude buď telefón alebo dvere do servisného tunela, resp. do únikovej rúry. Ak by tam bol telefón, tak sa tam dá minimálne schovať, ale asi by bolo lepšie unikať od "tej väčšej teploty" a schovať sa v poslednom možnom výklenku, aj keď zase je otázne ako často by takéto výklenky boli ... :?


Vsetko zavisi od rozsahu poziaru ... ako som povedal poziar v ground zero nieje v celom priereze tunelovej rury a teplota prudko klesa ku stenam ... no vsetko je na konkretnom pripade ..
Obrázok používateľa
random
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 75
Založený: 04. Feb 2005 09:34

Odoslaťod Caesar » 29. Jún 2005 10:52

random napísal:Vsetko zavisi od rozsahu poziaru ... ako som povedal poziar v ground zero nieje v celom priereze tunelovej rury a teplota prudko klesa ku stenam ... no vsetko je na konkretnom pripade ..


S týmto tiež súhlasím, random.

No ako ja vravím, tak najlepšie je nebyť v horiacom tuneli alebo byť v takom tuneli, kde existuje aj vedľajšia rúra. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Alexander Velky » 29. Jún 2005 19:52

V tejto téme sa prikláňam k Caesarovi, že najlepšie je v tuneli nebyť, keď v ňom horí, ďalej k randomovi ohľadom jeho rád na rôzne situácie, keď už človek v tom tuneli je a horí v ňom a zároveň sa okrem toho spolieham aj sám na seba a na svoj inštinkt. :lol:
Obrázok používateľa
Alexander Velky
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 655
Obrázky: 1
Založený: 28. Jún 2005 17:31

bezpecnost tunelov

Odoslaťod zlata » 16. Sep 2005 15:56

az sa tunely budu vybavovat inteligentnym dopravnym systemom, tak ako automaticka identifikacia vozidla zastavenie vozidla, poziar a ine faktory ;;;; ziadna dopravna havaria v tunely nebude mat az take nasledky ako Frejus alebo ine tunely, treba len vyuzivat nove technologie, riziko 0% neexistuje, ale je na nas na ludoch aby sme sa riadili dopravnymi predpismi, a na centralache, ktora sleduje priebech dopravnej premavky v tunele, a ktora ak je vybavena spravnou technologiou je v prvej sekunde nehody informovana, ze je nejaky problem v tunele, a je na nej zaujat stanovisko po alarme, ci je nutne zastavit premavku celkom alebo nie, ci poslat zachrannu sluzbu alebo nie, mohla by som o tom rozpravat viac, ale ....
kto potrebuje o tom viac informacii, mozem mu ich poskytnut, pracujem v zahranici vo firme, ktora taketo vybavenia pre tunely, dialnice, krizovatky ponuka, bezpecnost cestnej premavky udava aj vysku standartu dopravy v krajine... a je velmi dolezita
zlata
nováčik
 
Príspevky: 1
Založený: 16. Sep 2005 13:57

Re: bezpecnost tunelov

Odoslaťod Dialniciar » 16. Sep 2005 16:08

zlata napísal:... bezpecnost cestnej premavky udava aj vysku standartu dopravy v krajine ...


zlata,

v tomto nesúhlasím. Bezpečnosť cestnej premávky je v štátoch ako Francúzsko, Nemecko, Švajčiarsko, ... na veľmi vysokej úrovni. Oproti takým ako sú krajiny V4 či Rusko, Chorvátsko, Slovinsko, ČR, ...

Avšak, to nič nemení na situácii, že na Slovensku v tuneli Branisko je špičková technológia. Že v ČR v tuneli Valík alebo Panenská je inštalovaná špeciálna technológia. Alebo aj že v Chorvátsku či Slovinsku sa stavajú nové tunely na tej najlepšej úrovni a nešetrí sa na tom.

Problémom však je, že aj nové tunely vo F, D, I sú super, ale staré bezpečné nie sú, jednoducho nie sú ... problémom je, že prestavať a postaviť nové rúry je neuveriteľne nákladné, no s bezpečnosťou cestnej premávky to nemá nič spoločné v rámci štátu ako celku, pretože doprava je v týchto štátoch na veľmi vysokej úrovni, aj správanie sa ľudí pri dodržiavaní DZ/poslúchnutia polície, ... výchovy na školách.

Proste, mať 2-3 tunely v krajine (zo 4 tunelov) na vysokej technologickej úrovni je pekné, no nič to nemení na obraze krajiny, pretože nové tunely sa tak stavajú, práve po tých tragédiách, ktoré boli.

Ale mať 1-2 tunely zo 100 na veľmi dobrej úrovni, to zase nič nehovorí o krajine ako celku a jej doprave, pretože tie tunely tam sú 10-tky rokov. ... :wink:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Adaios » 06. Okt 2005 16:52

Ja osobne ked idem tunelom mam dost zvlastny pocit, ... ale aj tak cestujem cez tunely dost casto - stale je to lepsia a rychlejsia varianta nez ist cez horsky priechod a v zime to plati o 200% viac. :wink:

Tunely su nebezpecne a budu v nich nehody, ... len pouzitim lepsej techniky, a lepsim spravanim vodicov budu nehody menej caste, ale budu stale.

Pretoze aj tak plati = automobilova doprava je ten najnebezpecnejsi druh dopravy na svete. :wink:

Kolko bolo nehod v zeleznicnych tuneloch? :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod wazari » 16. Jan 2006 14:12

takze ministerstvo dopravy ide implementovat smernicu EU o bezpecnosti tunelov, tu je material k pripomienkovaniu

este som to necital


http://www.telecom.gov.sk/pk/052517/index.html
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Koksolam » 16. Jan 2006 14:17

Adoas napísal:Ja osobne ked idem tunelom mam dost zvlastny pocit, ... ale aj tak cestujem cez tunely dost casto - stale je to lepsia a rychlejsia varianta nez ist cez horsky priechod a v zime to plati o 200% viac. :wink:

Tunely su nebezpecne a budu v nich nehody, ... len pouzitim lepsej techniky, a lepsim spravanim vodicov budu nehody menej caste, ale budu stale.

Pretoze aj tak plati = automobilova doprava je ten najnebezpecnejsi druh dopravy na svete. :wink:

Kolko bolo nehod v zeleznicnych tuneloch? :wink:


No z klasickych vlakovych nestasti v EU urcite ziadne...Inac jazda tunelom je bezpecna, pokial clovej nejde ako...hovado a takisto repektuje znacenie o rychlosti...odstup... Ja nemam strach jazdit cez tunely, chodim casto cez Branisko, ale iba v noci, je skoro prazdne, pohoda :) Ale niekde v Rakusku cez zapchu....to by som aj ja sa necitil bezpecne. :roll:
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod wazari » 16. Jan 2006 14:20

wazari napísal:takze ministerstvo dopravy ide implementovat smernicu EU o bezpecnosti tunelov, tu je material k pripomienkovaniu

este som to necital

http://www.telecom.gov.sk/pk/052517/index.html


je to iba prevzata smernica, nie je tam striktne definovana poziadavka na 3 ruru (ako sme ta raz rozoberali s Caesarom)
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Adaios » 16. Jan 2006 14:29

wazari napísal:
wazari napísal:takze ministerstvo dopravy ide implementovat smernicu EU o bezpecnosti tunelov, tu je material k pripomienkovaniu

este som to necital

http://www.telecom.gov.sk/pk/052517/index.html


je to iba prevzata smernica, nie je tam striktne definovana poziadavka na 3 ruru (ako sme ta raz rozoberali s Caesarom)


Toto tu realne hrozilo, ale silny lobbing danych statov, ktore by museli najviac investovat ako aj lobbing vyrobcov niektorych skupin tovarov a aj ciastocne nakoniec lobbing stavebnych firiem sa snazili skor o nepovinnost na 1+1+1 alebo 1+1 + 1+1 rura. Je to aj dost logicky krok, taketo vynutene upravy by stali velmi vela penazi, radovo miliardy (10-tky) EUR. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Koksolam » 16. Jan 2006 14:51

Takze uvidime cementovu lobby v akcii??? :wink: Uz tu len chyba cementovy kartel :roll:
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod wazari » 16. Jan 2006 15:36

urobilo sa zadost poziadavke EU

ta smernica ma myslim v nazve slovne spojenie "minimalne poziadavky", cize poziadavky v reali uplatnovane mozu byt aj tvrdsie, cize mozno sa u nas budu stavat tuneli 1+1+1

uvidime :wink:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Koksolam » 16. Jan 2006 15:42

wazari napísal:urobilo sa zadost poziadavke EU

ta smernica ma myslim v nazve slovne spojenie "minimalne poziadavky", cize poziadavky v reali uplatnovane mozu byt aj tvrdsie, cize mozno sa u nas budu stavat tuneli 1+1+1

uvidime :wink:


No 1+1+1 je urcite bezpecnejsie ako 1+1, ale podla mna na Slovensku zatial nie su peniaze na 1+1+1, iba jedine cez PPP.
Fakt uvidime. Ja som nedavno minule s Adoasom na tuto temu podiskutoval, myslel som totiz , ze PPP bude na 3+3 pruhy :oops:
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod Adaios » 17. Jan 2006 18:51

Koksolam napísal:Takze uvidime cementovu lobby v akcii??? :wink: Uz tu len chyba cementovy kartel :roll:


Nepochopil som - preda tunely sa automaticky stavaju s CB krytom.

Cement, kamen, beton atd. - zakladny stavebny materia, ktoreho je na Slovensku dost a aj sa vyvaza, ale trh ovladaju velke europske firmy, ktore ale investovali a dali ludom zaplatenu pracu. A s tym ako sa stavaju dialnice a cesty a domy - tak stupa predaj a tazba stavebnych materialov. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 17. Jan 2006 18:53

Koksolam napísal:No 1+1+1 je urcite bezpecnejsie ako 1+1, ale podla mna na Slovensku zatial nie su peniaze na 1+1+1, iba jedine cez PPP.
Fakt uvidime. Ja som nedavno minule s Adoasom na tuto temu podiskutoval, myslel som totiz , ze PPP bude na 3+3 pruhy :oops:


Tunely na 3+3 podla mna nebudu v ziadnom pripade (ak sa mylim, OK pre SR) a samotne dialnicne useky - nepoznam podmienky PPP. A to uz je 2. 1/2 januara 2006 a tender stale nikde.

Teraz ma MDPT dost velke a ine starosti - aj letiska, aj zeleznice, aj posta (transformacia), aj telekomunikacie (3. mobilny operator) a ... a cesty a dialnice zo stavaju tam kde v r. 2005. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Koksolam » 17. Jan 2006 19:06

Adoas napísal:
Koksolam napísal:Takze uvidime cementovu lobby v akcii??? :wink: Uz tu len chyba cementovy kartel :roll:


Nepochopil som - preda tunely sa automaticky stavaju s CB krytom.

Cement, kamen, beton atd. - zakladny stavebny materia, ktoreho je na Slovensku dost a aj sa vyvaza, ale trh ovladaju velke europske firmy, ktore ale investovali a dali ludom zaplatenu pracu. A s tym ako sa stavaju dialnice a cesty a domy - tak stupa predaj a tazba stavebnych materialov. :wink:


To som len uvadzal problem cien do popredia, zase sa zvysia ako naschval ceny cementu pri CB kryte, ,zdvihne cena tunelov, paradoxne, aj ked by vlastne mala klesat. Je asi specialny fenomen slovenskeho stavebnictva, ze cim viac firiem a stavieb, tak ceny namiesto aby klesali, naopak stupaju. :wink:
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Tunely

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 19 hostí.