MD zřejmě schválí hybridní systém Kapsche

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

MD zřejmě schválí hybridní systém Kapsche

Odoslaťod Majkl » 08. Feb 2007 21:35


MD zřejmě schválí hybridní systém Kapsche




Praha - Ministerstvo dopravy pravděpodobně schválí hybridní systém firmy Kapsch pro druhou etapu mýtného. Jisté to však dosud není, neboť v návrhu firmy Kapsch jsou body, se kterými MD nesouhlasí. Jednání ministerstva dopravy a Kapsche budou pokračovat příští týden. Řekl to náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.


Filosofie hybridního systému je v pořádku, uvnitř toho návrhu jsou oblasti, které je třeba prodiskutovat a doladit," řekl Hodač. Sporným bodem je například návrh Kapsche, že i na budoucích dálnicích a rychlostních silnicích se ještě využije mikrovlnný systém. "Přece tam nebudeme v roce 2014 stavět brány," řekl Hodač. Mediální zástupce Kapsche David Šimoník se k výtkám ministerstva zatím nechtěl vyjadřovat s tím, že se s nimi musí firma nejdříve seznámit.

Dalším sporným bodem jsou i palubní jednotky (OBU), které jsou k řádnému placení mýtného nezbytné. Ministerstvo prosazuje jedinou jednotku pro všechny silnice, zatímco Kapsch navrhuje, aby tranzitní doprava mohla využívat nynější jednotky, které fungují jen v mikrovlnném systému.

Systém, který kombinuje mikrovlnnou a satelitní technologii, bude také muset schválit Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Podle Hodače by ÚOHS mohl návrh obdržet do pátku 16. února. ÚOHS bude muset rozhodnout, zda nový systém splňuje zadávací podmínky tendru o mýto, a to především finanční. "Díky úzké spolupráci s nezávislou odbornou komisí neočekáváme, že by ÚOHS zjistil nějaké porušení původní zadávací dokumentace tendru," řekl k tomu Šimoník.

Cena zakázky pro druhou etapu bude podle Hodače o něco nižší než v případě, že by se budovaly mýtné brány, nezbytné pro mikrovlnný systém. "Až odstraníme nejasnosti, tak se nám to ještě zlevní," řekl Hodač. První etapa stála podle MD 3,3 miliardy korun a na druhou etapu byly původně plánovány 2,7 miliardy. Hodač odhaduje, že by se cena mohla snížit až o 800 milionů korun. Podle smlouvy je cena celé zakázky i s desetiletými službami 22 miliard.

O návrh nové technologie požádalo ministerstvo dopravy firmu Kapsch na podzim. Podle původní dohody měla být na všech dotčených silnicích využita mikrovlnná technologie. Výstavba mýtných bran se však ukázala jako největší komplikace spuštění systému na dálnicích a rychlostních silnicích. K dalšímu rozsáhlému budování mýtných bran se stavěly odmítavě i kraje.

Česká republika se stane prvním státem, kde budou pracovat obě technologie pohromadě. Ve většině zemí funguje stejně jako na českých dálnicích a rychlostních silnicích mikrovlnný systém. Satelit kontroluje kamiony zatím pouze v Německu. Propojení obou používaných technologií nyní řeší i Evropská unie.

Mýtné brány firma Kapsch postaví i na části silnic prvních tříd, na zbytek zpoplatněných úseků však budou dohlížet družice. Satelitní systém bude zpočátku využívat služeb amerického GPS, po roce 2010 plynule přejde pod evropský navigační projekt Galileo.

S novým systémem však čekají dopravce komplikace. Budou si muset vyměnit svou palubní jednotku, která je k řádné platbě mýtného nezbytná, za novou a dražší. Přitom již současná kauce 1550 korun dopravcům vadí, neboť jim údajně váže příliš velké finanční prostředky. "Já bych si troufl říci zhruba od 100, 120, 130 až po 600 eur za jednotku, bude záležet na škále provedení a služeb," odhadl cenu již dříve ředitel Kapsche Karel Feix.

Výhodou nového systému může naopak být širší nabídka OBU v několika cenových relacích. Zatímco nyní je jediným dodavatelem OBU Kapsch, do satelitního systému by měla mít přístup i konkurence s vlastní nabídkou palubních jednotek. Výběr by byl na dopravcích. "Je na státu a jeho obchodní politice, jak nastaví podmínky pro jednotlivé skupiny uživatelů," sdělil k tomu Šimoník. "To, kdo tu krabičku bude vyrábět, je úplně jedno," doplnil Hodač.

Existují dva základní druhy OBU. Jeden z nich je tzv. tenká OBU v jednoduchém provedení s omezeným množstvím dalších služeb. Tenká jednotka neprovádí porovnání digitální mapy s realitou v jednotce ale v centrálním systému. Druhým řešením je tzv. tlustá neboli inteligentní OBU, která je vybavená grafickým a pozičním softwarem a je dražší. Umožňuje však i satelitní navigaci. Kapsch nabídl obě řešení, definitivní rozhodnutí by mělo padnout příští týden. "My se domníváme, že jednotka by měla být jen ta inteligentní," řekl k tomu Hodač.

Zavádění mýtného systému i na silnicích první třídy dopravcům vadí. Podle prohlášení profesního sdružení Česmad Bohemia je zavedení mýtného na těchto cestách nezodpovědným hazardem, neboť zatím neexistuje analýza finančních dopadů na dopravce i celé hospodářství. "Zpoplatnění silnic prvních tříd elektronickým mýtem je v Evropské unii bezprecedentním krokem, který zásadním způsobem ovlivní nejen nákladní, ale i osobní dopravu," uvádí se v prohlášení.

Budování elektronického mýtného v České republice provázejí problémy od samého začátku. Zakázku vyhrál Kapsch až se třetí nejvýhodnější finanční nabídkou. Zbylí účastníci soutěže se několikrát odvolali k ÚOHS, českým soudům i Evropské komisi. Tendrem se hodlá zabývat i dnes zřízená parlamentní komise.

Celý proces se pozdržel o několik měsíců, což ministerstvo dopravy řešilo dodatkem ke smlouvě, který umožnil Kapschi výstavbu mýtných bran bez povolení a také firmě zaručoval nadstandardní odměnu za úspěšný výběr peněz.

Naopak náklady za případný provizorní provoz měl nést stát. Nové vedení ministerstva nakonec v prosinci dojednalo s firmou dodatek nový, který dává státu větší právní jistotu pro případ nefunkčnosti systému, do poslední chvíle však nebylo jasné, zda se systém spustí včas. Nakonec se podařilo od ledna 2007 systém zprovoznit na dálnicích a rychlostních silnicích, původní termín pro druhou etapu, tedy 1. červenec 2007, však již dodržen nebude.

Stát letos očekává výnos z mýtného systému zhruba pět miliard korun, dosud se vybralo přes půl miliardy.

Autor: ČTK.


http://www.financninoviny.cz/index_view.php?id=235689
Majkl
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 754
Obrázky: 1291
Založený: 03. Máj 2005 08:20

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.

cron