Asi 4 príspevky dozadu som písal
o stavu vozoviek, za ktoré zodpovedá vláda. Tá prevzala väčšinu siete v rámci reformy, respektíve
sa stará o 31 tisíc km ciest a diaľnic. Donedávna to bolo vyše 32 tisíc, ale vyše tisíc sa odovzdalo novému koncesionárovi v rámci diaľnic teda MKIF.
Takže
v roku 2022 dokončili rekonštrukcie na 523 km a začali sa práce na 493 km, ktoré sa majú v prevažnej miere dokončiť tento rok.
https://www.kozut.hu/2022/08/12/az-alla ... akemberek/Čiže Maďarsko sa z centrálnej pozície stará o ďaleko viac kilometrov, než napríklad Slovensko, kde sa štát stará priamo len o 4 tisíc km verejnej cestnej siete. Pri štandardnej životnosti vozovky (17r.) by museli ročne vymeniť 1800 km. V prípade Maďarska zďaleka nie sú ale cesty s takým podkladom, kedy by vydržali v dobrom stave tak dlho, takže životnosť sa skracuje. Tomu odpovedá preto ten prehľadný graf, kde sa ale dá konštatovať, že podiel dobrých ciest sa zvýšil za 6 rokov zo 16% na 50% a vyslovene havarijné stavy sa znížili zo 49% na 23%.
Výdavky, ktoré vláda zabezpečila pre rok 2022 sú približne rovnaké ako v roku 2021, ale nižšie ako bol priemer rokov 15-21 a bohužiaľ teda prišlo k ďalšiemu poklesu. Najviac, asi 800 kilometrov sa darilo práve v tej druhej polovici minulej dekády. Bol rok, kedy sa podarilo vymeniť 1000 km ciest.
______________________________________________________________________________________________________
V roku 2019, čiže kedy boli najvyššie investície do ciest, vyšla hodnotiaca správa, že tempo sa bude musieť zdvihnúť, ak sa majú naplniť ciele pre rok 2030. Tieto ciele boli definované v územnom rozvoji v rokoch 2014-2016.
Zo ešte vtedajších
32 070 km verejnej cestnej siete, z čoho približne 1500 km boli diaľnice a rýchlostné cesty , 7 tisíc km hlavných ciest 1. a 2. rádu, potom 18 tisíc km spojovacích regio ciest, 4500 km príjazdových ciest (ktoré sa často v zime neudržiavajú), ale o toto všetko sa stará štát prostredníctvom Magyar Közút. Štát sa stará aj o "prejazdové úseky cez obce". Na týchto 32 tisícoch km ciest a diaľnic sa odohráva
75% dopravných výkonov, ale tvoria len 27% celej cestnej siete, ktorá je dlhá skoro 180 000 km a patrí samosprávam všetkých stupňov.
Vláda sa snaží stavať diaľnice, aby odľahčila hlavné cesty a aby posilnila ekonomický rozvoj. Od roku 2005 do roku 2019 sa postavilo 560 km hlavných diaľnic a 700 km ciest a rýchlociest. Tých 700 km je zavádzajúci údaj, pretože v rokoch 2013-2014 sa dĺžka spojovacích ciest znížila o približne rovnakú dĺžku, o akú narástli hlavné cesty v počte 7 tisíc km. Čiže len zmenili ich význam, ale aj pozmenili parameter a nahodili novú vozovku.
Urad Magyar Közút zaviedol v roku 2013 nové oddelenie pre diagnostiku a hodnotenie stavu vozoviek. Dovtedy neexistoval ucelený plán. Každý rok sa posudzuje tak ako aj na Slovensku stav vozoviek: koľaje, nerovnosti, únosnosť. Kategórií je 5. Napriek tomu nemá úrad do dnešných dní dosť kapacít na to, aby odsledoval stav na celej sieti - dnes už 31 tisíc km. Ale tento rozsah je v jednotkách %.
Z hľadiska nerovností je na tom zle ešte stále 49% maďarských ciest z počtu 31 tisíc km.
Z hľadiska vyjazdených koľají nastala zásadná zmena: kedy je na tom zle asi 1/4 ciest.
V roku 2018 dokázal úrad obnoviť 1000 km úsekov ciest, pričom sa zameral na hlavné cestné osi. A cez program maďarského vidieka vláda smeruje pozornosť na úseky v rukách samospráv, ale tak, aby sa napájali na hotové vládne cesty. Tak sa zo zdemolovaných regio ciest stávajú kvalitné cesty s dobrou vozovkou v napojení na dobrú štátnu cestnú sieť. Maďarsko na tento účel zakúpilo 2. cestný vlak, súprava vozidiel, ktorá opravuje cestu na mieste.
Rekonštrukcie ciest potrebujú aj peniaze. Kým v roku 2016 išlo na vozovky 60 miliárd HUF, tak v 2019 to bolo už 90 mld. forintov. Do roku 2024 bol predpoklad výstavby ďalších 1000 km diaľnic, rýchlociest a hlavných ciest, čím sa mala zastaviť degradácia zostávajúcich ciest, ktoré stále nemajú lepšiu alternatívu. Tento proces bol momentálne narušený. Cieľová čiastka určená na vozovky bola plánovaná na 230 miliárd forintov, ale aj na program maďarského vidieka, aj na dotácie pre župy (v napojení priem. parkov etc.) a aj na dotácie pre mestá, rovnako tak na ešte vtedy všetky štátne diaľnice a výmeny ich vozoviek. Toto navýšenie sa logicky nekoná - ale koncesionár MKIF už veľké asfaltérske práce začal. Samosprávy naopak musia šetriť.
Rovnako tak, boli
investície do vozoviek znížené pre rok 2022 s pokračovaním do 2023 o 50%. To len ako doplnenie, že vláda tvrdí, že tento program udržiava - neudržiava cesty v takom stave, aby sa udržal ten dobrý rozsah. Vláda musela šetriť aj tu presne tak ako všade inde, iba je dobré to, že sa nestala 0 km na tieto roky a minister výstavby a dopravy tvrdil, že pár ročné zníženie výdavkov na cesty nezmení dobré tempo, ktoré sa podarilo dosiahnuť za 8 uplynulých rokov.
Rozpočet 2024 má síce svoje obrysy, ale tak ako sa čakalo, tak aj je. Základné výdavky má ministerstvo výstavby približne jasné, ale zoznam prác nie. Preto sa nedá povedať ešte stále ktorý program dostane koľko peňazí.
V
júli je informácia, že Magyar Kozút dostane pre rok 2024 okamžite 10,5 miliárd forintov navyše:
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2023/ ... yar-kozut/ . To je pre predstavu "len" 27 mil. eur. Určená je ale presne na program vozoviek, resp. estetický vzhľad ciest a zlepšenie bezpečnosti pri jazde. To podstatné, na čo sa tu upriamuje pozornosť ale je, že sa neznížia tie peniaze, nie to, že nedosiahnu pôvodné úrovne. Celý cestný úrad má rozpočet v prepočte asi 550 mil. eur. (len naša SSC má kontrakty na 200 mil. čo rok)
Medzi rokmi 2010 až 2019 Maďarsko zrenovovalo 6000 km úsekov ciest a utratilo na to 755 miliárd HUF. Pri vtedajšom kurze to vychádza na asi 400 tisíc eur za 1 km. Často to ale neboli "len" koberce, ale sa išlo do podložia. Kde sa menila skladba a hrúbka podkladových vrstiev, cesty sa rozširovali a spevňovali. Samotná vozovka bola často čerešnička na torte.
Cieľ bol pre roky 2016 až 2024 obnoviť 6000 km úsekov ciest, ale tento stav sa nemôže naplniť. Vláda plánovala dosiahnuť v roku 2030 70-80% dobrý stav na základnej sieti. Nie je to možné splniť pre vlnu kríz, ktorým Maďarsko čelí.
V stavebníctve určil minister priority JE Paks, obnoviť stavbu a prípravu kľúčových diaľnic, kde kľúčom je najvyššie % hodnotenia ekonomický prínos vo vzťahu k nákladom a udržať % doterajšieho stavu cestnej siete. Už sa nehovorí nič o navýšení tohto podielu, zatiaľ to platí pre roky 2024 a 2025.