Rádio som neuviedol, lebo to je samozrejmá vec, ale ja som z uvedeného textu vyrozumel, že sa to stalo "zrazu", tak tam je jedno keď človek nevie čo má robiť, či to je pri vstupe do tunela alebo už v ňom. Informácie sa do dopravného spravodajstva v prípade mimoriadnej situácie vedia dostať v minútach, čiže ale pár treba čakať. A samozrejme nemať vyblokované dopravné spravodajstvo. No a pri pár minútach je to voči pocitu už pol minúta je veľa.
Branisko je ešte o to v nevýhode, že je obojsmerný. Tam duplom bez príčiny nezastavovať zbytočne. Všetky situácie sú náročné ...
* ak má niekto defekt, jasná rada je nepokračovať v jazde, ale s defektom sa dajú prejsť nejaké metre (aj stovky) a aspoň nejaký záliv (všeobecne v tuneloch), lebo v jazdnom pruhu je to najhoršie - v jednosmernom tuneli dobre ok ... a v obojsmernom je to prieser
* ak cíti niekto spalinu a nejde to zvonka (vetranie), tak platí to isté čo pri defekte, ale pri horiacich kábloch je to otázka 2 minút a auto vzbĺkne, horiacich áut je dosť, je to určite častejšia príčina než by sa mohlo zdať (ostatne vek áut a dlhšie jazdy, hlavne v lete, dávajú zabrať a + technický stav vozidiel)
* vodičovi môže prísť úzko (zdravotná pričína), ...
Pri detekcii problému sa zatvára premávka, kým sa nezistí príčina alebo nevyhodnotí stav. Vyhodnotiť sa dá rýchlo, ak vodič alebo posádka vozidla spolupracuje a nahlási aký je problém.
V obojsmernom tuneli je problém s bezpečným obídením. Častejší problém je to v Horelici, než v Branisku. Najväčšie problémy sú ale aj tak v jednosmernej Sitine ... kvôli charakteru tunelu, je plnší áut skoro stále, sa pristupuje k uzávere z bezp. dôvodov.
Väčšina uzávierok, ktoré boli doteraz, tak boli "zbytočné" a čisto preventívne. V tuneloch sa na bezpečnosť dbá najviac zo všetkých objektov na cestnej sieti, tak možno preto.
A vodič sa nesmie otáčať, komplikuje tým premávku. Ak aj nepríde v Branisku ku zrážke, tak naraz sa otočiť nedá a protismer musí zastaviť a od tej sekundy zastavujú ďalší a toto sú presne kolízne situácie v najhoršom mieste na ceste. Potom je to o zákaze vjazdu, asistencia zložiek, vypratanie tých čo tam sú, umožnenie prejazdu pre tých čo nemajú na výber a medzitým všetci ostatní idú cez horský priechod.
Tunel sa môže uzatvoriť aj pri nestíhajúcej ventilácii. Čo sú ďalšie komplikácie na cestnej sieti a majú od toho rozličné merače. Takisto sa zatvára, keď je súvislá kolóna a zase hlavne kvôli ovzdušiu. Menej častá jeako príčina nejakej nehody, skoro vždy je to pre tieto problémy + pokazené vozidlá a nutnosť zásahu nejakej asistencie, ktorá logicky obmedzí premávku. Kým sa nezlepší ovzdušie, tak je uzatvorený prejazd a vodiči nemuseli nič postrehnúť pri prejazde a tí pred tunelom nemuseli vidieť žiadne zložky a takto sa to do hlásenia často nedostane aj s takouto príčinou. Všeobecne sa povie z technických príčin. Málokedy sa špecifikuje, že z dôvodu vysokých nameraných hodnôt nejakých látok.
Mali by si to ľudia viac vštiepiť niektoré zásady.. BECEP by mal robiť nejaké videá a mali by chodiť v TV. Čo kedy ako robiť.
Tunelov pribúda ...
čo sa záchranných uličiek týka, najťažšie je pre našinca (zo štatistiky) pochopiť na viacpruhových (viac ako 1+1) križovatkách ako sa radiť
po celej krajine, možno preto potom štatisticky je najviac nehôd práve na nich, s vozidlami s právom v prednosti jazde