To už sme ale u MD, nie len u NDS. Rozširuješ pole nesúhlasu.
Jacko pomenoval problémy hneď ako nastúpil do funkcie.
Ani jeden z nich nezmení, to sú neznalosti toho ako funguje firma a štátne nastavenia.
Každopádne, kľudne nesúhlas, ja s tým nejak problém nemám.
Radový zamestnanec NDS je ale kto presne? Referent nejakého oddelenia? Alebo pracovník s VP sk. C, ktorý pracuje na údržbe?
Postup prípravy je viazaný legislatívnym procesom.
Skúste si niekedy pozrieť ako dlho trvalo vypracovať nový stavebný zákon a ako sa odchýlil v NRSR od pôvodnej idey navrhovanej ešte F. Palkom. A môžu k tomu všemožní zamestnanci a profesori z výstavby dávať odborné stanoviská od výmyslu sveta, nič si nepomôžu. A každý sa tým následne musí len riadiť. (naštudovať a riadiť)
Legislatíva sa pozmenila, čo sa týka časti prípravy s výstavbou, ale do platnosti vojde až ďalšie obdobie. NDS musí ísť v platných koľajách. Že nezvláda proces VO - je na diskusiu, či naozaj nezvláda nič alebo kto je za to zodpovedný.
Ten Jacko alebo ten radový zamestnanec, ktorý to má odborne pripraviť? Od toho sa má to výkonné vedenie odraziť? Tak potom teda musia rozpustiť celé týmy a zadávať tie VO externe! Bude to stáť možno 5x toľko, ale bude to na prvý krát.
A zrazu ale máme po tých tzv. radových zamestnancoch, ktorí majú radiť.
Základný problém je salámová metóda výstavby. Na to aby nebola ale Jacko nemá žiadny dosah, lebo nemá také vlastné zdroje, aby to mohol uskutočniť inak. A znovu sa pýtam, kto je zodpovedný za to, že jeho podriadení nevedia vyhotoviť základné podklady? Personálne oddelenie je možno zodpovedné. Dostávame sa k problematike odmeňovania a možností s akými štátna firma pracuje.
Aby neprišlo k omylu, zo záhadného dôvodu máme problém vypracovať podklady pre celý postup prípravy až po VO a uzatvorenie zmluvy v zdravotníctve a tam peniaze problém neboli.
MH Invest má tiež podobné starosti. To sú tie spomalené priem. parky.
Vodohospodári takisto. Zanedbané priehrady a poldre.
Skutočnosť je taká, že chýba výkonná zložka v strednom manažmente. Takže nemá kto radiť. Na to si stačí pozrieť tie výberové konania a požiadavky a občas sa niečoho zúčastniť vo výberovej komisii, aby sme videli kto sa hlási a teoreticky plní podmienky s tým, že jedna z nich je dorobenie potrebných znalostí s ďalšími rokmi. To je realita! Väčšina neprejde - lebo sa nevie naučiť pár zákonov a vyhlášok v nich, napr. o štátnej službe etc.
Čiže nestačí sa len prihlásiť ale mať naštudovaných 200 A4 od slova do slova a spraviť testy. ODBORNE na to potom mnohí majú čas aj 3 roky. Aby sa vôbec udržal chod tých organizácii a firiem
Prečo? Lebo ľudia nám utekajú preč. Takže nejaké radenie - jedine od súkromných firiem, ktoré platia o 30% viac, než ten štát. Ale to by sa asi tiež nepáčilo, keby nám tu Jacko kávičkoval so stavbármi a ako na to ísť lepšie. (to nevylučuje že sa to nedeje, v inom zmysle)
Dnes už aj MsÚ majú existenčný problém nájsť referenta do oborov výstavby.
Lebo začínajúci predavač v Lidli má viac ako on. Akurát ten referent má násobnú
zodpovednosť.
Takže pekne sa to píše o nahradení alebo o neschopnosti tých hore - ale si treba uvedomiť kto hore.
Faktom totiž je, že kvantum inžinierov do štátnej ani verejnej správy jednoducho pracovať nejde. Ani ísť nechce. Zopár je v ústavoch v rámci univerzít. Ale z toho sa rodina uživiť nedá a sme doma.
Nuž a pripraviť si dokumentáciu externe znamená naozaj vyčleniť 500% peňazí navyše. Lebo také sú hodinové taxy na tie firmy. S komplexným právnym poradenstvom, analýzami stavu vecí a tam sa nestane, aby niečo nevyšlo, pretože za to potom tie firmy nesú zodpovednosť - ale tá cena je taká, že tie naše štátne firmy na to nemajú peniaze. Respektíve nie na 10 projektov ale na 2. To sa týka aj tých parkov. Darmo na realizáciu sú, keď to nevieme nachystať. A sme u tabuliek - platové triedy. A nejaká perspektíva ... dnes človeka nenamotáte na to, že sa môže ísť rekreovať do štátnej vily za 5€ na noc ako benefit. To bolo dobré pred 15+ rokmi pri vhej nezamestnanosti a nejakom inom štandarde a ešte ako tak sme mali limity na vycestovanie za prácou. (že, do Nemecka, do Rakúska kto si pamätá)
Táto doba, že radový zamestnanec poradí ako na to ísť keď sa všetko o 200% sťažilo je dávno preč. Platí to - ale v súkromnej firme, kde sú šikovní ľudia aj v pozíciách operátorov a majú tie stredné školy vhodné na tú prácu, ale on ide radšej do logistiky v priemysle než by išiel do štátnej firmy alebo kdesi na mestský úrad a čakať 20 rokov na postup aký dosiahne za 3 inde.
Takých čo sa vrátia naspäť a sú ochotní pracovať s tými skúsenosťami zvonku je minimum. Pre ten štát, nie že pre firmy.
A každým dňom si musí každý hovoriť či to stálo za to ísť pre ten štát makať za týchto okolností a ešte pri tej naivite národa... čo som svedkom denno denne. (a aj tí čo sa vrátia narážajú na neochotu politikov sa podriadiť novším postupom niečo nejak analyzovať, viz MF).