všeličo sa popísalo na tomto fóre sa dlhý čas čo to tu občas čítam, takže to trocha rozvediem s možnosťami.. niekto to zákl. právne povedomie nemá; vynechám §, skôr tak z praktického prevedenia.. lebo +6 alebo +7 ako píše bzzi je de facto navádzanie na praktické porušovanie
tá formulácia, že napomenutie je v sadzobníku, je, ale držme sa prakticky to nie je pokuta, je to "len" napomenutie, ale stále platí, že nejdete ako máte ísť a ak v tom nie je len rýchlosť ale aj niečo iné pri pozorovaní situácie sa to môže odvíjať ďalej, nemusí to ale viesť k pokute - obyčajné predbiehanie dá zabrať s výkladom a možnosťami (začali ste a je obec etc., alebo dokončujete a je obec etc. v každom prípade rozhoduje, že či viete že je obec a aký ste mali rozhľad ale ak prudko brzdíte po tom manévri alebo pri ňom, tak to ide vyhodnotiť aj bez, je to individuálne). ale máte ísť 50 nie 56. netreba jazdiť štýlom, že "ja jazdím na napomenutia". ale viem ako to myslíš bzzi, teda snáď. (lebo niekto jazdí na rezervu, ale občas ide s kanistrom po ceste, tak aby sa nestalo že občas dáš 58).
Na všetky priestupky na úseku dopravy je nutné hľadieť ako na veci trestnoprávneho charakteru. Samotná forma ani výška sankcií nemá žiadny vplyv na túto skutočnosť. Toto si niekde zapíšte. Preto je potrebné poznať na čo má policajt právo, na čo vy právo nemáte a ako postupovať, ak s niečím nesúhlasíte. Ja sa k tomu ešte dostanem. Treba rozlíšiť ale to, že ak nemáte na zaplatenie, je to iné, než že si neuznávate chybu a úplne odmietate na mieste zaplatiť. To sú tiež dve rozdielne veci a občas človek si myslí ako ušetrí tým že nezaplatí a odvolá sa na správne konanie. Tak to je najhoršie možné.
Zopár postrehov, než to ešte doplním:
*sankcie za mobil išli hore (Aa technika, ktorú PZ má je rozšírenejšia, aj pre nočné pomery)
*rozostupy, dám príklad, že aj tí, ktorí majú ísť príkladom, tak nejdú .. v Nemecku vodiči kamiónov (teda ale samozrejme všetci nie že len Nemci, lebo tam je ten tranzit silný) pozerajú za jazdy filmy na notebooku .. v Nemecku majú na toto špeciálne autobusy/nákladné autá, aby do tých kabín videli, to pre ilustráciu čoho je človek-vodič schopný. Nemci majú ďaleko lepšie značenie, aby sa dodržiavali rozostupy a aj tak to zrovna u tej nákladnej dopravy nepomáha. Nalepení jeden na druhom v úsekoch, kde je limit predbiehať cez deň.
*p. Matelko by rád zhabal autá, ale to by porušil ústavu, lebo brať majetok.. polícia môže dočasne vziať auto kým nezaplatíte pokutu v niektorých krajinách, samotný nástroj odobrania "papierov" nerieši tých, ktorí si tam sadnú bez nich a bohužiaľ, ale aj často kritizované "obyčajné" kontroly sú o tomto zistení, že vodič tie doklady nemá od motorky po dodávku
*rýchlosti sú často diskutované, faktom je, že existuje nesankčné riešenie v podobe napomenutia - to nie je sankcia/pokuta, ďalej existuje presné číselné rozpätie za konkrétne prekročenie v a mimo obce, no tu už sú možnosti na policajtovi a záleží na ňom a na vašom štýle jazdy a následnej komunikácie (chovaní etc.)
Je treba rozlišovať terminológiu. Čo to znamená do 6, teda od 7 je finančná sankcia. V obci aj mimo nej. (je to úprava oproti akejsi šoférskej tradície, že do +9 je tolerancia mimo obce a zrovna tak je akási tradícia že už od 53 je pokuta)
Riadime sa % toleranciou od prekročenia MPR. Tolerancia je kvôli nepresnostiam, ale ak idete 140, tak idete už 10 navyše oproti 130 bežne, ak je to diaľnica čiže nie +1 navyše, ale +10 navyše a je jedno aká je tolerancia. Už ste nad stavom možného napomenutia. To, že je akási "bežná tolerancia 139", je taký názor, ako že bežné je dávať pokutu aj za 98 na hlavnej ceste. A nie že od 100. Od +7 už nečakajte nič. Diaľničné fórum: Nejdem vám písať, že sa 140 nerieši, lebo sa môže. "kobra" sa zameriava na štýl jazdy aj z hlásení. A na úseky, kde je MPR znížená a tam hrá rolu ako idete, % utešene rastú. Veľa sa vie riešiť aj bez zastavenia, ak sa už rieši zastavenie, tak je to pol na pol pre štýl jazdy. Prípadne je nejaké podozrenie, lebo zozadu je veľa vidno.
Nie je to potrebné to rozoberať.
Čo sa obce týka. Veľa závisí od toho v akej ste zóne. Vodič si ani nevšimne a mal by ísť 20 a ide aj 56, tak to je "prieser" takpovediac dosť veľký.
Ďalej treba si uvedomiť tú možnosť detekcie, že to nemusí byť vôbec v mnohých úsekoch len že moment prejdenia ak sa bavíme o radare na mieste, ale si vás zameria dlhšiu dobu a pritom stačí snímať autá pred/za. Závisí od techniky. Pre ilustráciu ale vo väčšom meste ako BA, za jazdy sa bežne toto robí, a problém ja skôr vidím v tom, že vodič stráca prehľad aká je kde MPR, zrovna na Devín keď sa vydáte raz tak, raz tak, ale značky nie sú stále. A je rozdiel ísť DO 76 lebo je tam 70 a zmení sa to na 50, tak sa bavíme o +50% prekročenia. Tam sa zameriava pozornosť lebo je to úzke (tie zvodidlá) a frekventované cyklistami a máme aj zákon na 1,5m etc. Toľko priestupkov vodič urobí ani nevie ako, paradoxne ale mimo bratislavský viac ako miestni. Tí si dajú pozor ešte aj na znamenie o zmene smeru jazdy. Ale toto isté existuje na lazoch, kopaniciach, vy strácate prehľad kde bola kedy aká križovatka, ale to je váš problém. A my sa inak pozeráme na to či idete rýchlo v úseku, kde je bus zastávka a kde nie je.
Veľmi záleží aj od okolností na ceste. Nemusí byť znížená rýchlosť, ale môžu byť práce na ceste. Vnímame to ako rizikový úsek, lebo je tam človek pracujúci na ceste. A nie je jedno ako tam kto ide. Takže zamerať sa dá na všeličo.
Často som sa v minulostri stretával s výhovorkami, že sa nemá merať 150 metrov od začiatku konca obce. Ide o to, nemalo by sa, ale to nie je nikde uvedené. Ak je tesne v tejto vzdialenosti nejaký objekt záujmu ako čerpačka, čo je dosť často, tak čakajte radar. Prečo, na akom podklade by tam byť nemal? Práve preto, že to je nájazd aj z protismeru a podobne, tak je dobré, že tam občas je. Aby bol dôraz na to, že sú začiatky obcí, kde to nie je ešte bezpečné a hlavne ide o to, že niektorí vodiči sú schopní s výjazdom z obce ísť už 100 a ešte sú v obci. A ešte sa dajú aj predbiehať. Platí to aj naopak, že vy idete a spomaľujete, že to muselo byť vidieť, čo je vidieť je rýchlosť v okamihu a ak niekto teda ide do 100 a vletí do obce kde je 50 a ešte ide 80 tak ... sme u %. Vždy je to o výklade, o vyhodnotení rizika ako ten vodič ide, o zázname o stave vozidla etc.
Nemôže sa každá hliadka venovať úplne všetkému, lebo je to už ako u doktora, ten čas je proste taký. Zďaleka sa nezastaví každý, často sa pošle pozdrav domov. Občas si to žiada toho vodiča zastaviť, aby sa "uvedomil" aspoň na ten deň, keď už aj pokutovo ho to možno mrzí za pár eur ... Časy, že nemáte čisté sklo, máte pod/nadhustené pneu ... faktom je, že vodič je schopný tvrdiť, že má tak špinavé sklo, že cez neho nevidí a aby sme si tam išli sadnúť.
To neviete či to myslí vážne, že mu ho nemá kto umyť. A ešte vám povie, že má staré auto a tam už tie brzdy tiež nie sú ktovie čo. A jednoducho nedobrzdí na vodiča pred sebou, ktorý to u tabule obce dá až na 50 ... takýchto nehôd je tiež.. V záujme ochrany majetku ten prvý by mal pozrieť do zrkadla ale samozrejme, len v záujme ochrany majetku, inak postupuje správne. Tu potom ide udeliť iný postup pre toho kto to spôsobil, ale tam ide o tie tvrdenia/vysvetlenia. Ak ste pred jazdou kontrolovali stav bŕzd, tak.. o.k. Príliš veľa ľudí stráca bežnú sebadôveru pri kontakte, pričom na to nie je dôvod. Ak ste kontrolovali stav vozidla, čo je povinnosť, tak to stačí povedať a veľa vecí odpadá. Ak poviete, že ale vy máte také a také auto..
Výšku blokovej pokuty ustanovenú v sadzobníku môže policajt znížiť, resp. zvýšiť v závislosti od závažnosti priestupku. Čiže aj tam, kde by ste mohli dostať pokutu 20€ vám ju vie policajt znížiť na 10€, čiže čistá symbolika. Ale zase prihliadne na okolnosti, často zavážia obyčajné slová a situácia. Vodič to spustí z kopca na prehľadnom úseku a hliadke na otázku, prečo išiel rýchlejšie povie, že lebo bol v nemocnici a zamyslel sa ide o prihliadnutie policajta, ale je to individuálne. Policajt môže vidieť na miestne spolujazdca nejakú lekársku správu, naše oko vidí všeličo aj reakcie človeka. Na druhú stranu, ak má človek zlé informácie, nemal by riadiť vozidlo ... lebo následky za tie si môže potom každý, ale my neriešime "keby", je to konkrétny druh jazdy, priestupku a už po nahraní dokladov sa vie viac. U tohto bodu je množstvo premenlivých, napríklad zistíme, že ide o profi vodiča. Zase záleží od moc faktorov čo ďalej. Tá úloha ale nie je bezpredmetne sankcionovať, no vodič by si mal uvedomiť, že sa dopúšťa niečoho čoho by sa nemal a možno na istý časový úsek sa nad tým bude naozaj zamýšľať a spomalí tam. Lebo za krátko je tam nejaká dôležitá lokálna križovatka, k strelnici alebo družstvu a sú tam kolízne situácie. Mohla by tam byť značka iné nebezpečenstvo.. ale základ je niekde inde. Zase nemôžeme riešiť že "by mohla byť".
Je potrebné si uvedomiť, že ak raz blokovú pokutu uhradíte, niet cesty späť. Na stránkach MV sa dočítate, že ak zaplatíte čo najrýchlejšie (pri rôznych problémoch), tak je to najlacnejšie. Nie je to účelne preto, že by policajt nerobil dobrú prácu, ale preto, aby ste byrokraticky nepreťažovali systém. Kam by sme došli, keby sa každý dával na správne konanie v záujme práva. Preto je to odstupňované, ale právo na to každý má.
Treba si pamätať, že proti blokovému konaniu nemožno využiť žiadne opravné prostriedky (ak zaplatíte, už sa práva nedovoláte), neexistuje žiadne odvolanie proti tomu ani sa neobnoví konanie. Ak vodič, ktorý je podozrivý zo spáchania dopr. priestupku, nesúhlasí s blokovou pokutou, tak policajt má povinnosť spísať správu o výsledku objasňovania priestupku. Tam musí byť jasne uvedená identifikácia orgánu, ktorý vykonával objasňovanie skutkového stavu, osobné údaje podozrivej osoby z priestupku, identifikáciu svedkov, poprípade poškodených, výpoveď svedkov, resp. poškodených. Ďalej výstižný opis skutkových okolností a presné určenie priestupku. Policajt vám nemôže svojvoľne zadržať vodičský preukaz len preto, lebo ako osoba odmietnete blokové konanie. K zadržaniu vodičského preukazu môže pristúpiť policajt výhradne vtedy, ak je za daný priestupok možné uložiť sankciu, trest zákazu činnosti (zákaz vedenia motor. vozidla). Musí ísť teda o závažné porušenie pravidiel cestnej premávky. Lebo tohto sa dosť ľudí bojí, že nezaplatia, lebo nesúhlasia a bude problém. Bude problém v tom, že ak vy viete, že ste to urobili, tak s najväčšou pravdepodobnosťou, ak už to bude spísané tým policajtom, tak v správnom konaní "ste prerobili".
Zopakujem ale ten začiatok a síce, na všetky priestupky na úseku dopravy je nutné hľadieť ako na veci trestnoprávneho charakteru. Samotná forma ani výška sankcií nemá žiadny vplyv na túto skutočnosť. Dôkazné bremeno nesie polícia. Vy budete nevinní do momentu, kým nebude správnym orgánom preukázaný opak. Výhoda je, že už to nebude subjektívny pohľad policajta. Radar bás usvedčí pri rýchlosti, kamerový záznam už aj pri značke STOP. Povinnosť dokazovať na mieste proti slovnej vete akože navyše nie je. Dnes si bežne hliadka filmuje vodičov či naozaj zastavili. To isté sa týka prejazdov na žel. priecestiach. Taktiež ale nie je pravda, že slovo policajta je viac ako vaše slovo. Vždy to musí byť o tom čo majú a ak vy ste si istí svojou pravdou, tak si buďte.. vaše presvedčenie, prípadný váš dôkaz o stave veci a neexistencia dôkazu zo strany policajta iba s jeho slovom. To posledné ale oni vedia, nebudú vás hnať pres správne konanie spisovaním.. to tak možno v ´90 r. Ak už idete do toho, tak okrem toho, že je spísaná správa ako som to tu rozpísal, tak ju musíte podpísať, ale ešte predtým si ju prečítajte. Ak s tým nesúhlasíte, tak trvajte na vašom vyjadrení, to sa tam dopíše alebo to bude preformulované. Ak to tam nebude, ale bude tam váš podpis, tak to je zle a ak tam nebude ani ten podpis, tiež to je zle. Ak už idete touto cestou a zistíte, že ste niečo "zanedbali" z nervov u situácie, tak si uvedomte, že už vás to správne konanie neminie, je potom lepšie si zohnať pomoc advokáta. Je to bežné.
Čo si myslím ja, je dosť mimo toho ako to je. Osobne som názoru, že tolerancia mimo obce by mohla byť vyššia (často na mnohých úsekoch je ale z dobrej vôle resp. lebo sú dôležitejšie priority a limitujúci počet príslušníkov) a v obci by sa k tomu malo pristupovať tvrdo. U diaľnic a ciest v trasách diaľnic by som privítal francúzsky model, radary, ktoré na vás bliknú na napríklad 10 kilometroch 3 krát a ten 3. krát už vám pošlú pokutu. Nemuselo by byť žiadne úsekové meranie. Takto osadiť radary na celých úsekoch a viac ako 3 po sebe idúce, takže by sme poriešili aj obce aj mimo obcí. A kľudne tie radary odovzdať do správy súkromnej firmy a mali by časť nákladov a zbytok štátna kasa. U nás by to asi dopadlo ako s mýtom. No výsledok by bol, že by sa spomalilo. A rozlišovať aj kto ako ide, lebo iný trest musí mať kamionista, ktorý si to ešte povie vysielačkou, než osobák. U kamionistu by to mohlo byť aj menej ako že na tretíraz. Alebo osobák na štvrtý, možno aj podľa výšky prekročenia. Všeliako to ide nastaviť. Nemecký model, že dám semafory na hlavnom ťahu, aby som zastavil toho čo ide rýchlo je síce výchovné, ale oni majú všade paralelné možnosti, tu je tranzit s lokálnou dopravou odkázaný na jeden ťah.
A zvýšil by som rozsah kontroly na cestách. V tomto ohľade ale často si myslím, že tie klasické hliadky ani nemajú potuchy koho zastavia a nie sú na to adekvátne výcvikom pripravení. Takých incidentov bolo tiež už viac. Až po smrť, pritom toto rieši dosť, lebo vidieť kto čo v tom aute má a tam sa dá pokračovať čo má v tele okrem vody. Čo má v priehradke, z čoho pramení nervozita, kam má namierené. V tomto sa mi práve pozdáva zase talianske riešenie.
U nás nie je žiadne, my si ideme v nejakej upravenej dogme z predrevolučného obdobia. Úplne mimo toho že sa zmenila intenzita dopravy a cesty a ani mentalita ľudí na to nie je stále etablovaná. Lebo samozrejme aj nevodič je člen cestnej premávky. Preto v obciach tvrdo aj na chodcov, nemôžu chodci ignorovať ešte aj značku, aby použili priechod ktorý majú 30 metrov ďalej. Tých príkladov by sa našlo o dosť viac.
Reálie v autoškole, že ide "chalan" v nákladnom aute po ceste II. triedy a krajnica sa zosúva, konáre vyrastajú do cesty a pred ním ide cyklista a teraz nevie či môže obísť či nie, ak je tam ešte plná čiara a ak aj už nie je, zase už je v obci a výsledok, že ide polkilometra za cyklistom.. už tu môže policajt vykonať toľko možností ak tam sedí na skúšaní alebo aj ide za ním.. píšem to preto, lebo policajt vie a je k tomu spôsobilý vzdelaním, že má rešpekt a môže byť vnímaný u niekoho neštandardne strachom, tak by mal zmierniť toto napätie a nestresovať zbytočne. Preto kto zažil normálny "vodičák", tak vždy platí, že na zmiernenie napätia vám ešte aj poradí "toto obídeme alebo niečo v tom zmysle", hoci by nemal, na západe by vás vyhodili a prídete znovu. Tu ide o to, že kto vie, ten vie a to sa prejaví, osobné na parkingu, väčšie u tej polhodinovej jazde. To isté platí u toho zastavenia, prevažne sa zastaví slušný občan. Ten má právo sa spýtať, prečo bol zastavený a policajt mu odpovie. Vy tým neprovokujete
, naopak dávate najavo svoje právne povedomie. Ak vám to nebolo oznámené, že prečo. Policajt vám môže oznámiť, že dobrý deň blabla, viete prečo sme vás zastavili? Tak neklamte, poviete ano/nie. Ak nie, on vám môže pokojne povedať, lebo máme hlásenia na farbu a značku/typ vášho vozidla, že idete po ceste divne. Tým je povedané všetko, ale z praxe, je to 50/50, že vy ste v pohode. A ide sa ďalej. Ak niekto spácha priestupok, že ide rýchlejšie o málo, ale rýchlejšie a je vynervovaný, ešte povie, že doklady má v kufri a či si má dať vestu ak vystúpi na vozovku - už v tejto chvíli vám môže byť oznámené, ani nikam nechoďte. Nie vždy je dôvod potom pokračovať, ak bol dôvod napríklad len v tom, že je nejaká technická ale opraviteľná závada. Policajt vám môže oznámiť, že vás bude nahrávať (v rámci aj akcie) a či vám to robí problém, policajt vám môže povedať naozaj aj obyčajnú vetu, že nie je dôvod byť nervózny - ak sa niekto neupokojí ani po nejakej tej snahe o upokojenie alebo o ako ten príklad, že ide z nemocnice, tak ide nadobudnúť presvedčenie, že je k tomu iný dôvod. Ale stále ste nevinní. Stáva sa, že niekto otvorí priehradku a je tam zbraň, atrapa alebo.. je dobré na to upozorniť vopred, že ju tam máte. Zase to vypovedá o tom, že ste zodpovední. Niekto je vyklepaní z kontroly, tak ešte ju chytí aby hľadal tie doklady.. je dobré si uvedomiť tie kroky. Všetko to potom hrá rolu, ak ste niečo urobili na tej ceste, ten policajt môže zaznamenať to čo videl, ale ide o to, vy to aj podpíšete ale už ten správny orgán to číta "a chytil zbraň, kedy som mu musel povedať, aby ju pustil" a podobné záznamy. Nemusí to znamenať nič, len negatívne zapamätanie do búducnosti a už nie u jednej hliadky. Pritom vy ste v pohode slušný človek. Ani neviete kedy sa aké nešťastie stane, kedy niekto kto vám závidí zo susedov si vymyslí, že ste agresívni, to sa prepojí jedno s druhým a tretím.. odbočil som až takto v tých možnostiach, lebo naozaj rozličné nože a iné blbosti na sebaobranu fajn, ale v medziach informovania dopredu. (+treba dodržiavať zákon o držaní zbrane etc., lebo sa jedna cestná kontrola môže zmeniť na iné)
Sú na Slovensku obce, alebo skôr inak. Existujú na Slovensku také cestné úseky v obciach, ktoré sú problematické celé a tam vieme robiť akcie aj obdeň a naraz na 2 miestach. Na 1 kilometri. A pokryje sa aj križovatka STOP s rýchlosťou aj výjazd z obce a sú tam hasiči/čerpačka/HS/ etc. A musíme, lebo merače inštalované u vstupu do obce nepomáhajú. Inde majú obchvat, tu sa to musí riešiť takto.. to, že niekto prekročí MPR 10x do roka a rozpráva, že aj iní prekračujú, ale tu ide o to, že on začne prekračovať v opilosti. My nemôžeme v základe pristupovať ku všetkému že "ale veď to bolo iba".. "ja som sa na manželku len zahnal a ona sa od strachu buchla do dverí, sama spadla, samobuchnutie etc". (potom ak žena povie bolo to tak, ešte stále ak je on agresívny etc. a máme nejakého suseda, dá sa pokračovať inak, aj keď bohužiaľ ak ho hliadka "uzemňuje" a len ho škrabne, už musí ísť na vyšetrenie a predbehne všetkých tých "slušných") Zrovna ako nemôžeme byť neustále ustretoví k správcom CK, že neorezávajú úseky kritickej cestnej siete. Teraz sa to posledné roky robí viac a tým, že to je zanedbané, tak to trvá a je to náročné aj na krátkych úsekoch dosť dreva.. tu sa asi nedožijeme laserových/3D zameriavačov čo prejde vozidlo a vyhotoví na disku pre cestára čo má urobiť a on to nahodí do stroja a on to zareže a zakosí tak, že to ďalšie roky vydrží. Ja som v takej krajine ako styčný pracovník robil a tie metodiky sú tam vyskúšané z praxe. Tu potom nejde o to, že kamióny to orežú ale im to prereže náves. Ale o to, že v dobe vojny my negarantujeme hladký prechod ťažkej technike. Ale to som už úplne ďalek od pôvodnej veci.