od luboslavko » 26. Aug 2022 11:27
Ďalšia firma z Višňového vraj skončí v konkurze. Zničili nás, tvrdí jej šéf
Stavba nášho najdlhšieho tunela vôbec neprebieha podľa ideálneho scenára. Práce, ktoré bežia už prakticky dve desaťročia, naposledy skomplikovali nevyplatené faktúry subdodávateľom. Štát, hlavný stavbár Skanska a firma Porr v tejto kauze ukazujú na spoločnosť Tubau. Tá stavbu nakoniec musela opustiť a aktuálne mieri do konkurzu. Menším firmám na megastavbe dlhuje milióny eur.
Diaľničiari vyhlásili tender na techniku vo Višňovom. Dvojročná dodávka môže strihanie pások oddialiť
Na Višňovom pôsobila aj spoločnosť, ktorá patrí, podobne ako Tubau, pod skupinu Danicon Holding. Ide o Cestné stavby Liptovský Mikuláš. Tie sú podľa ich šéfa Vladimíra Ondriša tiež v kritickom stave. Aktuálne sa stiahli z každého staveniska, na ktorom pôsobili. Ohrozená je tak oprava dôležitých mostov a asfaltiek.
„Zničili nás“
„Firma je v úpadku a chystáme podklady, aby sme šli do konkurzu z vlastnej iniciatívy. Ak nás však niekto predbehne, budeme radi,“ uviedol pre HN šéf firmy z Liptova Vladimír Ondriš s tým, že už totiž nemajú zdroje ani na mzdy pre administratívnych pracovníkov.
Stred Slovenska je bližšie k ďalšej časti diaľnice, štát k tomu núti rozpadnutý most (+infografika)
Cestné stavby Liptovský Mikuláš sa pritom medzičasom premenovali na Projekt Kanskaporr. Má ísť o slovnú hračku, ktorá odkazuje na firmy Skanska a Porr.
„Je to ich dielo. Zničili dve spoločnosti. Preto spoločník považoval za vhodné zvoliť tento názov. Aby bola hneď jasná informácia, kto úpadok spôsobil, kto nesie zodpovednosť,“ tvrdí Ondriš, ktorý vraj pre vzniknutú situáciu chystá aj žalobu. V nej si za pohľadávky na Višňovom bude pýtať 15 miliónov eur.
Ďalšie nároky sa majú týkať aj škody spôsobenej jeho firmám. Ondriš tvrdil, že proti nim bola spáchaná ekonomická trestná činnosť. Porr a Skanska tvrdia, že svoje záväzky voči subdodávateľom splnili. Tubau vraj na stavbe dlhuje 15 malým firmám.
O opravy jednotiek súťažia len dvaja
Liptovská stavebná spoločnosť pritom robila aj na veľkoplošných opravách ciest prvej triedy. Ide o 200-miliónový projekt, v rámci ktorého sa mali obnoviť stovky kilometrov dôležitých komunikácií na území celého Slovenska. O jednotlivé zákazky sa v elektronických aukciách mohli uchádzať tri združenia, ktoré vzišli zo súťaže. Jednou z nich bola práve firma z Mikuláša, ktorá tu vystupovala v združení s bratislavskou MBM Group. Skupina firiem však žiadnu zákazku nedostala už takmer rok.
Problém s vyplácaním na Višňovom má Tubau, pohľadávky sú za tri milióny eur, tvrdí Doležal
Slovenská správa ciest, ktorá má investíciu pod palcom, potvrdila, že sa stavbári z Liptova k novým zákazkám už nedostanú. „Spoločnosť už nie je členom združenia dodávateľov pre projekt veľkoplošných opráv,“ povedal hovorca cestárov Martin Guzi s dôvetkom, že na aukciách sa naďalej môže zúčastňovať ich bratislavský partner MBM Group. Ten na otázky redakcie, či v boji o cesty plánuje pokračovať, do uzávierky neodpovedal.
„Odstúpili sme zo združenia. V dôsledku úpadku sme totiž nedokázali plniť predmet zmluvy, čo negatívne ovplyvňovalo podnikanie partnera v združení,“ dopĺňa Ondriš.
Boj o opravy tak naďalej prebieha prakticky už len medzi Skanskou a združením Doprastav – Eurovia. Najväčší úspech v súťažiach má práve druhý subjekt. Zo zatiaľ zazmluvnených opráv v hodnote asi 90 miliónov eur majú Doprastav s Euroviou viac než 60-percentnú úspešnosť.
Problémové mosty na Kysuciach a Spiši
Pre finančné problémy opustila firma pod novým názvom Projekt Kanskasporr aj iné cestárske stavby, pri ktorých už mala podpísané zmluvy. HN na jar informovali o kritickom moste pri Kysuckom Novom Meste, ktorý sa nachádza na hlavnom ťahu medzi Žilinou a poľsko-českým pohraničím. Tu už cestári medzičasom našli nového zhotoviteľa. Do problému sa však dostali aj ďalšie premostenia na východe krajiny – v Podolínci a Kežmarku.
Spory sa vyriešili. Stavba ružomberského obchvatu pokračuje, tunel Čebrať by mali preraziť na jeseň
V prípade okresného mesta na Spiši ide tiež o naliehavú stavbu, na ktorej sú dopravné obmedzenia už pomaly tri roky. Dnes tu suplujú pôvodný objekt dočasné oceľové mosty. Osobné autá tak musia pri prechode rieky Poprad spomaliť a nákladná doprava musí jazdiť po obchádzke cez Vysoké Tatry.
„Oprava a sprejazdnenie mosta sú pre Kežmarok kľúčové. Veľa podnikateľských subjektov je v dôsledku obmedzenej prevádzky limitovaných. Sú tu dlhé zápchy, ktoré znepríjemňujú život občanom a spôsobujú problémy v plynulosti cestnej premávky,“ tvrdí primátor Ján Ferenčák a dodáva, že dočasné premostenia sú navyše zdrojom zvýšeného hluku.
Zmena na trati Bratislava – Košice: Lukratívna železnica sa otvorí aj pre súkromníkov
Podľa Ferenčáka má Slovenská správa ciest informovať o ďalšom postupe v nasledujúcich dňoch.
„Vyzval som šéfa SSC, aby situáciu konzultoval s ministrom dopravy a riešili to ako stav mimoriadnej situácie. Obávam sa, že ak pôjdu štandardným postupom, teda zrušením súťaže a vyhlásením novej, dostaneme sa do stavu, že rekonštrukcia môže trvať ďalšie roky, čo je neprípustné,“ dodáva.