Keď pokladali geomrežu na I/51, tak som sa na jednom tom úseku pristavil a spýtal na konkrétne geomrežu, ktorá bola alebo teda vyzerala ako taká poplastovaná rohožka, že či to má zabrániť koľajám a dostal som odpoveď, že táto geomreža tam použitá ani tak nezabráni koľajám, lebo od toho je a) podklad pod vozovkou a po b) zloženie AB krytu, teda asfaltový koberec. V tom b) prípade viem zase zo svojho oboru, že štandardné zaťaženie v EU v rámci vozovky teda vlastnosti toho asfaltu, má byť 11 ton na os, kdežto SK cesty mali do roku 2010 hlavne 10t na os, takže na celé nákladné auto to potom vychádza 20x menšie zaťaženie ako požadované priemerné v EÚ. Toho výsledkom je, že kým bežná cesta vo Fr/De etc. vydrží aj ťažký tranzit aj 8 rokov, tak môže popraskať, ale koľaj tam nebude. Figeľova rekonštrukcia z presunutých peňazí zabezpečila vtedy na 700 km už aj tento lepší asfalt, a tieto reko- ktoré sa robia teraz na to tiež majú reflektovať. Geomreža sa dáva, aby som sa k tomu vrátil, v tomto prípade hlavne na to, aby sa neodlamovala krajnica, nevznikali trhliny, boli lepšie odolné vrstvy, pretože tým, že sa zníži praskanie, tak sa zníži zatekanie vodou. Tomu má brániť aj pravidelné zalievanie trhlín na takto rekonštruovaných úsekoch. Máme ich už asi 1200 km, teda 1/3 jedničiek, to len pre obraz.
Ak by bola geomreža z ocele/železná, tak tam to má naozaj predĺžiť životnosť cesty z pohľadu koľají a dáva sa aj na regio cesty a dáva sa občas aj na úseky na diaľniciach. Všetko je to o fyzike, ťah, sila, rozbeh, brzdenie, nadmerné trenie v zákrutách etc. Takže ide aj o materiál. Tam ide o to, že takú geomrežu vyhotoví pletací stroj, to sú profesionálne "dráty" presne na tento účel vyhotovené. Videl som aj železné geomreže už pokladať na regio cesty, teda kde odhadujú vyššie intenzity aj s nejakým tým nákladiakom. Tam by sa to malo odraziť na dlhej životnosti v dobrom stave. Tiež som na to ale zvedavý. (ale naše kraje nemajú peniaze na výber celého lôžka a fakt moc ciest je doslova na poli, vrstva štrku, trocha spevnenia a koberec, preto to riešia tým, že "nadstavavujú" a spevnia tou mrežou, no ako celok nie len extra že kvôli koľaji)
Mne to inak tiež príde ako klasická panelka s preloženým kobercom cez ňu. Možno preto aj ten rozsah v cm, ale to len tipujem.
Prečo sa nerozšíria? A ad cyklisti. Cyklisti by hlavne teda mali ísť vo svojom koridore, úplne mimo telesa cesty. Že tomu tak nie je "ani na rovnom juhu" pri tých úzkych cestách je zle. Prečo ju nerozšíria o 1 meter na každej strane je dané peniazmi a komplikáciami v príprave: nie každá cesta má adekvátnu rezervu, takže by si musel vykúpiť pozemky a obnáša to nejaký dokument navyše a zásadne rastie cena, to je hádam jasné. Už aj cesty I. triedy je problém rozšíriť v niektorých úsekoch hoci o 30cm z každej strany a razantne to zdvíha náklady. Nehovoriac o tom, že už dnešné cesty zďaleka nie sú majetkoprávne vysporiadané ... a ešte ísť zabrať ďalšie plochy by znamenalo urgnentne doplatiť aj za doterajšie úseky už v prevádzke. Veci nie sú také jednoduché ako sa často zdajú byť.
Mne osobne sa moc nepozdávajú regio- rekonštrukcie našich ciest. Oni teda zbrúsia bežne 5 cm, netvrdím že to bude aj tu, ale všeobecne to tak je, a položia potom 2 vrstvy (8 až 10) a dosypú to drvou z rozomletej pôvodnej vozovky, aspoň sa jej takto zbavia. Lenže drva sadá, posúva sa a cestná vozovka je napokon "vyššia" a teda cesta je užšia, než bola, predsa len sa občas lízal nákladiakom aj trávnatý okraj, to sa teraz nedá. By ste sa možno divili, kde všade boli skĺznuté návesy v zákrutách na regio- cestách, ktoré majú doslova 1-3 roky po oprave. A nerozšíria, lebo peniaze. Radšej osadia 100 značiek ...