Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod lolo » 16. Mar 2021 09:49

sútaží sa úsek Čadca/mimo/ - št. hr. SR/ČR. Trať sa má zmodernizovať na 120km/h, na českej strane sa napojí myslím na 100km/h. Samotná Čadca sa myslím má zmodernizovať na 100km/h. Úsek Čadca/mimo/ - Krásno/mimo/ sa ide po novom robiť na 80km/h, so zachovaním pôvodnej stopy (to je aktuálny variant). Ak to by sme chceli zvyšovať rýchlosť, musí trať opustiť pôvodnú stopu a trasa musí viesť novým tunelom Kýčera. A tam už sú tie rýchlosti myslím jedno, či 140, 160 alebo 200, tak či tak to musí ísť tunelom. Zmodernizovaný úsek Žilina - Krásno je na 140km/h. Ako napísal Jarino nepredpokladajme že s týmto úsekom (Krásno - Čadca) sa bude niečo robiť najbližšie roky. Ak tak iba KR. Keďže aj modernizácia v pôvodnej stope bude dosť náročná a nákladná(veľa oporných a zárubných múrov). Ďalší adept na modernizáciu na tomto koridore je samotná stanica Čadca. Následne až keď bude politická vôľa sa pretlačí tunel Kýčera, aby bol koridor zmodernizovaný v celej dĺžke.
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 382
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod milan_KM » 16. Mar 2021 11:19

Netreba zabúdať na nerealizovanú preložku pri Rudinke s vmax= 80 km/h.
milan_KM
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 266
Založený: 05. Mar 2012 23:31

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod jarino » 16. Mar 2021 14:19

Moc by som tento projekt neodpisoval. DSP je vypracovaná na tunelový variant.
Za 5 rokov bude problém pripraviť a postaviť PP - SNV. Ešte celkom uveriteľné by to bolo v prípade, ak by sa uvažovalo nad úsekom od Popradu smer Gánovce, keďže modernizovaná trať by nemala byt významne preložená. Pri Gánovciach je jedna väčšia preložka.
Ak chceme jednu modernizáciu z fondu obnovy, tak to musí byť pripravený projekt do tendra nefinancovaný z OP II. Taký nie je. Tak následne prichádza do úvahy modernizovať úsek, kde je výkup pozemkov vo vysokom štádiu rozpracovania prípadne je aspoň DSP a majetkoprávne vysporiadanie by nebolo zložité (t.j. netrvalo by to dlho a teoreticky by to mohol zabezpečiť aj zhotoviteľ).
Podľa mňa do úvahy prichádzajú:
1) Palúdza - LH, prebieha výkup pozemkov a vyvlastnenia
2) Krásno - Čadca, v prípade tunela nie je dokopy čo vykupovať
3) PP - SNV, od Popradu sú minimálne preložky trate
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 990
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod gemercan » 16. Mar 2021 15:10

Tak to by bolo najlepšie ak by ministerstvo vybralo tieto už vo vhej fáze predpripravené projekty šanca tam je vysoká, to fakt, no je to na rezorte ako sa rozhodnú, uvidíme..
gemercan
diskutujúci
 
Príspevky: 79
Založený: 10. Mar 2021 20:47

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod lolo » 16. Mar 2021 15:38

pri stavbe Krásno -Čadca by bolo treba vykúpiť len portály, čo je plus. Otázne je či by dokázali postaviť dve rúry, kde každá má cca 4000m, do roku 2026. Dopredu upozorňujem že sme na Slovensku, a vidíme aké problémy boli pri tuneli, ktoré razila Subterra pri Milochove, a to má dlžku ledva 2kilometre.
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 382
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod lolo » 20. Mar 2021 14:26

v PD je objekt SO 08-33-13 nadchod pre zver v nžkm 282,963. Nemá niekto info či sa tento objekt bude realizovať v rámci modernizácie alebo v rámci stavby Zelený most, ktorí sútaží NDS. Vďaka za info.
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 382
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod jarino » 21. Mar 2021 10:01

Je to v PD, ale realizovať sa to nebude. Má to na starosti NDS. Citujem zo súťažných podmienok:
"Nasledujúce SO sú síce uvádzané v DRS, resp. DVZ, avšak verejný obstarávateľ ich stavbu nepožaduje (nebudú sa realizovať) a nie sú uvádzané ani vo výkaze výmer a POV. Uvedené SO sa budú realizovať v rámci iného verejného obstarávania („D3 Zelený most Svrčinovec“), ktoré realizuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (ďalej len „NDS“):
SO 08-33-13 Čadca - štátna hranica ČR/SR, nadchod pre zver v nžkm 282,963
SO 08-34-06 Čadca - štátna hranica ČR/SR, navádzacie oplotenia pre zver pri nadchode"
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 990
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod lolo » 21. Mar 2021 10:03

Vďaka Jarino
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 382
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Modernizácia trate Žilina - Čadca - SR/ČR, III. etapa

Odoslaťod jarino » 21. Mar 2021 10:35

Predmet zákazky by mal byť financovaný:
Sekcia A z fondu Európskej únie v rámci Nástroja na prepájanie Európy (CEF) a zo štátneho rozpočtu,
Sekcia B z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, Prioritná os 1 – Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov a zo štátneho rozpočtu.

Miesto uskutočnenia stavebných prác je:
Traťový úsek Čadca – štátna hranica ČR/SR - Začiatok stavby sa viaže na sžkm 281,598 (nžkm 279,435) a koniec stavby je v sžkm 286,535 (nžkm 284,339).

Termín ukončenia stavebných prác a uvedenie do prevádzky:
Dielo do 25 mesiacov od odovzdania prvého staveniska.
Odovzdanie prvého staveniska týkajúceho sa Sekcie A a odovzdanie prvého staveniska týkajúceho sa Sekcie B sa uskutoční súčasne.

Lehota viazanosti ponúk uplynie dňom 05.05.2022.

Predpokladaná hodnota zákazky je 80 109 125,33 EUR.
Sekciu A časť sumy vo výške 49 278 896,40 EUR
Sekciu B časť sumy vo výške 30 830 228,93 EUR.

Lehota na predkladanie ponúk uplynie dňa: 05.05.2021 (streda) o 08.30 hodine.


V tejto reverznej verejnej súťaži sa postupuje v zmysle § 66 ods. 7 ZVO (tzv. „reverzná súťaž“). Verejný obstarávateľ rozhodol, že po vyhodnotení ponúk na základe kritéria na vyhodnotenie ponúk podľa bodu 23. týchto súťažných podkladov a zostavení poradia predložených ponúk, sa uskutoční vyhodnotenie ponuky uchádzača umiestneného na prvom mieste v poradí podľa § 53 ZVO a následne vyhodnotenie splnenia podmienok účasti u tohto uchádzača podľa § 40 ZVO.

Kritériom na vyhodnotenie ponúk je najnižšia cena.

Celková dĺžka traťového úseku pred modernizáciou je 4,937 km, po modernizácii 4,904 km. Začiatok stavby sa viaže na sžkm 281,598 (nžkm 279,435) a koniec stavby je v sžkm 286,535 (nžkm 284,339).
Traťové úseky a hlavné staničné koľaje sú navrhnuté na traťovú rýchlosť 120 km/hod (110 km/hod) na dĺžke 4,904 km.
Výhľadové rýchlosti u jednotlivých kategórií vlakov:
Ex, EN, R - 120 km/hod
Os - 120 km/hod
Nex - 120 km/hod
Pn, Rv - 90 km/hod
Mn, Pv - 60 km/hod

Mostné stavby
Staré železničné mosty – prestavba: 3
Nové železničné mosty: 2
Zrušené železničné mosty: 2
Cestné mosty nové: 1
Iné konštrukcie (oporné múry, steny, vane, podchytávanie atď.): 5
Mimoúrovňové kríženia nové
A) lávky: 1
B) kríženie s vodnými tokmi: 9 lokalít

Protihlukové steny
Absorbčné (pohltivé) so súčiniteľom pohltivosti α ≥ 0,7; v dĺžke 4 142 m

Traťová rýchlosť v celom úseku bude zvýšená na 120 km/h, zábrzdná vzdialenosť 1000 m a pre vlaky s naklápacími súpravami vybavenými vozidlovou časťou ETCS do 160 km/h, zábrzdná vzdialenosť 1500 m.
Rýchlosťou nad 120 km/h bude možné jazdiť až po aktivácii systému ETCS L2 v celom modernizovanom úseku trate št. hr. ČR/SR – Čadca.

Návrhová rýchlosť takmer v celom úseku UČS 08 v traťových koľajach je 120 km.h-1. Minimálny polomer smerového oblúka je r=700 m s prevýšením p=113 mm a maximálnym nedostatkom prevýšenia I=91 mm. V oblúku č.7 v koľaji č.1 a v oblúku č.5 v koľaji č.2 bola rozhodnutím GR ŽSR znížená rýchlosť na v=110 km.h-1 v dôsledku zmeny normy STN 73 6360-1

Od začiatku UČS 08 je železničná trať vedená v úrovni jestvujúceho telesa, postupne prechádza do mierneho násypu, pokračuje odrezom až zárezom. V preložke od nžkm 280,900 je teleso striedavo vedené v záreze a násype. Preložka železničnej trate, kde bude umiestnená zastávka Svrčinovec, sa nachádza v obojsmernom záreze hĺbky 10 m. Od nžkm 282,300 – koniec preložky je teleso vedené v pôvodnej osi v odreze. Od nžkm 283,080 do nžkm 283,550 je trať opäť v preložke, pričom sa zarezáva do strmého svahu. Ďalej trať prechádza do vysokého násypu až odrezu na konci UČS 08.

Vyžadujú sa nasledujúce stavebné práce rovnakého alebo podobného charakteru ako je predmet zákazky:
- uskutočnenie aspoň jednej zákazky, predmetom ktorej boli stavebné práce v minimálnej hodnote 20 000 000 EUR bez DPH,
- uskutočnenie aspoň jednej zákazky, ktorej predmetom boli stavebné práce na trakčnom vedení pre rýchlosť minimálne 120 km/h za viac ako 700 000 EUR bez DPH,
- uskutočnenie aspoň jednej zákazky, ktorej predmetom boli stavebné práce na traťových zabezpečovacích zariadeniach pre rýchlosť minimálne 120 km/h za viac ako 400 000 EUR bez DPH,
- uskutočnenie aspoň jednej zákazky, ktorej predmetom boli stavebné práce na výstavbe mosta s minimálnou dĺžkou 30 metrov a
- uskutočnenie aspoň jednej zákazky, ktorej predmetom boli stavebné práce realizované podľa zmluvných podmienok, ktoré sú založené na medzinárodne uznávaných podmienkach, napr. FIDIC, EBRD, EIB alebo Svetovej banky.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 990
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod gemercan » 22. Mar 2021 00:17

to sa ale stale bavime o useku Cadca -Hranica ktora uz ide do vystavby na tych 120, tak? no skor by mali a mohli teraz nakopnut z fondu obnovy ten tunel pred cadcou a usek krasno-cadca a plus nasledne modernizacia uzla cadca so stanicou, toto by malo ovela vacsi prinos vramci zeleznic pre kysuce ako ten kratucky usek po hranicu..
gemercan
diskutujúci
 
Príspevky: 79
Založený: 10. Mar 2021 20:47

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod lolo » 04. Okt 2021 18:02

Modernizácia Čadca -st. HR. ČR, vyhodnotenie ponúk: najlacnejší TSS+Vahostav následne Swietelsky Doprastav a EŽ Praha, 3. Strabag,4. Poľský Budimex 5. Subterra a OHL, 6. EUROVIA
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 382
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod jackboxx » 04. Okt 2021 19:00

no zbohom zasa skorumpovany vahostav.. siroky a spol oni sa doslova tlacia skoro vsade..a sme skoncili to je "vyhra" vid co stvaraju pri RK ci inde a akym slimacim tempom stavaju vsade... subterra+ohl alebo strabag by boli o dost lepsie volby, ale co uz, i tak su daleko az tretie ci piate miesto, to je bez sance..
jackboxx
návštevník
 
Príspevky: 42
Založený: 29. Máj 2021 00:28

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod lolo » 04. Okt 2021 19:36

Vieš o Tom že ten RK robí vahostav s OHL ? Za druhé vahostav už nevlastní široký, ale načo sa ja s tebou vôbec bavím
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 382
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod jarino » 04. Okt 2021 22:02

Dík za info.
Už bolo načase, keďže zmluva s INEA z pohľadu času zrejme moc nepustí. Podľa harmonogramu v zmluve 15.10.2021 by mal byť podpis zmluvy so zhotoviteľom a 1.11.2021 začiatok prác. Či to bude aj realita...
Každopádne rozdiel v ponukách je zásadný:
1) Združenie „ŽSR, KYSUCE“ zložené z TSS Grade a Váhostav SK -> 65,8 mil. eur
2) „Združenie Pod Valmi“ zložené zo Swetielsky Slovakia, Doprastav a EŽ Praha -> 69,9 mil. eur
3) Strabag -> 78,9 mil. eur
4) Budimex -> 79,1 ml. eur
5) Združenie s názvom "ČADKRA" zložené z firiem Subterra a OHL ŽS -> 92,6 mil. eur
6) „Združenie Čadca – Krásno nad Kysucou“ zložené z Eurovia CS a Eurovia SK -> 94,5 mil. eur
Odhadované náklady: 80,1 mil. eur
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 990
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Modernizácia trate Čadca - Svrčinovec - hranica SR/ČR

Odoslaťod jarino » 18. Nov 2021 15:13

Beží kontrola pred podpisom Zmluvy.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 990
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod sarisan » 20. Nov 2021 02:58

takze z 15.10. je zrazu 20.11. a este stale sa realne nepodpisalo,nie to este zacatie prac (ze 1.11. lol).. opat dalsi sklz ale ved uz si zvykame celkom normalne u nas.. vsak co..
sarisan
návštevník
 
Príspevky: 41
Založený: 08. Okt 2021 16:53

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod jarino » 06. Jan 2022 17:50

Bola uzevretá zmluva o poskytnutí NFP medzi ŽSR a ministerstvom na úsek Svrčinovec - hranica za 35 mil. eur.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 990
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod lolo » 15. Jan 2022 08:36

Bola zverejnená aktualizácia štúdie realizovateľnosti modernizácie úseku Krásno - Čadca st.hr.. Odporúčaný je variant C, tzv. kombinovaný,ktorý počíta v úseku Krásno - Čadca so zachovaním pôvodnej stopy. https://www.zsr.sk/modernizacia-trati/s ... pdate.html
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 382
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod cepheus » 15. Jan 2022 12:31

toho som sa obaval.. bude to velmi spomalujuci usek a velke zdrzanie pre medzinarodne vlaky a rychliky , kedze trat popri kysuci je vhodna tak akurat pre osobne vlaky a nakladiaky... ok nech to teda opravia ale nasledne treba tlacit na EU a robit aj tunel Kycerka (ktory bol planovany pre rychliky a medzinarodne spoje, pendolina a pod medzi Cadcou a Krasnom) ktorych tam chodi neurekom.. v takomto stave to urcite ostat nemoze do buducna.. verim ze peniaze daju aj na tunel, kedze eu momentalne maximalne podporuje zelenu dopravu a nalievaju sa a planuju sa investovat do tejto oblasti dopravy velke peniaze ,treba sa o to rozhodne pokusat a tlacit na EU
cepheus
diskutujúci
 
Príspevky: 163
Obrázky: 7
Založený: 30. Dec 2021 23:31

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod jarino » 16. Jan 2022 11:34

lolo napísal:Bola zverejnená aktualizácia štúdie realizovateľnosti modernizácie úseku Krásno - Čadca st.hr.. Odporúčaný je variant C, tzv. kombinovaný,ktorý počíta v úseku Krásno - Čadca so zachovaním pôvodnej stopy. https://www.zsr.sk/modernizacia-trati/s ... pdate.html

A opäť ich UHP dodžubalo za chyby v štúdii. Nepozdávajú sa im vstupy (množstvo prepraveného tovaru a pod.) v štúdií a neanalyzovanie každého úseku zvlášť. Tým to ŽSR kus zneprehľadnili (zrejme naschvál :lol: ), keďže UHP by napríklad navrhlo postaviť terminál v Krásne (vysoké prínosy) a rekonštruovať trať v základnom variante (najnižšie náklady)...
Rekonštruovať by sme mali tam, kde vieme, že nebudú na ne ani peniaze a ani príprava do 2030.



Každopádne vyšlo, že každý z variantov je ekonomicky realizovateľný. Variant s tunelom Kýčera má prínosy vyššie ako náklady. Ale je to tesné. Nárast investičných nákladov o 0,23% by znamenal, že prínosy by už boli menšie ako náklady. Je pravda, že tunel je riziko, avšak vieme, ako sa v tých štúdiách nadstreľujú odhadované náklady... Akože za terminál Krásno odhadovať náklady 16 miliónov. Neviem si to moc predstaviť, no je pravda, že nepoznám projekt.

UHP prepočítalo, že B/C je pri variante s tunelom Kýčera 1,41. Osekaný variant má B/C 1,6.
Keď mohol prejsť severný obchvat Prešova, nevidím dôvod, aby mudrovali okolo tohto projektu...
Obzvlášť keď na tunel Kýčera disponujú ŽSR dokumentáciou na stavebné povolenie.

Pri všetkej úcte k UHP, podľa môjho názoru by ŽSR mali projekt predložiť do CEF-u, nech to zhodnotí niekto iný.
Malo by to šancu prejsť, keďže je to blízko hraníc, nízka rýchlosť, B/C by malo vyjsť nad 1 atď atď.
Snáď nad tým v ŽSR uvažujú.

Je nutné si uvedomiť, že keby bolo na UHP, tak ani Čadca - hranica nejde do výstavby, lebo podľa nich má nízke B/C (boli tam ustrelené investičné náklady)... V Bruseli mali na tento projekt kus iný názor a projekt schválili na financovanie.

To isté platí aj na Palúdza - Liptovský Hrádok, kde borci taktiež vymýšľajú poriadne hlúposti.
Osobne nevidím problém, aby pripravené projekty s B/C vyšším ako 1 išli do výstavby. Celkovo je to možno 4-5 projektov na železniciach a diaľniciach.
Zvyšok môžeme "harmonogramovať".
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 990
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod milan_KM » 16. Jan 2022 14:37

Naozaj smutné, že sa opäť bavíme o tom, či ideme ostať v parametroch z 19. storočia kedy bola trať postavená. Tento štát prišiel o akékoľvek vízie, v podstate sa len svieti a kúri. Kontrast je neuveriteľný v porovnaní s Českom https://mapy.spravazeleznic.cz/
milan_KM
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 266
Založený: 05. Mar 2012 23:31

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod lolo » 16. Jan 2022 19:11

Jarino tie hodnoty B/C sú niekde aj v tom hodnotení či odkiaľ si čerpal ? Zaujímali by ma aj ceny za jednotlivé úseky, keďže v harmonograme žel. infraštruktúry je úsek Krásno - Čadca v parametroch 90km/h za cca 70 mega a B/C má na úrovni 0.7
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 382
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod jarino » 16. Jan 2022 20:25

Áno, hodnoty mám zo zverejneného hodnotenia UHP.
https://www.mfsr.sk/files/archiv/25/KnK ... 111_st.pdf

Dávam link aj na predošlé hodnotenia pre prípadné porovnanie.
https://www.mfsr.sk/files/archiv/44/Cad ... MYXRmcj1xs
https://www.mfsr.sk/files/archiv/78/KnK ... 210707.pdf

Je podivuhodné, ako sme sa v prípade Čadca - hranica prepracovali od pôvodnej ceny 82,9 mil. eur až k ponuke v hodnote 66 mil. eur...
Kľudne tam môžeme započítať aj odhadované dva milióny eur za v súčasnosti tendrovaný stavebný dozor.
Krásna ukážka, prečo nám potom nevychádzajú B/C...

Podľa mňa podobné prestrelenie cien môžeme kľudne očakávať aj pri zvyšku, t.j. Krásno - Čadca.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 990
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod lolo » 17. Jan 2022 08:31

celkom zaujímavé ako behom pol roka dokážu analytici spraviť B/C stavby z 0,7 na 1,4.
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 382
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

Odoslaťod aquila » 17. Jan 2022 09:11

to je skor tragedia nasich cien. sme to tu viaceri spominali, ze u nas su sialene nadstrelene ceny a potom sa cudujeme, ze EU nechce preplacat... pritom sutaze poslednych 10+ rokov koncia s velkymi "podstrelmi" ...
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 584
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.