pa3ck napísal:Šípky nemenia prednosť pri odbočovaní doľava, takže prednosť má stále smer od Lidlu
Písal som z mobilu, takže ešte raz a postupne.
Auto M odbáča z Molecovej cez električkovú trať vľavo smerom k poliklinike.
Auto L odbáča v smere z Lidla vpravo smerom k poliklinike.
Fáza 1.
Auto M má kruhový semafor so signálom voľno bez obmedzenia.
Auto L má kruhový semafor so signálom voľno s prikázaným smerom rovno a vpravo.
Uplatňuje sa §19 8/2009
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane.
Teda vodič L má prednosť pred vodičom M. Odmyslime si, že sú tam dva pruhy na výstupe z križovatky, to je len bonus. Vodič L môže byť pokojne ťahač s návesom, ktorý si nadbieha.
Fáza 2.
Auto M má kruhový semafor so signálom voľno bez obmedzenia.
Auto L má kruhový semafor so signálom stoj s rozsvietenou doplnkovou šípkou vpravo.
Uplatňuje sa § 15 30/2020
(5) Zasvietený doplnkový signál zelenej farby v tvare šípky alebo šípok umožňuje vodičovi pri dodržaní pravidiel cestnej premávky pokračovať v jazde v smere šípky alebo šípok aj vtedy, ak svieti signál červenej farby v tvare plného kruhu.
Z textu vyplýva, že vodič L má prednosť.
Podľa starej vyhlášky 9/2009 však platilo toto:
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom „Stoj!“, svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom „Pozor!“, alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom „Stoj!“ a signálom s plným žltým svetlom „Pozor!“, znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú;
pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.
Vtedy by mal prednosť vodič M.
Ja sa prispôsobím novým pravidlám, ale prispôsobia sa aj ostatní? To je totiž elementárny predpoklad k bezpečnej jazde.