Diaľničiari rozšíria horelický tunel

Moderátor: Moderátori

Diaľničiari rozšíria horelický tunel

Odoslaťod rado » 03. Sep 2020 17:30

Dobudovaním uceleného ťahu diaľnice dôjde k odľahčeniu cesty od tranzitnej dopravy.

3. sep 2020 o 8:19 IVETA HAŽÍKOVÁ
ZDROJ: https://mykysuce.sme.sk/c/22480315/dial ... tunel.html

Súčasťou stavby diaľnice D3 bude aj druhá tunelová rúra v Čadci - Horelici. Diaľničiari predpokladajú, že stavba potrvá tri roky. Tunel sa rozšíri o dva pruhy. V súčasnosti môžu využívať vodiči len ľavú časť.

Práce na horelickom tuneli budú súčasťou rozšírenia diaľničného úseku D3 z Oščadnice po Čadcu – Bukov. Dĺžka druhej rúry bude 558 metrov. „Príprava výstavby úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, 2. profil sa aktuálne nachádza v procese vypracovania dokumentácie pre stavebné povolenie,“ informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.

Odľahčí sa doprava

Podľa jej slov príprava stavby je časovo náročný proces, ktorý obsahuje okrem zabezpečenia projektovej dokumentácie aj majetkovoprávne vysporiadanie, inžiniersku činnosť vrátane všetkých povoľovacích procesov, zabezpečenie financovania stavby a v neposlednom rade výber zhotoviteľa. „Vzhľadom na uvedený stav prípravy, v ktorom sa aktuálne nachádzame, uvádzať v tejto chvíli termíny začatia výstavby či odovzdania stavby do užívania, by z našej strany nebolo korektné. Vieme však, že zrealizovaním úseku diaľnice D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, 2. profil vznikne ucelený ťah diaľnice D3 v plnom profile od križovatky Svrčinovec po Oščadnicu, čím dôjde k odľahčeniu miest od tranzitnej dopravy,“ vysvetlila Žgravčáková.

Zrekonštruujú aj existujúcu tunelovú rúru

Ako ďalej informovala dokumentáciu pre stavebné povolenie počas jej vypracovávania priebežne prezentovali a pripomienkovali na pracovných rokovaniach na Mestskom úrade v Čadci.

„Plán organizácie výstavby sa počas spracovania dokumentácie menil podľa požiadaviek dotknutých miest a obcí tak, aby sa minimalizovali obmedzenia a dopad výstavby novej a rekonštrukcie existujúcej tunelovej rúry na dotknuté obce. Predpokladáme, že výstavba novej potrvá približne tri roky, dobu rekonštrukcie existujúcej odhadujeme na jeden rok,“ povedala. Uzatváranie tunela počas výstavby plánujú opakovane vždy v trvaní niekoľkých dní. Obchádzka povedie po existujúcej ceste I/11.

V prevádzke je vyše pätnásť rokov

Horelický tunel funguje od októbra 2004. Celý projekt si vyžiadal náklady 3,7 miliardy korún, pričom samotný tunel pohltil 1,2 miliardy Sk. Výstavba sa začala budovaním príjazdových ciest ešte v roku 1995.

Tunel je približne 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie tunelári vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre príjazd záchranného automobilu. Aj na Horelici má svoje čestné miesto svätá Barbora, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči. Počas prác v auguste 2001 vznikol vnútri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác. Tie boli náročné, keďže terén bol veľmi zložitý, išlo o ílovce s geologickými poruchami.

Súčasťou sú SOS kabíny s telefónmi

Stavebné práce zabezpečovalo v tuneli približne 60 ľudí vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 pracovníkov. Čo sa týka technológie, tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia napojili na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.

Tunel čaká údržba

Diaľničiari aj tento rok naplánovali pravidelnú jesennú údržbu tunela Horelica. Začne 9. októbra (piatok) od 22. hodiny, potrvá do 11. októbra (nedeľa) 22. hodiny. „Počas uzávery zrealizujeme pravidelnú nestavebnú údržbu stavebnej časti a servisnú činnosť technologického vybavenia tunela. Obchádzka povedie od križovatky „Čadca – malý obchvat“ po ceste I/11 (pre smer Žilina), respektíve od križovatky Oščadnica po miestnej komunikácii a ceste I/11 (v smere do Čadce),“ povedala Žgravčáková.

ČO STE MOŽNO NEVEDELI

Ide o najširší tunel na Slovensku

Tunel Horelica je jednorúrový s dvomi jazdnými pruhmi pre obojsmernú dopravu a zvýšeným peším chodníkom po oboch stranách. Výnimočnosťou v rámci Slovenska je šírka vozovky medzi okrajmi chodníkov 9 metrov. Stal sa tak najširším na Slovensku.

V rámci vybavenia pre šírenie núdzových a bezpečnostných informácií je v ňom rozhlas, 10 SOS kabín a 8 protipožiarnych výklenkov s hydrantmi. O vetranie sa v prípade zadymenia starajú dve dvojice axiálnych prúdových ventilátorov. Je vybavený štandardným technologickým vybavením.

Vošli doň aj podgurážení chodci

Mnoho dopravných kolízií v ňom vzniklo z dôvodu, že motoristi nedodržiavali bezpečný odstup, predbiehali ostatné vozidlá alebo nerešpektovali červenú na semafore pred tunelom. Tunel poslúžil napríklad aj pri prevážaní nadrozmerného nákladu ako električiek či lodí. Zablúdili tam však aj podgurážení chodci.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.