Fakty. Ak by sme ročne nepreplácali Pr1binu, tak by sa pri rozpočte, ktorý bol, namiesto 2,5 rokov stavala tých rokov 10. A tých 400 mil. € z presunu na I. triedy by sa tie vtedy neopravili a dnes by ich bolo v dezolátnom stave 2 tisíc km. Pretože to, že niečo nepostavím zo zdrojov, k ktorých môžem a mám ich naviac, to neznamená, že z iných postavím viac? Ak tam vidíte stále len výslednú cenu za konečnú dobu koncesie bez rozvoja okola, tak to nemá zmysel riešiť. Nemci dnes majú PPP v dĺžke skoro 1 tisíc km. Je trochu iná doba, ale sa jej treba prispôsobiť. Zase také to SK PPP by nemohlo byť všade. Keď nemám na reštauráciu, nemôžem do nej každý deň chodiť. (najlepšie je naučiť sa variť, ale sú jedlá ktoré neuvarím lebo nemám skúsenosti, nástroje, nič ale reštaurácia je tiež 2 až 3x drahšia, uvádzam vždy tento príklad). Občas dobre padne.
Mimochodom, tie PPP to sú fondy, kde sú financie ktoré sa majú úročiť a máte tam dôchodky. Stačilo skombinovať do spoločného PPP projektu. Založiť podnik 49% štát, 51% koncesionár. Štát pozemky, prípravu, koncesionár kapitál a výstavbu. Ale to prinesie rozvoj lebo inak by sa tie cesty nemuseli asi stavať a efekt je naspäť. O toto sa ale Slovensko ukrátilo tým ako sa zmrskol D4/R7. Lebo tam to bolo naplánované. Takýchto šuflíkových projektov má Slovensko veľa. (lenže to oberá kanáliky až priehradné vypúšťadlá miestne špičky takéto transparentné záväzky).
Ja PPP ako nástroj neschvaľujem, avšak lokálnu ekonomiku podporuje. Pracovné miesta vznikajú, dopravná náväznosť funguje a HDP v regióne stúplo tak, že sa bude čoskoro musieť rozšíriť na 6- pruh, aj keď bohužiaľ prakticky niet kde. (zviazané mostami ponad). Ano, odteraz by bola R1 "za vodou", ale tie peniaze by chýbali inde. V názore na nutnosť PPP sa nezhodneme. Ak krajina nevie zostaviť rozpočet na výstavbu, tak iná cesta neexistuje. Každé PPP v tomto rozsahu, ktoré si nebude na seba zarábať priamym mýtom je o tom, že sa spláca a hodnota dopredu je vypočítaná. Takže je to 1,6x a viac násobok. Hodnota štátneho dlhu tiež bude prepočítaná na násobok? Dlh za Mochovce tiež bude prepočítaný na násobok dopredu? Predsa tento projekt tak ako je, tak zásadným spôsobom ovplyvnil 2 krajské mestá a priamo previazal širší región. Višňové dnes mohlo stáť. Zrušenie je pekná vec, ale nie je v prevádzke. A tak skoro nebude. A s úsekom ďalej sa mohol trápiť zhotoviteľ. Aj tak si to počkalo na ten štát. Dnes mohlo byť v prevádzke o 100 km diaľnic cez PPP a štátnou výstavbou k tomu. To generuje ďalšie zdroje. Ano, všetky by išli na splátky, ale konkrétne regióny sa vyľudňujú. Už tu ten projekt je, tak je zbytočné rozoberať čo bude ďalej a nezabúdajme na to, že sa pridal stavebný úsek v BB a že medzičasom 1 splátka išla nadole. Vy keď staviate dom, tak ho tiež 2x preplatíte. Asi by nikto ani nechcel zarábať tú istú hodnotu 20 rokov dopredu. V živote nikdy by sa nepostavilo tých 50 km v tak krátkom čase. A kto hovorí o predražovaní projektu, nesúhlasím, stačí sa pozrieť v akej kvalite sa postavil. To, že má nejaké technické parametre, to nie je vina zhotoviteľa, ale zadanie štátu.
Táto vláda je pri moci skoro 1 rok. Stav ciest I. triedy sa naďalej zhoršuje aj s mostami na nich. Rozpočet, ktorý bude väčší nezlepší stav ciest I. triedy. On môže, v horizonte 3 ďalších rokov, ak sa to podarí udržať (+ tá štátna injekcia ktorú sľúbil ešte Pelegrini 166 mil. € + DPH (lebo 200 bolo s DPH či ako to bolo
a dodnes nie je) ZASTAVIŤ ÚPADOK teda zhoršovanie, ale stav sa tým nezlepší. Na zlepšenie by sa musela vložiť znovu čiastka 300-400 mil. € po dobu 2 po sebe idúcich rokov a nárazovo opraviť 1000 km ciest. Čítal som, je to vo vládnej priorite, ale nie je to v praxi. A Brusel to teraz ešte len posudzuje v 1. zo 7. krokov. A pri dĺžke VO sa s tým možno ani nezačne, ak pravda táto vláda vydrží. Cesty, ktoré sú zdemolované tak, že pri ich oprave sa musia vymeniť 3 vrstvy a zosilniť podložie, potom vychádzajú na 400-600 tis € na 1 km. To je viac, než za čo Maďari prestavujú cesty načisto: až do podložia vyberajú. Asi je tu tak draho. Môže tu byť tak draho, ale výsledok a stav je dôležitý. Zbytok sú len prázdne reči.
Ja som pred časom predložil projekt pre rovnomerný rozvoj regiónov. 70 okresov + 2 Bratislava a Košice, spolu 1 mld. € priamo im. Regióny vedia, čo potrebujú a nepotrebujú to nechať diktovať z Bratislavy z nových úradov. Behom 4 rokov by bola 1 pre 70 okresov a pre Bratislavu a Košice ďalšie peniaze. 14 mil. € / 1 okres, na opravy škôl, škôlok, ciest, výstavbu zdravotních centier, športová a kult. infraštruktúra tak, aby 1/4 zo sumy vždy išla do okresného mesta a zvyšok do obcí. Tá schéma zostáva v šuflíku, lebo je to síce pekné, ale je to proti záujmom miestnej lobby, ktorej sa stávajúci minister nezbavil a nová ministerka tomu nechápe, lebo sa zameriava na centralizáciu zdrojov a IT. ČR má rozvoj regiónov, miestny rozvoj. Doprava v okolí sa už hýbe dopredu cez štátne investície aj na chodníky a cyklistov. Toto všetko mohlo byť takto financované. Každý z vás niekde žije, tak každý vie posúdiť, že 14 mil. € za roky by sa dalo naozaj urobiť veľa. A bolo by to hlavne pod priamym dohľadom samospráv a občanov ... je to len v poradí neviem, 32. návrh odo mňa.
Štátna žila či ako sa to nazvýva, je nepochybne zaujímavá. A aj bude. Prokopovič platil miliardu MMD a kto tam sedel? Vážny, pred ktorým som varoval, že on doprave nerozumie (viz jeho profil), Figeľ, ktorý tiež nie, ale s jeho lobby dokázal presadiť opravu asfaltu v EU (lebo sa zlepšil stav - čo je viac, tie odrazky a merače teploty alebo tá vozovka?) Nepochybne je štátna žila zaujímavá. Rozhodne ale nebudem nikdy hovoriť, že sa neoplatí stavať formou PPP v čase, keď sa inak nestavia. Slovensko nečerpá EU fondy, dlhodobo to nevie. Dúfajte, že sa to zlepší. PPP sa realizuje ale 50/50 v kvalite, čo zase odpovedá aj financiám. Bez razenia v Karpatoch to ale nemá väčšie opodstatnenie. To rozpisovať nejdem. Komárno má most, ale nemá obchvat. Ersék za 4 roky nespojil SSC s NDS, pretože na to nemal politickú silu. Dávno tam je návrh na NDCS (národná diaľničná a cestná spoločnosť) aj s novým sídlom po zrušenej inej agende. Lenže to je STOP nájmom a stop jednému vedeniu, spolovičnenie administratívy. Predtým som dal návrh na 1 infraštruktúrnu agendu, ktorá by merala intenzity diaľnic, ciest, zbierala dáta z regiónov, ale aj železníc a verejnej dopravy a zadávala stavby. Je to tak po novom ak sa chcem len EU držať v Írsku, Maďarsku atď. ... mimo EU je to v porovnateľnom Novom Zélande. Prosperita sa nedá dosiahnuť rozdrobovaním ani neustálou zmenou koncepccie všetkého.
Za najväčšiu chybu považujem zrušenie cestného fondu (ale som ostro proti zavedeniu nového dopravného, lebo v tejto agende nemá zmysel), decentralizáciu všetkého ale so znížením financií (dlhodobo som počúval aj I. Mikloša o tom, že Slovensko nemalo na výber a MUSELO šetriť lebo by padli banky, ako argument som to ochotný bol vždy akceptovať a on dokázal napokon navyšovať po miliardách dopravný rozpočet pre Prokop.
ale ak raz 10 vezmem, tak potom treba vrátiť viac ako 10 lebo bola aj inflácia. Pochopil to a schválil PPP na Višňové. S tým, že financie na štátne cesty a diaľnice pôjdu na 22-25 mld. SKK, kde bude pár rokov investícia a z toho potom splátka. Debaty o rozvoji BA boli vždy náročné: BA vs. regióny. M-S a Sitina kapacitne dnes na hrane až po nej, ale to im nedávam za vinu, dnes nie je 2005. Podľa Fica máme D1 už od roku 2010. D1 a Višňové - ja som jasne konzultoval že sa buď to musia vyhodiť za neschopnosť (SI bolo vyhodené z veľa projektov vo veľa štátoch a medzičasom premenované) s tým že sa "odpojí" ako to nazveme, tú farebnú ... a spravil to Pelegrini lebo chcel odpojiť odsávanie Smeru. Tak fajn, ale keď je A, malo byť B a to B sa nestihlo pripraviť, bolo to len v teoretickej rovine. Takto je tam už sklz, stavba chátra a verím, že by to mohli dostať severania. Vešt. guľu ale nemám.
Dlho som bol kritizovaný fh za Px. Nuž, dnes tam ide diaľnica ale vo variante R. Aby sme si rozumeli, pôvodná diaľnica mala 2 varianty. Tunelom Považský variant alebo Rajec, odbočka úplne, ale terénovo nič moc. A proti Rajcu vyskočila celá rada geológov, ochranárov a tlačil sa tunel Px, kde vyskočil pán zo Svetovej banky. Vyhral ten čo stavia mosty a to nie len v Px, ale na celej trase. Ja som nikdy v 90. rokoch nedoporučoval výstavbu diaľnice cez sever. 4- pruhy ano ale v parametroch dnešnej D3. Jedno ako to nazvete. Bez D3. Vtedy sa neriešila D3, ale trasa a cena prepojenia štátu Z s V. Variant Rajec mohol ušetriť celé to "klbko" ktorého centrom je Prievidza. Nie v dekáde ale 5 dekádach rozvoja. Boli by "len" odbočky, v 4- pruhu R a bola by aj po Žilinu. Niekto povie, že bez metra asfaltu to nechcú. Bez metra asfaltu, a ďalších parametrov sú ale miliardy. Krajina, ktorá ale tuneluje ešte aj vlastné mýto a vlastnú prevádzku D/R na premrštených SSÚD, s čím som vždy našiel zhodu s MH je jedno či a kde bude o 20 km viac či menej. Jeho úporná snaha o zmenu DZ, ktorú som dlhé roky podporoval ako aspoň jednu koncepčnú vec bez toho aby to akokoľvek vedel či tušil bola dlhodobo podkopávaná politikmi čo tomu vôbec nechápu. A argument že výmena značenia bude stáť milióny a akési písmo atď. Ťažko sa potom ale hľadajú odborníci v štátnej správe: ktorí sú len štatistami v SSC. Dokonalé mapy, ocenené vo svete ale stav ciest je otrasný. NDS plno nadšencov vrátane tých, čo pluhujú ... keď to celé stojí a padá na ministerstve, kde sa len rozmýšľa ako to čo najviac podojiť. Štátne zdroje, ktoré idú tak pokrývajú údržbu že ju vlastne nepokrývajú. Tým sa aj vlastná politická elita okráda do budúcnosti, časť tu aj podniká a má z toho straty a nedovidia dekádu dopredu. Investičné založené na 70 až 80% EU ktoré keď s anečerpajú, tak čo z toho je? Katastrofa. Dnes sa môže Px a ďalšie mestá tešiť, ale za ďalších 15-20 rokov tam budú problémy. Sú to mostné stavby, jedna tá MÚK nie je ideálna už dnes. Mečiar platil štadiónami a cestami, pokračovalo to oknami, dnes sa platí len oprava ciest, ktoré sa poškodia výstavbou. Tak to malo byť odjakživa. To, že sú zlé spôsoby nemá znamenať, že sa zavrhne vždy celá tá cesta nastolí nejaká nová.
Krajina, ktorá vynaloží viac peňazí na armádu než do dopravy na investície. Nechápem mnohým veciam, sám silnú armádu preferujem. Nechápem množstvo stíhačiek, tie vrtuľníky na hasenie budú fajn. Nechápem veľa veciam, okrem % HDP ale ani Nemecko tou cestou nejde. A naozaj si niekto myslí, že ak by ktokoľvek kohokoľvek napadol, tak sem príde záchranca? Tým je to jedno. A kto to pochopil, to aj tak financuje a skôr financuje políciu. A nová vláda s min. obrany razí ešte väčšiše výdavky do obrany. Kompatibilne to nie je zladené ani v jednej strane tie výdavky a ciele rozpočtu. Čítal som, že sa odvoláva devil z pozície moderátora, čítal som že tu mám veľa nickov, čítal som narážky na všeličo. Mal som tu viac nickov, aby som rozložil informačné bremeno, ktoré som ovládal tak, ako som chcel. s aquilom sa dohodol na rozvíjaní zahr. sekcií, ale potom som si len rozmyslel že to nebudem robiť tu ale na ceskedalnice.cz, pretože Slovák česky rozumie ale naopak nie a zaujímal som sa o české diaľnice, pretože som sa stal konzultantom tam, hoci som ani dlho nechcel, no 3 firmy tam majú centrály. devila som nikdy nemusel, ale ako moderátor bol myslím už v tom čase keď som ja odišiel a nevšimol som si, že by nejak robil mne zle. Práve v poslednej dobe pozorujem, že s veľa jeho pohľadmi na dianie sa stotožňujem, čo je snáď dané tým, že vidí veci inak alebo ich vidím už inak ja. Je pravda, že som sa zásadne zmýlil v 90. rokoch v pohľade na Mečiara, že som nevedel prehryznúť radikálne šetrenie Dzurindovmu kabinetu a tam, kde som hľadal spásu som spozoroval moment presunu zdrojov z výstavby štátnych ciest do fariem, ale sľúbovala sa maximalizácia iných zdrojov: EU a PPP. Tak z tohto nič prakticky nie je, je z toho 1/4. Záujem o Slovensko v zmysle záujmu o rozvoj som stratil, no nestratili mnohí iní ľudia, pretože je na mňa odkazované. Politicky to však komentovať nebudem, ani nijako viac, na to považujem túto krajinu za banánovú v zmysle bezpečnosti a preto aj je toto fórum, kde sa dá vždy dozvedieť viac. Respektíve ja som dlho hovoril, že ja sa nepotrebujem dozvedieť nič, pretože viem dosť. Viem, čo kedy a ako sa bude stavať a prečo, pretože to formujem, ovplyvňujem a hoci aj príde nejaký politik, tak politickými rečami nezmení procesy ani legislatívne ani finančné toky v takom krátkom čase a buď bude stavať čo sa dá alebo stavať nebude. A čím menej sa stavia, tým väčší boj o všetko je a tým, že je ten legislatívny proces taký aký je, tak to tak aj trvá. Tender na 1 obchvat na Orave aby sa dlhšie tendroval, než mal stavať, kto to kedy videl? A R2 so Soroškou? Tak neúprimný dialóg s verejnosťou som nevidel za nikoho dozadu. ÚHP, nový nástroj ako optimalizovať potreby Slovenska - všade horí a je málo vody, nie že hasičov. Hasiči by boli ... voda - peniaze nie sú. Dôsledkom tohto je o.i. to, že v PO sa uvažuje o 1/2 v čase, keď sa Pobaltie s Balkánom prepojí 4- pruhom Via Baltica a my by sme Prešov odsúdili na kolony a ďalší mega obchvat na papieri. Že sa v PO budú naraz stavať D1 a R4 som hovoril, keď NK stagnovala ... TomaPO s ktorým som sa nikdy na ničom snáď nezhodol bol z toho nadšený, len sa pýtal kedy sa to stane aby Prešov dostal 20 mld. SKK. Potom si niekto zvolí predsedu kraja, ktorý nebude čerpať EU fondy ... a dnes tento kraj má mať v 1. etape najviac opravených ciest I. triedy. To sú také paradoxy a nesúvislosti, ktoré majú oslabovať vplyv. Takže zase len politický boj. Tu nezáleží na skutočnom stave, ale na inom.
Smutné na tom je, že Slovensko nemá a dlho mať nebude súvislé prepojenia. A inde riešia obchvaty na III. triede. Alebo riešia stavby II. generácie. To je ale dané aj % HDP vynakladaným do dopravy. Tu chýba 10 mld. €, tá suma tu mala byť. V programoch zhotovenia a čerpania fondov, ale nie je. EU mení priority a ja v EU zo Slovenska počúvam ako ale "vy nemáte" a iní majú. Ale Slovensko mať mohlo a opakovane mohlo. Že nemá, to nie je chyba ani Nemcov ani Maďarov ani Španielov.
Dlho som hovoril, že nic nové tu už nemôžem zistiť, ale predsa som zistil. Nedávno som čítal (mal som tu za posledných pár rokov 2 nicky ale ani na jeden som vždy zabudol heslo) a možno zabudnem aj na tento ... ale čítal som, že je jedno na aký rýchlosť sa modernizuje trasa popri D2 lebo je daný medzinárodný takt. To je pre mňa novinka, bol som si to dať vysvetliť
Po tejto stránke som ten zastaralý ja, pretože už dekádu sa presadzujú superkoridory VRT+D vedľa seba. Leaders of Highways ani APCL (asoc. súkr. stav.) už dokonca presadzuje, že všetko čo je skapacitnené so str. bariérou je hodno D/R. Doba sa posúva, opúšťame drevené ploty na opačnej strane plan., opúšťame SOS hlásky, opúšťame toho dosť, ale zase aplikujeme smart technológie. Mojou snahou bolo za tie roky tu prítomné (ako aj na skyscr. či už medzinárodnom, alebo US a Kanads. platforme či českych D.) vysvetľovať procesy výstavby a ukázať rozvoj čo ďalej. Samozrejme, ovplyvnený nepochybne som, tou 40- štátov, v ktorých som radil, konzultoval či z pohľadu verejného záujmu alebo súkromného, poznajúc trh a len raz tu dohliadal na jeden stavebný projekt priamo, pretože zahraničný vlastník koncesie neveril nikomu tu a neverí dodnes, pretože tomu ani žiadny Slovák nešéfuje. Tu sa ešte aj soľ nakupuje drahšie a potom snáď rozkráda ... kto kedy analyzoval spotrebu soli vs. roky a nové nákupy? Čo tam po soli ... tu chýbajú iné veci, ale ako sa to hovorí? Soľ nad zlato? Treba hospodáriť s centami, aby sa zvládli miliardy. Väčšina jednotlivcov nikdy nezarobí ani 100 tisíc € za 10 rokov. Práve preto treba rozumnejšie hospodáriť, lebo potom sa môže rozkradnúť aj tá super lacná R2, o ktorej sa tu snívalo v minulosti. Nastúpila sa cesta, že z R2 bude technicky diaľnica, ale po 10 km za 4 roky.
D1, úsek s Korbeľkou ak pôjde štátnou cestou, tak do 22 až 23 sa posúdi, zadá VO a možno v 25 zakopne. Ak to pôjde hladko, na prelome dekád bude v prevádzke. Ak si už nikto nepostaví hlavu (lebo voda a lebo platený sektor a lebo voda a lebo pozemky na iný variant a preto lebo voda
sú tam kúpele? Pýtal som sa nedávno. U R2 ZV to chápem toto doťahovanie. Tu? Navŕtam vám 100 studní po 10 tis € 50m do hĺbky. V cene stavby. To nie je o vode). D1 RK sa síce obchádza zákon, lebo NDS už aj fára v baniach asi ... ale ako tak stavia. S PPP mohlo slúžiť, takto sa len pozeráme na tie piliere, ktoré starnú a majú najlepšie za sebou bez používania. Opakujú sa chyby z konca 90. rokov. Ak to pôjde procesom PPP, tak sa to o 1 rok posunie pre výber.
R3 pardon R1 Donovaly sa môže zadať ako PPP. Bolo by to rýchlejšie postavené, lebo tam sú nástrahy. Zase len prelom dekád.
R2 nemá takú prípravu.
BA-KE cez Slovensko nehrozí. Vancouver - Toronto sa bežne cestuje cez USA. A bolo by fajn myslieť mierovo a neriešiť trasy, že sa pôjde naokolo cez Budapešť. No tak sa pôjde, kto bude chcieť. Niektorí to neprežijú ...
Čítavam občas debaty k H vláknu. Všetko tam super, ale Orbán a oligarchovia. Faktom je, áno, oligarchovia. Ale 2000 km dobrých ciest a k tomu 1/4 prestavaných do základu. Ale išli si "svoje". Na BA dlho 1/2 profilo, ale pripravený. Čo som tu vravel? Že keď sa rozhodnú dostavať, rýchlo to dajú. Ale ich cesta, veď logicky, pre nich je Viedeň a nie Bratislava. Vo výsledku sa naplnia tie Slotové slová že to bude samý most (humorne narážam). Bude to naozaj veľa spojení. A čo má byť? Chorváti na Maďarsko majú alebo budujú 2 koridory, Maďarsko tiež a Chorváti pridávajú 2 rýchlostné cesty. A je to ich vec. Názory na chorvátske diaľnice? Všetko na dlh. Skoro skrachoval štát. Ale neskrachoval. Má záchranné lano od Merkelovej, z Washingtonu a teraz držia poriadok. Nikto im nekázal stavať o 300 km navyše. Mali postaviť 400-500 km za dekádu, nie 750 km. Od vzniku štátu nerealizovali ekonomické reformy, už to ich ťahalo dole. Lenže bez ohľadu na všetko, za 20 rokov postavili 1000 km diaľnic, opravili 2500 tisíc ciest kvalitne do položia. 2 mld. € do prístavov, 1 do letísk. A dnes? Idú modernizovať a stavať železnice za 6,7 mld. €. Srbsko - cca. 1 tisíc km diaľnic a masívna ďalšia výstavba sa ide rozbehnúť. Bulharsko je pomaly kde Slovensko. Poľsko dobehlo a začína predbiehať. Tu v tomto priestore spomalila len Praha. Darmo sa obzerať všade inde, každý si totiž ide svojou cestou. Ja som Slovensku doporučil postaviť D1, D3, D4 a R1 s R2 a stop. K tomu 2x320 km ciest I. triedy dualizovať s 2- pruhovými kapacitne veľkými KO. Pozerá sa aj na tento návrh ako na niečo neuveriteľné. Som označovaný za megalomana - za D1 tu v tomto fóre. Planéta sa nám mení, to, že sa to nevedelo tu v 1990 neznamená, že sa tie zmeny neprejavovali inde. Vy potrebujete tu mať cestu, ktorú nezaleje. Nie dnes, ale za 30 rokov. Pomoc sa dopraví, ale aby mala po čom. Kritizoval som parameter R1 aj na Pr1bine aj ďalej. Nepripravené na 6- a ostré zákruty. R1 mala mať D parameter, keď už D3 má R parameter. D3 bude dostavaná, aj keď tu chrlíte na ňu oheň. CEF sme nechali na ňu kontrahovať, lebo je na to ako stvorená. Praha dáva CEF na železnice, ale tie na Slovensku sú v takom stave, že CEF nič nerieši. Ale D3 nebude tak skoro tiež. Bude, teda môže byť skôr ako D1 v Košiciach, ale dávna komponencia bola, že súmerne/paralelne s ňou sa bude realizovať. Akurát je to o 7 rokov už pozadu aj proti čiernym scenárom a tento čierny scenár sa ešte raz a pol predĺži. A tým ale trpí všetko ďalšie, čo už sa malo dávno rozvíjať. Dnes sa sami všetci presvedčia, že chýbajú obchvaty, že mosty padajú - pamätám si B; písal, že to snáď tak ďaleko nedôjde. Chcel som a fandil aby neprišlo, ale nestačí napísať ale aj financovať mostný program. To sú také straty na PHM a opotrebovaní na to neprispôsobených ciest a to sa nabaľuje.
Je jedna vyspelá krajina na svete, ktorá doteraz tiež "spala" v cestnom a dopravnom rozvoji, respektíve až do nejakého 2015 roku. Lenže investovala 7% do obrany a dnes už rozbieha 40 mld. USD projekt metra v Tel Avive, takže ide aj identifikovať tú krajinu. Ale to je tak malé územie, a keď odpočítame púšť a taký skok v demografii, že sa im to už oplatí. Slovensko žiaľ nemá magnátov v USA a Rusku a inde vo svete, čo by dotovali Slovensko ... ako je dotovaný nimi Izrael. Sem nepríde Intel a nepostaví tu ani jednu fabriku, ani najnovšiu ako tam na chipy za 15 mld. USD. A to čipy sú závislé na vode. Oni tam 4/5 či koľko podielu majú odsolenú. Je to o technológiách a to sa Izrael nemôže pokladať ale za nejaký pošlušný národ a prototyp ideálnych politikov. To určite nie. Ale už ich nikdy nikto neprevalcoval.
Kanada nemá dodnes trans-canada v 4- pruhu. A žije. Ide ale o to, že všade, kde chce a potrebuje, tak má. A vďaka premyslenému systému je stále kde tie torontské rozširovať. Táto pandémia tam zdvihla dlhy, z 1000 na 1400 mld. CAD fed. dlhu. Ale majú predstavu čo ďalej. Tu chýba vízia a nedá sa postaviť niečo, keď chýba základ. Nedá sa prekočiť epocha. Naplnili sa slová dnes expwy, že "tu všetci rozumejú úplne všetkému" a naplnili sa aj slová aquila, že do všetkého na Slovensko zasahuje nesmierny lokalpatriotizmus. Andrej sa raz potešil, že rozbitý úsek cesty v TT kraji, po ktorom šliapal na 2-kolesovom zariadení bol opravený. Ano, TT SK od Mikuša po Viskupiča vie opravovať cesty II. III. triedy aj nakupovať cestársku techniku, lebo počúvajú a vedia, že to kombináciou úverov a EU ide. Netvrdím, že počúvajú mňa, ja tam už dávno nepôsobím. Ale tá moja vízia a zmysel pre infraštr. sa prenáša ďalej. V živote by som nepovedal, že štátne cesty budú na tom horšie, než mnohé regionálne po Slovensku ... po tejto stránke je Mikloš úspešný.
Prišiel som na fórum ale viac čítať, než písať. Toto som len zhrnul cca. 1/2 to, čo som doteraz čítal či postrehol alebo vidím, že sa deje. Nepochybne som aj ja zapríčinil dnešný stav v mnohom, min. v prehnanej dôvere v mnohých a nedôvere voči iným, ktorí kritizovali práve to, čo tu vládlo, že to tak bude vládnuť. Má to za následok "odtrhnutú" realitu v náhľade na Slovensko a katastrofálnu dopravnú situáciu - od infraštruktúry po dopravu. Občas som to komentoval už len v priestore ČD. Môžem vás ubezpečiť, že platený troll ja nie som. A nazývať ma trollom za čas tu strávený s množstvom informácií v dobách, keď ste ich nevedeli a ani dnes mnohí neviete je scestné. Chápem, že som možno bol občas nepríjemný, pretože mi lezie na nervy, keď výslovný laik sa hrá na odborníka, ktorý vie všetko a vie tak max kresliť na mape čiaru. Každý sme nejaký, zrovna ako aj ten devil. Ja som názorovú zhodu našiel dosť často s kaviaristom a občas aj s fh a de facto s drtivou väčšinou, ale nie vo všetkom. A ako stavbár a ten čo má rád infraštruktúru ako "fetiš" keby som chcel byť in, tak vždy budem možno "mimo". Ale toto fórum mi za celú tú dobu aj mnoho dalo. A veľa mi dal aj odstup od neho, pretože sa všeličo potvrdilo, v čo som neveril. A aj naopak. Takže ten čas tu strávený bol prínosný aj pre mňa. Kto chce veriť, že som sa na Pr1
bina zahojil, tak tomu to vyvracať nebudem. Mestečko Skalica už nemá primátora, ktorý to tam dokázal za 0,5 mld. SKK celé prestavať a otvoril víziu, akú už nedokázal nikto po ňom. Aj tam ale siaha oligarcha, ktorý ovládol a už aj predal nemocnicu, mesto sa zadlžuje a nerozvíja. Ex primátor zomrel na ťažkú chorobu, sotva stihol dokončiť osobné veci. Život je príliš krátky na to, aby si ktokoľvek mohol dovoliť strácať čas niečím, čo nemá zmysel. Ja som už v danom čase zmysel nevidel. A nikdy som sa neznížil do úrovne ísť na iného užívateľa písať, že jeho zamestnávateľská firma tuneluje diaľničné stavby. Aj keď on to voči mne skúšal viackrát. To si musí každý uvážiť sám. Identita nie je dôležitá, identita nikoho kto tu je nie je dôležitá a mne už nepomáhala ani skladba nickov, pretože informácie v čase ovládané obmedzeným množstvom sa už dali identifikovať a to nebol môj cieľ.
Takže bez ohľadu na mnohé, čo sa stalo za posledné roky či dekády ... v roku 2020 malo byť v prevádzke 1000 km D/R a nie je. Snívať o 1500 či 2000 sa dá, ale doba plnenia ... to ani dnešné 10 ročné deti sa nedožijú. Lebo bez toho miestneho rozvoja nie je taká motorizácia, spriemyselnenie a chýbajú tie dopravné toky. A tak chýba aj ochota to financovať. Chorváti by v živote za slovenské ceny nepostavili toľko diaľnic. Ani vtedy ani dnes. Tie tunely tam boli vyrazené na 2. tubus. Len sa dorobili technológie a odovzdali. Takú inteligenciu Branisko nepozná. A rozhodne nebolo Slovensko chudobnejšie ako bolo Chorvátsko. A malo lepšie predpoklady ako Maďarsko, ale to mala aj Praha. Dlhodobo sa nedá zrovnávať, to bola otázka času, kedy aj PL zaberie. V nákladoch nad 1 mld. SKK som hovoril že sa bude stavať, ak sa pôjde diaľnicou až k Žiline. Tu sa potom niekto teší z tendra, ktorý je lacnejší, ale sa treba uvedomiť, že sa to nedá postaviť. A ani sa nepostavilo. Tak sa už len ušetrilo. Nechápem ani tomu, že na I/18 nejde realizovať galériu. Tak v A, CH, to ide, v Albánsku to ide, ale na Slovensku to nejde. Ja už dlhší čas neradím, ja už len dávam hodnotenia zo stavu. Pre truck asociácie, pre iné inštitúcie a som jeden z iks čo píše monitoring správy aby si potom úradníci na západe vybrali ďalší úsek k výstavbe, hoci bude drahý na km, lebo terén nepustí ale ani fakty nepustia, že 90% trasy stojí. Okráda sa Slovensko, lebo ten rozpočet nie je bezodný. Dôsledkom je odliv ľudí a ďalšie nepriaznivé dopady, ale ak vás to poteší, s nepriaznivým demogr. vývojom zapásí väčšina Balkánu, ani tie D nie sú všetko. Tu ale ten priemysel bol, tam nebol ani predtým. Tu vojna nebola, tam v mnohých štátoch áno.
Mnohých z vás tu obdivujem, že vydržíte písať - keď pomaly nie je o čom. Že tu žijete a snažíte sa s tým niečo robiť. Už len okolo D1 čo sa deje pri BA, tam je to boj samosprávy a developerov a ešte krížom medzi sebou a to nie je dobré. To sú míny do budúcnosti. Pri PPP D4/R7 mal štát navrch, oni veľa zle robili, štát nie ale štát spackal čo mohol a hrozia žaloby na obe strany. Hrozia iné scenáre ... nebudem ale kritizovať stavebný projekt ako taký, lebo by to nebolo férové, na iných fórach som sa vyjadril priamejšie. Avšak na vine si je štát sám. Prečo neísť do politiky? Túto otázku som dostal viackrát a myslím, že sa dalo pochopiť za ten čas, prečo naozaj nie. Napokon z toho vychádza, že J. a P. boli najlepší ministri dopravy, pretože mali víziu, bez ohľadu na dĺžku pôsobenia. A F., ktorý bol pragmatik. Na súčasného je priskoro, no bez peňazí toho veľa neurobí a je to aj o ľuďoch okolo. On má ale víziu a´la ASFINAG a vieme, že toto tu už bolo a nevyšlo to. Keď to nevyšlo Miklošovi, európskemu min. financí, neviem či môže vyjsť inému ... tu ale dnes už nie sú problém peniaze. Keď sa ma pýtajú čo je najväčší problém tak to je príprava a bezkoncepčnosť. Peniaze vidíte že sa dá stavať pomaly aj za 2 miliardy v starej mene na km. R na juhu mali cenotvorbu na 3/4 mld. na 120 km plného. Vidíte kde to je, to si zrovnajte sami. Je to ako to hovorieval myslím DrX: chcete štúdiu, ja vám ju dám.
Názor som ja nikdy nikomu neupieral, akurát ani často nesúhlasil. Toto však nevnímajte ako môj návrat v zmysle "vrátil sa"
, potrebujem doštudovať niektoré témy a rozvoj za posledný rok a toto je síce aj plné politicko-občianskeho balastu, ale z toho sa dá niečo vybrať.
Prečo sa z D1 z Višňového nerobili zábery? Prečo sa to dokonca zakazovalo?
Prečo chýba medializácia? Aby boli ľudia v tom, že to ide takto neinformovane. Robiť z ľudí hlúpych. Aby o tom nič nevedeli. Do ničoho sa nestarali a dali pokoj. Strašné pomery. To jednotlivé firmy ako Skanska, Hochtief, Eurovia, Strabag s tým nikdy nič nemôžu urobiť. Tomu sa dá prispôsobiť a stavať aj mimo štátnych tendrov. Pritom toto malo byť, že tu budú aj zahr. firmy. Ak kto chce stavať, tak pod prispôs. často spojenie s miestnymi silami alebo osobami. Alebo inak - subky. No a za tých pár sto M už nestojí tá snaha potom ani o to sa tu doťahovať. A predsa tá snaha je ... lenže to už sa dostávame k nastaveniu legislatívy, spravodlivosti a finančných tokov. Mňa na tom najviac mrzí to, že miestne elity týmto postupom de facto znižujú možnost ďalšieho rozvoja a tým sa okrádajú aj sami. Lebo zo slabo vybudovaného s vyššou živ. úrovňou sa po a) nevezme nič po b) nastúpi forma revolúcie, odporu, inej vlády radikálnejšieho typu a nebudú mať ani to, čo majú dnes. Toto nemusia vidieť všetci, ale vzdelaná elita by mohla toto predvídať. Prečo sú tie krajiny ako Chorváti tak ďaleko? (bez ohľadu na dlhy, ako keby ich SR nemala) - pretože sú síce nacionálni, ale "sami sebe doprajú". EU od vstupu oni tam, majú z EU vyčerpaných v doprave stavby za 20 mld. HRK, to sú 3 mld. € - obnovené stavby ako obchvat Omiša, nový trogirský most. Bina Istra (zlé PPP, veľmi zlé) dostavuje 2. rúru tunelu Učka. Tu sa bude musieť Branisko čoskoro, lebo EU nepustí, norma bude 2 tubusy. Horelica je ľahšia. Kratšia. A je tam viac dopravy, ale to bude zase "zlá D3, veľmi zlá D3". A zase D3 a Soroška nič a podobne. Z týchto debát som ja takpovediac vyrástol, hoci ja som za Sorošku.
Záverom, kľudne hodnoťte mňa s obsahom, čo len chcete, aj za roky naspäť. To je to posledné, čo niečo znamená. Ani to nič nezmení vs. realita v stavebnom segmente dopravnej infr. Už len to ako dlho sa formuje a nevie dotiahnuť zákon zákonov a síce stavebný. Ako mešká kataster, pozemky pod cestami atď. Míny ďalšie a ďalšie a nič sa s nimi nestalo. Takže asi taký zmysel má ísť hodnotiť že som megaloman a prečo som odišiel. Nemôžem byť všade a hlavne budem, kde byť chcem. Nikto ma nevyhnal ani nezakázal tu byť. A viacerí dlho volali ... Baví ma skôr písať mimo priestor ČR/SR a do tohto vášho len ukazovať že inde to je inak. A prečo. Vy ako štáty si môžete podať ruky ... ale len v diaľničnej politike. Stav ciest a železnice sú v ČR o lvl inde.
Všetkým bez ohľadu na minulosť želám všetko dobré, zdravie a pohodu. Ja mám keby sme to vztiahli na diaľničnú sieť SR, tak približne deleno 10 rokov. Ešte že to nie je 1000 km.