jarino napísal:Vraj námietky podal Strabag.
Pred mesiacom ÚVO začalo konanie.
Ktovie ako to dopadne, keďže CEDIS (partner Kazachov v niektorých tendroch) v prípade Karloveskej radiály v BA už vyhodili z tendra (potvrdené ÚVO), keďže rátali okrem techniky firmy Hant BA aj s technikou TSS Grade a aj Strabag-u, pričom zmluvy s druhou a treťou menovanou spoločnosťou evidentne nie sú.
Tretí v poradí (Strabag - Swietelsky - Eurovia) namietal:
- mimoriadne nízku cenu v najnižšej ponuke (Integra),
- mimoriadne nízku cenu v druhej najnižšej ponuke (ICM - Váhostav-SK),
- referencie Integry k ETCS,
- referencie Integry ku GSM-R.
Všetky námietky ŽSR odmietali s tým, že v prípade referencii boli na ÚVO neúspešný a združenie s ničím novým neprišlo.
V prípade mimoriadne nízkych ponúk v oboch prípadoch bolo združenie okolo Strabagu úspešné.
Integra mala chyby v cenovej ponuke, ktoré objavili ŽSR pri kontrole položiek. V skutočnosti namiesto 212 mil. eur to má byť 216 mil. eur. Následne ŽSR kontaktovali Kazachov, ktorí chybu potvrdili a ŽSR vyhodnocovali upravenú cenu z hľadiska mimoriadne nízkej ponuky. Tým ŽSR nekonali správne, nakoľko v prípade alternatívnych ponúk vplyvom chyby v počítaní atď. majú vždy rátať s cenou horšou pre uchádzača, ktorého sa to týka, t.j. 212 mil. eur. Okrem toho ŽSR upravovali zápisnicu z otvárania ponúk časť Kritériá bez vedomia ostatných uchádzačov v súťaži, čím porušili princípy transparentnosti, nakoľko obálky sa otvárali pred zástupcami firiem, ktorí podpisovali zápisnicu.
V oboch prípadoch ŽSR vyhodnotili ponuky s mimoriadne nízkou cenou, avšak otázky smerované k obom uchádzačom k cene boli iba formálne - či je v ponuke dostatočný priestor na primeranú mieru zisku a pod. Integra potvrdila cenu, dala si vypracovať znalecký posudok, či je cena reálna a poslala ceny od subdodávateľov. Združenie druhé v poradí na všeobecne položené otázky dalo všeobecné odpovede.
Podľa ÚVO by sa ŽSR mali cenami oboch uchádzačov poriadne zaoberať a neklásť im iba formálne otázky v listoch, ale vyžiadať si kalkulácie, znalecké posudky atď.
V prípade referencii k ETCS združenie okolo Strabagu napadlo, či vôbec v Kazachstane došlo k realizácii stavby, keď existenciu potvrdil bývalý vlastník záujemcu - národné železnice v Kazachstane. Okrem toho napadli, že ETCS je jasne definované v Nariadení EK, aby fungovalo tak musí byť interoperabilné a musí prejsť notifikáciou od NoBo a schváleniu. Zároveň uviedlo, že ETCS Level 3 v EÚ nie je schválené, tak by táto referencia nemala byť uznaná.
ŽSR kontaktovali UIC aj OSŽD za účelom zistenia, či na danej stavbe ETCS je a funguje. UIC nemá vedomosti a OSŽD poslali kontakt na kazašské železnice, keďže im kazaši na danú vec nechceli odpovedať. ŽSR po kontaktovaní kazašských železníc nedostali odpoveď.
Nakoľko ŽSR v podmienkach účasti nešpecifikovali level ETCS ani interoperabilitu (tým chceli prilákať čo najviac uchádzačov), ÚVO tieto námietky zamietol. Keďže Strabag dodal iba internetové zdroje a článok DenníkaN, tak tieto dôkazy voči potvrdeniu kazašských železníc (aj keď kedysi tam bolo priame vlastnícke prepojenie), že Integra zrealizovala ETCS neobstoja.
ŽSR chceli od uchádzača notifikáciu alebo iné potvrdenie, avšak v Kazachstane také procesy nepoznajú. Uchádzač Integra dodal fotodokumentáciu z referenčnej stavby, vyjadrenie dodávateľa ETCS, príslušného ministerstva a aj odberateľa - t.j. národných železníc.
V prípade GSM-R Strabag namietal, že referencia nemôže prejsť z jednej firmy na druhú.
Spoločnosť Imet-Societa per Azioni bola súčasťou konzorcia, ktoré realizovalo práce pre talianske železnice v hodnote 394 mil. eur, z toho participácia tejto spoločnosti bola 11%, t.j. 43,3 mil. eur. Firma sa dostala do problémov, prebehla reštrukturalizácia a následne aj konkurz, kde ďalšia spoločnosť odkúpila jej časť realizujúcu aj GSM-R, pričom túto časť podniku mala pred tým prenajatú.
Strabag napadol, že okrem práv a povinností nemohli prejsť na kupujúceho aj referencie spoločnosti, obzvlášť keď vplyvom problémov sa predávajúce firma už predtým musela zbaviť zamestnancov a pod. Podľa talianskych zákonov môžu byť súčasťou predaja spoločnosti aj jej referencie a z toho dôvodu ÚVO túto námietku zamietol.
Z podkladov vyplýva, že ETCS by mal zrejme realizovať Bombardier a GSM-R Fullsystem S.P.a., ktorý kúpila Telemetrica.