Tak to je fakt. Vidieť, že to poznáš.
Za sucha to neprekáža, ale keď naprší, tak je fakt, že od Trnavy ďalej na sever je to s koľajami. Tieto úseky nie sú zdemolované ako tie, ktoré sa robili doteraz, to si dovolím tvrdiť, že tá Biela Hora je posledný takýto, ale tie koľaje sú fakt neskutočné. Rozprával som sa s inžiniermi - cestármi a bolo mi povedané, že tu sa môže urobiť tiež výmena na viac vrstiev, ale od Bielej Hory až po Trnavu je slabé podložie. Že sa tam nenavozilo až toľko kameňa a pritom je tam už iná geológia. Vychádzalo sa v minulosti z toho, že od Trstína existuje viac alternatív pre cestovanie aj pre nákladné autá a čím viac na juh (Trnava), tak tým viac možností ako keby, takže sa tu nekládol až taký dôraz. Pritom v Trstíne je zrovna najväčší kameňolom široko ďaleko, ďalší celkom známy je v Bukovej a na dosah týchto ciest je cementáreň Rohožník, takže je tu zvýšený pohyb ťažkých vozidiel, k tomu pre potreby vojenských území ťažkotonážne prepravy iných vozidiel a všetko v kruhu 50 km. Takže tu na tieto úseky od Bielej Hory po Trstín, ďalej Boleráz až Trnava by sa malo ísť do väčšej hĺbky, aby tie úseky vydržali podobne dlho. Na druhú stranu, nemal by byť problém so stavebným materiálom na tie cesty. (už len logika sedliaka) No ale tým pádom, aj keby sa tu spravili takéto doterajšie vozovkové rekonštrukcie, tak za 7-10 rokov sú zase vyjazdené koľaje. Teraz majú tie nové opravené úseky na Záhorí 1 rok a sú ako nové. Majú podľa zmlúv záruku 5 rokov. To je vidno aj voľným okom, ale to aj bola kvalitná práca (Skanska) alebo MBM (asi?, v Senici). A vydržia hádam viac. To sa necháme prekvapiť.
Neviem ale čo je na tom až tak pravdy, že by ten "sever I/51" bol na tom lepšie, pretože ako hovoríš od hraníc cez Holíč až po jeho výjazd to nie je o moc lepšie. A vyjazdené koľaje sú aj v časti Lopašov až Senica a ten sa robil pred asi 10 rokmi za myslím ministra dopravy Figeľa. Bol eurokomisár a vie, akú agendu rieši EU a viem, že presunul financie z rýchlociest do opráv jedničiek. Než postaviť pár kilometrov tak pár sto jedničiek opravil. A momentálne najhoršie sú práve tie úseky okolo Holíča a asi 3 km severne od SE až po mesto SE, respektíve tesne pred ňu, kde začína nový vlani rekonštruovaný úsek. A aj to, čuduj sa svet, v samotnom meste sa vynechal pás pri čerpačke OMV, kde ani len nenaviezli novú vrstvu štrku, ktorý tam je, lebo že to je iný pozemok (asi tej čerpačky), čím ale tam stojace nákladné autá spôsobujú ulamovanie nového ... také slovenské.
Úsek Lopašov - Senica sa robil rovnako keď sa robil úsek Senica - Jablonica (Nový Dvor). To druheje zaujímavé, že sme dávali požiadavku na spevnenie križovatky (odbočka na Hlboké, na VTSÚ a na pieskovňu) a spravilo sa to. To sa dá voľným okom pozorovať, že samotný priestor križovatky aj keď je tu veľká frekvencia nákladných áut, ktoré tu spomaľujú vytáčajú sa a tým viac ničia povrch, tak ten povrch je tu fajn, ale hneď za križovatkou do malého stúpania je to už niekoľkokrát opravované (v opačnom smere je klesanie a tam problém samozrejme nie je, fyzika) ALE ďalej u chovu ošípaných kde je pohyb pár nákladných áut denne je celý asi 600 m úsek už viditeľne deformovaný. Tým chcem povedať, že tie rekonštrukcie sú evidentne robené aj v rámci tých úsekov v rozličnom prevedení. A teda Senica až Jablonica koľaje nemá, ale Senica až Lopašov ich má. (zase v samotnom Lopašove odbočka Oreské, kde máme stavbu ochrany, rezervoár ala polder a v Lopašove je vidieť voľným okom veľká vyjazdená koľaj) A má ich rovnaké ako tie úseky od Bielej Hory po Trnavu, takže ani tvrdenia cestárov nie sú úplne ... - neodpovedajú skutočnému stavu. A to je určite viac áut od Senica po Trnavu než od Senice po Holíč. Ide určite aj o to aká firma aké stroje aké asfalty, a aké zadania.
Také reko aké sa robia občas v Slovinsku, často v Maďarsku atď. že sa ide do hĺbky sa určite na Slovensku robiť nebudú. Takže ak tam nestačí len vymeniť vrchné vrstvy, ktoré sa menia teraz tam, kde je to popraskané, ulámané, celé už sfrézované a už nie je čo frézovať, tak toto sa tým nevyrieši a asi k tomu teraz pristupujú takto. Aj keď určite aj nové vrstvy by to zrovnali, ale otázka je na ako dlho. Opraviť chcú 700km zo zlých 1500, takže osobne som rád, že robia najprv tie úplne zničené a tie ako tak dobré vynechávajú. Že vynechali aj tie úseky pri Holíči a Lopašove a spravili Radošovce, Senicu, Bielu Horu. Možno urobia aj niečo po Trnavu.
Blbé je, že momentálne robia I/51 a zároveň robia reko na železnici. Čítal som na FB, že sa to robí naraz. Jeden štát a naraz vyklobuje všetky možnosti prepojenia. (na železnici sa presadá do náhradnej bus dopravy a tá stojí na Bielej Hore, takže úžas cestovanie). Vraj EU presadá na pojem MOBILITA, tak takto presne nie.
Keď sme u Holíča, tak tam sa bude musieť robiť viac vecí. Tam sa má zdvihnúť most nad železnicou, pre tento dôvod stále nie je elektrifikácia trate Holíč Skalica, preto len motorové vláčiky tam jazdia. V tejto súvislosti se bude musieť ale urobiť veľká reko nadjazdu nad traťou v rámci I/51. Doteraz sa robili hraničné mosty: aj hraničný nad Moravou, aj predtým mosty. Ale nie tento v Holíči. Hlavná trasa štátu a takmer nepoužiteľné cesty pre nákladnú dopravu. Zase, aby som bol férový, tak Hodonín je na tom podobne, tiež im chýba obchvat, ale aspoň spravili širší prieťah a odklonili premávku z centra. A obchvat plánujú bratia v ČR za 6 rokov. (ako aj pre Senicu
)
V Holíči sa pripravuje 1/4 obchvatu. (tak nejak to je, 2 etapy a každá na 2 časti no a jedna sa pripravuje). Tam je to ozaj zúfalé, je to malé mesto, ale na jednej križovatke sa stretávajú I/2 s I/51 a hlavným ťahom na okresnú SI, si nespomeniem číslo. Na jedinom kruhovom objazde. A tesne u neho je z jednej strany centrum a z druhej akože autobusová stanica (Holíč ich má viac). Plánuje sa tam stavať kapacitné prekladisko, ale stopli to MK a MŽP. To už by úplne dopravne padlo. Ale zase Holíč to je dopravné zdržanie 10 minút, to nie je kritické. Ono by bolo fajn, keby sa ale stále staval na každých 100 km aspoň 1 obchvat a stále plynule 1. A nie, že sa postavil v etapách obchvat Trnavy (boli to etapy, to si pamätám) a odvtedy sa nestavia smer ČR nič. Vlastne sa sotva rekonštruuje, to je tá bieda Slovenska. Okresy MA, SE, SI absorbovali hromadu priemyslu a firiem a služieb, ale štát to dopravne nerieši ani neopravuje čo by mal.
Ja ešte čakám, kedy naozaj vymenia-rozšíria most v Jablonici. V 21. storočí na hlavnej ceste je jednopruhový most! A ani ten nie je v najlepšom stave, má zhoršený stupeň v diagnostike. Vraj už vykupujú pozemky a plánujú tendrovať ... pred Jablonicou je dobré, že cestu fyzicky rozšírili. To boli tiež naše pripomienky ešte z 2014 (
), tak sa konečne zapracovalo. Pri Kútoch sa to nezapracovalo, tam je to len optického charakteru dosypané. To je totiž časovo pomaly toľko čo ten Holíč, keď je špička. Pretože ten most je priamo pred-po kopcom, ako sa to vezme
a celá nákladná doprava tam pred stúpaním zastaví a aj tak sotva prejdú a už je oproti vozidlo. Oproti z klesania je maximálka 30 (!), ktorú nikto nedodržiava (aj keď tam merajú dosť často) a tým pádom každý doletí na most, kde prechádza vozidlo a musí zastaviť. Pred asi 2 mesiacmi tam bola čelná zrážka nákladného auta ktoré zostalo nepojazdné. Obchádzková trasa je potom vedená buď cez Bukovú alebo Osuské, ani jedno nestojí za nič a hlavne to demoluje cesty ... tá I/51 nie je ani tak preplnená (okrem špičiek), ale je na nej vysoký podiel nákladnej dopravy. Takže obchvaty, mosty, to by mala byť priorita. Pre mesto Senica sa robí už 2. EIA a 2. štúdie, lebo 1. prepadli. Tým chcem povedať, že aj keby zajtra boli peniaze, tak sa nemôže stavať.
Ja radšej niekedy (podľa cieľa) ani nejdem po tejto osi, radšej prejdem cez lesy do MA a idem po týchto trasách S-J. Či D2 (radšej, než smer TT a potom stará senecká alebo D1) ak idem do BA alebo aj regionálne komunikácie ak chcem byť na severnom Záhorí. Sú síce užšie, ale keďže tam nejazdia nákladné autá alebo minimum a sú rovnejšie, pretože terén a sú tam dlhé rovné úseky, tak je to často lepšia a priaznivejšia alternatíva, aj keď najazdím o 10-15 km navyše, tak časovo získam. Viem, že nie sme Nemecko, to by už I/51 a aj väčšina jednočiek dávno boli 2+1 alebo aj 4 pruhy, také regionálne s kruhovými objazdami, ale jazda by bola plynulá, obzvlášť na rovine, kde nie sú kopce. To len tu to nejde, ani Záhorie ani Nitriansko ani juh.