Zastaví dvě důležité stavby?

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Zastaví dvě důležité stavby?

Odoslaťod Lenny » 11. Máj 2006 00:11

Zastaví dvě důležité stavby?

Na dostavbu silnice R6 na Karlovy Vary a obchvat Nymburka chybí peníze. Investoři věří, že je seženou

Střední Čechy - Desetikilometrový úsek rychlostní komunikace R6 mezi Prahou a Pavlovem na Kladensku by mohl být hotový s ročním předstihem. Uvedl to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Hoření. V podstatě tak reagoval na zprávy některých médií, že dostavbě tohoto úseku, stejně jako obchvatu Nymburka, hrozí útlum kvůli nedostatku peněz.

Podle Jana Hořeního by ŘSD potřebovalo na stavbu v letošním roce alespoň 600 milionů korun. „V prvních čtyřech měsících jsme ale proinvestovali všech 450 milionů korun, které jsme od Státního fondu dopravní infrastruktury dostali, a tempo stavebních prací zvolnilo. Připravujeme terén pro tunel, dělníci pracují na mostech a náspech hlavní trasy úseku. V tuto chvíli nám chybí 150 milionů korun,“ řekl mluvčí.

Pokud jde o ohrožení stavby nedostatkem peněz, uvedl, že představa, že peníze na výstavbu podobných komunikací leží na účtu a odtamtud se berou, dokud není stavba hotová, je mylná. „Rozpočty staveb se připravují pro každý rok a získávání peněz je proces neustálých jednání,“ vysvětlil Hoření.

Desítky milionů v tuto chvíli chybí i pro další zásadní stavbu v kraji, a to obchvat Nymburka. „Obávám se, že pokud se nepodaří chybějící peníze sehnat letos, dostavba obchvatu se kvůli administrativní náročnosti výkupu potřebných pozemků zdrží,“ řekl místostarosta Miloš Petera.

Starosta Ladislav Kutík ale doufá, že stavba druhé etapy začne příští rok včas. Dokud totiž nebude hotova, městu se od těžké dopravy neuleví. První etapa stavby, která vyjde asi na 1,8 miliardy korun, jde zatím podle plánu. Má skončit přesně za rok.

Podle hejtmana Petra Bendla udělal stát chybu v tom, že velkých dopravních staveb je rozestavěno příliš mnoho najednou, a nejsou na ně peníze: „V místech, kde se staví silnice R6, se v poslední době práce utlumily. Stát evidentně nemá na to, aby stavba pokračovala.“ Kraj oficiální informaci o utlumení nebo zastavení stavby nemá. „Budeme se informovat, ale nic konkrétního udělat nemůžeme. Nejsme objednavatelem stavby,“ uvedl Bendl.

Předčasné dokončení desetikilometrového úseku silnice R6 uvítají hlavně obce Hostivice, Jeneč a Pavlov. Denně jimi projíždí tisíce aut a kamionů na cestě z Prahy do Karlových Varů.

Pokračování na str. C2

Zastaví dvě důležité stavby? Investoři věří, že peníze seženou

Pokračování ze str. C1

„Zprovoznění úseku mezi Prahou a Pavlovem je plánováno na rok 2009, v poslední době ale sílí tlak ze strany dotčených obcí i středočeského krajského úřadu na uspíšení stavebních prací,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.

Pokud budou peníze, úsek dokončí s předstihem

Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr se chce kvůli zkrácení termínu dostavby desetikilometrového úseku silnice R6 sejít se zástupci ŘSD a firmy, která silnici staví. „V případě, že by byl dostatek peněz na stavbu, firma by byla schopna dokončit úsek dříve,“ uvedl.

„Jako jsme uměli nalézt jednu a půl miliardy korun na opravy silnic po zimě, je možné získat dvě miliardy korun na posílení silničních, dálničních i železničních staveb po celé republice,“ řekl Švagr. Peníze, které fond každoročně dostává přímo z daní, už podle něj svůj účel mají. „Z kapitoly ministerstva dopravy máme získat sedmimiliardovou dotaci na dálnici D47 a předpokládám, že budeme diskutovat o změně účelovosti dvou miliard, aniž bychom ohrozili tempo výstavby této dálnice. Ty by pak mohly posílit právě rozestavěné stavby,“ vysvětlil Pavel Švagr.

Pro fond je úsek R6 mezi Prahou a Pavlovem jednou z priorit. „Víme o tom, že stavba další peníze nezbytně potřebuje, a pokud budou naše jednání úspěšná, budeme získané finance směřovat také na ni,“ dodal Švagr.

Úsek rychlostní komunikace R6 z Prahy do Pavlova se začal stavět zhruba před rokem. Loni bylo proinvestováno asi 470 milionů korun z celkových zhruba 2,6 miliardy. V úseku je třeba postavit 11 mostů o souhrnné délce 800 metrů, mimoúrovňové křížení v Jenči a 1,3 kilometru protihlukových stěn.

O autorovi| MILAN LUKEŠ s využitím ČTK

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)
Autor: MILAN LUKEŠ

9. 5. 2006
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.