Stavebným obrom sa postavili dvaja draví trpaslíci - celý čl

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Stavebným obrom sa postavili dvaja draví trpaslíci - celý čl

Odoslaťod Peterman » 04. Sep 2019 16:07

Bitka o štátne zákazky: Stavebným obrom sa postavili dvaja draví trpaslíci
Ján Kováč

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Duo bývalých manažérov veľkých stavebných firiem vytvorilo spolu s talianskou firmou kazašského podnikateľa tím, ktorý síce vo väčšine súťaží ponúka najnižšie ceny, ale aj tak ešte nič poriadne nezískalo.

Trhom veľkých štátnych stavebných zákaziek sa šíri nervozita. S najnižšími cenami sa o ne začali uchádzať dve menšie stavebné firmy Cedis a Cesty SK a ich partneri.

Naposledy sa s takýmito agresívnymi ponukami zapojili do tendrov o cestné obchvaty Košíc a Šale v celkovej hodnote 200 miliónov eur bez DPH.

[ TIP: Odoberajte nové články v rubrike Drahé a meškajúce diaľnice e-mailom. ]
Partia okolo firmy Cedis už predtým vstúpila s nízkymi cenami do zhruba desiatky veľkých tendrov.

Zatiaľ nevyhrali ani jeden. Štát a samosprávy ich buď vylúčili alebo sa tendre naťahujú a výstavba odďaľuje.

Čo sú zač:

Na čele partie sú dvaja manažéri, ktorí predtým riadili biznis u veľkých hráčov. Potom sa od svojich šéfov osamostatnili a cez malé eseročky sa pokúšajú zobrať im tie najväčšie zákazky.

Prvým z nich je Jozef Miček, bývalý manažér nadnárodnej firmy Strabag, ktorý založil bratislavskú firmu Cedis. Cedis je stále malou firmičkou – jej tržby vlani dosiahli 600-tisíc eur. S partnermi v združení sa ale uchádza o zákazky, ktorých celková hodnota presahuje miliardu eur.

Druhým je Peter Višnai, ktorý odišiel zo stavebnej skupiny Danicon Holding, do ktorej patrí tunelárska firma Tubau a Cestné stavby Liptovský Mikuláš.

Višnai je dnes konateľom košických Ciest SK. Tie už mali vlani tržby 11 miliónov eur, lebo získali niekoľko župných zákaziek. Pre samosprávy aj pre štát táto firma asfaltuje cesty.

O Mičekovi a Višnaovi si konkurenti myslia, že sú nielen konateľmi firiem, ale že ich aj fakticky ovládajú. Oficiálne sú majiteľmi iné osoby, spomedzi ktorých niektoré sú s oboma stavbármi nejakým spôsobom prepojené.

Hrajú takmer o všetko

Višnai s Mičekom sa v spoločných združeniach uchádzajú o tie najväčšie štátne stavebné zákazky. Všetky ich vyhrať nemôžu, no ak súťažia všade, ich šanca vyhrať aspoň niečo sa zvyšuje.

Stačí krátky pohľad na tento zoznam zákaziek a pochopíte, prečo táto partia vzbudila na trhu taký rozruch.

Juhovýchodný obchvat Košíc (odhadovaná hodnota 138 miliónov eur). Cedis, Cesty SK a ich taliansky partner INC predložili najnižšiu ponku 124 miliónov eur.
Obchvat Šale (60,3 miliónov). Cedis, Cesty SK s firmou Hant BA predložili najnižšiu cenu 56 miliónov eur.
Rýchlostná cesta R2 Kriváň – Mýtna (234 miliónov). Združenie Cedis, Cesty SK a INC predložili druhú najnižšiu ponuku. Ich šance sú ale malé, lebo sa hodnotí nielen cena ale aj kvalita. Cedis a spol. sa napriek tomu nevzdávajú. Napadli ponuky svojich konkurentov na Úrade pre verejné obstarávanie.
Rýchlostná cesta R2 Mýtna – Tomášovce (162 miliónov). Cedis, Cesty SK a Todini boli druhí najlacnejší, ale ich ponuky NDS nebrala do úvahy, lebo ich vylúčila. Zákazku získal konkurenčný Metrostav.
Rýchlostná cesta R3 Tvrdošín – Nižná nad Oravou. Cedis, Cesty SK a Todini boli najlacnejší, ale NDS ich vylúčila. Súťaž ešte nie je ukončená.
Severný obchvat Prešova (170 miliónov). Cedis, Cesty SK a Todini sa zúčastnili, ale ich cena nie je známa. Vylúčili ich za referencie z Číny. Stavbári sa chceli kvalifikovať do súťaže prostredníctvom referencií čínskej štátnej firmy CHINA GEZHOUBA GROUP. NDS im to neuznala. Zákazku získal konkurenčný Váhostav-SK.
Modernizácia železničných tratí Poprad – Lučivná (95,5 milióna). Združenie Cedis, Todini a ďalších dvoch firiem je aj tu najlacnejšie, ale ŽSR ich vylúčili. Prebieha štandardná kontrola Úradu pre verejné obstarávanie pred podpisom zmluvy. Favoritom je druhá firma v poradí Swietelsky.
Modernizácia železničných tratí Devínska Nová Ves – Kúty (305 miliónov). Združenie Todini a jeho sesterskej firmy Integra má najnižšiu cenu, ale ŽSR ich vylúčili. V tomto prípade Cedis nie je členom združenia. Súťaž nie je ukončená.
Generálna oprava a rekonštrukcia Vodnej elektrárne Gabčíkovo (71,5 milióna). Najlacnejšie je združenie Cedis, Strojírny Brno, Todini a Hant BA. Súťaž nie je ukončená.
Modernizácia električkových tratí v Bratislave (56 miliónov eur). Združenie Cedis, OHL ŽS boli najlacnejší, ale zo súťaží ich vylúčili, lebo tvrdili, že si od konkurencie požičajú stroje. Nemali to ale s nimi zmluvne dohodnuté a konkurencia to spochybnila.
Keď to zhrnieme, konzorciá Cedis alebo Todini mali v 7 z 10 veľkých súťaží najnižšiu cenu.

Keď berieme do úvahy len cesty a trate, partia okolo Jozefa Mičeka má v každej z nich najnižšiu alebo druhú najnižšiu cenu. Firma CED Consulting, cez ktorú J. Miček komunikuje s novinármi, na otázky Denníka E neodpovedala.

Prečo je to dôležité:

Nekonečné verejné súťaže odďaľujú rozvoj ciest a železníc. Zanedbané trate spôsobujú časté meškania vlakov.
Stavebné firmy majú menej práce a nečerpajú sa eurofondy.
Dve aktuálne zákazky majú veľký význam pre regióny.
Juhovýchodný obchvat Košíc dotvorí súvislú autostrádu od Prešova po južnú maďarskú hranicu.
Obchvat Šale zase odstráni zápchy v rámci mesta.
Kto stojí za Todini

Zaujímavý je aj príbeh kazašsko-talianskej skupiny, s ktorou Cedis často spolupracuje.

Firmy Todini a Integra ovláda ovláda kazašský podnikateľ Orifjan (Arif) Shadiyev. Podľa magazínu Forbes patrí do prvej 30-ky najsilnejších kazašských biznismenov.


Orifjan Shadiyev (vpravo) cez firmu Todini sponzoruje Medzinárodnú federáciu juda (IFJ). Foto IFJ
Okrem stavebných firiem mu v Kazachstane patrí niekoľko bánk.

Shadiyevova stavebná skupina vznikla za okolností, ktoré dramaticky opísal napríklad britský denník Guardian. Odčlenila sa od ťažobného koncernu Eurasian Natural Resources Corporation (ENRC), ktorý vlastnili traja kazašskí oligarchovia.

Jeden z nich bol Shadiyevov strýko. Problematické to bolo jednak preto, že oligarchovia pri predaji obišli ostatných akcionárov. A tiež preto, že firma v tom čase bola súčasťou londýnskej burzy a akciového indexu FTSE 100, takže podliehala prísnej regulácii.

Rôzne kauzy ENRC vyšetroval britský regulátor finančného trhu aj úrad pre vyšetrovanie podvodov a korupcie.

ENRC napokon pod týmto tlakom z londýnskej burzy odišla. Vyšetrovanie dodnes nebolo ukončené, takže nie je ani definitívne potvrdené, či sa podvody udiali. Jedinou obvinenou je dcéra jedného zo zakladateľov ENRC, ktorá by sa mala v januári postaviť pred súd.

Skupina ENRC však zároveň podala žalobu na britský úrad vyšetrovania podvodov, ktorou sa snaží spochybniť postupy vyšetrovateľov.

Todini aj Integra majú referencie z viacerých stavieb. Je ale otázne, ako toto know-how dokážu preniesť na Slovensko. Európske aktíva Todini sa totiž stali súčasťou inej talianskej firmy – Salini Impregilo. Shadiyev si okrem značky Todini a referencií ponechal predovšetkým jej východoeurópske aktíva.


Vedúci organizačnej zložky Todini Costruzioni Generali na Slovensku Roberto Piccioli
Paralela s krízou

Treba pripomenúť, že v podobnej situácii už raz slovenské stavebníctvo bolo. V rokoch 2011 – 2012 sa do veľkých tendrov hlásili menej skúsené stavebné firmy Hant a Dúha. Prispelo to k vyostreniu konkurenčného boja, k poklesu cien, ale aj k nedostatku zaujímavých zákaziek. Tieto nízke ceny spôsobili straty viacerým veľkým hráčom na trhu. Doprastav a Váhostav skončili v reštrukturalizácii.

Problémové štátne zákazky okrem toho predĺžili krízu v stavebníctve. Tá sa začala už na prelome rokov 2008-2009 spolu s globálnou hospodárskou krízou. Na začiatku šlo najmä o prepad komerčnej výstavby.

Ak by na to štát vedel včas reagovať a rozbehnúť viaceré potrebné dopravné stavby, problémy odvetvia by nemuseli byť také zlé. Cenová vojna a nedostatok zákaziek však trápenie stavbárov predĺžili.


Dnes môžu stavbári dúfať, že aktuálny príbeh sa skončí inak. Ale začína sa podobne. Predtým aj teraz je stavebníctvo na vrchole, no prichádza ochladenie. A zároveň na trh prišli noví hráči, ktorí odďaľujú štátne zákazky tlačia ceny nadol.

https://dennikn.sk/1571988/bitka-o-stat ... trpaslici/
Peterman
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 476
Obrázky: 6
Založený: 02. Okt 2013 21:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.