DrX napísal:si srandista, rastislav. To, ze ceska vlada v nejakom dokumente vymenuje komplet vsetky nepostavene cesty (vratane D49) este nijak neznamena, ze D49 je pre nu akakolvek priorita. Ako povedal devil, to, ako sa pripravuje a stavia (tj nepripravuje a nestavia) ukazuje jasne jej prioritu. AK by realne chceli, vlada by na nu dokazala tlacit ovela viac. No ale to je jedno: ked bude v r. 2040 hotova, mozeme vsetci oslavovat. Dovtedy pekne po jednicke Trencin - Brno (alebo KE-R2-R1-Trnava-Senica-Kuty-D2-CR).
Vezmime si to postupne. Nie je pravda, že sa jedná o "nejaký dokument", jedná sa o programové vyhlásenie vlády. V českej ústavnej tradícií je tento dokument súčasťou žiadosti vlády o vyslovenie dôvery. Na druhej strane je pravdou to, že sa jedná o výhradne politický dokument v ktorom vládni politici radi sľubujú, lenže na rozdiel od slovenského parlamentarizmu, kde je úloha programového vyhlásenia absolútne devalvovaná (až do tej miery, že súčasná vláda sa ani nenamáhala vytvoriť si vlastné programové vyhlásenie), v rámci českého parlamentarizmu sa stále jedná o dokument, na ktorom opozičné strany s obľubou a aj úspechom u verejnosti poukazujú na vládne zlyhania. Prečo dané vyhlásenie vymenúva takmer všetky nedokončené diaľnice? Pretože v súlade s aktuálne platnou koncepciou českého ministerstva dopravy (ktorá trvá už niekolko vlád bezo zmeny) má byť česká diaľničná sieť dokončená do roku 2050. V zmysle stnaoviska českého NKÚ z mminulého roku ale bude potrebné pre dosiahnutie tohto cieľa výstavbu viac zdynamizovať, ročne je nutné otvárať v priemere 25km diaľnic. Záverom by som si ešte dovolil poznámku že v Česku bola zlikvidovaná kategória rýchlostných ciest v "slovenskom" chápaní a takmer všetky existujúce RC boli administratívne zaradené do diaľničnej siete, český zákon tu hovorí o diaľniciach II.triedy. To je aj prípad diaľnice 49, ktorá bola pred touto zmenou rýchlostnou cestou č.49.
Pokiaľ ide o pripravovanie resp. nepripravovanie D49. Diaľnica 49 bola rozostavaná ešte v roku 2008 v dobe, kedy v Čechách panovali pomerne optimistické predstavy o rýchlom termíne jej dokončenia (ako aj celej siete diaľnic), aspoň po Vizovice. ŽIaľ ako už bolo povedané, česká legislatíva rýchlej výstavbe nepraje. ŘSD predpokladá, že v roku 2019 sa výstavbu prvého úseku Hulín - Fryšták podarí obnoviť s predpokladom dokončenia v roku 2022 resp. 2023. Ďalší úsek Fryšták - Lípa je rozdelený na tri etapy. I. a II. etapa má platnú EIA-u, realizuje sa geotechnický prieskum, je podaná žiadosť o ÚR, predpoklad zahájenia výstavby 2022, dokončenie 2024 resp. 2025. III.etapa je s prípravou úplne na začiatku, s ohľadom na nejasnosti pokračovania trasy do Vizovíc v minulosti. Nasledujúce štyri úseky po štátne hranice sú v stave spracovania dopravného modelu a pokračujú do procesu EIA, čo zodpovedá stavu prípravy našej R6. Záver teda je, že 28,3km tejto diaľnice je v stave rozostavania resp. pokročilého stupňa prípravy a 31,3km je na začiatku prípravy. Nie je teda pravda že sa "nestavia" a "nepripravuje" ale pripravuje sa a stavia lenže tak ako všetky ostatné líniové stavby v ČR, teda s obrovskými prieťahmi a problémami v súvislosti s "košatou" legislatívou.
Pokiaľ ide o Váš odhad dokončenia v roku 2040, nuž všetci vieme že sa jedná tak tak trochu o veštenie z čarovnej gule. Faktom je, že ŘSD dnes predpokladá dokončenie D49 po štátne hranice v roku 2030, NDS predpokladá dokončenie R6 po štátne hranice v roku 2029. Či sú tieto dnešné predpoklady reálne alebo nie, o tom nemá žiadny význam diskutovať, platí 100 ľudí 100 názorov.
Pokiaľ ide o významnosť resp. nevýznamnosť tohto tzv. Považského prepojenia, to je už vec osobného názoru každého človeka a nemá význam sa o tom hádať. Faktom ale je, že diaľničné prepojenie Čiech a Slovenska "niekde" v tomto širokom koridore je dlhodobo súčasťou plánov výstavby, kedy prvé myšlienky v tomto smere badať ešte v Baťovom návrhu diaľnic. Tieto myšlienky v podstate plynule prešli aj do socialistických plánov, kedy sa uvažovalo o trase vtedajšej D1 okrem iného aj o užšom koridore Brno - Uherské Hradiště - Trenčín (a ďalej cez Žilinu a Poprad do Košic a ďalej na hranice vtedajšieho ZSSR). Do roku 1989 sa však o definitívnej trase nepodarilo rozhodnúť a tak sa táto trasa na rozdiel od iných trás aj v Čechách aj na Slovensku "nepreliala" do jednotlivých štátnych koncepcií. Po roku 1989 resp. 1993 bolo jasné že česi v koridore cesty I/50 (ktorý bol povedzme vážnym kandidátom) diaľnicu stavať nechcú (náklady, ekológia, protesty) a vydali sa tam cestou obchvatov (napr. novšie Bánov, Uherské Hradiště alebo staršie ako Slavkov, Buchlovice...). V medzičase do koncepcie ešte vstúpili koridory TEN-T a v roku 2004 podpísali ČR a SR dohodu o prepojeni rýchlostných ciest R49 a R6, čím trasa Považského prepojenia fakticky po takmer 90 rokoch zastabilizovala v koridore Hulín (D1/CZ) - Zlín - Vizovice - Mestečko - Púchov (D1/SK).
Inak záverom mi nedá napísať drobnú poznámku k zmienke o "vládnom tlačení na (vlož cieľ)." Inak povedané, minister rozostavá, vláda zariadi z pozície moci, nejakým nariadením. Lenže ono je to také povedzme "karpatsko-demokratické" videnie. Za normálnych okolností má vláda vytvárať podmienky pre čo najhladšiu a najplynulejšiu realizáciu vládnych cieľov, samozrejme s ohľadom na všetky garantované (aj medzinárodne) práva fyzických a právnických osob. Považujem za mimoriadne trápne, že minister sa má osobne angažovať a pretláčať výstavbu nejakých úsekov (a potom sa tu budete do krvi vadiť, či to mali byť tie úseky alebo nejaké iné). Verte, že ak by sa minister venoval predovšetkým sfunkčneniu riadiacich procesov na ministerstve ale aj v NDS, ak by minister radšej pripravil príslušnú modernú stavebnú legislatívu, ak by pripravil nový zákon o NDS tak aby tam už konečne sedeli odborníci a nie politickí trafikanti tak by to výstavbe a jej urýchleniu pomohlo omnoho viac než lietanie vrtuľníkom na Višňové a drístanie o "vyhodení staviteľa" pred kamerami. Áno, bolo by omnoho menej drámy v televízií a v novinách ale aj výsesledky by boli o niečom úplne inom.