Prokletá D47 hlásí stovky závad, hrozí dobíhající záruka

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Prokletá D47 hlásí stovky závad, hrozí dobíhající záruka

Odoslaťod mirkobb » 16. Júl 2013 04:46

Ředitelství silnic a dálnic bude reklamovat i další úseky dálnice D47, jejichž kvalita se dosud příliš neřešila. Reklamace se týkají jiných úseků než zvlněných pasáží, které postavila společnost Eurovia a kvůli kterým už běží arbitráž.

Podle ředitelky úseku kontroly kvality staveb Miloslavy Pošvářové představuje největší problém především klimkovický tunel, který stavěl Metrostav. Podle ní na řadě míst do tunelu zatéká a trhlinami prosakuje voda. "Škody jen na tunelu jsou v řádu stamilionů," tvrdí Pošvářová a dodává, že seznam vad obsahuje celkem 598 položek. Metrostav potvrdil, že už má reklamace na stole. "Reklamaci od investora jsme obdrželi a v současné době jednáme s ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) o způsobu a termínu odstranění jednotlivých drobných vad," řekl mluvčí Metrostavu František Polák. Nová vlna reklamací se týká celkem čtyř úseků od Lipníku nad Bečvou až do Ostravy. ŘSD chyby reklamuje na poslední chvíli, neboť záruka končí příští rok. Na každém úseku se podle Pošvářové objevily řádově stovky závad, které často ŘSD oficiálně nereklamovalo. "Bohužel to fungovalo tak, že správce stavby zavolal do stavební firmy, ať to jde nějak opravit, ale vše probíhalo bez potřebné dokumentace," říká Pošvářová.

Špatné izolace a rozpadání vozovky
Mezi nejčastější vady patří například rozpady vozovek, poruchy izolací mostů nebo korozní poškození kotvení. Poslední reklamace jdou kromě Metrostavu především za Skanskou. "Postupujeme standardně, v souladu se smlouvou," řekla mluvčí Skansky Lucie Nováková. Podle Pošvářové je přístup Skansky k reklamacím vstřícnější než u Eurovie v případě zvlněné dálnice D47. "U probíhající arbitráže s Eurovií ŘSD do konce července doplňuje důkazy pro žalobu a jednání rozhodčího soudu." Pošvářová tvrdí, že detailnímu zkoumání kvality i dalších staveb v jejím úseku, u kterých dobíhá záruka, brání nedostatek lidí. "Zaměřili jsme se proto hlavně na dálnice," vysvětlila. Proto posílá například reklamaci na most v Knínicích na D8 nebo most na dálnici D3 u Čehanic. Celková hodnota reklamací podle ní přesahuje dvě miliardy korun.

Kontrolorů silnic je žalostně málo
Větší kvalitu staveb mělo ohlídat převedení stavebních dozorů pod ŘSD, které představil jako protikorupční opatření ještě loni exministr dopravy Pavel Dobeš. Podle původních záměrů mělo kvalitu silnic hlídat 150 lidí z ŘSD, nakonec jich je jen sedm. "Zůstalo to na papíře, ministr Stanjura byl proti," řekla Pošvářová. "V době, kdy firmy získávají zakázky za 40 až 60 procent ceny, by měla být kontrola ještě více zesílena, než dosud," tvrdí. Na převod dozoru pod stát se příliš netváří ani nový ministr dopravy Zdeněk Žák. Už v minulosti našla kontrola ŘSD, že soukromí hlídači kvalitu stavby příliš neřešili a byli až příliš napojení přímo na stavební firmy. "Dosáhli jsme naštěstí alespoň přezkušování stavebních dozorů, ale stále je to hodně otázka morálky těch lidí," podotkla Pošvářová. Podle ní by se náklady na státní zaměstnance bohatě zaplatily díky vysokému objemu reklamací. ŘSD potřebuje nové lidi i kvůli dobíhajícím záručním lhůtám. Pětiletá záruka končí u velké části staveb z let, kdy u nás proudilo nejvíce peněz do dopravních staveb v historii.

Zdroj: iDNES 16. července 2013 4:01 Autor: Jan Sůra
http://ekonomika.idnes.cz/vady-a-reklam ... nomika_ert
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.