Železnice vers. dálnice a jiná doprava

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Lionheart » 07. Máj 2009 09:03

V poriadku. Ja to beriem. Ale takýmto úzkym pohľadom zvlášť na koľajovú dopravu a zvlášť na cestnú sa prispieva k ešte väčší rozdielom medzi regiónmi a v podstate si sami vytvoríme problém známy pod názvom "bohatý sver a chudobný juh". To je vsetko co som chcel povedat. Do južnej cesty by sa malo tiež investovať a v porovnaní so severom je toho žalostne málo. Tým samozrejme nepopieram význam severnej cesty...
Lionheart
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 67
Založený: 10. Dec 2007 13:24
Bydlisko: Milky way

Odoslaťod jano.z » 10. Máj 2009 18:31

Lionheart: Ale áno, lenže ak investovať do juhu, tak najprv treba poriadnu cestu. Ak by sa tam dala dohromady železnica a jazdil by po nej každé 4 hodiny štvorvozňový rýchlik + pomedzi to motorák, nebolo by to nič iné, než vyhadzovanie peňazí.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Lionheart » 11. Máj 2009 12:19

Dobre, tak potom uberme penazi na budovanie a modernizaciu zeleznicnej infrastruktury smer BA-ZA- KE a presunme tieto prostriedky na R2.
Okrem toho snad by zacalo cestovat viac ludi z KE juhom, keby to netrvalo 6-7 hodin ...
Lionheart
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 67
Založený: 10. Dec 2007 13:24
Bydlisko: Milky way

Odoslaťod jano.z » 22. Máj 2009 00:37

Lionheart: Kľudne, a môžeš aj všetky lebo potom už hore nebude pre koho modernizovať ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Lionheart » 22. Máj 2009 09:03

Tak trosicku prehaneme. Ale v poriadku :-)
Lionheart
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 67
Založený: 10. Dec 2007 13:24
Bydlisko: Milky way

Re: Železnice vers. dálnice a jiná doprava

Odoslaťod Nick » 07. Máj 2010 20:15

Výstavba cestného obchvatu v B. Bystrici - železničná trať prerušená kvôli výstavbe cesty ---> železnica kontra cesta:

http://www.zeleznicne.info/view.php?naz ... 2010040014

:wink:
Obrázok používateľa
Nick
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 312
Obrázky: 16
Založený: 29. Sep 2006 06:18
Bydlisko: mám

Re:

Odoslaťod stanog » 19. Máj 2010 07:22

jano.z napísal:Už som to tu párkrát spomínal. To nie je o tom, kde sú aké priority. Priamo relácia BA-KE nie je pre nákladnú železničnú dopravu to najzaujímavejšie. A v podstate seba sama ani pre osobnú. Významné tovarové toky prepravované železnicami v SR sú z PPS Štúrovo a Komárno cez Galantu, Leopoldov a Žilinu do PPS Čadca a PPS Skalité a ďalej z PPS Maťovce a PPS Čierna nad Tisou cez Košice a Žilinu do PPS Čadca a PPS Horní Lideč. Najväčšie frekvencie cestujúcich sú zo staníc medzi RK až TN do BA a TT, ďalej z oblasti LM až RK do ZA, a ďalej z oblasti LM až PP do KE. To, že opravenim tratí pre tieto významné relácie vznikne opravená trať BA-ZA-KE je síce veľmi príjemný, každopádne vedľajší dôsledok.

(PPS = pohraničná prechodová stanica).


Modernizácia železnice na 160 km/h má význam len pre osobnú dopravu, nákladné vagóny konštrukčn nad 100km/h neviem či sa vôbec reálne niekde používajú. Takže z tohto hľadiska by južná trať potrebovala snáď len odstrániť bodové závady, netreba tu robiť druhý koridor. Tá 160-ka má naozaj zmysel len keď je dostatočný potenciál na osobnú dopravu. Reko na 120 km/h by podľa mňa mala význam na železnici BA-NR-BB a stála by podstatne menej ako 160-ka na západe čo sa robí teraz, lenže peniaze nemáme ani na súčasne realizovaný koridor. To čo sa deje teraz je vyslovene trhový princíp - stavia sa tam kde je najvyšší dopyt ktorý by mohlo utiahnuť samofinancovanie. Na druhej strane peniaze z fondov EU mali byť určené prioritne na rozvoj zaostalých regiónov, preto ma veľmi mrzí že do juhu nešli prakticky žiadne peniaze ani na odstránenie bodových závad v podobe traťovej rýchlosti aspoň 100 km/h po celej dĺžke južnej trate. Jeden príklad - po dostavbe R1 bude možné autom prejsť z BA do BB (centrum-centrum) pod 2 hodiny. Najrýchlejší expres dnes túto trasu zvláda presne za 3 hod. a na tom sa veľmi dlho nič nezmení. A tretinový rozdiel v dĺžke cestovania je sakra veľký na rozhodovanie. Osobne by som oželel vrážanie obrovských peňazí do D3 za Žilinou, je tam pomerne kvalitná železnica a tása aj modernizuje a zmodernizoval by som za tie peniaze predpokladám že veľkú časť južnej trate minimálne na traťovú rýchlosť 100 km/h. To by tomu regiónu dosť pomohlo.
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 12:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Re: Železnice vers. dálnice a jiná doprava

Odoslaťod mino » 19. Máj 2010 10:34

Nakladne vagony s konstruknou rychlostou nad 100km/h sa pouzivaju uz dost hodne, ved len nocne nakladne expresy chodia tusim 120km/h, po modernizacii to mozno bude aj 140, kontajnery a celkovo novo vyrabane vozne maju uz vcelky kvalitne podvozky.
Logicky sa rekonstruuje na trati s najvyssim dopytom po osobnej doprave, ale v prvom rade, trasovanie piateho koridoru bolo zadefinovane uz v 90-tych rokoch a z toho sa teraz vychadza. Ako si to myslel s tym samofinancovanim?
Zalezi ktore EU fondy mas na mysli. EFRR (ERDF) je urceny pre regiony, Kohezny fond z ktoreho sa aj cerpa na velke infrastrukturne projekty.
Ak na juznom tahu nie su dostatocne tovarove toky a na vyber je kvalitna rychlostna cesta, nuz potom je rekonstrukcia zeleznice ozaj na zvazenie. Navyse viem ze niektore smerove pomery tam (prudke obluky) by na rekonstrukciu na 100ku a vyssie tiez neboli najlacnejsie...
mino
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 619
Obrázky: 44
Založený: 02. Nov 2007 11:50
Bydlisko: LM/BA

Re: Železnice vers. dálnice a jiná doprava

Odoslaťod stanog » 21. Máj 2010 08:08

Tie nákladné expresy ale určite nejazdia po ŽSR. Uvedomiť si musíme jedno, v nákladnej doprave traťová rýchlosť nehrá až tak významnú rolu, tam ide predovšetkým o zvládnutie logistických procesov ktoré pri dĺžke trasy ktorú po ŽSR vlaky absolvujú hrajú významnejšiu úlohu v úsporách času. Rýchlostná cesta má význam pre individuálnu dopravu, vlakom konkurujú skôr autobusy, a tam ten rozdiel začína byť v prospech autobusov, aj keď napríklad vagónmi s pohodlným a čistým sedením a Wi-Fi internetovým pripojením by mohli vlaky stiahnuť aj biznis klientelu. Avšak nie pri priemernej rýchlosti 70km/h lebo to je ozaj úbohosť. Neviem či sa vôbec robili nejaké štúdie koľko by stála úprava južného koridoru na nejakú dopravne prijateľnú rýchlosť.
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 12:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Re: Železnice vers. dálnice a jiná doprava

Odoslaťod mino » 21. Máj 2010 12:26

Rychlost mozno nehra vyznamnu ulohu v lokalnej nakladnej doprave, v medzinarodnej vsak urcite ano. Spolu s cenou dopravnej cesty. Po dobudovani ceskeho koridoru sa cast tranzitu sever-juh presunula zo smeru Cadca - Zilina - Bratislava na trat Petrovice - Ostrava - Breclav.
Mozno by skor bola na mieste studia, do akej miery by bolo efektivne z hladiska dopytu v osobnej doprave v juznych regionoch rozvijat prave zeleznicnu osobnu dopravu, upravou trate, zavadzanim kvalitnejsich suprav. Ale aj ZSSK funguje len na trhovom principe, ak je dopyt nedostatocny, resp obsluhu zvladaju napr. autobusy, tak sa jej to neoplati. Ak hovorime vylozene o osobnej doprave, tak prave autobusovy prepravcovia mozu na potreby zakaznikov reagovat ovela pruznejsie...
mino
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 619
Obrázky: 44
Založený: 02. Nov 2007 11:50
Bydlisko: LM/BA

Re: Železnice vers. dálnice a jiná doprava

Odoslaťod ANDi » 24. Jún 2013 19:34

viewtopic.php?f=35&t=18333

Z diskusie pod clankom:
hotspur napísal:keď sa menia železničné trate za cyklistické chodníky, svedčí to hlavne o veľkom hospodárskom úpadku.. tým nechcem povedať že cyklotrasy nie sú užitočné, samozrejme že sú.. niekedy ľudia s menším technickým vybavením stavali železnice, aby priniesli do oblasti oživenie priemyslu a obchodu a aby povzniesli úroveň života v regióne.. dnes už železnicu netreba a región sa ide oživovať cyklotrasou postavenou na železničnom násype.. aké aktuálne, aké tragikomické..
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12

Predchádzajúca

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.