Pod Tureckým vrchom prerazili nový železničný tunel

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Pod Tureckým vrchom prerazili nový železničný tunel

Odoslaťod Andrej » 25. Nov 2010 21:59

Pod Tureckým vrchom prerazili nový železničný tunel

Pod Tureckým vrchom po takmer polstoročí prerazili prvý železničný tunel na Slovensku. Bude súčasťou modernizovanej železničnej trate v úseku Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce.

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Ako povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Vladimír Ľupták, tunel je súčasťou modernizácie medzinárodného koridoru a je financovaný z fondov Európskej únie a spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu. Rozpočet na stavbu tunela je okolo 260 miliónov eur.

Podľa hlavného inžiniera projektu Ondreja Podolca viac ako 1750 metrov dlhý tunel Turecký vrch s priemerom 12 metrov je dvojkoľajový a jeho špecifikom je to, že je aerodynamický a už pri návrhu bol posudzovaný na rýchlosť 200 kilometrov za hodinu.

"Po prvý raz na Slovensku je ako železničný zvršok použitá pevná jazdná dráha, koľajová dráha bude zabetónovaná do železobetónovej dosky. Životnosť zvršku sa predpokladá na 60 rokov, takže v podstate bezúdržbová záležitosť," ozrejmil Podolec s tým, že tunel bude plne vyhovovať európskym normám. Ide o pilotný projekt, z ktorého budú čerpať aj projekty ďalších pripravovaných železničných tunelov.

Výborné geologické podmienky
Tunel začali raziť v januári tohto roku, prvé vlaky by cez tunel Turecký vrch mali podľa Podolca začať jazdiť na prelome rokov 2012/2013.

"Bezpečnosť tunela je riešená práve pevnou jazdnou dráhou. Prístupovú cestu do tunela tvorí betónová doska, alternatívny prístup do tunela je zabezpečený prístupovou štólou uprostred tunela," povedal riaditeľ pre dopravné stavby spoločnosti OHL ŽS Václav Bartoněk.

Ján Kušnír vykonávajúci autorský dozor nad projektom tvrdí, že pri stavbe tunela Turecký vrch boli najlepšie geologické podmienky spomedzi všetkých tunelov na Slovensku a pri jeho razení sa nevyskytli žiadne problémy. "Počas razenia sa občania sťažovali na neúmerný hluk. Merania dokázali, že razenie je v norme a maximálne zistený nameraný hluk bol od svrčkov v okolitej prírode," zdôraznil Kušnír.

Prírodnú rezerváciu neohrozí
Podľa Drahomíra Stana zo Združenia pre prírodu je tunel cez Turecký vrch jedno z lepších riešení a do prírodnej rezervácie zasiahol len pri portáloch. Prírodná rezervácia Turecký vrch je miestom s najsevernejším výskytom niektorých teplomilných živočíchov a rastlín, rovnako ako studenomilných druhov z karpatskej strany, čo je na Považí veľmi zriedkavé.

Najdlhším jednokoľajovým železničným tunelom na Slovensku je 4,7-kilometrový Čremošiansky tunel pri Harmanci. Najdlhším dvojkoľajovým tunelom je Bujanovský tunel pri Margecanoch merajúci 3410 metrov. Posledný železničný tunel, ktorý sa na Slovensku postavil, bol Ružbašský tunel na trati Poprad - Plaveč. Dokončili ho v roku 1966.

Obrázok
Pod Tureckým vrchom prerazili železničný tunel, na ktorom pracujú len od januára. V tuneli pri Novom Meste nad Váhom majú vlaky jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov. FOTO - SITA

štvrtok 25. 11. 2010 15:19 | Copyright © TASR 2010


Čítajte viac: http://trencin.sme.sk/c/5655257/pod-tur ... z16KWhy8IA
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.