Zatiaľ medzi nezaradenými materiálmi na rokovanie vlády ...
http://www.rokovania.sk/appl/material.n ... Zdroj.html
Správa o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 - 2010
1. Úvod
Vláda svojim uznesením č. 1084/2007 schválila Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010. V tomto materiáli určila stratégiu programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, jeho priority, návrh na nové definovanie rozsahu diaľnic a rýchlostných ciest a harmonogram začínania a odovzdávania stavieb na roky 2007 – 2010, jeho finančný rámec, krytie a rozvojové tendencie na roky 2011 – 2013.
Uznesením vlády č. 882/2008 k správe o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010, uložila vláda ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií v bode B.1. predložiť na rokovanie vlády, každoročne do 31. októbra, správu o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 s príslušnou aktualizáciou programu na ďalšie rozpočtové obdobie.
V bode B.2. uvedeného uznesenia vláda uložila úlohu zabezpečiť dodržiavanie zmluvnej ceny diela stavieb začatých od roku 2008 tak, aby dodatky k zmluve nepresahovali 10 % zo zmluvnej ceny do 31. októbra každoročne.
2. Vyhodnotenie plnenia harmonogramu začatia a odovzdania stavieb do užívania v období jún 2008 – september 2009
Vláda Slovenskej republiky sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala vytvoriť podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.
Programom prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010, schváleným vládou v decembri 2007, bol stanovený postup prípravy a výstavby nad rámec Programového vyhlásenia vlády.
2.1 Plnenie harmonogramu začatia výstavby v roku 2008
§ R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, I. etapa: pri stavbe úseku rýchlostnej cesty v dĺžke 9,6 km bolo dôvodom posunu termínu začatia výstavby zrušenie územného rozhodnutia na základe odvolania sa občianskeho združenia Svätokrížsky občiansky spolok – SOS Žiar nad Hronom. Skutočný začiatok výstavby bol v marci 2008. Plánované predčasné odovzdanie je 11/2009, zmluvný termín ukončenia je 03/2010.
§ R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie II. etapa: výstavba rýchlostnej cesty v dĺžke 8,4 km, začala 11/2008. Zmluvný termín spojazdnenia a ukončenia je 11/2010.
§ R3 Trstená – obchvat: stavba bola začatá v súlade s harmonogramom programu 04/2008, o dĺžke 7,2 km v polovičnom profile . Stavba sa realizuje v polovičnom profile a stavebné práce sú realizované v súlade so schváleným harmonogramom. Prvý úsek v dĺžke cca 2,9 km plánujeme dať do predčasného užívania v 11/2009. Celý úsek v ½ profile bude daný do prevádzky v 10/ 2010.
§ R3 Horná Štubňa – obchvat: stavebné práce na rýchlostnej ceste boli začaté v 12/2008 o dĺžke 4,3 km. Rýchlostná cesta je vo výstavbe v polovičnom profile. Všetky mostné objekty sú založené a zemné práce sa realizujú na celom úseku. Predpokladaný termín uvedenia do predčasného užívania je 10/2010.
§ R4 Svidník preložka: predmetný úsek rýchlostnej cesty v dĺžke 4,6 km mal byť uvedený do prevádzky v roku 2009. V júli 2009 došlo k havárii násypu na zemnom telese rýchlostnej cesty, ktorá bráni užívaniu predmetnej komunikácie. V súčasnosti vykonávame podrobné definovanie príčin poruchy a bude určený spôsob sanácie rýchlostnej cesty. Predpoklad uvedenia úseku rýchlostnej cesty R4 do prevádzky je 05/2010.
§ D1 Sverepec – Vrtižer, I. úsek: stavba v dĺžke 4,9 km bola začatá v súlade s harmonogramom programu v termíne 07/2008. Zmluvné ukončenie úseku je 11/2010.
§ D1 Sverepec – Vrtižer, II. úsek: stavba v dĺžke 4,7 km bola začatá s oneskorením v 01/2008. Zmluvné ukončenie úseku je 07/2010.
§ D1 Jablonov – Studenec: začatie výstavby úseku diaľnice v dĺžke 5,2 km, bolo presunuté z roku 2008 na rok 2009. K posunu termínu došlo z dôvodu hľadania optimálnej formy riešenia financovania stavby a jej prípravy. V roku 2008 bola verejná súťaž na zhotoviteľa stavby, ktorej výsledkom bolo podpísanie zmluvy so zhotoviteľom v 03/2009. Na stavbu je vydané právoplatné stavebné povolenie a 04/2009 začali stavebné práce. Termín odovzdania stavby do predčasného užívania je 06/2010.
§ D1 Studenec – Behárovce: začatie výstavby úseku diaľnice v dĺžke 3,5 km, bolo presunuté z roku 2008 na rok 2009. V čase prípravy sa na uvedenú stavbu nevzťahoval zákon č.669/2007 o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.162/1995 z.z. o katastri nehnuteľnosti (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov, nebolo možné v reálnom čase zabezpečiť majetkoprávne vysporiadanie pozemkov a v súčasnosti sa nachádza v štádiu rozpracovanosti. V roku 2008 bola verejná súťaž na zhotoviteľa stavby, ktorej výsledkom je podpísanie zmluvy so zhotoviteľom predmetného úseku diaľnice dňa 26.3.2009. Na stavbu je vydané právoplatné stavebné povolenie a 04/2009 začali stavebné práce. Termín odovzdania stavby do predčasného užívania je 05/2010.
§ D2 Križovatka Stupava juh : začatie výstavby, bolo presunuté z roku 2008 na rok 2009. Obdobne ako pri príprave stavby D1 Studenec – Behárovce prišlo k omeškaniu začatia stavby z dôvodu majetkovo-právneho vysporiadania pozemkov. Stavba sa začala realizovať v termíne 05/2009. Ukončenie stavby v zmysle uzatvorenej ZoD je 03/2011.
Rok 2008
Začatie výstavby
Názov stavby
Km
Plánované
(uzn.vl.č.882/2008)
Skutočné
Sklz v mesiacoch
D1
Sverepec–Vrtižer I. úsek (ŠR+KF+NDS)
4,900
07/08
07/08
0
D1
Dubná Skala - Turany (PPP)
16,540
D1
Turany - Hubová (PPP)
13,580
D1
Hubová - Ivachnová (PPP)
15,250
D1
Jánovce - Jablonov (PPP)
18,540
Realizuje sa finančné uzavretie
D1
Jablonov – Studenec (ŠR)
5,200
12/08
04/09
4
D1
Studenec – Beharovce (ŠR +KF +NDS)
3,500
07/08
04/09
9
D1
Fričovce - Svinia (PPP)
11,220
Dňa 8. júla 2009 zasadala komisia na vyhodnotenie ponúk a vybrala úspešného uchádzača, s ktorým momentálne sa uskutočňujú technické, právne a finančné rokovania
D1
Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (PPP)
11,320
D1
Privádzač Lietavská Lúčka (PPP)
4,250
D1
Lietavská Lúčka - Višňové (PPP)
5,400
D1
Višňové - Dubná Skala 2 - rúrový tunel (PPP)
8,110
D2
Križovatka Stupava juh (ŠR)
3,200
12/08
05/09
5
R1
Žarnovica – Šášovské Podhradie, II. etapa (ŠR+ERDF+NDS)
8,400
07/08
11/08
4
R3
Horná Štubňa – obchvat (ŠR)
4,320
09/08
12/08
3
R3
Trstená obchvat (ŠR)
7,200
08/08
04/08
-4
Rok 2009
Začatie výstavby
Názov stavby
Km
Plánované
Skutočné
Sklz v mesiacoch
D1
Bratislava – Trnava (rozšírenie diaľnice)
03/09
0
D1
Jablonov – Studenec (ŠR+KF+NDS)
5,200
05/09
04/09
-1
D1
Studenec – Behárovce (ŠR+KF+NDS)
3,500
03/09
04/09
1
D2
Križovatka Stupava juh (ŠR)
3,200
03/09
05/09
2
D3
Žilina, Strážov – Žilina, Brodno
4,250
10/09
D3
Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto
10,118
11/09
R1
Nitra Západ - Selenec (PPP)
12,600
04/09
R1
Selenec - Beladice (PPP)
18,970
04/09
R1
Beladice - Tekovské Nemce (PPP)
14,310
04/09
R1
Banská Bystrica, sev. obchvat (PPP)
5,650
04/09
2.2 Plnenie harmonogramu odovzdávania stavieb do užívania v roku 2008 a 2009
Úsek diaľnice D1 Važec – Mengusovce bol dokončený v plnom profile v septembri 2008 a následne odovzdaný do užívania. Z rýchlostných ciest bola daná do užívania R2 Figa – obchvat. V decembri roku 2008 k sprevádzkovaným úsekom pribudli úseky diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce II. úsek v km 8,00 - 14,230 v plnom profile, Mengusovce – Jánovce III. úsek km 14,230 - 25,850 v polovičnom profile, ktorý je stavebne ukončený.
2008
Odovzdané do užívania
profil
km
porovnávacie kritérium ½ profil -dĺžka
D1 Važec – Mengusovce (ŠR)
2/2
0,0
12,2
D1 Mengusovce – Jánovce II. úsek (ŠR+KF+NDS)
plný
6,2
12,4
D1 Mengusovce – Jánovce III. úsek (ŠR+KF+NDS)
1/2
11,6
11,6
D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov (ŠR+KF+NDS)
2/2
0,0
4,2
R2 Figa – obchvat (ERDF)
1/2
3,3
3,3
spolu
21,1
43,7
2009
Odovzdané do užívania
profil
km
porovnávacie kritérium ½ profil -dĺžka
D1 Mengusovce – Jánovce I. úsek (ŠR+KF+NDS)
plný
8,0
16,0
D1 Mengusovce – Jánovce III. úsek (ŠR+KF+NDS)
2/2
0,0
11,6
R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, I.et. (ŠR+ERDF+NDS)
plný
9,4
18,8
R3 Trstená, obchvat - I. časť (ŠR)
1/2
2,4
2,4
spolu
19,8
48,8
3. Príprava projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP)
Dňa 23. septembra 2009 bol predložený na rokovanie vlády SR materiál ,,Návrh na uzavretie Dodatku č. II. ku koncesnej zmluve vo verejnom obstarávaní koncesie na balík č. 1 projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu diaľnice D1 Dubná Skala – Ivachnová, Jánovce – Jablonov, Fričovce – Svinia, projekt PPP.“ Vláda SR tento materiál prerokovala a schválila a uznesením č. 661/2009 uložila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií uzavrieť Dodatok č. II ku koncesnej zmluve do 22. októbra 2009. Dodatok č. II bol uzavretý medzi Slovenskou republikou zastúpenou MDPT SR a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. dňa 23. septembra 2009. Dodatok č. II ku koncesnej zmluve bol uzavretý z dôvodu stále pretrvávajúcej krízy na finančných trhoch a súvisiaceho nedostatku likvidity bánk. Toto znemožnilo koncesionárovi získať dostatočné financovanie a zabezpečiť dosiahnutie finančného uzavretia projektu v predpokladanom termíne, a to do 15. októbra 2009. Z vyššie uvedených objektívnych príčin, aj napriek tomu, že MDPT SR ako aj koncesionár vynaložili primerané úsilie na dosiahnutie predpokladaného termínu, nie je možné splniť uvedený cieľ. Dodatkom č. II sa preto posúva termín dňa účinnosti koncesnej zmluvy, resp. finančného uzavretia, a to na 15. február 2010. V nadväznosti na to sa upravujú aj jednotlivé termíny pre povolenia na predčasné užívanie a kolaudačné rozhodnutia jednotlivých úsekov diaľnice D1 ktoré sú súčasťou 1. balíka PPP projektov. Zmeny, ktoré priniesol Dodatok č. II majú za cieľ okrem iného aj podporiť okamžité začatie prác. Vzhľadom na to, že tento projekt predstavuje jeden z potrebných stimulov pre národné hospodárstvo a urýchlené začatie stavby predmetných úsekov bude značným prínosom pre oživenie ekonomickej aktivity sa koncesionárovi umožňuje začať s prácami ešte predtým ako dosiahne finančné uzavretie projektu.
V prípade balíka č. 2 bola stanovená lehota finančného uzavretia do 30. júna 2009. Vzhľadom na to, že banky predložili nové podmienky znamenajúce prenos ďalších rizík na štát, k finančnému uzavretiu balíka č. 2 objektívne nemohlo dôjsť v určenom termíne. Z vyššie uvedenej situácie vyplynula potreba uzavretia dodatku č. II ku koncesnej zmluve balíka č. 2. Dodatok č. II bol medzi SR zastúpenou Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a spoločnosťou GRANVIA, a.s. uzavretý dňa 23. júla 2009. Po následných rokovaniach bola dňa 27. augusta 2009 uzavretá Priama zmluva medzi SR zastúpenou Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a spoločnosťou GRANVIA, a.s. a došlo k finančnému uzavretiu balíka č. 2 a tým zanikla potreba prípravy alternatívneho plánu výstavby rýchlostnej cesty R1. Od uvedeného dňa účinnosti koncesnej zmluvy sa realizujú stavebné práce na rýchlostnej ceste R1 podľa koncesnej zmluvy v plnom rozsahu.
Snaha doviesť do úspešného konca jednotlivé PPP projekty je významným spôsobom ovplyvnená globálnou finančnou krízou. Projekt rýchlostnej cesty R1, ako aj projekt diaľnice D1, sú krízou finančných inštitúcií značne zasiahnuté. Reálne spustenie PPP projektov v oblasti výstavby diaľničnej siete je ovplyvňované najmä financovaním samotnej výstavby, následnými rokovaniami s bankami a v konečnom dôsledku finančným uzavretím projektov. V balíku č. 3 (verejné obstarávanie koncesie na stavebné práce, a to koncesie na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala, projekt PPP) dňa 8. júla zasadala komisia na vyhodnotenie ponúk a vybrala úspešného uchádzača, a to konzorcium Dubná Skala.
Stav prípravy stavieb PPP:
Na všetky stavby financované formou PPP sú vydané právoplatné stavebné povolenia.
Balík č. 1 - diaľnica D1 Dubná Skala – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce - Svinia
Balík č. 2 - rýchlostná cesta R1 Nitra - Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat
Balík č. 3 - diaľnica D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala.
4. Stav a čerpanie rozpočtu na prípravu a výstavbu k 31.12.2008
Skutočné čerpanie výdavkov na prípravu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest k 31.12.2008 bolo vo výške 10 442 066 mil. Sk, v tom:
Trieda podtrieda
700 Kapitálové výdavky v Sk
v EUR
Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest (NDS, a.s.)
7 883 122 412,69
261 671 726
Projekty PPP
360 194 173,00
11 956 256
NDS, a.s. - ERDF 1. PO
550 191 135,31
18 263 000
NDS, a.s. - Spolufin. ERDF 1. PO
146 717 636,10
4 870 133
NDS, a.s. - ERDF 2. PO
0,00
0
NDS, a.s. - Spolufin. ERDF 2. PO
0,00
0
NDS, a.s. - Kohézny fond 1. PO
1 111 361 855,86
36 890 455
NDS, a.s. - spolufinancovanie KF 1. PO+EIB
390 478 489,88
12 961 511
NDS, a.s. - Kohézny fond 2. PO
0,00
NDS, a.s. - spolufinancovanie KF 2. PO
0,00
Spolu výstavba diaľnic, rýchlostných ciest
10 442 065 702,84
346 613 081
5. Finančný rámec prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v období rokov 2010 až 2012
V nadväznosti na schválený návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2010 – 2012 (uznesenie vlády č.692/2009) sú na plnenie programu rozpísané nasledovné limity výdavkov :
(v tis. Sk/eur)
Rok 2010
Rok 2011
Rok 2012
v tis. Sk
v eur
v tis. Sk
v eur
v tis. Sk
v eur
štátny rozpočet
4 200 000
139 414 460
3 800 000
126 136 891
3 800 000
126 136 891
prostriedky EÚ PO 2007-2013
11 101 645
368 507 103
11 254 760
373 589 579
4 798 343
159 275 811
spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu k prostriedkom EÚ PO 2007-2013
1 959 114
65 030 666
1 986 134
65 927 573
929 120
30 841 128
Spolu
17 260 759
572 952 229
17 040 894
565 654 043
9 527 463
316 253 830
Pôvodný návrh výdavkov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest bol 447 673 898 Eur. Vláda schválila 572 952 229 Eur a preto je vládou schválený rozpočet na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest vyšší o 125 mil. Eur.
V súvislosti s úpravou rozpočtu kapitoly MDPT SR na rok 2010 došlo ku kráteniu výdavkov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest zo štátneho rozpočtu, avšak aj k zvýšeniu prostriedkov z fondov EÚ. Táto stratégia je v súlade s politikou EK, keďže čerpanie prostriedkov z fondov EÚ je chápané ako europomoc a v čase krízy je nevyhnutná.
Stav čerpania rozpočtu na prípravu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest k 30. 9. 2009 je 241 089 761 €, čo predstavuje čerpanie na úrovni 29 %.
6. Plnenie súvisiacich uznesení vlády
6. 1 Plnenie bodu B.2 uznesenia vlády č. 882/2008
V bode B.2. uvedeného uznesenia je úloha pre ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií zabezpečiť dodržiavanie zmluvnej ceny diela stavieb začatých od roku 2008 tak, aby dodatky k zmluve nepresahovali 10 % zo zmluvnej ceny. Prehľad dodatkov k zmluvným cenám je v nasledovnej tabuľke.
Z uvedeného prehľadu vyplýva, že na žiadnu stavbu začatú v roku 2008 nebolo prekročené 10% zvýšenie zmluvnej ceny formou dodatku.
(Zdroj NDS,a.s.)
Zoznam stavieb začatých od r.2008
Cena diela bez DPH
Hodnota dodatkov bez DPH
%
v Sk
v €
v Sk
v €
D1/0126 Jablonov - Studenec
1 474 629 904,22
48 948 745,41
0,00
0,00
0,00%
D1/1031 Studenec - Behárovce
609 003 227,57
20 215 203,73
0,00
0,00
0,00%
D1/0197 Sverepec - Vrtižer I. úsek
4 442 558 264,00
147 465 918,61
14 943 845,87
496 044,81
0,34%
D1/1015 Sverepec - Vrtižer II. úsek
3 788 287 460,00
125 748 106,62
135 200 918,26
4 487 848,31
3,57%
D2/1178 Križovatka Stupava Juh
614 855 793,00
20 409 423,16
0,00
0,00
0,00%
R1/0208 Žarnovica - Šášovské Podhradie I. et.
1 560 104 140,00
51 785 970,26
105 847 242,86
3 513 484,79
6,78%
R1/1021 Žarnovica - Šášovské Podhradie II. et.
3 120 660 440,00
103 586 949,48
0,00
0,00
0,00%
R3/0800 Horná Štubňa - obchvat
585 750 569,13
19 443 356,87
0,00
0,00
0,00%
R3/0803 Trstená - obchvat
1 178 449 734,73
39 117 364,89
38 420 280,93
1 275 319,69
3,26%
6.2 Uznesenie vlády č. 226/1997 k správe o priebehu a výsledkoch pracovného stretnutia predsedov a členov vlád Slovenskej republiky a Ukrajiny v Užhorode v dňoch 6. a 7. marca 1997
V tomto uznesení, v bode B.19b, bola uložená úloha ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií v spolupráci s ukrajinskou stranou, ministrom financií a ministrom vnútra :
b) vytvoriť podmienky pre možnosť otvorenia cestného hraničného priechodu Ubľa-Malyj Bereznyj aj pre medzinárodnú kamiónovú dopravu.
Termín: priebežne
Navrhujeme túto úlohu zrušiť.
Odôvodnenie:
Ukrajinská strana nemá vybudovanú a ani v krátkej dobe neplánuje vybudovať cestnú infraštruktúru potrebnú na zmenu charakteru cestného hraničného priechodu Ubľa – Malyj Bereznyj aj pre medzinárodnú kamiónovú dopravu. Colné riaditeľstvo SR realizuje v súčasnosti rekonštrukciu priechodu bez zvýšenia zaťažiteľnosti. Z pohľadu schválenej koncepcie výstavby a rekonštrukcie colných priechodov na vonkajších hraniciach s EÚ na obdobie rokov 2005 – 2010 a výstavby nového priechodu Čierna – Solomonovo pre dopravu bez obmedzenia, bude účelné úlohu zrušiť.
7. Záver
Predpokladaný harmonogram odovzdávania stavieb v roku 2010 je uvedený v nasledujúcej tabuľke.
Prehľad stavieb, ktoré budú odovzdané do užívania v roku 2010 (Zdroj NDS,a.s.)
do 06/2010
profil
km
porovnávacie kritérium ½ profil -dĺžka
D1 Sverepec – Vrtižer
plný
9,6
19,2
D1 Jablonov – Studenec (pravá strana)
1/2
5,2
5,2
D1 Studenec – Beharovce
plný
3,5
7,0
D1 Svinia - Prešov
plný
8,0
16,0
R4 Svidník – preložka
1/2
4,6
4,6
spolu
30,9
52,0
do konca roka 2010
profil
km
porovnávacie kritérium ½ profil -dĺžka
D2 Križovatka Stupava juh .
plný
3,2
6,4
R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie II. etapa
plný
8,4
16,8
R3 Trstená – obchvat II. časť
1/2
4,8
4,8
R3 Horná Štubňa – obchvat
1/2
4,3
4,3
spolu
20,7
32,3
spolu rok 2010
51,6
84,3
V programe prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 si vláda stanovila cieľ - v rokoch 2007 až 2010 odovzdať do užívania 251 km diaľnic a rýchlostných ciest. Z nasledovného prehľadu je zrejmé, že cieľ bude splnený.
Sumár diaľnic a rýchlostných ciest odovzdaných do užívania v km
rok
porovnávacie kritérium ½ profil –dĺžka km
Druhý polrok 2006
44,4
2007
41,7
2008
43,7
2009
48,8
2010
84,3
Spolu 2006 - 2010
262,9
V období 2008 a 2009 bolo, resp. bude odovzdaných do užívania 41 km úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, t.j. podľa hodnotiaceho kritéria v polovičnom profile 93 km. Pri plnení programu do konca roka 2010 bude odovzdaných ďalších 52 km, čo znamená podľa hodnotiaceho kritéria 84 km diaľnic a rýchlostných ciest v polovičnom profile.
Stav diaľničnej siete a rýchlostných ciest k 1.1.2009
Diaľničná sieť : plánovaná 704,7km
z toho :v prevádzke 369,3 km vo výstavbe 51,9 km v príprave 283,5km
Rýchlostné cesty : plánované 1214,61 km z toho:
v prevádzke 213,63 km vo výstavbe 29,77 km v príprave 971,21km